7 april 2021

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Jes 45:7

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. En av Gamla Testamentets texter från Jesaja bok har kommit upp för mig inför den här stunden. Det är Gud, som i det 45:e kapitlets 7:e vers säger: ”Jag danar ljuset och skapar mörkret, jag ger lycka och skapar olycka. Jag, Herren, gör allt detta.” Men innan jag fortsätter att fördjupa mig i den här texten ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en bön om din absoluta styrning och kontroll av mina tankar, ord och handlingar, så att det budskap som du vill ha framfört också blir förmedlat av mig på rätt sätt. Låt ditt ord bli till välsignelse för någon lyssnare som öppnar sitt hjärta för dig i dag. Tack för att du hör och besvarar min enkla bön. Amen.

Det första jag tänker på när jag läser den här texten -förutom själva ordvalet- är att Herren Gud står bakom både ljus och mörker. Jag har tidigare trott att mörker var detsamma som frånvaron av ljus, men så ska man nog inte förstå de här orden.

Jag läser samma text ur ’Handbok för Livet’ (HfL). Där står det så här: ”Jag skapar både ljus och mörker. Jag sänder både goda och dåliga tider. Det är jag, Herren, som gör allt sådant” (Jes 45:7 – HfL). Den lydelsen pekar på en mer symbolisk betydelse av orden ljus och mörker, som ett uttryck för både goda och dåliga tider – eller hur?

MUSIK

Hur det än förhåller sig med ordvalet i texten som jag läste, så är ju huvudbudskapet att Herren Gud står bakom alltsammans, och den insikten är det väsentliga som du och jag får ta till oss för att hjälpa oss att styra upp vår tankegång när vi tänker på honom, alltings skapare och upprätthållare.

En annan profet från Gamla Testamentet kommer i mina tankar när jag begrundar den här texten, och det är Job, som i det första kapitlets 21:a vers säger: ”Naken kom jag ur min moders liv, och naken skall jag vända tillbaka dit. Herren gav och Herren tog. Lovat vare Herrens namn.”

I en annan vers, lite längre fram, säger Job: ”Om vi tar emot det goda av Gud, skall vi då inte också ta emot det onda?” (Job 2:10 – SFB).

Ja, det är verkligen en fråga som är värd att begrunda både en och två gånger.

Vi människor har nog lätt för att lite enögt se Gud bara som alla ’goda gåvors givare’

eller som Jakob skriver: ”Allt det goda vi får och varje fullkomlig gåva är från ovan och kommer ner från ljusens Fader, hos vilken ingen förändring sker och ingen växling mellan ljus och mörker” (Jak 1:17 – SFB).

Vi måste besinna att Herren är Gud, och har allt under kontroll -till och med ondskan-

som han tillåter i viss utsträckning, även om han inte på något sätt står bakom den.

MUSIK

När det gäller ljus och mörker så kommer jag också att tänka på när Israels barn tågade ut ur Egypten och vandrade genom öknen mot Röda havet. Det står så här i Skriften, när Herren Gud skyddade sitt egendomsfolk från de förföljande egyptierna:

”Herren gick framför dem, om dagen i en molnstod för att visa dem vägen och om natten i en eldstod för att ge dem ljus. På det sättet kunde de vandra både dag och natt. Molnstoden upphörde inte att gå framför folket på dagen och inte heller eldstoden på natten” (2 Mos 13:21-22 – SFB).

När folket under ledning av gudsmannen Mose, nu hade kommit fram till Röda havet

så gällde det ju att folket fortfarande kunde skyddas, eftersom de nu hade havet framför sig och egyptierna bakom sig – på sätt och vis instängda. Men för Gud är ingenting omöjligt.

”Guds ängel, som hade gått framför Israels här, flyttade sig nu och gick bakom dem. Molnstoden, som hade gått framför dem, flyttade sig och tog plats bakom dem, så att den kom mellan egyptiernas här och israeliternas. Molnet var där med mörker, samtidigt som det lyste upp natten. Under hela natten kunde den ena hären inte komma inpå den andra” (2 Mos 14:19-20 – SFB).

Ett underbart exempel på hur Herren Gud råder över både ljus och mörker på samma gång – eller hur? Att du och jag inte förstår hur det här kunde ske, betyder naturligtvis ingenting för Gud. Han är aldrig beroende av vår kunskap, vårt förnuft eller våra erfa-renheter.

Gud har sin alldeles egna ’arsenal’ av möjligheter och omöjligheter. ”Han som öppnar så att ingen kan stänga, och stänger så att ingen kan öppna” (Upp 3:7 – SFB).

MUSIK

”För Gud är ingenting omöjligt” sa ängeln Gabriel till Maria – Jesu moder.

När den rättfärdige Job hade lyssnat på vad Gud hade att säga till honom, efter allt som hade hänt, sa Job: ”Jag vet att du förmår allt, inget som du beslutar är omöjligt för dig” (Job 42:2 – SFB).

O, om du och jag kunde förstå -eller åtminstone kunde förtrösta på- att Gud vår Gud, är Allsmäktig, Allvetande, Allestädes närvarande och håller allt i sin hand, utan några som helst begränsningar, så kanske det inte skulle finnas så många tveksamheter – eller hur? Han, Gud, som hängde upp himmel och jord, planeter och stjärnor i det tomma och oändliga universum och uppehåller alltsammans med sitt blotta ord. Finns det minsta anledning till tveksamhet om hans existens och hans godhet när Jesus, Hans Son, säger: ”TY SÅ ÄLSKADE GUD VÄRLDEN ATT HAN UTGAV SIN ENFÖDDE SON, FÖR ATT VAR OCH EN SOM TROR PÅ HONOM INTE SKALL GÅ FÖRLORAD UTAN HA EVIGT LIV” (Joh 3:16).

Min käre vän som lyssnar nu. Gud kände till dig och varenda dag i ditt liv, innan någon av dem ens hade kommit. Psalmisten skriver: ”Dina ögon såg mig när jag ännu var ett outvecklat foster. Alla mina dagar blev skrivna i din bok, de var bestämda innan någon av dem hade kommit” (Ps 139:16 – SFB).

MUSIK

Vi människor, tror oss nästan alltid veta bäst hur allt hänger ihop. Vi tror att vårt förnuft är kunskapens gräns, och om vi inte med förnuftets hjälp kan inse och ta till oss allt som vi behöver veta, så finns det inte - eller är inte verkligt.

Att en del så kallad vetenskap sysslar med sådana saker som de kallar för ’The Big Bang’ och liknande, i sitt försök att förklara universums födelse, beror ju bara på att man inte har lyckats förklara Guds existens och hans skapelse. Och när man inte lyckas med det så rationaliserar man bort Gud, så är ju det ’problemet’ ur världen, för man vill helt enkelt inte ha med sådana irrationella faktorer som en Gud som står bakom allt och håller allt i sin hand.

Det är bara ett krux, och det är att man aldrig lyckats förklara varken skapelsens ursprung eller livets uppkomst i någon form, utan tassar som katten kring het gröt för att på alla möjliga och omöjliga sätt, försöka kringgå obehagliga frågor utan att låta den okände Guden träda fram i all sin skaparkraft.

Jag har personligen aldrig förstått varför det är så svårt att acceptera att det finns någon eller något utanför människans egen trångsynta begrepps-sfär. Men av någon oförklarlig anledning så verkar det nästintill omöjligt att komma förbi människans tro på sig själv som alltings medelpunkt. Hennes stolthet, högmod och egenrättfärdighet sätter alltid stopp för det som i stället borde vara hennes adelsmärke – nämligen ÖDMJUKHETEN inför sin Skapare.

MUSIK

Saken är ju inte att vi inte KAN acceptera Gud i vår tankevärld, utan att vi INTE VILL.

Och den inställningen har följt mänskligheten ända sedan hon vägrade att rätta in sin vilja efter Guds, i skapelsens gryning – i Edens lustgård.

Är det då omöjligt att ändra oss kan man fråga…?

Nej, inte alls, men vi vill fortfarande INTE.

Varför det då? Därför att vår natur är så fördärvad av syndens makt att bedra oss, så den reser sig i sin fulla kraft emot att ställa sig under Guds herravälde – ända till den dag och det ögonblick då vi påverkas av Guds Ande, och i tro öppnar vårt hjärta, så att vi ser vår egen syndiga belägenhet, ber om förlåtelse i namnet Jesus och släpper taget om vår prestige, vår stolthet och vårt högmod och AV NÅD tar emot förlåtelsen.

Då öppnas våra andliga ögon så att vi ser vem det är som har dött för oss och våra synder. Vi får då också ett förstånd som går långt bortom vad vi tidigare trodde var möjligt att fatta – nämligen ett förstånd som börjar med TRO och som sedan, genom Guds vishet och omsorg, kan växa till i en omfattning som bara Gud själv sätter gränserna för.

Det är ju därför Kung Salomo, den visaste människan på jorden, förstod att vishet och gudsfruktan hör ihop. Han skriver: ”Att frukta Herren är början till kunskap, men vishet och förmaning föraktas av dåren” (Ords 1:7 – SFB).

”Sex ting är det som Herren hatar, ja, sju som han avskyr” (Ords 6:16-19 – SFB).

Min vän! Läs och ta till dig kunskap och vishet genom bibelns ord.

Det är det enda rätta sättet, som gäller både här i tiden och för evigheten. Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer