28 september 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Under den här stunden tänker jag tala lite om hur framtiden kommer att te sig enligt vad Herren Gud har manat sina tjänare att skriva i Bibeln – böckernas bok. På senare tid har det också kommit en bok som handlar om det man tror är bibelns ’inre kod’. Men innan jag ger mig in på det området ska jag be om Guds hjälp och vägledning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en innerlig bön om din vägledning och hjälp av den Helige Ande, så att allt blir rätt tänkt och sagt. Om det finns någon lyssnare som med ett öppet hjärta och sinne vill nalkas dig för att få del av din vägledning, låt då, Herre, den personen få uppleva att du finns och vill hjälpa den som söker dig av ett uppriktigt hjärta. Amen.”

”Bibelkoden” är alltså namnet på en bok som handlar om det man tror är bibelns inre kod. Vad man kan förstå så är många händelser - kanske alla - från skapelsens första ögonblick till dess sista, när den nuvarande himlen och jorden ska förgås, kodade och gömda bland bibelns ursprungliga hebreiska texter - i det vi kallar Gamla Testamentet.
Först i och med att man fått tillgång till datorer med deras enorma kapacitet, så har man kunnat finna sådana ‘gömda’ händelser i texterna. Under årtusendenas gång har många bibelforskare och andra vetenskapsmän (bland andra Isaac Newton) anat att det skulle finnas något sådant, men aldrig tidigare kunnat visa det.

MUSIK

Man kanske kunde tro att bibelkoderna är någon sorts dolda profetior, men så är det inte. De gamla profeterna fick sina budskap direkt från Gud utan att ha någon kun-skap i förväg om vad det gällde.
Med bibelkoderna är det annorlunda såtillvida som att man först måste känna något namn som man kan låta datorn söka efter i miljontals kombinationer. Den fåkunnige säger sig då att om man låter en dator söka tillräckligt länge i ett tillräckligt stort material, så finner den alltid kombinationer som kan tolkas på det ena eller det andra sättet.

Ja, hade det varit så enkelt, så hade nog den här boken om bibelkoderna aldrig blivit skriven. För att vara fullständigt säker på att just det inte skulle kunna inträffa, använ-de man som en kontrolltext, parallellt med bibeln, därför också Leo Tolstojs bok ‘Krig och Fred’ med exakt samma dataprogram. I bibeln kom det alltid ut exakta besked, som ur gigantiska ordflätor eller korsordslösningar. Ur kontrolltexten kom det inte ut någonting begripligt!

------ Många ‘visa människor’ betraktar bibeln som en samling sagor eller myter och tror bara att den verkliga sanningen finns i vetenskapen. Den dag dessa människor -som ofta är fångade i sin egen visdom- förstår att bibelns texter och vetenskapen visar exakt samma sak, börjar man kanske tro och förstå att det finns en Allsmäktig Gud som håller allt i sin hand och har gjort det i alla tider, sedan skapelsens morgon.

MUSIK

Jag har många gånger tidigare i mina program sagt att den som är intresserad av hur framtiden kommer att te sig, ska börja med att läsa Daniels bok, Hesekiels bok och Uppenbarelseboken i bibeln.
Från det sista kapitlet i Daniels bok läser jag följande: ”Men du, Daniel, må gömma dessa ord och försegla denna skrift intill ändens tid; många kommer att rannsaka den, och insikten skall så växa till” (Dan 12:4 – 1917).

När man talar om olika koder för än det ena och än det andra så är det ju i dag - åtminstone i de industrialiserade länderna - precis vad man måste hålla ordning på, snart sagt varenda dag. Anledningen är ju att man bland annat på grund av en ökande brottslighet, vill öka säkerheten på olika sätt, minska ner hanteringen av kontanter så mycket som möjligt osv. Därför har vi ‘begåvats med’ portkoder, kortkoder, kontokoder och allt vad de heter, som -åtminstone jag- har problem med att hålla reda på.

Varför är koderna ett problem?
Jo, det är problem därför att hela systemet bygger på att det bara är en viss inne-havare av koden, eller en mindre grupp människor (då det t ex gäller portkoder), som ska ha tillgång till koden. Själva avsikten med koden är ju att den ska vara hemlig. Som en nyckel, men utan synligt nyckel-ax som lätt kan kopieras. De system som bygger på en magnetremsa med inprogrammerad sifferkod på kortets baksida är ju de vanligaste - och med dem det vanligaste problemet, nämligen att komma ihåg koden utantill.

MUSIK

Så länge man kunde välja kod själv, eller det inte fanns så många olika kort att hålla reda på så var det ju inget stort bekymmer. Men med dagens alltmer sofistikerade tekniska apparatur måste man ju ha en hel serie med sifferkoder i huvudet. För de flesta av oss är det verkligen besvärligt. Dessutom kan förstås korten kopieras illegalt av mindre nogräknade personer, under förutsättning att de får tag i själva kortet med magnetremsan, eller på annat sätt får reda på den aktuella sifferkoden.

För att komma runt det här ‘problemet’ har man utvecklat anordningar som kan av-läsa avtryck från fingrarna, ögats färgkombination eller ett datamedium som ‘sprutats in’ med en kanyl under huden. Drog du dig till minnes bibelns 3000 år gamla ord om ‘märket på handen eller i pannan?’ (2 Mos 13:16; Upp 13:16 – 1917).

Personligen tycker jag det känns helt underbart att vår Gud har ett så otroligt finmas-kigt kontrollnät över sin skapelse, både fysiskt och andligt. Ingenting undgår Honom. Det är bara vi små människor som alltid vill mäta allt med vår ’mänskliga måttstock’ för att det ska bli begripligt - för oss. Och det vi inte förstår bortförklarar vi. Vi är ju ‘upplysta människor’ vetja så det är klart att vi rationaliserar bort sådant som är obegripligt, så långt som möjligt. Så är ju det bekymret ur världen - eller hur? Men tänk om Gud inte låter sig rationaliseras bort då?  Han finns ju där och har alltid kunnat förstås genom sin skapelse, av den som inte använder huvudet bara till att sätta hatten på. Tänk om det alltså faktiskt finns en mängd saker som vi inte förstår, men som ändå är både sanna och verkliga? Vad gör vi då?

MUSIK

Ja, gränsen för vårt förstånd går ju vid att vi aldrig vet vad det är som vi inte förstår.

Om vi trots det vill komma ännu längre i vishet, så är vi alltså inne på Guds område och tvingas då tro på Honom, antingen vi vill det eller inte. Det finns inget annat alternativ. Men det har Han också förutsett för länge sedan. Och Gud är inte knusslig med det Han vet, bara vi kan ta det till oss och ha någon nytta av det, så delar Han gärna med sig (Jak 1:5-8 – 1917).

FANTASTISKT - ELLER HUR !
När Gud är med då vänder Han, som Mästaren, upp-och-ner på våra vanliga mänsk-liga begrepp.

Himlens port är givetvis kodad - vad trodde Du?
Portarna till himmelriket kommer alltid att stå öppna, men in kommer bara den som är skriven i livets bok, Lammets bok. (Jes 60:11, Upp 21:25, 27 – 1917).

Hur ska du komma över den koden då - hur blir Du ‘inskriven’?
Vem sköter inskrivningen? Kan man kanske tala med Honom om saken?

Jo, nu ska jag avslöja koden till livets bok och himlens port för dig. Koden är varken hemlig eller svårtillgänglig - det är nämligen Gud som har ordnat det så. Och Han sysslar inte med sådana futtigheter som hemliga koder. Han vill vara fullständigt säker på att den som ska komma in i himlen också ska kunna det - men ingen annan! Och koden har stått i Hans bok i alla tider.  JESUS - är koden!

MUSIK

Jo, jag sa att ’Jesus är koden’.
Det är ingen vanlig streck-kod inte. Nej, det sitter mycket djupare än något datachips kan nå. Det namnet Jesus, och inget annat, kan öppna himlens port för dig. Om du tror att Gud har uppväckt Honom från de döda och bekänner Hans namn både inför dig själv och inför dina medmänniskor, så blir du frälst och i och med det automatiskt inskriven i livets bok, Lammets bok. Ditt inträde i de himmelska boningarna är då garanterat av Gud själv!

Hur går det där till då? Ja, det är ju det som jag har suttit och försökt förklara för dig under alla år som de här ’stunderna med Jesus på den kristna trons väg’ har sänts ut i olika sammanhang och på olika sätt. Den som har öron kan lyssna, tro och ta till sig budskapet i sitt hjärta. Det är samma villkor som gäller för oss allesamman. Alla människor har syndat och behöver förlåtelse. Och eftersom ALLA har syndat så finns det också förlåtelse för ALLA. ”Men om vi vandrar i ljuset, såsom Han är i ljuset, så har vi gemenskap med varandra, och Jesu, Hans Sons, blod renaR oss från all synd” (1 Joh 1:7 – 1917).

Om du vandrar i Guds ljus så renar Hans blod dig kontinuerligt.
Du är välkommen - Nu och genom Guds Nåd i namnet Jesus.

Dagens minnesord: ”Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på
det att var och en som tror på Honom skall icke förgås, utan ha evigt liv” (Joh 3:16 – 1917).

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer