20 juni 2021

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

1 Kung 19:11

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om hur Herren Gud väljer att uppenbara sig för oss människor. Ett sådant tillfälle handlar bibeltexten från 1 Kung 19:11 om. Den texten är därför utgångspunkt för den här stunden. Men för att allt ska bli rätt tänkt och sagt ska jag börja med att be om Guds vägledning och hjälp.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en bön om förstånd och insikt i ditt ord, så att både jag själv och den som lyssnar, kan ta till sig det budskap som du vill förmedla till oss i dag. Jag ber att din Helige Ande ska vägleda oss i allt, och hjälpa oss att bli starkare i vår tro. Vi vill också genom tron på Jesus komma närmare dig och få del av din härlighet. Hjälp oss att -steg för steg- växa till i tron på din allmakt, din gränslösa nåd och din barmhärtighet mot oss människor. Amen.”

Bibeltexten i dag handlar om hur profeten Elia -efter upplevelsen av hur Guds eld föll på berget Karmel- flydde för sitt liv, eftersom drottning Isebel ville hämnas på Elia för att han hade dödat de falska profeterna som tillbad Baal. Elia övernattade ute i öknen och fick vatten och bröd av en Herrens ängel, innan han vandrade iväg 40 dagar och 40 nätter till Guds berg Horeb – eller Sinai, som judarna kallar det för. Där gick han in i en grotta, och vilade över natten.

”Herrens ord kom då till Elia” står det. ”Han sade: ’Gå ut och ställ dig på berget inför Herren.’ Och se, Herren gick fram där, och en stor stark storm, som ryckte loss berg och bröt sönder klippor, gick före Herren. Men Herren var inte i stormen. Efter stormen kom en jordbävning. Men Herren var inte i jordbävningen. Efter jordbävningen kom en eld. Men Herren var inte i elden…(1 Kung 19:9-12 – SFB).

MUSIK

Varför lät Herren allt det här hända?

Jag vet inte men kanske ville han testa Elia. Testa om profeten hade ’kommit ner på jorden igen’ -så att säga- efter sin upplevelse av Guds eld som föll från himlen och slukade både offret, vattnet och stenaltaret på berget Karmel. Som svar på Elias böner så började det också regna kraftigt efter 3½ års torka. Genom allt det här, som hela folket såg hända på Karmel, så uppenbarades ju mycket tydligt vem som var Gud i Israel. Elia fick på det sättet var Guds redskap till att folket omvände sig från sin avgudadyrkan av Baal och i stället bekände att ’Herren är Gud!’

Sedan, när Elia hade flytt för att komma ifrån Isebel, så var han förtvivlad och önska-de sig döden, för han trodde att han var ensam kvar av Guds profeter. Han kände sig missmodig, började tycka synd om sig själv - och glömde bort att det kanske fanns fler än han själv som var trogna inför Gud - mitt i all ondska och ogudaktighet.

Sanningen var ju att Gud kände till 7000 män som inte hade böjt knä för Baal - men det visste inte Elia - förrän Gud talade om det för honom. Kanske ville Gud undervisa Elia om att det fanns andra människor också, som trofast följde Gud och hans vilja.

MUSIK

När vi nu träffar på Elia, så sitter han alltså där i grottan på Sinai berg och väntar. Och jag vet inte ens om Elia själv visste vad han väntade på. Gud hade bara sagt till honom att han skulle ställa sig på berget ’inför Herren.’

”Det kom en stor stark storm” står det. Men Elia gick inte ut ur grottan när han hörde stormen. Inte heller när det blev en jordbävning. Sedan kom det en eld – men Elia brydde sig inte om elden heller. ”Efter elden hördes ljudet av en svag susning.” dolde Elia sitt ansikte med sin mantel och gick ut ur grottan, för han förstod att Herren uppenbarade sig i den stilla susningen. (1 Kung 19:13).

Profeten hade alltså inte tappat sin andliga orientering och känslighet för Guds Ande, trots allt det fantastiska som hade hänt tidigare på berget Kamel. Elia insåg nog nu också att Gud inte bara uppenbarar sig i kraft och genom mäktiga under, utan också i den stilla susningen...

Vi andra, vanliga människor, måste kanske också lära oss att förstå, att den som bara ser Gud i det storslagna och märkvärdiga, kan missa honom fullständigt, därför att Herren ofta väljer att uppenbara sig i stillheten – i en ödmjuk människas hjärta.

Bed till Gud min vän, att han ger dig ett lyhört öra. Kanske behöver du dra dig tillbaka från vardagens stressande och jäkt ibland, så att du kan lyssna till Guds stilla röst. Den kan komma när du minst anar det.

MUSIK

Kanske undrar du hur det är att lyssna till Guds röst eller få veta hans vilja. Jag vet inte om jag är rätt person att försöka förklara det, men min egen erfarenhet av hur det är, varierar. Ibland är det inte alls som en röst, utan mer som en stilla inre förvissning om någonting som man upplever i sitt hjärta. Vid andra tillfällen kan Guds röst vara väldigt tydlig – som om någon stod och talade bakom ryggen. Ett tredje sätt att upp-leva Guds vägledning kan vara att man till en början upplever en stark inre önskan om att handla på det ena eller andra sättet. En sådan önskan följs ofta av en tvekan om det är rätt och riktigt… och en vilja att först och främst pröva om det man känner är i enlighet med Guds ord i bibeln och sedan om förutsättningarna i verkligheten stämmer överens. Om man är tveksam i sitt innersta kan man ALLTID lägga saken i Guds hand och be om ytterligare förtydligande, till dess att man är absolut säker och upplever ”grönt ljus” att vandra vidare, som jag brukar uttrycka det.

Jag har själv aldrig fått vara med om sådant som Elia fick vara med om. Men bibeln talar om att Elia var en människa som vi… så det är klart att det är möjligt, för både dig och mig. Jakob skriver i sitt brevs 5:e kapitel: ” Mycket mäktig och verksam är en rättfärdig människas bön. Elia, som var en människa som vi, bad en bön att det inte skulle regna, och det regnade inte över landet under tre år och sex månader. Och när han sedan bad igen, gav himlen regn och jorden bar sin gröda” (Jak 5:17-18).

En kristens starkaste vapen är ju gemenskap med Gud genom bön, och ’resultatet’ av en sådan gemenskap blir ofta mycket större än vad du och jag kunnat tänka oss. ”Bed och ni ska få” står det (Luk 11:9 – SFB) och Guds kraft är ju så oerhört mycket större än vår egen. Alltså får vi och ska vi använda oss av den enligt Gudsordet.

MUSIK

Det jag först kommer att tänka på när det gäller att be om någonting, är Guds uppma-ning till Salomo. Han sa: ”Bed mig om det du vill att jag skall ge dig.”

Och Salomos bön: ”Låt nu, Herre och Gud, ditt ord till min fader David visa sig vara sant, ty du har själv gjort mig till kung över ett folk lika talrikt som stoftet på marken. Ge mig nu vishet och förstånd till att vara detta folks ledare och anförare…

Då sade Gud till Salomo: Eftersom du har ett sådant hjärta att du inte har bett om rikedom, skatter och ära eller om dina fienders liv och inte heller bett om långt liv, utan för din egen del bett om vishet och förstånd…därför skall du få vishet och förstånd” (2 Krön 1:7, 9-12 – SFB).

Och ”Kung Salomo blev större än någon annan kung på jorden, både i rikedom och i vishet” står det (2 Krön 9:22).

Enligt min uppfattning finns det ingen gräns för hur mycket rikedom, vishet och förstånd, som Gud kan ge den människa som vill vandra på hans vägar i rätt och rättfärdighet.

Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den” står det ”Men han skall be i tro utan att tvivla. Ty den som tvivlar liknar havets våg, som drivs och piskas av vinden. En sådan männi-ska skall inte tänka att hon kan få något av Herren, splittrad som hon är och ostadig på alla sina vägar” (Jak 1:5-7 -- SFB).

MUSIK

Till sin församling på jorden, säger Gud: ”att helvetets portar inte skall få makt över den. Jag skall ge dig himmelrikets nycklar” säger han ”ALLT vad du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och ALLT vad du löser på jorden skall vara löst i himlen” (Matt 16:18-19). Vilka fantastiska löften som Jesus lämnar till sin församling när den är byggd på Jesus Kristus som grund.

Guds församling på jorden har en maktposition i Guds skapelse, och har i sig också fått Guds universella befogenhet att utöva makten. Vad betyder det? Jo, det betyder bland annat att när församlingen ber endräktigt till Gud, så händer det saker.

Till exempel så hade aposteln Petrus vid ett tillfälle blivit fängslad av kung Herodes Agrippa. Och natten innan han skulle ställas inför rätta låg han och sov i fängelset, fastkedjad mellan två soldater, står det. Utanför stod flera avdelningar av vakter som bevakade fängelset. Men under tiden bad församlingen uthålligt (endräktigt 1917) för honom. Då kom en Herrens ängel och väckte Petrus och kedjorna föll av hans händer. När han hade klätt sig, gick de ut tillsammans -Petrus och ängeln- först förbi den första vakten, och sedan den andra vakten och genom järnporten ut till staden.

Jag vet inte om du tycker att det här verkar konstigt på något sätt, men eftersom vår Gud är en levande och allsmäktig Gud och har skapat alltsammans, både den döda materien och allt levande, så finns det inga begränsningar för honom.

”Ty för Gud är ingenting omöjligt” står det (Luk 1:37 – SFB). Tvivla inte – bara tro! AMEN.

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer