5 april 2021

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Sak 14:4

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden har bibeltexten från profeten Sakarja 14:4 kommit upp för mig. Den handlar om ”Herrens dag” men innan jag fördjupar mig i det sammanhanget ska jag be om Guds Andes hjälp och vägledning så att allt blir rätt tänkt och förmedlat.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en innerlig bön om din kontroll och styrning av mina tankar, ord och handlingar när det gäller den här profetiska texten av Sakarja. Herre, ge mig den insikt som du vet att jag behöver för att på rätt sätt kunna förmedla det som du vill ha framfört till den som åkallar Dig med ett öppet hjärta Amen.”

Profeten Sakarja talar alltså i den här texten om ”Herrens dag” och säger i vers 4:

”På den dagen skall han stå med sina fötter på Oljeberget, mitt emot Jerusalem, österut. Och Oljeberget skall delas mitt itu, från öster till väster, genom en mycket stor dal genom att ena hälften av berget viker undan mot norr och andra hälften mot söder” (Sak 14:4 – SFB).

Den dag som här kallas för ”Herrens dag” är, enligt bibelkommentaren, både en fräls-ningens och domens dag. En väldig manifestation av Guds makt och myndighet över världen, när Gud bevisar vem det är som har den definitiva, slutliga och avgörande makten. Jesus talar om den dagen som ”Människosonens dag” som ska komma som en tjuv om natten, oväntat och överrumplande för den som inte vakar och är beredd.

MUSIK

På Herrens dag ska det först och främst visas att Gud är Gud.

Profeten Jesaja skriver: ”Vad ska ni göra på räkenskapsdagen, när förödelsen kommer fjärran ifrån? Till vem skall ni fly för att få hjälp, och var skall ni göra av era rikedomar?” (Jes 10:3 – SFB).

”Det skall ske på den dagen” skriver Sakarja ”att ljuset blir borta, himlens ljus skall förmörkas. Det blir en särskild dag, känd av Herren, inte dag och inte natt. Men det skall ske att när aftonen kommer blir det ljust. Det skall ske på den dagen att rinnan-de vatten skall utgå från Jerusalem, ena hälften mot Östra havet och andra hälften mot Västra havet. Både sommar och vinter skall det vara så.

Herren skall vara konung över hela jorden. På den dagen skall det ske: Herren är en och hans namn är ett” (Sak 14:6-9 – SFB).

Antagligen undrar både du och jag var vi, nu i vår tid, befinner oss i Guds stora tids-perspektiv. Av dem som är mer kunniga än jag om de här frågorna, tror jag mig förstå att bibelns ord är nära. Han skriver där så här: ”Kära barn, den sista tiden är här. Och liksom ni har hört att Antikrist skall komma, så har redan nu många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att den sista tiden har kommit” (1 Joh 2:18 – SFB).

Enligt min egen uppfattning står det rätt så klart, för den som är ’andligt vaken’, att många ’antikrister’ -alltså falska profeter och lärare- har trätt fram redan nu och i dem är Antikrists ande redan verksam, även om han själv kommer att träda fram senare.

MUSIK

Om slutet på det vi kallar ’nådens tidsålder’ – alltså den tid som började med att Jesus i templet läste Jesaja bok om ’ett nådens år från Herren’ (Jes 61:2) och sa:

”I dag har detta skriftställe gått i uppfyllelse inför er som lyssnar” (Luk 4:19, 21) fram till den sista tiden som jag nu tror att vi är inne i, har det alltså gått ungefär 2000 år – eller 2 dagar enligt Guds tideräkning (Jfr 2 Petr 3:8).

Man anser att tidsangivelsen när det gäller Jesu födelse av någon okänd anledning kan vara fel på cirka 7 år. Skriften anger ju att Jesus föddes på kung Herodes tid (Matt 2:1), men Herodes kungadöme över Judéen sträckte sig bara mellan år 37 och till år 4 f.Kr. och slutade alltså 4 år INNAN Jesu födelse.

Det har under seklernas lopp förekommit många försök till beräkningar av tider och stunder, och jag tänker inte öka det antalet, men aposteln Petrus skriver om Kristi återkomst så här:

”Framför allt skall ni veta, att i de sista dagarna kommer det människor som drivs av sina begär och som förtalar och hånar er och frågar: ’Hur går det med löftet om hans återkomst? Ända sedan våra fäder dog förblir ju allting precis som det har varit från världens begynnelse.’

De som påstår detta bortser från att det för länge sedan fanns himlar och en jord som uppstod ur vatten och genom vatten, i kraft av Guds ord. I vatten och i kraft av Guds ord dränktes den dåtida världen och gick under. Men de himlar och den jord som nu finns har i kraft av samma ord blivit sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga skall dömas och bli fördömda” (2 Petr 3:3-7 – SFB).

MUSIK

Om det inte behagar Gud att avslöja dag och stund för någon, så kommer i vart fall ingen människa att i förväg veta när Herrens dag är inne. Jesus sa ju att det bara är Fadern som vet. Ingen annan – inte ens Sonen (Matt 24:36).

När Jesus satt ensam med sina lärjungar på Oljeberget, så frågade de honom: ”Säg oss: När skall detta ske (alltså att templet skulle brytas ner, som Jesus hade talat om i Matt 24:2 – vilket skedde år 70 e.Kr.) och vad blir tecknet på din återkomst och den här tidsålderns slut?” (Matt 24:3). Jesus svarade dem: ”Se till att ingen bedrar er.” Sedan talade han om falska profeter och Messias-gestalter som ska komma och leda många vilse. Han talade också om stridslarm och rykten om krig. ”Se då till att ni inte blir skrämda. Ty detta måste hända, men därmed har slutet ännu inte kommit. Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det skall bli hungersnöd och jordbävning-ar på den ena platsen efter den andra. Men allt detta är bara början på födslovåndor-na./…/Och detta evangelium om riket skall predikas i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk, och sedan skall slutet komma” (Matt 24:4-8, 14 – SFB).

Men för att lärjungarna inte skulle va helt okunniga om hans återkomst, berättade Jesus om händelser som skulle ske i framtiden, även om de inte själva skulle få vara med om det. Dels nämner Jesus om ’förödelsens styggelse’ (förmodligen ett altare åt avguden Zeus) som profeten Daniel talar om (Dan 9:27, 11:31, 12:11) där man kanske till och med ska offra en gris (enligt judarna ett orent djur), och dels om en stor nödtid som skall komma FÖRE hans ankomst. ”Då skall det bli en så stor nöd att något liknande inte förekommit sedan världens begynnelse och aldrig mer skall före-komma” (Matt 24:21 – SFB). Eftersom ingen vet dagen eller stunden manade Jesus till vaksamhet, så att de och VI ALLA SKA VA BEREDDA. (Matt 24:42-44 – SFB).

MUSIK

När Paulus skriver till församlingen i Tessalonika om Herrens ankomst, så tar han först upp frågan om hur det blir med de ’insomnade’ (alltså de som är döda). Han skriver: ”Bröder, vi vill att ni ska veta hur det förhåller sig med dem som har insomnat, så att ni inte sörjer som de andra, de som inte har något hopp. Eftersom vi tror att Jesus har dött och uppstått, så tror vi också att Gud skall föra fram dem som insom-nat i Jesus tillsammans med honom. Vi säger er detta enligt ett ord från Herren: Vi som lever och är kvar till Herrens ankomst skall alls inte komma före de insomnade. Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då skall Herren själv stiga ner från himlen. Och först skall de som dött i Kristus Jesus uppstå. Därefter skall vi som lever och är kvar ryckas upp bland moln tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och så skall vi alltid vara hos Herren. Trösta därför varandra med dessa ord.

Om tider och stunder, bröder, behöver vi inte skriva till er. Ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten” (1 Tess 4:13-18; 5:1-2 – SFB).

”Men det förstår ni att om husets ägare visste när på natten tjuven kom, då skulle han hålla sig vaken och inte tillåta att någon bröt sig in i hans hus. Var därför också ni beredda!

Ty i en stund när ni inte väntar det kommer Människosonen” (Matt 24:43-44).

Om de falska profeterna och messiasgestalterna säger Jesus: ” De skall träda fram och göra stora tecken och under för att om möjligt bedra även de utvalda. Jag har nu sagt er detta i förväg. Om de alltså säger till er: Han är i öknen, så gå inte dit, eller: Han är i de inre rummen, så tro det inte. Ty liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara” (Matt 24:24-27 – SFB).

MUSIK

När Jesus talar om Jerusalems ödeläggelse och Människosonens ankomst säger han enligt evangelisten Lukas:

”Tecken skall visa sig i solen, i månen och i stjärnorna, och på jorden skall folken gripas av ångest och stå rådlösa vid havets och bränningarnas dån. Människor skall ge upp andan av skräck, i väntan på det som skall komma över världen. Ty himlens krafter skall skakas.

DÅ skall man se Människosonen komma i ett moln med stor makt och härlighet.

MEN NÄR DETTA BÖRJAR SKE, SÅ RÄTA PÅ ER OCH LYFT UPP ERA HUVUDEN, TY DÅ NÄRMAR SIG ER FÖRLOSSNING .

Han gav dem (lärjungarna) också en liknelse: Se på fikonträdet och alla andra träd. Så snart ni ser att de knoppas, förstår ni av er själva (utan att någon undervisar er) att sommaren redan är nära. När ni ser att detta händer (med tecknen i solen, månen osv), vet ni PÅ SAMMA SÄTT att Guds rike är nära.

Amen säger jag er: Detta släkte skall inte förgå, förrän allt detta sker. Himmel och jord skall förgå, men mina ord skall aldrig förgå” (Luk 21:25-33 – SFB).

Min vän som lyssnar just nu! Var vaksam så att du är beredd på Jesu återkomst. Ta till dig bibelorden som jag har försökt lyfta fram. Tro på Jesus i ditt hjärta och bekänn honom som din Herre och Frälsare. Då kan du vara trygg. Tiden är nära. Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer