1 juli 2017

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Joh 1:16

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den bibeltext som kommit upp inför mig med tanke på den här stunden är hämtad från ingressen till Johannesevan-geliet kapitel 1, vers 16. ”Av hans fullhet har vi alla fått” står det ”nåd och åter nåd.” Men för att rätt kunna förmedla evangeliets budskap behöver jag vägledning och hjälp av den Helige Ande. Därför ska jag be om det nu.

”Gode Gud! Jag kommer på nytt inför ditt ansikte med en bön i mitt hjärta, att du i din nåd ville ge mig den nåd, insikt och hjälp som du vet att jag behöver. Och för att rätt kunna förstå Johannes arbete, när du satte honom till vägröjare i Israels folks hjärtan, behöver jag din direkta vägledning. Du beredde ju vägen genom honom för en djupa-re tro på dig och på din rättfärdighet. Hjälp mig, Herre, genom bibelordet att göra din son, Jesus Kristus, synlig och föra ditt kärleksbanér vidare. Amen.”

Vad är ett banér för något? Ja, enligt uppfattningen i det svenska språkbruket, så är ett banér en flagga eller en fana som används t. ex. som ett samlingstecken för att samla och leda en grupp människor – kanske också för att inge dem mod (t.ex. i krig) om man mer tänker på banéret som ett fälttecken eller ett segertecken i fält.

Kung David, skriver i en av sina psalmer: ”Åt dem som fruktar dig gav du ett banér att hålla upp för sanningens skull” (Ps 60:6 – SFB). I en annan översättning står det:

”Res ett banér för dina trogna, dit de kan fly undan pilbågen” (Bibel 2000). Ett annat sätt att uttrycka ungefär samma sak är den här ordalydelsen: ”Du har gett oss ett banér att samlas kring, dit vi kan fly för att komma undan fiendens pilar” (HfL).

MUSIK

När jag tänker på det här med banér som Jesu segertecken, ser jag framför mig det absoluta kärlekstecknet, korset, dit det alltid finns möjlighet -för den som tror- att fly undan alla fiendens brinnande pilar.

”Vid korset finns rum för dig…” står det i en underbar gammal sångtext. ”Miljoner där stå, men plats finns ändå…” Ja, min vän, Jesu kors är det enda säkra i universum.

Det är den enda platsen där det godas seger över det onda har beseglats MED BLOD en gång för alla av honom, Jesus, som själv var både överstepräst, offer och segerherre. Med sitt eget blod vann Jesus ” en evig återlösning” står det. Och det är det ”bättre offer” som senare nämns i den 23:e versen. (Hebr 9:12, 23 – SFB).

Så här står det:

Alltså måste avbilderna av de himmelska tingen (i tabernaklet) renas med dessa medel, men de himmelska tingen själva (måste) renas med BÄTTRE OFFER än de medlen.” (enligt vers 13 avses ’bockars och tjurars blod och askan från en kviga) som helgade till yttre renhet’. Men våra samveten kunde inte renas på ett så ’enkelt sätt’ om jag får uttrycka mig så. Nej, för det behövdes en evig återlösning inför Guds ansikte som gav genljud i hela kosmos, och som för alltid renade oss människor från all synd. /Läs gärna själv vidare till kapitlets slut/.

MUSIK

Varför de himmelska tingen själva överhuvudtaget behövde renas i samband med Jesu försoningsoffer vet jag inte, men för den eviga återlösningens giltighet behöv-des det tydligen. Kanske hade det himmelska tabernaklet också blivit smittat av synd som måste rensas bort inför Guds absoluta helighet.

Synd fanns ju långt innan människan skapades. Bland annat i det högmod som Lucifer visade när han sa i sitt hjärta: ”Jag skall stiga upp till himlen - ovanför Guds stjärnor skall jag upprätta min tron/…/jag skall göra mig lik den Högste. Men ner till dödsriket blev du förd, längst ner i graven” skrev profeten Jesaja (Jes 14:13-15).

Kanske de himmelska tingen själva behövde renas, för att Guds helighet blev berörd när Lucifer - Ljusets Furste - blev nerkastad genom himlarna, till jorden. Jag vet inte.

I vilket fall så skapade Jesus genom att offra sig själv, en ny väg till förlåtelse, rening och rättfärdighet för människan inför Guds tron. Den av människans synd brutna gemenskapen med Gud, återställdes alltså på ett underbart sätt och gäller för evigt.

De som tillhör Gud, genom sin tro på Jesus, kommer därför att samlas en gång vid hans banér som soldater i krig. Johannes skriver i det 16:e kapitlets 13:e vers:

Men när han kommer, sanningens Ande, då skall han föra er in i hela sanningen.”

Min vän, låt dig påverkas av sanningens Ande till den eviga frälsningen i Jesu namn, som Gud har berett för var och en som tror. AV NÅD får du också vara med en dag i Guds himmel - vid samlingen hos Gud - och hans segerbanér.

MUSIK

Du och jag kan aldrig förstå den frälsningsplan som Gud genomförde och fullbordade när Jesus offrade sitt liv på Golgata kors. Och att vi inte förstår Guds verk, beror ju på att vi inte har insikt i den andliga kamp som under alla tider har förts mellan Gud och Satan -mellan det goda och det onda- i himlarymderna.

Att frälsningen är någonting underbart förstår Guds änglar, men de kan inte fatta vad det verkliga djupet i frälsningen är. Eftersom de inte har syndat, så kan de inte heller förstå vad förlåtelse och frälsning från synd -genom Jesu blod- innebär.

I den äldre bibelöversättningen skriver aposteln Petrus så här:

”Angående denna frälsning har profeter ivrigt forskat och rannsakat, de som profete-rade om DEN NÅD som skulle vederfaras er. De har rannsakat för att finna vilken och hurdan tid det var som Kristi Ande i dem hänvisade till, när han förebådade de lidanden som skulle vederfaras Kristus, och den härlighet som därefter skulle följa. Och det blev uppenbarat för dem att det inte var sig själva, utan er som de tjänade härmed. Om samma ting har nu en förkunnelse kommit till er genom de män som i helig Ande, nedsänd från himlen, har för er predikat evangelium; och i de tingen åstundar jämväl änglar att skåda in” (1 Petr 1:10-12 – 1917).

Om ’den tiden’ - ändens tid - skriver profeten Daniel, efter den syn han fick se:

”På den tiden skall Mikael träda upp, den store fursten, som står som försvarare för dina landsmän. Det kommer en tid av nöd, som inte har haft sin like ända från den dag då människor blev till, ända till den tiden. Men på den tiden skall alla bland ditt folk bli frälsta som finns uppskrivna i boken. De många (egentligen ALLA människor) som sover i mullen skall vakna, några till evigt liv, andra till förakt och evig skam/…/ Men du, Daniel göm dessa ord och försegla denna skrift till ändens tid. Många skall forska i den och kunskapen skall bli stor” (Dan 12:1-4 – SFB).

MUSIK

En av Guds stridsänglar blev sänd till Daniel för att undervisa honom om vad som skulle hända i framtiden. Och en del av den uppenbarelsen kan du och jag också få del av – om vi läser Daniels bok. Men han fick inte tillåtelse att skriva ner allt han fick se och höra, utan ängeln sa till honom: ”…göm dessa ord och försegla denna skrift till ändens tid. Många skall forska i den och kunskapen skall bli stor.”

Vad de orden om att ’kunskapen skall bli stor’ betyder, vet jag inte. När jag fick höra talas om att det fanns ’dolda budskap’ i bibeln blev jag förstås ännu mer fundersam och tänkte då på ängelns ord till Daniel.

Under tidernas lopp har ju många forskat i skrifterna för att om möjligt få kunskap om än det ena och än det andra. Många har, under vägledning av Sanningens Ande (Joh 16:13) rannsakat skrifterna på det enda sätt som har stått till buds för dem, nämligen genom manuellt arbete och försök att med intellektuell slutledningsförmåga komma framåt ett steg i taget. Men det har inte lyckats. Antingen för att Guds tid ännu inte varit inne för oss människor att få reda på de dolda sanningarna, eller för att budskapen i skriften varit så väl dolda att det inte har funnits någon möjlighet att manuellt -mer än mycket begränsat- lyfta fram budskapen ur Skriften.

Hur är det nu då? Är vi nu inne i den tid som ängeln talade om när ’kunskapen skall bli stor’? Ja, jag vet inte om det är så, men med moderna och kraftfulla datorers hjälp, kan man ju numera behandla oerhört stora informationsmängder med enorm snabb-het och på det sättet hinna igenom ett otal programvarianter, som i annat fall, med manuellt arbete, skulle tagit många livstider.

MUSIK

För att leta i texterna efter sådana dolda budskap som jag nu talat om, programmerar man datorerna enligt vissa system, för att finna det som Gud i sin Allvishet har lagt ner i texten till det hebreiska grundspråket. De profeter och gudsmän som en gång skrev ner orden, visste antagligen inte själva någonting om hur det här hängde ihop. Men Bibeln är alltså verkligen den Heliga Skrift även om den statliga svenska bibel-kommissionen i sin översättning 1999 inte anser det. Men kunskapen ska, som ängeln sa till Daniel, ”bli stor…” (- eller förhoppningsvis något större efter hand...)

Vissa budskap är i de hebreiska texterna så komplicerat uppbyggda i sin struktur att en av dem som ägnat mycket tid åt att forska i det här ämnet säger: ”Själv frågar jag mig hur det är möjligt att skriva en flytande text med en sådan precision av så många koder. De är verkligen inte få!” (Sodot 2, sid 13).

Kanske kommer framtiden -med datorernas hjälp- att visa hur Gud skrivit in hela mänsklighetens historia, från den första till den sista sekunden, i Toran, hebréernas Heliga Skrift. Under tiden vi väntar till dess att Guds Tid är inne och Sanningens Ande för oss in i hela sanningen, så får vi nöja oss med det som Herren vill avslöja för oss. Och för oss som lever i dag gäller det att vara observanta på utvecklingen, för jag tror att vi lever i ’ändens tid’ även om jag vet att vår Gud har en annan tideräkning än vi.

”Glöm inte detta, mina älskade” skriver Petrus ”att en dag för Herren är som 1000 år och tusen år som 1 dag” (2 Petr 3:8). Tvivla inte – bara tro! Jesus sa: ”Var trogen intill döden, så skall jag ge dig livets krona” (Upp 2:10). Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer