3 juni 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

2 Petr 2:4

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Aposteln Petrus skriver i sitt 2:a brev och det 2:a kapitlet, bland annat om hur Gud -utan skonsamhet- bemöter falska lärare och överlämnar dem åt mörkret, för att hållas i förvar till domen. Men innan jag går vidare ska jag be om hjälp och vägledning av Guds Ande.

”Gode Gud! Jag kommer inför ditt ansikte med en bön om hjälp och vägledning, för att kunna förmedla ditt ord med den insikt som du vet att jag saknar i mig själv, men som jag vet att du vill ge mig i den utsträckning som jag behöver för att ordet och budskapet ska bli förkunnat på rätt sätt. Jag ber dig, Herre, att du låter din kraft åt-följa ordet så att det blir till välsignelse för den som öppnar sitt hjärta för dig. Amen.”

I det här bibelsammanhanget från Petrus andra brev, undervisar han dem som har samma tro som han själv, om Guds absoluta rättvisa och rättfärdighet.

Tidigare i sitt brev skrev han så här: ”Framför allt skall ni veta att ingen profetia i Skriften har kommit till genom egen utläggning. Ty ingen profetia har burits fram genom någon människas vilja, utan ledda av den helige Ande har människor talat vad de fått från Gud” (2 Petr 1:20-21 – SFB).

Sedan börjar han förmana för falska lärare som kommer att träda fram bland folket och smyga in förödande läror, och skriver: ”De kommer till och med att förneka den Herre som har friköpt dem och drar så plötsligt fördärv över sig./…/ Men domen över dem är sedan länge verksam, och deras undergång sover inte” (2 Petr 2:1, 3 – SFB).

MUSIK

Petrus fortsätter att tala om de fallna änglarna och säger: ”Ty Gud skonade inte de änglar som hade syndat utan kastade dem i avgrunden och överlämnade dem åt mörker och kedjor, för att de skulle hållas i förvar till domen./…/Herren vet alltså att frälsa de gudfruktiga ur frestelsen och att hålla de orättfärdiga i förvar och straffa dem fram till domens dag, särskilt dem som i orent begär följer sin köttsliga natur och föraktar Herren” (2 Petr 2:4, 9-10 – SFB).

Profeten Jesaja skriver om Lucifer, ljusets furste: ”Hur har du inte fallit från himlen, du strålande stjärna, du gryningens son!” (Jes 14:12 – SFB). Judas skriver: ”Dem håller han i förvar i mörker med eviga bojor till den stora dagens dom” (Jud. vers 6 – SFB).

Vad var det som fällde ljusets furste – skapad av Gud? Jo, det var stolthet och hög-mod. Allt högmod är ett medvetet uppror mot Gud, som leder till dom och straff. Och det här var en av anledningarna till att judarna förkastade Guds frälsningsbudskap. De var helt enkelt för stolta för att erkänna sitt beroende av Gud, och vi riskerar alle-sammans att göra samma ödesdigra misstag. Måtte Gud i sin barmhärtighet se i nåd till oss, när vi ödmjukar oss inför hans ansikte och inte döljer vår synd utan uppenba-rar den och får förlåtelse för den – och lämnar vår egenrättfärdighet.

MUSIK

Varför försöker vi människor alltid att verka bättre än vi i själva verket är? Ärlighet och hederlighet verkar ju inte precis att sitta i högsätet, om man säger så. Är vi så rädda för att vara precis som vi är? Inför Guds allseende ögon och allvetande sinne så kan vi ju ändå aldrig gömma oss på något sätt… Vi är alla skadade av synden, och den ’skadan’ började med Adam och Eva i Edens lustgård. Det är de sjuka som behöver läkare – inte de friska, sa ju Jesus. Det är ju vi orättfärdiga som behöver frälsning och hjälp, och det var ju för vår skull som Jesus dog när Gud genomförde sin oerhörda frälsningsplan. De andra klarar sig ju bra ändå – eller tycker åtminstone själva det.

”Alla har syndat och saknar härligheten från Gud” står det (Rom 3:23 – SFB). Och Gud väntar bara på att du och jag ska börja inse den sanningen och ta till oss kunskapen i den, så att vi vänder om till honom som bara har ett enda mål, och det är att alla människor ska bli frälsta. Han vill ju det. Det var ju det som drev honom till att med sin gudomliga makt -och i fullkomlig rättvisa och rättfärdighet- besegra Satan, lögnens och syndens upphov.

Ända sedan skapelsens början hade synden -utan all logik- tagit upp kampen mot en god Gud och infiltrerat Guds kosmos med ondska.

Jag har aldrig förstått ondskans natur, men det behöver jag ju inte heller, utan får den dag som i dag är i stället glädja mig åt att Gud, i Jesus Kristus, har vunnit en total seger över Satan och hans opposition mot Gud.

”Se, jag bär bud om EN STOR GLÄDJE för hela folket” sa ängeln till herdarna utanför Betlehem ”ty i dag har en Frälsare blivit född åt er i Davids stad, och han är Messias, Herren” (Luk 2:10-11 – SFB).

MUSIK

”Du skall ge honom namnet Jesus, ty han skall frälsa sitt folk från deras synder” sa ängeln till Josef, Marias man (Matt 1:21 – SFB). Namnet ’Jesus’ heter på hebreiska ”Jeschua” (Josua) och betyder ”Herrens frälsning”, så ängelns budskap var absolut korrekt.

”Var inte rädda!” sa ängeln till herdarna. ”Jag kommer till er med en fantastisk nyhet, och den gäller alla! I natt har FRÄLSAREN fötts i Betlehem. Han är Messias, Herren” (Luk 2:10 – HfL).

Det är omöjligt för oss skapade människor att förstå hela vidden av ondskans fram-fart på jorden. Vid tiden ’före floden’ – alltså före syndafloden – står det att ”Herren såg att människornas ondska var stor på jorden och att deras hjärtans alla tankar och avsikter var alltigenom onda. Då ångrade Herren att han hade gjort människorna på jorden, och han var bedrövad i sitt hjärta” (1 Mos 6:5-6 – SFB).

Sedan kom syndafloden och tog bort alla människorna på jorden, utom den rättfärdi-ge Noa och hans familj – 8 personer. Man kan säga att Gud började om igen med nya människor och helt nya fysiska omständigheter. ”Allt som fanns på torr mark omkom, allt som hade livsande i sig” (1 Mos 7:22-23 – SFB).

MUSIK

ESS- B 273 / Sid 3(3)

Man skulle ju tycka att när syndafloden i grunden förändrat alla livsbetingelser för människorna, så skulle ett nytt människosläkte -med Noas familj som grund- kunna växa fram i rättfärdighet, eftersom de inte hade några som helst kopplingar till det tidigare utplånade släktet och deras ondska.

Men fanns det ändå en ’hake’ i Guds plan? Nej, det tror jag inte.

Jag har funderat lite på det -och om jag får ha någon åsikt- så tror jag personligen att Gud, för det första alltid utgår från en fullständig rättvisa och rättfärdighet i allt han gör. Han ville därför visa alla makter i kosmos att ondskan som ursprungligen inte fanns i den mänskliga naturen, efter syndafloden ändå fortsatte att infiltrera sig i människornas sinnen genom Satan och hans onda makter. Därför måste han tillintetgöras på ett annat sätt än bara genom att människorna själva eliminerades.

Jag vet inte om mina tankar är felaktiga, men jag utgår ALLTID från att Gud till 100% är helig, sann och rättfärdig och just därför ALLTID ser till så att ingen anmärkning någonsin kan riktas mot honom för någonting han gör. I och för sig så behöver ju inte Gud legitimera sina handlingar, eftersom han står över allt och alla, men jag tror fak-tiskt att han ändå gör det för att för ALLA visa sin absoluta rättvisa och rättfärdighet.

Såvitt jag förstår, så påverkades Satan och hans fallna änglar och demoner INTE på något sätt av syndafloden. De är inte fysiska varelser utan andevarelser och drabba-des alltså inte i samband med att människosläktet utrotades. Därför står den fallna ängeln Lucifer (Ljusets Furste) och hans änglar med honom alltså kvar med all sin skuld och ondska planterad i människan, vilket Gud ytterligare en gång har bevisat eftersom det står skrivet: ”Ingen rättfärdig finns, inte en enda” (Ps 14:1-3; Rom 3:10).

MUSIK

Mot bakgrund av det som jag har sagt tidigare, så står alltså hela mänskligheten kvar under syndens välde (1 Joh 5:19), i så motto att hennes natur -efter syndafallet- är ond, och det onda finns i hennes person-centrum (Jer 7:24). Om Guds rike i henne ska kunna komma i all rättfärdighet, så MÅSTE därför synden och upphovet till den, (Satan) utrotas, även om syndaren som person kan skonas genom sin tro på Jesus och hans redan vunna seger, i frälsningen, genom blodet på hans kors.

Vi människor ÄR utan Guds Ande -Guds räddande kraft i Kristus- ohjälpligt förlorade och vanmäktiga inför det onda i vår natur (Rom 7:14-18; 2:2-3 – SFB), men Herren har ondskan under full kontroll, även om tiden ännu inte är inne för den slutliga domen (Upp 20:10 – SFB).

Låt oss vara glada och fröjda oss i Herren och i hans kraft. Låt oss ta på oss hela Guds vapenrustning varenda dag (Ef 6:10). Då kan vi med Guds hjälp stå som segrare när vår stund på jorden är slut - fria från alla ondskans attacker på vår tro. Vi ska bara förtrösta på Gud, hans godhet, barmhärtighet, rättvisa och absoluta rättfär-dighet. Min vän som lyssnar. Låt dig inte fångas av någonting annat än Guds kärlek och nåd i Jesus Kristus. Det är det enda som håller när allting annat brister. Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer