23 april 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

1 Kor 10:24

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Aposteln Paulus har skrivit många kloka saker, som man kan läsa om i bibeln - om man anstränger sig lite. Några sådana kloka ord är de som bildar bakgrund till den här stunden. De är riktade till församlingen i Korint och för övrigt till alla som tror på och åkallar Jesu namn. Paulus uppmaning är att ”ingen skall söka sitt eget bästa.” Men för att allt ska bli rätt tänkt ska jag börja med att be om Guds hjälp och vägledning.

”Gode Gud! Jag vill tacka dig för att du aldrig är längre ifrån mig än den luft jag andas och alltid hör mig när jag ber till dig. Du vet att min egen förmåga att förstå ditt ord och förmedla det vidare på rätt sätt är nästintill NOLL, men jag vet samtidigt att du genom din Ande kan vägleda mig så att jag alltid är på rätt spår, kan lyssna till din röst i mitt hjärtas innersta och framföra det budskap som du vill ge mig. Tack för att du hör min enkla bön om hjälp och låter mig få vara en röst till frälsning och tröst för varenda lyssnare som vill öppna sitt hjärta i tro på Dig. Amen.”

”Ingen skall söka sitt eget bästa, utan var och en den andres” skriver Paulus alltså i sitt första brev till församlingen i Korint, kapitel 10 och vers 24.

Jag måste först av allt få säga att det här med osjälviskhet är någonting som alltid har imponerat djupt på mig. Antagligen för att jag själv inte når upp till några högre höjder när det gäller det karaktärsdraget – om det nu, i sanningens namn, kan sägas att det överhuvudtaget finns något karaktärsdrag hos mig som når upp över skoskaften...

MUSIK

Paulus uttrycker sig så här enkelt:

”Ät allt som säljs på torget utan att för samvetets skull ställa någon fråga. Ty jorden och allt som uppfyller den tillhör Herren” (1 Kor 10:25-26 – SFB).

Den enda inskränkningen Paulus gör när det gäller friheten att äta och dricka är att vi ska göra ALLT till Guds ära och inte väcka anstöt hos någon, utan foga oss i sådant som eventuellt kan vara ett problem för andra, även om vi inte själva är berörda.

Det handlar alltså om samvetets frihet att äta och dricka allt som man själv har frid över i sitt hjärta.

När det gäller frågan om vad som kan väcka anstöt hos någon, så är det ju inte alltid så lätt att veta hur den ene eller den andre ställer sig till olika saker, men i de fall man befinner sig i ett sällskap -och i förväg känner till- vad som möjligen kan väcka anstöt hos någon, så är det ju uppenbart att man ska ta till sig Paulus förmaning och avstå från sånt som kan vara tveksamt - och i värsta fall skadar någon medvandrares tro.

I det här sammanhanget kan det kanske vara befogat med ytterligare en biblisk lev-nadsregel. Jag tänker då på det som Jesus sa, nämligen:

Det är saligare att giva än att taga” (Apg 20:35 – SFB). Det betyder att det ALLTID är bättre och mer välsignat att ge. Det liknar mest Guds handlande. Visst får man lov att ta emot också, men det är alltså ännu bättre och mer välsignat att ge.

MUSIK

När jag funderade över det här, alltså varför det -enligt Jesu ord- är saligare att giva än att taga, så kom det för mig att jag skulle jämföra med att så eller sätta någonting. Det ger ju alltid bättre resultat att så ut utsädet och invänta en skörd, än att äta upp det som var tänkt att sås ut. Och den enkla anledningen till det är Guds lag om sådd och skörd. Alltså att man -åtminstone under normala växtförhållanden- alltid kan räkna med att få MER tillbaka än det man sådde eller satte. Kanske satte du 1 potatis och fick 10 tillbaka, eller i andra fall som bibelordet talar om 30-, 60- eller 100-falt mer än det som såddes. Om det inte vore så oerhört vist ordnat av Gud, vår Skapare, så skulle vi människor ju aldrig ha kunnat livnära oss här på jorden. Alltså är det helt enligt Guds universella lag ” SALIGARE ATT GIVA ÄN ATT TAGA.”

Att dessutom ta sig an de svaga och hjälpa de fattiga är ett genomgående drag i all kristen förkunnelse, både av Jesus själv och av hans efterföljare, och jag tror person-ligen att det är samma barmhärtighetslag som gäller - från Gud till oss och från oss till den svage eller fattige.

Kung Salomo sa: ”Den som ömmar för den fattige lånar åt Herren och får lön av honom för det goda han gjort” (Ords 19:17) – och ”Den som tillsluter sitt öra för den fattiges rop skall själv ropa utan att få svar” (Ords 21:13).

Som du säkert vet finns det många andra visa ord i Bibeln – vår handbok för livet.

Här är några:

Evangelisten Lukas skriver: ”Döm inte, och ni skall inte bli dömda. Fördöm inte, och ni skall inte bli fördömda. Förlåt, och ni skall bli förlåtna. Ge, och ni skall få./…/ Ty med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er” (Luk 6:37-38).

Hos Predikaren kan vi läsa: ”Sänd ditt bröd över vattnet, ty med tiden får du det tillbaka” (Pred 11:1). Och till sist från Ords 11:24: ”Den ene strör ut och får ändå mer, den andre snålar och blir bara fattigare” (Ords 11:24).

MUSIK

Antagligen är det så att om du och jag verkligen vinnlade oss om att leva efter Guds Ords riktlinjer i Bibeln, så skulle våra liv bli mycket rikare och mer välsignade på alla områden. Jag menar inte att vi med någon sorts automatik skulle bli mer förmögna, utan jag menar att våra liv skulle bli mer positivt innehållsrika och fyllda av tacksam-het. Kanske skulle vi också leva både enklare och hälsosammare och slippa olika sjukdomar – en del kanske på grund av vår vällevnad.

Det står på något ställe i Bibeln att vi ska försöka bli rika på goda gärningar – som blir en god grund för vårt eviga liv. Dina goda gärningar är alltså en investering för framti-dens eviga liv. Dina goda gärningar leder inte till den rättfärdighet som behövs för att

komma in genom pärleporten till Guds himmel, men när du genom tron på Jesus har kommit dit, så kommer du att få lön för den godhet du bevisat dina medmänniskor.

Paulus uppmanar, i sitt brev till Titus, honom att -med kraft- inskärpa budskapet om rättfärdigheten genom Guds nåd och att ” de som tror på Gud vinnlägger sig om att göra goda gärningar” (Tit 3:8 – SFB).

Och av frukten känner man trädet skriver evangelisten Lukas. ”Det finns inte något bra träd som bär dålig frukt, inte heller något dåligt träd som bär bra frukt. Ett träd känner man igen på frukten./…/ En god människa bär fram det som är gott ur sitt hjärtas goda förråd…” (Luk 6:43-45 SFB).

MUSIK

Tyvärr finns det många människor som tror att bara de är uppriktiga och sanna, hjälp-samma och goda mot sina medmänniskor, så kommer allt det där att en dag ge dem en fri entré genom pärleporten till Guds himmel, och ett evigt liv i ljus och glädje.

Jag vet inte riktigt var den föreställningen kommer ifrån men den är -enligt Guds Ord i bibeln- INTE SANN.

Kanske hänger den här inställningen samman med vår västerländska uppfattning om att det nästan alltid finns en koppling mellan våra egna prestationer och den belöning som vi sedan brukar kunna förvänta oss för våra insatser. Men Gud har valt att INTE låta någon människa kunna bli syndfri och rättfärdig inför honom på grund av egna gärningar, utan ’bara’ genom ett eget personligt beslut -i tro på Jesus- få förlåtelse för sina synder. Jesus, Guds Son, har ju redan tagit bort hela mänsklighetens synd och skuld genom sin frivilliga död på Golgata kors, men du och jag måste tro på honom för att få del av hans försoning.

Många människor är så självgoda och stolta så det hindrar dem från att i tro ödmjuka sig, be Jesus om förlåtelse för sina synder och av nåd ta emot förlåtelse. De tycker att de duger som de är och tror sig inte ha några synder att be om förlåtelse för.

Men Gud i himlen har en annan uppfattning och aposteln Paulus tar upp det här i sitt brev till de troende i Rom.

Han skriver:

”Ty ingen människa förklaras rättfärdig inför honom (Gud) genom laggärningar.

Genom lagen ges insikt om synd. Men nu har UTAN lagen en rättfärdighet från Gud blivit uppenbarad, en som lagen och profeterna vittnar om, en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus, för alla som tror. Ty här finns ingen åtskillnad. ALLA HAR SYNDAT OCH SAKNAR HÄRLIGHETEN FRÅN GUD, och de står som rättfär-diga utan att ha förtjänat det, AV HANS NÅD, därför att Kristus Jesus har friköpt dem” (Rom 3:20-24 – SFB).

MUSIK

När det står att alla har syndat, så betyder det ju också ALLA – inbegripet du och jag.

Genom det syndafall som en gång skedde i Edens Lustgård, genom allas våra förfä-der Adam och Eva, så bär hela människosläktet på ’arvssynden’ efter dem. Dessutom har vi givetvis våra egna synder och felsteg i livet som vi får ansvara för.

Johannes skriver i sitt första brev:

”Om vi säger att vi INTE har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss.

Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och RENAR oss från all orättfärdighet. Om vi säger att vi inte har syndat, gör vi honom till en lögnare, och hans ord är inte i oss” (1 Joh 1:8-10 – SFB).

Om du undrar hur just du personligen ska göra för att bli förlåten, och få del av det eviga livet, så kan du till exempel be den här ’frälsningsbönen’ av ett uppriktigt hjärta:

”Herre Jesus Kristus. Jag är ledsen över de saker som jag har gjort fel i mitt liv.

(Ta nu några ögonblick för att be om förlåtelse för sådant som ditt samvete påminner dig om.) Jag ber dig, förlåt mig. Jag vänder mig nu bort ifrån allt som jag vet är fel. Tack för att Du dog på korset för mig, så att jag kan bli förlåten och fri. Tack för att Du erbjuder mig förlåtelse och Din Helige Ande. Jag ber, kom in i mitt liv genom Din Helige Ande och var med mig för alltid. Tack, Herre Jesus. Amen.”

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer