17 maj 2021

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Jer 9:3

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Profeten Jeremias klagan över folkets ogudaktighet har kommit upp för mig inför den här stunden, och jag ska med Guds vägledning och den bakgrundstexten i Jer 9:3 försöka att ta ett steg till på den kristna trons väg, men jag börjar med att be om hjälp.

”Gode Gud! Jag kommer inför ditt ansikte med en bön om hjälp med att förstå ditt ord på rätt sätt så att jag kan förmedla det budskap som du vill ha framfört till oss. Amen.”

Jeremia hade blandade känslor för sina landsmän och grät över deras leverne. Genom sitt profetiska uppdrag stod han på sätt och vis utanför folket, trots att han själv var en del av dem. Men när han upplevde deras trolöshet och svekfullhet med lögner, bedrägerier, äktenskapsbrott och avgudadyrkan, som var vanligt bland dem, blev han upprörd och ledsen över deras synder samtidigt som han kände medlidande med dem. ”O, att mitt huvud vore en vattenbrunn och mina ögon en källa av tårar!” skriver han (Jer 9:1 – SFB).

Ja, på samma sätt känner jag det själv, när jag upplever hur vi svenskar i en trolös och fullständigt aningslös gudsförnekelse störtar både vårt land och folk i fördärvet.

Vad gör den som vill värna om moral, hederlighet, rättfärdighet, sanning och ärlighet?

Vårt samhälle måste förändras – och då menar jag inte alls i första hand politiskt – utan personligt i hjärta och sinne. Vårt land måste vända om till Jesus Kristus, precis som folket i Nineve en gång gjorde. (Jona 3:5-10 – SFB).

MUSIK

Jag tror inte att en enkel person som jag skulle kunna förändra varken det ena eller det andra, men bibelns Jakob skriver i sitt brev att ” mycket mäktig och verksam är en rättfärdig människas bön. Elia som var en människa som vi, bad en bön att det inte skulle regna, och det regnade inte över landet under tre år och sex månader. Och när han sedan bad igen, gav himlen regn och jorden bar sin gröda” (Jak 5:16-18 – SFB). Jag är inte rättfärdig i mig själv, men genom mitt hjärtas tro på Jesus är jag det (Rom 10:10). Därför får jag be och förvänta mig bönesvar.

En kristens starkaste vapen är gemenskap med Gud genom bön. Många tror att bön är en sista utväg när allt annat har misslyckats för oss, men jag tror tvärtom att det första man ska göra är att be till Gud om hjälp. Hans kraft är så oändligt mycket större än vår egen och genom sin allmakt når Han fram till och in i förhållanden som varken du eller jag har den minsta möjlighet till. Gud känner till alla förhållanden och vet exakt var ’problemets kärna’ finns, om man får uttrycka sig så.

Jesus sa: ”Jag säger er: Be och ni skall få, sök och ni skall finna, bulta och dörren skall öppnas för er. Ty var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas” (Luk 11:9-10 – SFB).

MUSIK

”Mig vill de inte veta av” säger Herren, skrev Jeremia. Nu kan man ju undra hur Gud kan hålla reda på hur vi tänker och om vi vill veta av Honom eller inte. För att få svar på det kan man slå upp sin bibel och leta fram 2 Krön 16:9. Där står det så här: ”Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft skall hjälpa dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom.” Alltså vet han vilka människors hjärtan som hänger sig åt honom och läser deras innersta som en öppen bok. Alla hjärtats motiv, uppsåt och tankar ligger uppenbarade för Honom. (Ords 15:11; Hebr 4:12-13 – SFB).

Den som tror eller får för sig att man kan gömma sig och sina avsikter för Herren Gud ska så fort som möjligt tänka om, ta fram sin bibel och läsa innantill. Människorna har i alla tider, sedan syndafallet i Edens lustgård, försökt gömma sig för Gud, för att inte deras onda gärningar ska komma fram i ljuset.

Evangelisten Johannes skriver apropå det: ”Ty var och en som gör det onda hatar ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas. Men den som lyder sanningen kommer till ljuset, för att det ska bli uppenbart att hans gärning-ar är gjorda i Gud” (Joh 3:20-21 – SFB).

Kung David skriver i den 139:e psalmen om Herren Gud, som vet allt och är överallt:

”Herre, du utrannsakar mig och känner mig. Om jag sitter eller står, vet du det, du förstår mina tankar fjärran ifrån. Om jag går eller ligger, utforskar du det, med alla mina vägar är du förtrogen. Innan ett ord är på min tunga, vet du, Herre, allt om det. Du omsluter mig på alla sidor och håller mig i din hand. En sådan kunskap är mig alltför underbar, den är så hög att jag ej kan förstå den” (Ps 139:1-6 – SFB). Du kan själv slå upp din bibel och läsa fortsättningen av den fantastiska psalmtexten.

MUSIK

Naturligtvis är det svårt, för att inte säga omöjligt, för en människa att förstå Guds all-makt och vishet – så helt utan de begränsningar som vi har. Apropå det här med att vi människor är begränsade på olika sätt, så blev jag påmind om det när en god vän höll ett föredrag. Som du kanske känner till så kan en människa med normal hörsel uppfatta svängningar från cirka 20 hertz (eller svängningar per sekund) i basen upp till omkring 20000 hertz i diskanten.

Men om någon nu skulle få för sig att spela musik som ligger till exempel på 100000 svängningar eller över det, så skulle vi, hur vacker den musiken än vore, inte kunna uppfatta ett enda dugg av det.

Gud som har skapat oss människor och allt annat i universum känner givetvis till alla de här gränserna för det ena och det andra i detalj. Allt det som vi för enkelhetens skull kallar för ’naturlagar’ - till exempel lagen om sådd och skörd, lagen om planeter-nas gravitation, lagen om atomernas dragningskraft i den egna kärnan och så vidare.

Allt det här betyder ju också att det finns en mängd saker som vi människor inte har någon insikt i eller kännedom om. Vårt förstånd slutar ju nämligen där vi inte vet vad vi inte vet… men där börjar också Guds vishet som är utan gräns. Han har också gett oss förmågan att tro på Honom och på annat som ligger bortom vårt förstånd, men som ändå är av största vikt för oss. Då tänker jag till exempel på den andliga världen som Gud också skapat och som är lika verklig som den fysiska, men som inte är möj-lig för oss att se in i och uppleva, om inte Gud ger oss andlig insikt.

MUSIK

Vår bibel innehåller mycket om den andliga världen, som apostlarna, olika förkunnare och profeter fått blicka in i och beskriva för oss. Jag tänker särskilt på den uppenba-relse som aposteln Johannes fick under sin förvisning till ön Patmos och som du kan läsa om längst bak i bibeln - i Uppenbarlesboken.

Hela den bibeldelen handlar om Johannes vision – ”Jesu Kristi uppenbarelse, som Gud gav honom för att visa sina tjänare vad som snart måste ske” (Upp 1:1 – SFB).

Gud ville, genom sin tjänare Johannes, alltså tala om för dig och mig vad som skulle ske i framtiden. Han avslöjar här hela den tid som ligger framför – ända till dess att tiden är slut eller ”Tiden är ute” som det står i det 10:e kapitlets 6:e vers.

Ur ingressen till Uppenbarelseboken i Bibel 2000 citerar jag:

”Johannes Uppenbarelse är bibelns sista bok. Här fullbordar Gud det verk han en gång började. Gud är A och O. Här återkommer Jesus Kristus som centralgestalten, inte som den lidande tjänaren eller det människoblivna Ordet utan som Guds domare och krigare. Kristus bär en stav av järn i sin hand.

Uppenbarelseboken har förvirrat läsarna i alla tider. Den tillhör en typ av skrifter som kallas apokalypser. Den tecknar ofta den sista striden mellan Gud och Satan, en kosmisk kamp där Gud direkt ingriper i historien och besegrar all ondska. Den verkliga meningen i det som händer och skall hända avslöjas i en rad bildrika visioner som den invigde kan förstå. Det som därför idag förefaller bisarrt och kryptiskt kunde då ge mening. Uppenbarelseboken vill varna och trösta sina läsare. Kristus är domaren som rannsakar hjärtan och njurar. Gud är den som har allt i sin hand, trots de svåra förföljelserna från den romerska statens sida. Här förverkligas den tidiga kristna föreställningen om Kristi återkomst och Guds rikes fullbordan. Himlen, det nya Jerusalem, är en värld där ingen hunger och törst, ingen död och inga tårar skall finnas” (Bibel 2000).

MUSIK

Det är många saker som man kan bli upplyst om genom att läsa sin bibel. Men det är också -och det ska inte alls förnekas- mångt och mycket som inte är sådär helt enkelt att förstå, om man nu är ute efter det – alltså att förstå. Som väl är så har Gud aldrig begärt av oss människor -som jag har sagt så många gånger- att vi ska förstå allting.

Han begär bara av den som vill ha med honom att göra, att den människan ska tro på att det Gud har sagt och uppenbarat genom sitt ord är sant och rätt till 100%.

Att människan har sina begränsningar det har jag ju nämnt lite om tidigare i det här programmet, och det får du och jag acceptera. Att vi skapades till ”Guds avbild” är ju rätt, men betyder inte därför att vi är fullkomligt lika Gud till alla delar.

Vår kunskap är till exempel begränsad och vi är också begränsade både i tiden och i rummet. Vi kan alltså inte ta oss fram eller tillbaka i tiden, annat än genom våra minnen bakåt och funderingar eller fantasier om framtiden. Vi kan inte heller vara på mer än ett ställe samtidigt – vilket vår Gud inte har några som helst problem med. Han kan ju vara överallt samtidigt och för Honom är alla tider ett ständigt NU. Därför kan han också hjälpa dig när som helst och var som helst om du ber om det. Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer