30 september 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. När Jesus talade om för sina lärjungar att han skulle lämna dem för att gå tillbaka till den som hade sänt ut honom blev de bedrövade och sörjde över det Jesus sagt. Jag kan tänka mig att de bland annat inte var särskilt glada över hans förutsägelse om förföljelserna som skulle komma. Men Jesus sa det för att de skulle vara förberedda och inte bli överraskade när det sedan hände. Till exempel skulle de komma att bli utestängda från synago-gorna, och till och med bli dödade. Ja, det skulle gå så långt att de som dödade dem skulle tycka att de tjänade Gud med sitt handlande. Innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning och hjälp så att allt blir rätt, både tänkt och sagt.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med min bön om vägledning i bibelordet och hjälp med att förmedla evangeliet på rätt sätt, så att det blir till välsignelse för någon lyss-nare som nalkas dig med ett öppet hjärta och sinne. Amen.”

I slutet av sitt avskedstal, talar Jesus då bland annat om den hjälpare som han skulle sända till dem, ”Hjälparen - Den Helige Ande” och hans verk.

Så här skriver Johannes:
”Men det är faktiskt bäst för er att jag går bort, annars kan inte den komma i mitt ställe som ska hjälpa er och trösta er. Om jag går bort så kommer han, för JAG ska sända honom till er.
Och när han har kommit ska han öppna människornas ögon så att de ser sin synd och förstår Guds rättfärdighet och Hans domar.
- För deras synd består i att de inte tror på Mig.
- Guds rättfärdighet visar sig däri att Jag går till Fadern, och ni ser mig inte mer.
- Och Guds dom består i att denna världens furste redan är dömd.”
(Joh 16:7-11; LB).

MUSIK

Gud kräver rättfärdighet av den som ska vara i hans närhet. Det är en rättfärdighet som vi inte har i oss själva men som vi får genom tron på Jesus.
Aposteln Paulus skriver till romarna om det, så här:
”Då vi alltså har förklarats rättfärdiga av tro, har vi frid med Gud genom vår Herre Jesus Kristus” (Rom 5:1 – SFB).

Jesus, vår Frälsare och medlare, har nu intagit sin plats på Guds högra sida och manar gott för oss, står det  (Hebr 7:25 – SFB).

Sårmärkena som Han fick av spikarna när han korsfästes på Golgata, vittnar inför Fadern om att Han utverkat en fullständig rättfärdighet för hela mänskligheten och det är den rättfärdigheten som den Helige Ande hänvisar till. Och det kan Han göra om vi låter Honom ständigt leda oss i ordet och oavbrutet korrigera oss när vi tänker eller handlar fel.
”Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig” (Ps 119:105; SFB).

MUSIK

När Jesaja profeterar om ‘Telningen från Isais rot’ och Hans fridsrike säger han:
”Men ett skott ska skjuta upp ur Isais avhuggna stam, en telning från dess rötter ska bära frukt. Över Honom skall Herrens Ande vila, Anden med vishet och förstånd, Anden med råd och styrka, Anden med kunskap och fruktan för Herren.

Han skall ha sin glädje i Herrens fruktan. Han skall inte döma efter vad ögonen ser eller utöva lag efter vad öronen hör, utan med rättfärdighet skall Han döma de fattiga, med rättvisa skaffa rätt åt de ödmjuka på jorden” (Jes 11:1-4 – SFB).

”Så säger Herren:
Den vise skall inte berömma sig av sin vishet, den starke inte av sin styrka och den rike inte av sin rikedom. Den som vill berömma sig, han skall berömma sig av att han har insikt och känner mig: Att Jag är Herren, som verkar med nåd och rätt och rättfärdighet på jorden. Ty däri har jag min glädje, säger Herren” (Jer 9:23-24 – SFB).

Inför Gud är alla syndare men åt alla har Gud därför också berett rättfärdighet genom tro på Jesus Kristus.

”Skriften säger: Ingen är god och ingen i hela världen är utan synd. Ingen har någonsin förstått att följa Guds vägar, eller ens helt och fullt velat göra det. Alla har vänt sig bort, alla har hamnat på avvägar. Ingen i hela världen har gjort vad som är rätt, inte en enda” (Rom 3:10-12 – LB).

MUSIK

”Förstår du det nu? Ingen kan någonsin bli rättfärdig i Guds ögon genom att göra vad lagen befaller. För ju mer vi lär känna Guds lagar, desto klarare blir det att vi inte lyder dem. Hans lagar får oss (bara) att inse att vi är orättfärdiga syndare. Men nu har Gud visat oss hur vi kan bli rättfärdiga. Vi blir inte frikända från Guds dom genom att försöka hålla Hans lagar och vara tillräckligt goda, utan genom en annan väg. Det är en väg som lagen och profeterna talade om för länge sedan. Nu säger nämligen Gud att Han vill ta emot oss och frikänna oss - förklara oss ‘icke-skyldiga’ - om vi tror att Jesus Kristus tar bort våra synder.

Och vi kan alla bli frikända på samma sätt genom att komma till Kristus. Det spelar ingen roll vilka vi är, eller hurdana vi har varit. Alla har vi syndat, och saknar därför den likhet med Gud som vi är skapade att ha. Nu ger Han oss en möjlighet som vi inte har förtjänat, nämligen att ställa allt till rätta genom att vi accepterar vad Jesus har gjort för oss. Gud sände Kristus Jesus för att ta straffet för våra synder. Men vi måste tro på detta för att Hans blod ska bli det offer som räddar oss från Guds vrede. På detta sätt visade Han sig fullständigt rättvis, även om Han tidigare hade lämnat synderna ostraffade. Han väntade med tålamod på den dag då Kristus skulle komma och ta bort all synd.
Också i dag gäller samma rättvisa. Den som tror på Jesus blir frälst (Rom 3:20-26 – Levande Bibeln).

”... för er som fruktar mitt namn skall rättfärdighetens sol gå upp med läkedom under sina vingar” står det (Mal 4:2 – SFB).

MUSIK

Aposteln Paulus fortsätter att tala om för romarna -och för alla oss andra hedningar också förstås- hur oförtjänt vår frälsning är, och att vi inte själva kan göra någonting alls åt den saken. Vår oförmåga är absolut och total! För att kunna göra det så skulle vi behövt vara utan synd, och det är vi inte. INTE EN ENDA MÄNNISKA !!!

”Vad kan vi då skryta med när det gäller att förtjäna vår frälsning? Ingenting alls. Varför det? Därför att vår befrielse inte är grundad på goda gärningar, utan på vad Kristus har gjort och på vår tro på Honom.
Vi kan alltså sammanfatta och säga att vi är frälsta genom tron på Kristus, och inte genom de goda gärningar vi gör” (Rom 3:27-28 – LB).

Tyvärr, så kommer inga egna gärningar av något slag - hur goda, storslagna eller berömvärda de än kan vara inför människor - att öppna himlens port för dig en gång - om du vill dit. Porten öppnas bara för den som har en uppriktig och personlig relation till Honom, Jesus Kristus, som en gång för alla på ett kors besegrade synden och syndens makt och på det sättet vann den rättfärdighet genom vilken du blir frikänd av Gud och förklarad för ’icke-skyldig’.

Den här godheten, barmhärtigheten och kärleken från Gud är någonting som vi människor aldrig kan förstå. Att Gud älskade sina skapade människor så högt att han gjorde allt som kunde göras för att de skulle kunna bli befriade från syndens makt är obegripligt. Om Gud hade reagerat som en människa, hade han nog sagt: ’Nej, nu får det vara nog med all den här mänskliga illviljan, ondskan och våldet som de har för sig. Nu tar jag min hand ifrån dem, så får de klara sig själva i sitt elände’.

Men så gör inte Gud, därför att han är en långmodig och kärleksfull Gud, som älskar trots att det inte finns något älskvärt.

MUSIK

Du och jag som lever i den här tidsåldern av NÅD kan inte lägga någonting till och inte heller ta någonting därifrån. Det enda vi KAN göra är att acceptera eller förkasta den nåd som Gud sträcker ut mot oss och erbjuder oss som en gåva. Accepterar vi och tar steget över på Guds sida, genom tron på vad Hans Son, Jesus Kristus, redan har gjort för oss så ser Gud oss som rättfärdiga och beredda för det eviga livet i Guds himmel. Vi måste sedan fortsätta med att ’arbeta på vår frälsning’ i den helgel-seprocess som bevarar oss till mognad i Kristus Jesus, intill våra dagars slut.

I boken ”Stororden” (sid 90) skriver Liselotte Johansson:
”Helgelse är alls inte detsamma som moralisk upprustning och uppvisning. Det är egentligen bara till för livsnjutare, om man ska tro aposteln Petrus: ”Den som älskar livet och vill se goda dagar skall avhålla sin tunga från det som är ont och sina läppar från att tala svek. Han skall vända sig bort från det onda och göra det goda, söka efter frid och sträva efter den” (1 Petr 3:10-11 – SFB).

Dagens minnesord: ”Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe,
                                 medan vi ännu var syndare” (Rom 5:8 – SFB).

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer