29 september 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Jag inleder den här stunden med att läsa några bibelord ur aposteln Paulus brev till filipperna där han uppmanar till ödmjukhet efter Kristi föredöme och till allvarlig strävan efter frälsning. Så här skriver han:
”Därför, mina älskade, liksom ni alltid har varit lydiga, så arbeta med fruktan och bävan på er frälsning, inte bara som när jag var hos er, utan ännu mycket mer nu när jag inte är hos er. Ty Gud är den som verkar i er, både vilja och gärning, för att Hans goda vilja skall ske. Gör allt utan att klaga och tveka, så att ni blir fläckfria och rena, Guds oskyldiga barn mitt ibland ett falskt och fördärvat släkte, bland vilka ni lyser som stjärnor i världen” (Fil 2:12-15 – SFB).

Innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning och hjälp så att allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer inför Dig för Du är den ende som har en fullständig kontroll över allt och alla. Jag ber om Din vägledning i bibelordet genom den Helige Ande. Jag ber också om Andens hjälp med att på rätt sätt förklara och förmedla budskapet som Du vill ha framfört i dag. Herre, låt någon lyssnare få del av Dina välsignelser till vägledning och hjälp i sitt eget liv. Amen.”

MUSIK

Den Levande Bibeln uttrycker samma text som jag läste förut så här:
”Kära vänner, när jag var tillsammans med er var ni alltid angelägna om att följa min undervisning. Och nu när jag är borta, måste ni vara ännu mera noga med att göra de goda gärningar som är ett resultat av frälsningen. Ni måste lyda Gud med djupas-te allvar och hålla er borta från allt det som inte tilltalar Honom.
Gud arbetar nämligen med er, skapar hos er viljan att lyda Honom och hjälper er sedan att göra det Han vill. Var inte negativa vad det än gäller. Protester och gnäll ger inget gott intryck. Se till så att ingen kan säga något ont om er. I denna mörka värld, som är full av oärliga och hårdhjärtade människor, ska ni vara ljus som lyser i mörkret” (Fil 2:12-15 – LB).

Att Gud arbetar både i och med oss -i både vår vilja och gärning- är jag personligen mycket  tacksam för. Därför att om Hans vilja ska kunna ske i mitt och i ditt liv, så krävs det inte ‘bara’ ett andligt uppvaknande i våra hjärtan, utan också en ‘sinnes-ändring’ som innebär en kontinuerlig sinnets förnyelse - så att vi kan börja tänka Kristi tankar. Ordet ’frälsning’ har två betydelser i grekiskan (som är NT:s ursprungli-ga språk). Dels betyder det läka eller återställa, och dels betyder det bevara. Vår frälsning är alltså både en väckning till liv av vår döda ande och en process som steg för steg får Skaparens bild i oss att framträda i klarhet och bevaras till uppståndel-sens morgon. Det är alltså frågan om BÅDE ett ögonblicksverk och en fortsatt process. Paulus ord om att ’arbeta på sin frälsning’ blir då något mer lättbegripliga – åtminstone för mig. (Peter Halldorf skriver i boken Stororden att frälsningen ”är alltså en daglig tillvänjning till sanningen; till en ny frihet. En som INTE innebär ’friheten’ att göra vad jag vill, men är en frihet från det som söndrar min vilja”.)

MUSIK

Är det verkligen möjligt, undrar Du kanske, att vi ska kunna ha Kristi sinne.
Ja, det står i alla fall så: ”Vem har lärt känna Herrens sinne, så att han kan undervisa honom? Men vi har Kristi sinne” (1 Kor 2:16 – SFB).

Levande Bibeln uttrycker samma text så här: ”Hur ofattbart det än kan verka, så har faktiskt vi kristna inom oss del av samma sinne och tankar som Kristus själv” (LB).

Ibland upplever jag min brist på kunskap och vishet när det gäller Guds vägar, Guds tankar och givetvis om Herren Gud själv, på ett sätt som gör mig ytterst tveksam till om jag har någonting överhuvudtaget att tillföra för att vittnesbördet om Honom ska nå ut. Jag inser att utan den Helige Andes hjälp faller mina ord platt till marken och når aldrig fram till ditt hjärtas innersta - det enda ställe där de, med din egen viljas sanktion, kan få en avgörande inverkan på ditt liv och din framtid. Men jag är bara en såningsman som försöker så ut den goda säden. Jag har ingen makt över växten, det vill säga om ordet som jag sår ut sedan också växer till i ditt liv.
Den makten har bara du själv om du vill öppna ditt hjärta, och Gud, som vakar över sitt eget ord som inte ska återvända fåfängt till Honom, utan att ha verkat vad Han vill, och utfört det vartill Han hade sänt ut det (Jes 55:11 – 1917).

Min högsta önskan är att få ‘bära ut välsignelser’ från nådens tron - till dig - för att ditt liv ska bli välsignat och för att dina gärningar ska bära en bestående god andlig frukt.

När jag då försöker ta till mig bibelorden i Jakobs brev, avtar min tveksamhet något och jag får nytt mod när jag läser:
”Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den. Men han skall be i tro utan att tvivla. Ty den som tvivlar liknar havets våg, som drivs och piskas av vinden. En sådan människa skall inte tänka att hon kan få något av Herren, splittrad som hon är och ostadig på alla sina vägar” (Jak 1:5-8 – SFB).

MUSIK

”Varen så till sinnes, som Kristus Jesus var” står det (Fil 2:5 – SFB).

Hur var Han då? Jo, Han var ödmjuk och mild och älskade människorna. Han älskade inte alls allt som människorna tänkte eller gjorde, men Han älskade dem själva precis som de var, rakt upp och ner. Särskilt människor på livets skuggsida ‘de som ingenting var’ - i andra människors ögon. Sjuka, fattiga och mobbade - utstötta ur den krets som ofta ansåg sig själva för att vara lite ‘bättre.’

Hur älskar Du och jag? Älskar vi överhuvudtaget? Kan vi älska våra medmänniskor? Om vi inte tycker att vi kan det, så har Herren Gud löst det ‘problemet’ också åt oss.

Så här skriver Paulus till romarna om kärleken i våra hjärtan:
”Då vi alltså har förklarats rättfärdiga av tro, har vi frid med Gud genom vår Herre Jesus Kristus. Genom Honom har vi också tillträde till den nåd som vi nu står i, och vi jublar i hoppet om Guds härlighet. Men inte bara det, vi jublar också mitt i våra lidanden, eftersom vi vet att lidandet ger tålamod, tålamodet fasthet och fastheten hopp. Och det hoppet bedrar oss inte, ty Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den Helige Ande, som Han har gett oss” (Rom 4:1-5 – SFB).

MUSIK
  
Utan kärlek blir det inget resultat av det som jag försöker göra, även om jag hade all kunskap och vore världens bäste pedagog som kunde förklara allt på rätt sätt.

Aposteln Paulus skriver till Guds församling i Korint:
”Om jag talade både människors och änglars språk men inte hade kärlek, vore jag endast en ljudande malm eller en skrällande cymbal” står det. ”Och om jag ägde profetisk gåva och kände alla hemligheter och hade all kunskap, och om jag hade all tro så att jag kunde flytta berg men inte hade kärlek, så vore jag ingenting. Och om jag delade ut allt vad jag ägde och om jag offrade min kropp till att brännas, men inte hade kärlek, så skulle JAG ingenting vinna” (1 Kor 13:1-3 – SFB).

Det ser dystert ut, tänkte jag först för mig själv, när jag läste bibelorden om att utan kärlek är ingenting annat till någon nytta alls – varken för mig själv eller för dem som jag försökte betjäna och hjälpa.
Min räddning var att Guds Ande visade mig på det lilla ordet ”Om.”
Alltså ”om jag talade...” och ”om jag ägde...”, ”om jag delade ut allt...” och ”om jag offrade...”

Min vän, som läser eller lyssnar just nu. De här bibelorden talar om kärlekens väg och inte om någon fördömelsens väg. Så om du kanske tänkte som jag att ‘det här går inte’... jag älskar inte som jag borde osv...  så vill jag bara säga: Koppla av! Vila i Guds armar och låt Hans kärlek genomströmma dig och ge dig både ny kraft för varje dag och ett nytt friskt ‘Kristi sinne’ till hjälp och vägledning för både dig själv och för dina medmänniskor.

MUSIK

Jag slutar den här stilla stunden med några ord av aposteln Petrus som säger följande om ett liv i Guds vilja:

”Slutet på allting är nära. Var därför förståndiga och nyktra, så att ni kan be. Framför allt skall ni älska varandra innerligt, ty kärleken överskyler många synder. Var gästfria mot varandra utan att klaga. Tjäna varandra, var och en med den nådegåva han har fått, som goda förvaltare av Guds mångfaldiga nåd” (1 Petr 4:7-10 – SFB).

Samma text enligt den Levande Bibeln lyder så här:
”Tidens ände är snart inne. Be därför med allvar och eftertanke. Och viktigast av allt: fortsätt att visa varandra kärlek, för kärleken täcker över många av era fel. Visa gäst-frihet och klaga inte över det extra arbete som det medför. Gud har gett var och en av er speciella gåvor. Se till att ni använder dem till att hjälpa varandra och till att för-medla Guds nåd och välsignelse till andra människor i alla dess former” (LB).

Min vän som lyssnar nu! Tag till dig Gudsordet! Gör sinnesändring och låt ditt sinne ständigt förnyas - genom helgelse till rättfärdighet - i tron på Jesus Kristus.

Dagens minnesord: ”Varken den som planterar eller den som vattnar betyder därför 
                                 något, utan endast den som ger växten, och det är Gud”
             (1 Kor 3:7 – SFB).

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer