2 juli 2017

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

2 Kung 17:35

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den här stundens bibeltext och uppmaningen att ”ni skall inte frukta andra gudar” är hämtad från 2 Kungabokens 17:e kapitel och 35:e vers och handlar om de folk som bosatte sig i Samarien, i stället för Israels barn. De lärde sig att frukta Herren, Israels Gud, men fruktade samtidigt sina egna gudar, på samma sätt som de folk som de kom ifrån. För att rätt förstå vad Guds tankar då för fram till, ska jag be om Guds Andes vägledning och hjälp nu.

”Gode Gud! Tack för att jag får komma inför dig och utbe mig vägledning och hjälp att förstå dina tankar, när det gäller att bara frukta dig och inte samtidigt frukta andra gudar. ”Du skall inga andra gudar hava jämte mig” har du ju sagt i det första budet, som ska vägleda oss människor. Herre, ge mig den insikt som jag behöver för att förmedla kunskapen om dig och ditt ord på rätt sätt, med din Andes kraft. Amen.”

Folken från Babel och andra platser som kungen i Assyrien hade skickat till Samarien i stället för Israels barn, gjorde alltså var och en sin egen gud och ställde upp den i de offerhöjdshus som samariterna hade byggt, för de visste inte hur de skulle frukta Herren – Israels Gud. Men ”Herren slöt ett förbund med dem” står det ”och befallde dem: Ni skall inte frukta andra gudar, inte heller tillbe dem eller tjäna dem eller offra åt dem” (2 Kung 17:35 – SFB).

MUSIK

Folken som den här texten handlar om var tydligen okunniga och visste inte att de skulle låta bli att tillbe och offra till sina avgudar - trots att de en gång var med i den stora skara som Gud hade fört upp ur Egypten med stor makt och utsträckt arm. Vilka de här människorna var vet jag inte, men i samband med uttåget ur Egypten står det att ”också en stor blandad folkhop drog upp med dem” - alltså en grupp som tydligen inte var israeliter (2 Mos 12:38).

Hur var det en gång för dig min vän? Innan du kände till att det fanns någon som heter Jesus. Han som älskar dig och som har dött för dig? Hur levde du?

I sitt brev till Titus skriver Paulus, som var sänd till att leda Guds utvalda till tro och till insikt om den sanning som hör till gudsfruktan och som ger hopp om evigt liv:

”Vi var själva en gång oförnuftiga, olydiga och vilsegångna. Vi var slavar under många slags begär och lustar, vi levde i ondska och avund, vi var avskyvärda och vi hatade varandra. Men när Guds, vår Frälsares, godhet och kärlek till människorna uppenbarades, frälste han oss, inte för rättfärdiga gärningar som vi hade gjort, utan på grund av sin barmhärtighet, genom ett bad till ny födelse och förnyelse i den Helige Ande, som han rikligt utgöt över oss genom Jesus Kristus, vår Frälsare. Detta skedde för att vi skulle stå rättfärdiga genom hans nåd och, som vårt hopp är, bli arvingar till det eviga livet” (Tit 3:3-7 – SFB).

MUSIK

Jag kommer att tänka på ett annat liknande bibelställe, som det jag citerade av Paulus, men nu är det från Gamla Testamentet och Daniels bok, där han ber och säger: ”…det är inte på grund av vår rättfärdighet utan på grund av din stora barmhärtighet som vi kommer inför dig med våra böner” (Dan 9:18 – SFB).

Både du och jag måste förstå att vad vi än kan ha presterat under vårt liv av godhet och rättfärdiga gärningar, så är det av noll och intet värde inför Gud, hans helighet och rättfärdighet. Vi kommer att få lön för det, men någon ingång genom pärleporten till Guds himmel kan vi inte räkna med av den anledningen. Där är det bara Guds Nåd genom tron på Jesus och hans offer för oss, som gäller.

Om du och jag en gång får komma inför Guds ansikte beror det bara på Guds Nåd och på den rättfärdighet som kommer av vår tro på att Gud har uppväckt Jesus från de döda (Rom 10:10).

Det är ju den sanningen som skiljer Mose Lag med sina laggärningar från evangeliets budskap om nåden i Jesus Kristus.

Om Guds nåd skriver psalmisten: ”Din nåd är bättre än liv…” (Ps 63:4). Och vilka som får Guds nåd talar Petrus om med orden: ”Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd” (1 Petr 5:5).

De ödmjuka - vilka är det?

Jo, det är de som bekänner sina synder, tar emot förlåtelse för synderna av nåd i namnet Jesus och bekänner honom som sin Herre.

MUSIK

I sin syndabekännelse säger kung David: ”Så länge jag teg förtvinade mina ben vid min ständiga klagan. Dag och natt var din hand tung över mig, min livskraft försvann som av sommarhettan. Då uppenbarade jag min synd för dig, jag dolde inte min missgärning. Jag sade: ’Jag vill bekänna mina överträdelser för Herren.’ DÅ förlät du mig min syndaskuld” (Ps 32:3-5).

Det är så det går till att bli frälst, bli ett Guds barn – och medlem i Guds familj.

Det är absolut det bästa som en människa kan få uppleva under hela sitt liv, därför att det ger henne dels en fullständigt ovärderlig hjälp och vägledning här under jorde- livet genom Hjälparen, den Helige Ande, och dels ett av Gud garanterat evigt liv.

En del människor är rädda för att ge upp sin egen kontroll över livet och lägga allt i Guds hand. En sådan rädsla beror bara på okunnighet om Guds godhet, hans kärlek till och hans välvilja mot alla människor som söker honom och hans gemenskap.

Anledningen till att Gud överhuvudtaget bryr sig om oss människor som en gång förkastade hans Son, Jesus Kristus, och till och med spikade upp honom på ett kors, beror bara på att han i allmänhet älskar alla människor som han har skapat, och

i synnerhet, de som lyssnar till hans röst och tar emot hans frälsnings gåva av nåd i ett ödmjukt hjärta. Min vän! GUD LÅTER ALLTID NÅD GÅ FÖRE RÄTT.

MUSIK

’Ni ska inte frukta andra gudar’ stod det i 2:a Kungaboken. Men har man ingen kunskap om den ende sanne och levande Guden, så blir det väl så att man tar till sig alla möjliga mer eller mindre underliga företeelser och föreställningar om andemakter som kan påverka livet. Ta bara en sådan sak som horoskop, som många människor låter styra sina liv. För mig är sådant fullständigt obegripligt, men tydligen gångbart i brist på en levande tro på Gud, Skaparen, som håller allt i sin hand. Men det är ju nu en gång så, att för den som inte vill tro på Sanningen, finns inget annat alternativ än att tro på Lögnen. Det finns inget utrymme för någon annan, eller neutral, position.

Säger du att du inte vill ta ställning, så har du inte förstått frågan, därför att det inte handlar om vad du själv råkar tycka eller ha för uppfattning om den andliga verklig-heten, utan det handlar om GUDS GÅVA AV NÅD till mänskligheten, och hur du väljer att ställa dig till den. En gåva kan man inte stå neutral inför, utan antingen tar man emot gåvan eller också tar man INTE emot den.

”Den som inte är med mig är emot mig…” sa Jesus (Matt 12:30).

Om du väljer att inte ta ställning, så har du redan sagt NEJ i ditt hjärtas innersta och ditt beslut får eviga konsekvenser för dig.

ENLIGT KRISTEN TRO betyder ditt JA till Jesus att ditt namn blir inskrivet i Livets Bok i Guds himmel. Ett NEJ till Jesus från din sida betyder däremot en evig skils-mässa från Gud.

Bibeln är mycket klar på den här punkten och för att det inte ska råda något som helst tvivel om det, ska jag läsa innantill för dig. Så här står det:

Om någon inte fanns skriven i Livets Bok kastades han i eldsjön” (Upp 20:15 - SFB).

MUSIK

Jag tror att himlen är en underbar och fridfull plats. Men jag tror också att eldsjön, eller helvetet, som den kallas i andra översättningar, är den eviga pinans plats som ingen frivilligt vill komma till. Att komma dit är enkelt. Att komma därifrån är omöjligt.

Om du som lyssnar nu tror att jag försöker skrämma dig på något sätt genom att tala om eldsjöns -eller helvetets- fasansfulla verklighet, så kan jag försäkra dig att det inte är så. Och om du tror att jag försöker vinna några anhängare till någon kyrka eller församling, så glöm det! Jag har inga som helst sådana tankar. Det enda jag vill är att rädda ditt liv, när jag med mina ord nu räcker över en livboj -eller en frälsarkrans som man sa förr- till dig. Om du tar tag i den så räddar den ditt eviga liv.

Det är inte mer skrämseltaktik att varna dig för helvetets eviga pina, än det är att tala om för dig var det finns farliga underströmmar ute i havet, som du inte ser men som kan överraska dig och dra ner dig så att du drunknar om du ger dig ut och simmar.

Om du inte kan, eller vill, skilja på att bli skrämd och bli varnad så är det tragiskt, men för din egen skull hoppas jag verkligen att du hinner fatta ditt beslut att säga JA till Jesus innan din stund på jorden är slut, för sedan är det för sent. Om du inte bryr dig om mina varningar, så är det givetvis din ensak. Jag hoppas bara att du förstår allvaret i det jag säger. Säg JA till Jesus och ta emot honom i ditt hjärta NU.

I en stund när du minst anar det kan det vara för sent. Tvivla inte – bara tro! Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer