30 juni 2017

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

1 Pet 5:9

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Från bibeltexten i 1 Pet 5:9 hämtar jag underlaget för stunden. Skriften uppmanar oss där att vara vaksamma, orubbliga i vår tro och göra motstånd mot djävulen. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds Andes vägledning och hjälp så att allt blir rätt tänkt och sagt.

”Gode Gud! Du vet att min egen förmåga är noll, när det gäller att utforska skrifterna och belysa de samband som du har gett oss att begrunda. Därför ber jag ur djupet av mitt hjärta om din vägledning och hjälp så att jag på rätt sätt kan förmedla dina tankar om det här ämnet och sammanhanget. Amen.”

Bibelstället handlar ju om vaksamhet och motstånd mot det onda, mot djävulen själv, och det finns alltid en fara för angrepp och attacker på vår tro. Så fort vi kommer in på det andliga området i våra liv, så är faran för angrepp på de svaga punkterna i vår tro överhängande. Vi riskerar alltid att bli förvillade och förvirrade av det orena och djävulska anhanget av änglar och demoner som för krig mot själens renhet och vår vilja till rättfärdighet och helighet.

Det är därför Gud -genom sitt ord- manar oss till yttersta vaksamhet. Han känner nämligen till alla finter och tveksamma knep som Den Onde kan använda för att manipulera oss, hindra oss från att tro på Jesus och nå fram till vårt himmelska mål.

MUSIK

Problemet är att de onda andarnas attacker är så djävulskt inlindade i halvsanningar och tveksamheter, så utan Guds makt, kraft och hans vapenrustning har vi ingen möjlighet att stå emot och klara oss helskinnade i striden. Vi får inte glömma att djävulen är Ljusets Furste, Lucifer, som en gång blev utkastad från himlen och ner-kastad till jorden, för att han ville bli lik Gud. Därför vet han vilken kraft och makt han utrustades med en gång, men han vet också att han i grunden redan är besegrad av Jesus. Att Gud överlistade honom och fick honom att skymfligt framstå som den förlorare han är, gör honom tydligen för evigt fullständigt rasande. Det är därför han går omkring som ett rytande lejon och söker efter vem han skall sluka. Så det är inga tomma ord eller oskyldiga hot och anklagelser som Gud genom Sin Ande vill skydda oss emot.

Att mina varningsord är sanna och riktiga framgår med all tydlighet om man läser Jobs bok i Bibeln. Där ser man hur det gick till när djävulen -Åklagaren- en gång trädde fram ibland Guds söner inför Herren Gud och lyckades uppegga Gud själv mot den rättfärdige Job ”för att utan skäl förgöra honom” (Job 2:3 – SFB).

Läs själv så förstår du vilken arsenal av orena vapen djävulen förfogar över i sin kamp mot oss människor. Samtidigt får du inte glömma att det här hände långt innan Jesus, Guds Son, besegrade djävulen och alla hans änglar på Golgata kors. Det betyder att vår Gud i dag har tagit ifrån djävulen all makt -till och med den eviga dödens makt- över den som i sin tro på Jesus har lagt sitt liv i hans händer.

MUSIK

Jag vet inte hur du tänker eller vilken erfarenhet du har av ondskans andemakter, men själv har jag så småningom förstått att det största misstaget man kan göra är om man tror att man INTE är en måltavla som är utsatt för andliga angrepp och attacker.

Faran i det är, att om man tror att man är säker och utom skotthåll i stridslinjen, så är man inte på sin vakt, utan kan då -utan minsta tvekan- bli fullständigt överraskad och överrumplad.

För att nå sitt mål -det vill säga att befolka helvetet- arbetar Djävulen och hans änglar efter (minst) två linjer. Den ena är att förhindra att evangeliet når fram till den som ännu inte tagit emot frälsningsbudskapet (se Mark 4:15) och den andra angrepps-

linjen går ut på att om möjligt förvilla också de utvalda (Matt 24:24) så att de överger sin tro, när de blir bedragna av de falska messiasgestalter och falska profeter som ska träda fram.

Det här avgrundslika hatet som Satan visar, mot allt vad Guds rättfärdighet, sanning, renhet och kärlek står för, kan vi människor aldrig förstå, eftersom det utgår från en ond andlig förintelsenatur, fullständigt ologisk och med kosmiska dimensioner.

Jag vill absolut inte uppehålla mig i onödan vid ondskans natur, men det finns två an-ledningar till att jag ändå gör det. Den ena anledningen är att den måste avslöjas för att kunna bekämpas. Till de troende i Efesus skriver Paulus: ”Ha inget att göra med mörkrets ofruktbara gärningar utan avslöja dem i stället” (Ef 5:11).

Den andra anledningen är just den som jag talade om i inledningen – alltså att man måste vara ytterst skärpt i sin vaksamhet mot det ondas infiltration som kan dyka upp på de mest otänkbara och oförutsedda områden, både i vardagens mångahanda och i det andliga livet med Gud - i hans ljus.

MUSIK

Det finns, såvitt jag vet i alla fall, bara en ständigt flödande reningskälla. Den rinner upp vid korsets fot där alla människors synder blev sonade av Jesus en gång för alla. Det oskyldiga blod som offrades på Golgata kors, av Guds rena Lamm, renar oss från ALL orättfärdighet. Det är därför Johannes skriver i sitt första brev att ”om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, så har vi gemenskap med varandra, och Jesu, hans Sons, blod RENAR oss från all synd”/…/och ”om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renaR oss från all orättfärdighet” (1 Joh 1:7, 9 – SFB).

Visst utsätts vi dagligen för påhopp på vår tro och ständiga frestelser av alla de slag, men då får vi skicka honom, frestaren och åklagaren, till Jesus som har frälst oss, så får han väl pröva sina anklagelser inför honom som har ögon som eldslågor.

”Utrannsaka mig Gud, och känn mitt hjärta, pröva mig och känn mina tankar” skriver psalmisten, och fortsätter: ”Se till om jag är på en olycksväg och led mig på den eviga vägen” (Ps 139:23-24 - SFB).

Ibland tror vi kanske till och med själva att vi är helt igenom på rätt väg och tänker tankar som är rätta, men då kan vi ju erinra oss Simon Petrus, den ’klippa’ som Jesus skulle bygga sin församling på. När Jesus talade om sitt kommande lidande och att han måste förkastas, dö och uppstå igen, började Petrus ivrigt säga emot honom. Jesus tillrättavisade honom då och sa: ”Gå bort ifrån mig Satan! Det du tänker är inte Guds tankar utan människotankar” (Mark 8:31-33 – SFB).

MUSIK

I det här sammanhanget kan jag inte komma ifrån att citera de båda profeterna från Gamla Testamentets dagar - Jesaja och Jeremia.

Jag börjar med Jesaja, omkring 750 år före Kristus:

”Mina tankar är inte era tankar, och era vägar är inte mina vägar, säger Herren. Nej, så mycket som himlen är högre än jorden, så mycket är mina vägar högre än era vägar och mina tankar högre än era tankar” (Jes 55:8 – SFB).

Ibland får vi för oss att vi känner till Guds planer. Men hans visdom och kunskap ligger på ett helt annat plan än människans. Det är ju inte så att Gud har skapat oss med ett otillräckligt förstånd, trots att vi är hans avbilder. Nej, inte alls, men det betyder å andra sidan inte heller att vi på något enda område skulle stå på samma nivå av förstånd och insikt som Gud. Om han vill öka vår vishet på något särskilt område så kan han ju givetvis göra det, men i annat fall får vi försöka använda den vishet vi har fått, på ett så bra sätt som möjligt.

Det är inte bara oklokt, utan helt meningslöst av oss, om vi på eget bevåg försöker passa in Guds planer i våra tankemönster - om han inte själv uppmanar oss till det.

I stället är det vi som måste anpassa oss till hans tankar. Jag tänker i det här sam-manhanget på den rättfärdige Job, som aldrig kunde förstå Guds syfte med alla de olika prövningar som han fick gå igenom. Gud förklarade heller aldrig -såvitt jag vet- vad det hela gick ut på, och kanske hade det ändå inte varit till någon hjälp.

Nej, Job fick vara så god och tänka i Guds banor i stället – som den Allsmäktige Skaparen. Det var ett språk som Job förstod och därför ödmjukade sig inför Herren.

MUSIK

Så till de välkända profetiska orden av Jeremia till de fångna judarna i Babel, lite mer än 100 år efter Jesaja:

”Jag vet väl vilka tankar jag har för er, säger Herren, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp. Ni skall kalla på mig och komma och be till mig, och jag skall höra er. Ni skall söka mig, och ni skall också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta” (Jer 29:11-13 – SFB).

Jag citerar kommentarerna till de här bibelverserna ur ’Handbok för Livet’ (HfL):

”Alla blir uppmuntrade av en ledare som går före och som får folk med sig i övertygel-sen att den uppgift som man har framför sig är möjlig att genomföra.

Gud är en sådan ledare!

Han känner framtiden, och hans planer för oss är alltigenom goda. Så länge det är Gud som får ange takten, och gå med oss när vi fullgör uppdraget, kan vi förvänta oss framgång. Det innebär inte att vi undkommer lidande och svårigheter, men Gud kommer att hjälpa oss igenom till fullständig seger.”

Syftet med de här löftena av Gud, genom profeten Jeremia, till folket under deras påtvingade landsflykt till Babylon, var att de skulle utvecklas till ett nytt och annor-lunda folk. Under svåra tider kan det se ut som om Gud har glömt dig. Kanske har han samma planer för dig som för Juda – en ny början med honom själv i centrum.”

Guds planer för oss innebär ALLTID en framtid och ett hopp. Tvivla inte, bara tro!

Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer