21 juni 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Hebr 7:28

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Bibeltexten för den här stunden är hämtad från Hebr 7:28 som handlar om Jesus, Guds Son, översteprästen som för evigt är fullkomlig och representant för det Nya Förbundet med Gud. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds Andes ledning och hjälp så att allt blir rätt.

”Gode Gud! Du vet att jag med din Andes vägledning och hjälp vill förmedla budska-pet om Jesus, Din Son, som du har insatt till en fullkomlig överstepräst för evigt. Jag ber om den insikt som du vet att jag behöver för att kunna fullfölja uppgiften som du har lagt i mina händer. Jesus, utan dig kan jag inte göra någonting. Därför ber jag nu om att du tar en total kontroll över alla mina tankar och ord. Amen.”

Jesus är präst för evigt, både inför Gud, och i ditt och mitt hjärta. Jag är inte kunnig i frågor om den judiska gudstjänstordningen, men så mycket förstår jag, att det Nya Förbundet -som Jesus har gått i borgen för- är mycket bättre än det Gamla, som vilade på Mose Lag. De andra översteprästerna måste ju ersättas av nya, vartefter de dog, ”men eftersom Jesus lever för evigt, har han ett prästämbete som varar för evigt. Därför kan han också helt och fullt frälsa dem som genom honom kommer till Gud, ty han lever alltid för att mana gott för dem” står det (Hebr 7:24-25).

MUSIK

För mig personligen är inte Jesus en överstepräst i första hand, utan han är min Frälsare och herre. Det är honom jag talar med, när mina synder kommer upp inför mig och måste bekännas. Det är han som förlåter och helar allt som går sönder när jag trampar fel eller är ute på felaktiga vägar - antingen av okunnighet eller andra anledningar.

Om jag minns rätt så är översteprästens uppgift att med blod sona både sina egna och folkets oavsiktliga synder en gång om året – på den ”Stora Försoningsdagen” –den högtid som judarna kallar ”Yom Kippur” (Hebr 9:7).

Hebréerbrevets författare skriver i det 8:e kapitlet om det nya förbundets överstepräst så här:

”Detta är en huvudpunkt i vad vi säger: Vi har en sådan överstepräst som sitter på högra sidan om Majestätets tron i himlen och som tjänar i helgedomen, det sanna tabernaklet som Herren själv har rest och inte någon människa. En överstepräst blir insatt för att bära fram gåvor och offer, och därför måste Kristus också ha något att bära fram./…/ Men nu har Kristus ett högre prästämbete, liksom det förbund han är medlare för är bättre, eftersom det är stadfäst med bättre löften. Ty om det första förbundet (alltså det Gamla) hade varit utan brist, skulle det inte behövas plats för ett andra (det Nya)” (Hebr 8:1-3, 6-7 SFB). Jesus var alltså själv både offer och överste-präst. Han gick in i det allraheligaste, med sitt eget blod, en gång för alla (Hebr 9:12).

MUSIK

Det första förbundet var ju det Gamla (lagförbundet) som vilade på Abrahams tro och löftena i Mose Lag (se särskilt 3 Mos 18:5). Det gavs genom Mose som var medlare mellan Gud och folket (2 Mos 20:19; 5 Mos 5:5; 18:16), där Aron var överstepräst.

Det andra, det Nya förbundet, vilar på nåden (nådesförbundet) i Jesu blod, där Jesus själv är både medlare och överstepräst (Gal 3:19-20, 22 - SFB). ”Genom ett enda offer har han (Jesus) för alla tider gjort dem som helgas fullkomliga. Om detta vittnar också den Helige Ande för oss. Först säger han: Detta är det förbund som jag skall sluta med dem efter denna tid säger Herren. Och sedan: Jag skall lägga mina lagar i deras hjärtan och skriva dem i deras sinnen, och deras synder och överträdelser skall jag aldrig mer komma ihåg. Och där synderna är förlåtna behövs det inte längre något syndoffer” (Hebr 10:14-18 – SFB). (Jes 27:9; 59:20; Rom 11:26-27—SFB).

Vad fanns det för brister i det gamla förbundet, eftersom det var tvunget att ersättas med ett nytt? Gud hade ju själv instiftat det gamla förbundet, som på Sinai berg blev förmedlat av änglar och lagt i Mose händer. Jo, det gamla förbundet var svagt och onyttigt på grund av människans syndfullhet och ingen förmådde leva upp till förbundets krav.

- det Gamla förbundet kunde alltså inte rena från synden; och därmed

- kunde det inte heller leda fram till rättfärdiggörelse och frälsning - och

- prästerna var inte fullkomliga, utan var svaga och maktlösa människor.

MUSIK

Profeten Jeremia, som under sin tid fick lida mycket för sin förkunnelse av dom och omvändelse, profeterade omkring 600 år före Jesu födelse och sade: ”Se, dagar skall komma, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus och med Juda hus, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder den dag då jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egyptens land/…/Nej, detta är det förbund som jag efter denna tid skall sluta med Israels hus, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras inre och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk” (Jer 31:31-33 – SFB).

Vi troende, kristna, är innefattade i det Nya Förbundet av nåd i Jesu blod, men som framgår av texten så blev förbundet egentligen utlovat åt Israel.

Det Gamla Förbundet började för Israel på Sinai berg - det Nya Förbundet började på Golgata kors och gäller för alla människor. Jesus sa ju: ”Frälsningen kommer från judarna” (Joh 4:22), men när Guds frälsningsplan fullbordades på Golgata kors, så öppnades en ny väg till Guds gemenskap – genom Jesus – för hela mänskligheten.

Det är nu, i vår tid av nåd, som den Helige Ande kommer alla människor till hjälp (Rom 8:26-27). Han leder den hjälplöse syndaren in på Ordets grund; gör Kristus och hans verk levande för hjärtat (1 Joh 5:6); ger frimodighet att gripa tag om Guds löften (Jes 43:1, 23-24; Joh 6:37; Rom 4:5, 8:1; 1 Joh 1:9) och ger visshet om frälsning och barnaskap hos Gud (Rom 8:16).

Frälsningsvissheten frigör människan, skänker frid och glädje i den Helige Ande och ger lust och kraft att tjäna Herren och vittna om Honom (Apg 9:20, 28; 16:34 – SFB).

MUSIK

Guds förbund med Israel inbjöd dem till ett speciellt frälsningsförhållande med Gud. Men det förhållandet skulle – enligt Mose lag – bara bestå så länge folket lydde och rättade sig efter lagen. Men när Israel vände Gud ryggen och försummade att följa lagen, så ’försummade’ Gud också dem och vände dem ryggen (Hebr 8:9).

Under det nya förbundet – av nåd – lovar Gud en helt annan utveckling.

Den underliggande meningen med det Gamla förbundet var dels att ge en legal status åt Israel och etablera folket som ’Guds folk’ och dels markera att Herren skulle vara deras Gud (se 3 Mos 26:12). Det senare lyckades inte eftersom folket inte i sina hjärtan följde Guds stadgar och förordningar – utan det blev mest en ’läpparnas bekännelse’ – för Israel.

Det Nya förbundet skiljer sig från det gamla därför att det inte handlar om Guds Lag på stentavlor eller i böcker – utan i hjärta och sinne – i centrum av den mänskliga personligheten --- och för ALLA MÄNNISKOR som vill tro på honom som upprättade det Nya Förbundet.

”Jag skall i nåd förlåta dem deras missgärningar, och deras synder skall jag aldrig mer komma ihåg” står det (Hebr 8:12; Jer 31:34 – SFB).

Källan till syndernas förlåtelse är inte mänskliga egenskaper eller förtjänster, utan Guds nåd och barmhärtighet. Det är inte ens människans omvändelse som är förlå-telsens djupaste grundval, utan den lösen med sitt eget blod, som Jesus Kristus betalade på Golgata kors genom att offra sig själv.

MUSIK

Det Nya Förbundet är alltså baserat på den fullständiga och slutliga lösningen av syndproblemet. Den lösning som ger en fullständig försäkran om att Gud aldrig mer ska komma ihåg våra synder.

Men, det är inte däri -alltså i Guds avsiktliga glömska- som din och min rättfärdig-görelse ligger, utan i tron på att Gud har uppväckt Jesus från de döda. Genom munnens bekännelse av Jesus som Herre blir man frälst. (Rom 10:9-10 – SFB).

Om Gud har uppväckt Jesus från de döda så betyder det ju att JESUS LEVER – eller hur? Och det är DEN LEVANDE KRISTUS som vi ska tro på, han som sitter på högra sidan om Majestätets, Faderns, tron i himmelen, och manar gott för oss. Han sitter där ” för att göra tjänst i det allraheligaste, i det sannskyldiga tabernaklet, vilket Herren har upprättat, och inte någon människa” (Hebr 8:2 – 1917).

Kan du tänka dig det? Du och jag har en vän – en förespråkare – på den mest centrala platsen som existerar i universum.

På Majestätets högra sida, där all makt utgår ifrån - har vi en vän.

Muhammed är död! Buddha är död! Konfucius är död!

MEN VÅR GUD --FADERN, SONEN och DEN HELIGE ANDE-- LEVER I EVIGHETERNAS EVIGHETER, och du är kallad till frihet i namnet Jesus. Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer