29 juni 2017

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

2 Kung 17:23

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den bibeltext som jag utgår från i dag är hämtad från 2 Kung 17:23 och handlar om hur Israel, Guds egendoms- folk, ständigt vandrade på onda vägar fastän Herren hade varnat dem. Men för att jag rätt ska kunna förmedla någonting av värde om det, så behöver jag Guds väg-ledning och hjälp, och därför ska jag be om det nu.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med två tomma händer men med ett öppet öra för att lyssna in din röst. Jag ber att du genom Din Ande ska leda mina tankar och ord, så att det jag förmedlar i det här sammanhanget blir helt i enlighet med dina tankar och din vilja. Amen.”

”Herren är långmodig och stor i mildhet” står det (Ps 103:8 – 1917) men det står också att ”Han är en förtärande eld” (Hebr 12:29 - 1917). Gud kan alltså vara både mild och vred, beroende på vad saken gäller - precis som du och jag. Gud ger oss också alltid den tid som vi behöver för att ändra på det som är fel. Men om vi fortsätter att vandra på onda vägar och inte ändrar oss -trots att vi förstår att det är fel- så kommer Guds straff när våra synders mått är fyllt (1 Tess 2:16 – SFB).

Gud är ALLTID rättvis och rättfärdig i ALLT vad han gör – även om vi människor inte alltid ser det eller förstår det, eftersom vi saknar den totala överblick som Gud har. Han ensam känner till alla samband, och därför är det rätt när man säger att ” för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa” (Rom 8:28 – SFB). ”Jag, Herren, din Gud, är en nitälskande Gud, som låter straffet för fädernas missgärning drabba barnen, ja, tredje och fjärde släktledet, när man hatar mig, men som visar nåd mot tusen släktled, när man älskar mig och håller mina bud” (2 Mos 20:5 – SFB).

MUSIK

Ibland tycker kanske du som jag att man skulle haft nytta av ett större förstånd och en större vishet och insikt i saker och ting. Ja, det kan man kanske tycka, men samti-digt så tror jag att Gud som har skapat oss alla, har gett oss precis så mycket vishet och förstånd som vi behöver för att klara av den uppgift som han har placerat oss i.

Efter hand får vi sedan växa till både i uppgiften och i vår helgelse inför Gud.

”Herrens fruktan är vishetens begynnelse, och att känna den Helige är förstånd” står det (Ords 9:10 – 1917). Om du och jag vill bli visare -alltså förstå att göra allt på bästa sätt- så måste vi börja med gudsfruktan. I fruktan, bävan och vördnad för den treenige Guden, får vi ta till oss både Guds brinnande vrede mot synden och hans varma kärlek till oss syndare. Det fullständigt ofattbara försoningsverket för hela mänsklighetens alla synder, blev tydligt för oss när Jesus med sitt eget blod offrade sig själv, och gav sitt liv i vårt ställe på Golgata kors. Från Guds sida var alltså hela den här försoningstanken planerad och klar sedan urminnes tid, men på kung Davids tid som Andra Kungaboken bl.a. handlar om -när Gud till slut försköt Israel från sitt ansikte- var den inte fullbordat, utan fortfarande fördold.

MUSIK

Guds dom var oundviklig eftersom Israel och Juda ständigt bröt förbundet med Gud.

Det gick alltså så långt att Gud till slut försköt sitt eget egendomsfolk, som han med stark arm hade befriat från omkring 400 års slaveri i Egypten och sedan genom 40 år i öknen fört upp till Kanaans förlovade land.

Hur kunde det bli så?

Jo, det blev så därför att de syndade mot Herren, sin Gud. De tillbad andra gudar och levde efter sederna hos de folk som Herren hade fördrivit för dem. De förkastade Guds stadgar och det förbund som han hade slutit med deras fäder och de förord-ningar som han hade gett dem.

De ville varken lyssna eller göra det som Mose hade befallt, utan byggde offerhöjder och altaren till Baal och åt himlens hela härskara. De hade andebesvärjare och spåmän som sysslade med teckentyderi och svartkonst och gjorde mycket annat också som väckte Guds vrede. (2 Kung 17:7-8, 15; 18:12; 21:3, 5-6 - SFB).

Gud skonar ingen som syndar och sätter sig upp mot honom.

Aposteln Petrus skriver i sitt andra brev: ”Gud skonade inte de änglar som hade syndat utan kastade dem i avgrunden/…/ för att de skulle hållas i förvar till domen. Han skonade inte heller den gamla världen men bevarade Noa, rättfärdighetens förkunnare/…/. Städerna Sodom och Gomorra dömde han till undergång. Han la dem i aska och gav så ett exempel på vad som skulle hända de ogudaktiga. Men han frälste den rättfärdige Lot, som plågades av de ogudaktigas utsvävande liv./…/ Herren vet alltså att frälsa de gudfruktiga ur frestelsen och att hålla de orättfärdiga i förvar och straffa dem fram till domens dag, särskilt dem som i orent begär följer sin köttsliga natur och föraktar Herren./…/De smädar vad de inte känner till och kommer att gå under genom sitt förfall…” (2 Petr 2:4-7, 9-12 - SFB). ”I vatten och i kraft av Guds ord dränktes den dåtida världen och gick under. Men de himlar och den jord som nu finns har i kraft av samma ord blivit sparade åt eld…(2 Petr 3:6-7 – SFB).

MUSIK

Min fråga är nu: Hur ska det gå för oss och vårt svenska fosterland? Vi kan väl börja med det första budet – eller hur?

”Du skall inga andra gudar hava jämte mig” är ju det första. (5 Mos 5:7). Vad svarar himmel och jord när Gud från sin tron låter frågan gå ut om vårt land och folk lyder det första budet?

O, att jag kunde ställa mig på muren till landets försvar och svara JA på Guds fråga.

Vilket svar tror du kommer upp inför Guds ansikte när hans änglaskara sänds ut för att rannsaka varje svensk medborgares innersta och samla in deras hjärtas mening?

Som jag ser det, så befinner vi oss precis i samma situation som Nineve, när Gud hade beslutat sig för att förgöra den stora staden med både människor och djur, därför att ”deras ondska har kommit upp inför mitt ansikte” – som Gud sa till profeten. (Jona 1:2 – SFB).

”Därför måste vi så mycket mer ta fasta på det vi har hört, så att vi inte driver bort med strömmen. Om redan det ord som talades genom änglar stod fast och varje överträdelse och olydnad fick sitt rättvisa straff, hur skulle då vi kunna fly undan, om vi inte bryr oss om en så stor frälsning?” (Hebr 2:3 – SFB).

MUSIK

Mina vänner! En sak som är säker är att när vi har fyllt våra synders mått så kommer vredesdomen över oss också till slut (1 Tess 2:16 – SFB) – om vi inte vänder om.

Som jag ser det, så har Gud i sin nåd bevarat oss från krigets fasor och mycket annat elände som har drabbat länder och folk runt vår jord under hundratals år. Men det betyder inte att vi kan hålla på och räkna oss tillgodo fred, ro och välstånd hur länge som helst, bara därför att vi tidigare -i vår tur- har hjälpt och bistått andra nödlidande.

Jag vet att det står att vi ska sända vårt bröd över vattnet för i tidens längd ska vi få det tillbaka (Pred 11:1 – 1917). Jag vet också att vi svenska folk har gjort det - men kanske har vi redan fått tillbaka det med råge - Gud vet hur det står till med det.

Har vi några andra ’omständigheter’ som inför Guds ansikte talar till vår förmån, eller som kan lyftas fram av honom, Människosonen, som sitter på Guds högra sida?

När Gud har låtit sin änglaskara samla ihop alla plus och minus och rättvist bedömt allt med alla samband och sammanhang, åt vilket håll väger det då över?

Har Gud räknat vårt lands dagar och gjort slut på det? Är vi -som Belsassar en gång- vägda på en våg och befunna för lätt” (Dan 5:27).

Har vi insett att Gud, den Högste, råder över människors riken och upphöjer vem han vill till att härska över dem? (Dan 5:21). Sitter vi här i vårt trygga hörn av världen och inbillar oss att inget ont kan drabba oss – bara för att det inte har gjort det hittills?

Då är det nog dags att justera de tankegångarna lite grann…

MUSIK

Vad ser Gud när han tittar ner på oss och undrar hur det står till egentligen? Ser han ett folk som på alla sätt brinner för sitt lands frälsning och räddning, eller ser han bara människor som har övergett sina kristna ideal och värderingar för att de inte orkar strida mer - eller helt enkelt är för lata för att engagera sig för rätten och sanningen -inför sin gudsförnekande omvärld? Ser Gud kanske en alltmer trött och apatisk inställning som leder till känslokyla mellan oss människor, och en stor tystnad därför att laglösheten tilltar och kärleken har svalnat hos de flesta? (Matt 24:12 – SFB).

Ser han ett folk där de flesta har övergett den Gudstro som för över 1000 år sedan kristnade Norden genom Ansgar, men där nu ingen längre vill ha med honom att göra?

Eller ser han kanske strålglansen som omger den skara bönesjälar som ”inte har böjt knä för Baal” (1 Kung 19:18) utan som ivrigt och endräktigt bestormar himlen med sina böner om nåd och förbarmande?

Jag kan inte bedöma vad som i dessa dagar bestämmer Guds helhetsbild av den troende skaran inför hans ansikte. Är det Jesu sinne med inbördes kärlek och enhet som strålar ut, genom att Guds härlighet och evangeliets återsken råder i dem. Är deras hjärtan fyllda av tro, hopp, kärlek och förtröstan på Guds eviga makt, eller upp-lever han deras förtvivlan och uppgivenhet, över den andemakt av orenhet och ogudaktighet som väller in i landet och lockar folk till ”liderlighetens pöl” (1 Petr 4:4).

Låt oss i Jesu Kristi nasaréns namn bli starka i Herrens kraft och hålla ut. Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer