12 november 2021

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård.

Jag upphör aldrig att förvåna mig över Guds storhet och härlighet. Inför det här programmet kom en tanke till mig om Guds underbara skapelse. Jag tror att jag ska försöka utveckla den, men jag är inte säker på vart Gud vill leda mig, så därför ska jag börja med att be om vägledning genom den helige Ande.

”Gode Gud! Jag tackar Dig för att jag får lov att komma inför Ditt ansikte och söka Din kunskap, vishet och rättfärdighet. Led mig, Herre, i det här programmet, så att jag förstår vad Du vill ha sagt till mig och till den lyssnare som vill öppna sitt hjärta och ta emot Din undervisning. Amen.”

Mina tankar om Guds skapelse gick den här vägen. Den första bild jag såg inom mig var en sten. En helt ’vanlig gråsten’. Den andra bilden som kom upp inom mig var en växt, ett blad. Ett helt ’vanligt blad’. Och den tredje bilden som korsade mina tankar var en liten fågel. En helt ’vanlig fågel’. Där slutade bilderna att manas fram för mig.

Vart vill jag komma med det här? En sten, ett blad och en fågel. Det enda gemen-samma för de tre, som jag kan se det, är att Gud skapat alltsamman.

Det står i Skriften att Gud är Ande, men det behöver ju därför inte betyda att Han bara är ’andlig’ och bara sysslar med andliga ting – eller hur?

Först kom ju den fysiska materien och sedan kom anden i form av liv.

Med det menar jag t ex att Gud först skapade människan av stoft, i enlighet med skapelseberättelsen. När det var gjort, blåste Gud in sin livsande i människans näsa, och SÅ blev hon en levande varelse, med allt vad det innebär.

MUSIK

Så var det det här med gråstenen, bladet och fågeln.

En vanlig enkel gråsten – vad är det för märkvärdigt med den? Ja, det är ju en så vanlig sak så man tänker för det mesta inte alls på det. Men har du skapat en gråsten nån gång? Jag antar att du svarade nej!

Hur är det med bladet då? Har du skapat nåt levande blad nån gång, med växtkraft i sig? Ditt svar är kanske fortfarande nej?

En liten vanlig fågel då? Jaså, inte det heller. Jag kunde väl tänka mig det.

Vem har skapat stenen och det andra då – för det måste väl finnas en Skapare eller?

Kanske har du inte ens funderat över det här någon gång?

Eller tror du kanske att allt har kommit till helt av sig själv?

Det är väl i alla fall mer sannolikt att det finns nån som står bakom alltsamman från början till slut – än tvärtom. Men om man inte VILL TRO på att det finns en Gud som har uppenbarat sig genom sin skapelse, och varje vår fortsätter med att skapa nya blommor ur frusen jord, så måste man ju tro på någonting annat – eller hur?

MUSIK

Har det någon betydelse då över huvud taget, om det finns en Skapare eller inte? Kan man inte bara strunta i att fundera över det? Kan man inte leva som vanligt, utan att bry sig om hur det förhåller sig?

Varför ska man grubbla över nånting som man ändå inte förstår och kanske aldrig får något svar på?

Kan man inte leva, glad och fri, så länge man är frisk, har mat att äta varje dag och en säng att sova i varje natt?

Du tänker kanske som så: ’Kan man inte leva bekymmerslöst – som en hund eller katt – så länge man kan?’ När deras dagar är slut så är de ju slut.

Är inte vi som de? När vårt liv är slut, så är det väl slut – eller?

Går det inte för oss som för djuren - som grävs ner någonstans och glöms bort…

-------

Jovisst, kan man sluta att bry sig…eller fundera över om när livet tar slut…

Men…tänk om det INTE tar slut, sådär lättvindigt, som man har trott??? Vad betyder det då? Betyder det att det finns nånting annat, bortom blommorna och sången – bortom hjärtats sorg?

Finns det kanske nån annan mening med livet än att äta, dricka, älska och leva?

Ja, den frågan om hennes egen existens, har nog människan ställt sig så länge som hon har funnits på jorden.

Hur ska man få svar på det då? Vem sitter inne med kunskap om livets mening? Finns det nån sådan kunskap över huvud taget?

Det var nån som sa en gång -i något sammanhang- att den boken som de kristna läser ur, alltså Bibeln, är en handbok för livet. Kanske skulle du kunna låna en sån bok nånstans och ’kolla’ själv – eller köp en i närmaste bokhandel.

MUSIK

Bibeln är en bok som är indelad i 2 delar. Den första delen, som heter Gamla Testamentet, handlar om Guds skapelse och judarnas historia.

Den andra delen, som heter Nya Testamentet, handlar om Jesus, Guds Son.

Guds syfte med Jesu människoblivande förklaras, liksom Hans födelse, död och uppståndelse. Hans budskap och verksamhet beskrivs. Det viktigaste av allt, Jesu offerdöd för människosläktets frälsning förklaras, liksom hur en människa kan komma till tro och bli räddad – antingen till ett evigt liv i Guds himmel eller till en evig pina i helvetet.

Det som jag nu sagt är i korthet vad Bibeln handlar om.

Om du vill söka dig fram på egen hand, så gör gärna det. En rekommendation är då att du startar med att läsa Markusevangeliet.

I annat fall finns det hjälp och vägledning att få hos den kyrka eller enskilda person som tar sin kristna tro på allvar – med Jesus Kristus som huvudperson och central-gestalt.

MUSIK

Nu är det så här med den kunskap man kan tillägna sig genom att läsa och studera Bibelns texter. Man kan, om man är flitig tillräckligt och har ett bra minne, lära sig hela Bibeln -precis som annan litteratur- utantill. Man blir då bibelkunnig, och kanske bäst på att svara på alla olika frågor som kan dyka upp om det ena eller det andra.

Men bibelns texter har inte tillkommit -inspirerade av Gud- bara för att man ska kunna skaffa sig kunskap om judafolket och om den treenige Guden.

Kunskap som inte leder till nån förändring av tankar, attityder och sinnelag är bara tomhet. Man måste alltså skilja på bibelns bokstav och Guds Ande som genomsyrar texterna med förklaringar om förhållandena i andens värld, där det råder andliga lagar - med Guds vilja som utgångspunkt.

Anledningen till att man måste skilja på bokstaven och Anden är att bokstaven dödar men Anden ger liv.

När en människa tror på Jesus, Guds Son, bekänner sin personliga synd och öppnar sig för Honom, så kan hon ta emot Hans gåva av frälsning, som betyder en total befrielse från all skuld, och ett liv i ljus, glädje och Gudsgemenskap – dels här på jorden, så länge livstiden varar och sedan i all evighet. Ett liv som består när allt annat förgår.

MUSIK

Allt det jag nu försökt förklara, har alltså Guds vilja och Hans Nåd mot dig, som utgångspunkt – eftersom Han vill att alla människor ska bli frälsta och komma till kunskap om Sanningen. Men utan ditt eget personliga ställningstagande till Guds Son, Jesus Kristus, leder det inte till någonting mer än att du själv tror dig vara nånting som du inte är – nämligen kristen.

Kristen är bara den som låter Jesus Kristus vara ensam Herre i sitt liv.

Utan en sådan sann bekännelse blir alltsammans bara floskler, falskhet och en tomhet som bara gör dig ännu mer tvivlande och förvirrad än du var tidigare, eftersom Gud ser rakt igenom dig och framför allt söker sanning i hjärtegrunden.

Utan en sådan sanning och hängivenhet är din gudsfruktan bara ett sken.

Aposteln Paulus skriver i sitt 2:a brev till Timoteus, och det 3:e kapitlet så här:

”Det skall du veta att i de sista dagarna skall det komma svåra tider. Människorna kommer att älska sig själva och vara penningkära, skrytsamma, stolta, hånfulla, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa, kärlekslösa, oförsonliga, skvalleraktiga, obehärskade, råa, fientliga mot det goda, falska, egensinniga och högmodiga. De skall älska njutning i stället för Gud och ha ett sken av gudsfruktan men förneka dess kraft” (2 Tim 3:1-5 SFB).

Vi måste alla pröva oss själva. Pröva om vår tro och bekännelse håller måttet. Kanske med det mått som vi så gärna mäter andras tro med. Vi kommer allesamman att ställas inför Kristi domstol en dag och då skall vi stå till svars för vad vi sagt och gjort under vårt jordeliv. Är Jesus Kristus herre i ditt liv, så blir det ingen negativ dom.

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer