19 januari 2018

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till “En stilla stund” med Jan Eric Emgård. I sitt brev till de troende i Efesus
skriver Paulus och förklarar den himmelska världens andliga välsignelse, ”för att den härliga nåd som han (Gud) har skänkt oss i den Älskade (Jesus Kristus) skall prisas.”
Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning och hjälp.

”Gode Gud! Jag kommer inför ditt ansikte för att be om vägledning i ditt ord, så att jag och mina lyssnare kan förstå det och ta det till oss i våra hjärtan. Hjälp den som sitter och väntar på att få höra din röst Herre. Låt din Helige Ande verka i oss till välsignelse och vägledning för våra liv. Amen.”

Inför den här stunden föll mina ögon på en vers i Psaltaren som jag ska läsa för dig. Så här står det: ”När dina ord öppnas, ger de ljus och skänker förstånd åt enkla människor.” (Ps 119:130).

Vem är det texten riktar sig till? Jo, till de enkla och enfaldiga... de som helt enkelt tror som det står. Sådana som jag t ex. Jag är en av dem som varenda dag behöver få uppleva att Gudsordet i bibeln ”öppnas” och belyses av den Helige Andes ljus. Det behöver förklaras och uttydas för mig, så att jag kan förstå det och ta det till mig i mitt hjärtas innersta. Det underbara med den Helige Ande är att han alltid håller på att förklara till dess att vi var och en förstår vad ordet verkligen vill tala om för oss. Det är min erfarenhet att han aldrig ger upp och aldrig heller misslyckas. Hans mål är alltid att förhärliga Jesus, så att våra hjärtan ska fröjda sig med en innerlig och evig kärlek. Lite längre fram, i den 137:e versen (i psalm 119), står det: ”Herre, du är rättfärdig, och dina domar är rättvisa” (Ps 119:137).

MUSIK

Jag vet inte om du funderat så mycket över det, men på sistone har det liksom trängt sig fram inom mig en 100%-ig övertygelse om hur ABSOLUT RÄTTVIS och RÄTTFÄRDIG GUD är. Inte bara sådär lagom eller i allmän-het - utan verkligen ABSOLUT. Jag påstår inte alls att jag skulle ha mer ljus än någon annan nu levande människa över det här, men kanske är det någonting som den Helige Ande vill väcka dig och mig till insikt över och förståelse för.
Det står ju att ”Gud är ljus och att inget mörker finns i honom” (1 Joh 1:5 – SFB).

Alltså finns det inte heller skymten ens av tvivel eller tveksamhet inför att det som står skrivet om Gud är Sanningen med stort S. Om du och jag sedan väljer att tro på det eller inte är ju en helt annan sak. Gud blir ju inte mer eller mindre sannfärdig beroende på om vi tycker det ena eller det andra om honom - eller hur? Om Gud är ljus, som ordet säger, så är han ljus och inget annat. Lika enkelt som att mörkret försvinner i ett rum när du tänder ljuset, så kan inte ljus och mörker finnas tillsammans.
Den välkände filosofen Jung, lärjunge till Freud, trodde att Gud och Satan bara var olika sidor av  samma sak. Ungefär som att ett mynt har 2 sidor... eller som att en stickad tröja kan ha en avigsida och en rätsida.

MUSIK

Ack hur fullständigt förvillad var inte Jung av sina felaktiga föreställningar om Gud. Hur kan någon få in något sådant i sin tankevärld, att ljus och mörker skulle vara samma sak, sett från olika utgångspunkter? Det finns en God makt som representeras av Guds Helighet, Ljus och Kraft. Dit dras den som av rent motiv och uppriktigt hjärta söker sanningen. Men det behövs tro på den Evige och Sanne Guden för att den Helige Ande ska kunna förklara sanningen. Eftersom Gud är Ande så är Sanningen om honom en andlig sanning som måste förstås och tas emot på ett andligt sätt. Något annat sätt finns inte. Det duger inte med mänsklig vishet och förnuft. Förnuftet är visserligen en underbar gåva från Gud, men det räcker inte för att utrannsaka Guds djuphet. Den måste förstås genom hjärtats tro och uppriktighet. Lika säkert som att det finns en god makt, lika säkert finns det också en ond makt, som är mörker och som skyr ljuset för att det avslöjar lögnen och lögnens fader, Satan eller djävulen själv. Vill du inte inse det i ljuset av Gudsordet ...när profeten säger ”När Dina ord upplåtas ger de ljus...” så håller ditt sinne på att fördunklas och du är ute på mycket farliga vägar och minerat område.

”Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den” skriver Jakob i sitt brevs 1:a kapitel och 5:e vers, och fortsätter: ”Men han skall be i tro utan att tvivla. Ty den som tvivlar liknar havets våg, som drivs och piskas av vinden. En sådan människa skall inte tänka att hon kan få något av Herren, splittrad som hon är och ostadig på alla sina vägar” (Jak 1:5-8 – SFB).

MUSIK

Om Du inte tror att Gud finns till och är det ljus som bibelordet talar om, då är det ju meningslöst för den Helige Ande att försöka vägleda dig vidare. Om du vill komma till Gud, så måste du ju börja med att tro att han finns till - eller hur?

Du blir då också klar över att han lönar den som söker honom. Gud är till och med så god, så han säger: ”Jag låter mig finnas av dem som inte söker mig” (här syftar alltså texten på oss hedningar - i motsats till judarna som är Guds utvalda egendomsfolk).
Guds frälsning kommer ju från judarna, men har blivit uppenbarad för oss hedningar eftersom judarna visade Guds Ord ifrån sig (Apg 13:46).

De ville inte tro på Jesus Kristus, Guds Son, som sin Messias och Guds Smorde - trots att de väntade på honom, helt i enlighet med Skrifterna och alla profeterna som hade talat till dem och som de kände så väl till.

Varför trodde inte judarna på det som förkunnades för dem?
Profeten Jesaja säger ju: ”Vem trodde vår predikan, för vem var Herrens arm uppen-barad? (Jes 53:1- SFB).”

Dels står det att  deras sinnen var förstockade så att de dels inte kunde se sanningen och dels ville de inte tro på att den Frälsare som Gud sände till dem, verkligen var deras Messias, eftersom han kom på ett sätt och i en skepnad som de inte hade förväntat sig. De väntade ju på en mäktig härskare, som skulle befria dem ur den romerska ockupationsmaktens grepp.

MUSIK

Judarna väntade inte på barnet i stallet i Betlehem, trots att Skriften var absolut entydig om det (Mika 5:2).
Där ser man hur människans förutfattade meningar kan förvrida synen trots den förväntan som fanns hos alla judar - som var mycket väl bevandrade i Skrifterna. Jag började ju den här stunden med att citera Psalmistens ord om Gudsordet som skänker ljus och förstånd åt oss enkla och enfaldiga. Nu har jag framför mig Paulus första brev till korintierna, där han i det första kapitlets 4:e och 5:e vers skriver: ”Jag tackar alltid min Gud för er, för den Guds Nåd som ni har fått i Kristus Jesus. Ty i honom har ni har blivit rika på allt, i fråga om allt tal och all insikt, eftersom vittnesbördet om Kristus har fått stadigt fäste hos er” (1Kor 1:4-6 – SFB).

Sedan talar Paulus om att han blivit sänd för att förkunna evangeliet, men inte genom ord av visdom utan genom kraften i Kristi kors. För den som inte vill tro är ju budskapet om Jesu kors en dårskap och den människan går förlorad på grund av sin otro, men för den som tror är talet om korset en Guds kraft till frälsning och evigt liv. Paulus fortsätter från vers 22: ”Ty judarna begär tecken och grekerna söker visdom. Men vi predikar Kristus som korsfäst, för judarna en stötesten och för hedningarna en dårskap. Men för de kallade, både judar och greker, predikar vi Kristus som Guds kraft och Guds vishet” (1Kor 1:22-24 – SFB).

Men den här visdomen, som består av Guds kraft, kan inte tas emot av den som saknar Guds Ande. För att vi ska veta vad som har blivit oss skänkt av Gud, så lär Anden oss det genom sina ord - som tyder andliga ting för andliga männi-skor. De här underbara tingen kan inte förstås av världsliga människor, för de måste förstås på ett andligt sätt. ”Men vi har Kristi sinne” skriver Paulus (1 Kor 2:16 – SFB).

MUSIK

Någon har undervisat mig någon gång om det här som jag citerade förut att ”...vi har Kristi sinne”. Och jag har därför gjort en liten anteckning i min bibel där det står ”vi tänker Kristi tankar”. När jag reflekterar över det, så kan jag tyvärr inte med bästa vilja i världen hålla med om att jag alltid tänker Kristi tankar. Jag tycker att mina tankar far hit och dit och ibland är allt annat än det som jag föreställer mig tillhör Kristi tankevärld. Kanske har jag missförstått det hela. Orden om att vi har Kristi sinne betyder kanske att den som tror på Jesus som korsfäst -av den anledningen- är öppen för Guds Ande och kan förstå det som Anden vill undervisa honom om. Då är jag med och tackar Gud för att han aldrig ger upp utan oförtrutet fortsätter att undervisa mig. Att Gud utgav sig själv för att rädda oss, är ju evangeliets grundsanning, men att jag - fåkunnige - genom den Helige Ande, får insikt i Jesu korsdöd och inblick i Guds underbara frälsningsplan går inte beskriva med mänskliga ord. Vi som inte bara var förlorade i syndens garn, utan till och med döda i våra synder, utan ett uns av egen förmåga att kunna fatta något som helst eget beslut - oss gav Gud inte bara livet tillbaka, utan han skänkte oss ett EVIGT LIV. Åt dig min vän som vill tro på Jesus Kristus, har Gud alltså skänkt evigt liv. Du är förlåten och duger precis som du är när du kommer inför Guds ansikte i namnet Jesus.

Dagens minnesord: ”Detta är evigt liv att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus” (Joh 17:3 – SFB).

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer