20 november 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård.

Inför det här programmet bad jag som alltid om Guds ledning och då kom det upp en sång för mig som handlar om ’Herrens lustgård’. Jag ska be om den helige Andes vägledning och vishet, så att jag kan förmedla det som Gud vill ha sagt.

”Gode Gud! Du vet att utan Din ledning och vishet så blir mina ord livlösa och bara ett slöseri med tid och luft. Hjälp mig Herre att tänka Dina tankar så att allt blir rätt och riktigt när det gäller det här ämnet ’Herrens lustgård’ som Du har visat mig. Amen.”

Det är 3 bibelställen som jag vill lyfta fram i det här sammanhanget. Det första hämtar jag från 1 Mos, kapitel 1 och vers 27, där det står att ”Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade Han henne, till man och kvinna skapade Han dem”.

Den andra bibeltexten hämtar jag från 1 Mos. kapitel 2 och vers 7-8. Så här står det:

”Herren Gud formade människan av stoft från jorden och blåste in livsande i hennes näsa. Så blev människan en levande varelse. Herren Gud planterade en lustgård i Eden, österut, och satte där människan som Han hade format” (1 Mos. 2:7-8 SFB).

Det tredje bibelstället hämtar jag från 1 Mos 13:10 där det står så här: ”Lot lyfte blicken och såg hela Jordanslätten, som överallt var vattenrik. Innan Herren fördärvade Sodom och Gomorra var den nämligen som en Herrens lustgård, som Egyptens land, ända till Soar” (1 Mos 13:10 SFB).

MUSIK

Det var alltså Gud själv som planerade och arrangerade Edens lustgård. Men det fanns ännu ingen buske och ingen ört hade ännu skjutit upp ur marken, eftersom Gud inte hade låtit det regna på jorden och det inte heller fanns någon människa som kunde bruka den.

Men sedan skapade Gud människan och lät alla slags träd som var ljuvliga att se på och goda att äta av växa upp ur marken. Livets träd liksom trädet med kunskap om gott och ont satte Han mitt i lustgården.

”Gud såg på allt som Han hade gjort, och se, det var mycket gott” (1 Mos 1:31 SFB).

Både vi människor och allt i Guds skapelse var alltså MYCKET GOTT från början.

Men sedan kom människans fall genom synden och allt förändrades. Hon blev utdriven ur lustgården och fick börja bruka jorden och arbeta i sitt anletes svett för att kunna livnära sig.

Bibeln berättar inte vad som var Guds tanke från början, men jag tror personligen inte att Han hade planerat att vi människor skulle slita ut oss med manuellt arbete för att kunna leva. Men så blev det i alla fall när synden och döden kom in i världen.

MUSIK

Jag funderade lite över de här dubbla berättelserna om människans skapelse och frågade en av mina närmaste hur man skulle förstå det och fick till svar: ”Den första gången gjorde kanske Gud en ’skiss’ över hur Han tänkte sig att avbilden av mannen och kvinnan skulle se ut, innan Han till slut bestämde sig för hur Han skulle göra.”

Ja, det kan kanske vara en förklaring - så god som någon. Hur som helst, så kan vi ju nu se med egna ögon hur ’resultatet’ blev till slut.

Det är ju nästan obegripligt att ondskan i människorna efter hand blev så stor, så att Gud blev tvungen att ta bort dem allesammans genom den katastrof som Han lät inträffa -den som vi kallar ’syndafloden’- när hela människosläktet omkom, utom den rättfärdige Noa och hans familj, sammanlagt 8 personer, som Gud räddade tillsammans med djuren i arken. Djuren i haven kunde leva vidare såvitt jag förstår.

Men när man blickar ut över världen i dag, så förstår man kanske att det snart är dags för en ny ’utrensning’ även om det aldrig mer kommer att gå till på samma sätt.

Våldet och ondskan breder ju bara ut sig mer och mer verkar det som. I och för sig så tror jag inte alls att Gud har tappat kontrollen på något sätt, men människornas ondska blir ju alltmer uppenbar och tydlig, tycker jag.

Tänk att det kunde gå så snett med hela människosläktet när synden fick grepp om människorna och fick deras egen vilja att styra livet, i stället för Guds vilja.

Hade Adam och Eva haft den minsta aning om att det skulle gå så galet, så hade de nog aldrig gett efter för ormens list och smicker i Edens lustgård.

Men då är jag tillbaka igen vid det som jag sagt så många gånger tidigare, att Gud aldrig begärt att människan skulle förstå och begripa varför Han varnade dem, utan bara att de skulle lita på att det Han sagt var sant, och värt att lita på till 100%.

Men vi ville inte lyssna och tro.

MUSIK

Jag återkommer nu till det tillfälle när Abraham och Lot skulle skilja på sig och valde vilken del av landet de skulle bosätta sig i med sina familjer och sina boskapshjordar.

Skriften säger ju att ”Lot lyfte blicken och såg hela Jordanslätten som överallt var vattenrik -som en Herrens lustgård- innan Gud fördärvade Sodom och Gomorra.

Synen av den bördiga Jordanslätten, var tydligen oemotståndlig för den rättfärdige Lot, som naturligtvis inte heller kunde ana att det senare skulle kunna gå så kata-strofalt illa för folket och de båda städerna, att Gud måste förgöra alltsammans för deras ondskas skull.

Det var så illa, så det står att Herren Gud sade till Abraham:

”Ropet över Sodom och Gomorra är starkt och deras synd är mycket svår. Därför vill jag gå ner och se om de i allt har gjort efter det rop som har nått mig. Om det inte är så, vill jag veta det” (1 Mos 18:20-21 SFB).

Vad tror du Gud säger om Sverige och vårt svenska folk, när Han hör de förtvivlade ropen av skräck över den abort- och våldsvåg -på ondskans väg- som nationen är inne på. När avkristningen och gudlösheten nått sin kulmen och ingen tid till att vända om finns kvar, vad tror du händer då? Kan Gud se mellan fingrarna på något sätt, bara för att vi svenskar av och till under åren, varit barmhärtiga och tagit emot krigens offer och nödlidande av olika slag?

Tyvärr har jag personligen svårt för att tro det.

MUSIK

Det finns många fler än jag, som i dag undrar över vart vårt land är på väg. Det verkar inte finnas någon gräns för den gudsfrånvändhet som nu brer ut sig, inte minst genom massmedia. Och detta ska man vara med om i ett land som varit ’kristet’ eller åtminstone kallat sig för kristet, under de senaste 1000 åren, sedan Ansgar, trons apostel, kom till vårt land och förkunnade evangeliet om Jesus Kristus.

Under alla de här åren har det glada budskapet om Jesus, som förlåter dig och mig all vår synd och skuld förkunnats. Den som öppnat sitt hjärta och tagit emot Jesus och Hans förlåtelse, har också fått uppleva den inre frid och glädje som ingenting annat i livet kan jämföras med.

Många människor tror att lycka är detsamma som att bli rik. Men ack så fel man har. Ingen rikedom i världen kan fylla den hjärtats tomhet, ensamhet och brist på trygghet, som ett människoliv saknar mest av allt – så länge som Guds frid, genom tron på Jesus Kristus, inte finns där inne. Den friden är av ett slag som inte finns någon annanstans eller hos någon annan, därför att den hänger samman med hjärtats glädje och jubel inför Gud, över att all skuld är borta och att synderna är förlåtna.

Det här är en verklighet som inte kan varken förklaras eller bortförklaras. Det är nämligen inte bara en känsla av synd och skuld som gnager i själens innersta, utan det är en verklig synd och skuld. Synd, skuld och ondska är något lika verkligt som glädje, frihet och nåd – för den dömde.

MUSIK

Om du är skyldig någon 1000 kronor, så är det ju en verklig skuld – eller hur? Du anstränger dig kanske till det yttersta för att spara och gneta, men lyckas aldrig få ihop till den där extra tusenlappen, som du vill men inte kan, betala tillbaka.

En dag kommer det en person som säger: ”Jag har betalat din skuld genom att sätta in pengarna på den personens konto som du var skyldig 1000 kronor.” Du tror inte att det är sant, men kontrollerar och vederbörande säger att ”Jodå, beloppet har satts in på mitt konto. Tack så mycket.”

Är det en skuld känsla som lyfts av från ditt hjärta, eller är det en verklig skuld som har betalats och som i sin tur ger dig den där underbara känslan av frihet?

Visst är det en verklig skuld, som är betald, och som nu ger dig en inre glädje, frid och tacksamhet som inte går att beskriva. Förstår du vad jag menar? Det är samma sak med Jesus. Han har redan förlåtit dig alla dina synder och betalat allt, med sitt liv på ett kors. Men du själv måste tro på det – precis som med insättningen på kontot som jag talade om förut. Annars saknar du fortfarande friden i ditt innersta.

Vi måste allesamman vara helt på det klara med att det inte är KUNSKAPEN om Jesus och evangeliet som frälsar oss. Även om vi kan hela Bibeln utantill så hjälper det inte. Nej, det som enligt Bibeln leder till frälsning är BEKÄNNELSEN av Jesus som Herre och ingenting annat. Om vi läser Rom 10:9-10 så ser vi att det jag säger är riktigt. Där står det nämligen så här: ”Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herre(n) och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt Honom från de döda, skall du bli frälst. Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst” (Rom 10:9-10 SFB).

Gör vi det så kommer vi också att få höra Människosonens ord på domens dag:

”Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse” (Matt 25:33 SFB).

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer