27 september 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om ödmjukhet - och högmod. ”De ödmjuka ger Han (Gud) nåd” står det i Gamla Testamentet (Ords 3:34 – 1917).

Och Jesus, som är Guds vishet, uppmanar dig och mig i Nya Testamentet med orden: ”Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. DÅ skall ni finna ro för era själar. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt” (Matt 11:29 – SFB).

Med orden ‘arbetar och bär på tunga bördor’ avser Jesus här ‘den som bär på lagens tunga ok’.
Levande Bibeln uttrycker samma text så här: ”Kom till mig så ska jag ge vila åt alla er som arbetar hårt och stapplar under tunga bördor. Gå in under mina villkor och låt mig undervisa er! Jag är mild och ödmjuk. Hos mig finner ni det som ger ert liv ro och vila, och jag tvingar inga tunga bördor på er” (LB).
Innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning och hjälp så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer inför Dig med tacksamhet för att du är min Herde och den Helige Ande min Hjälpare. Jag ber om vägledning i bibelordet så att jag kan förstå det på rätt sätt. Jag ber också om hjälp med att förmedla det glada budskapet om frälsning och räddning till någon lyssnare som söker Dig. Jag ber, Herre, att Du ska låta Din Andes kraft och välsignelse följa Ditt ord in i någons hjärta. Amen.”

MUSIK

Att ‘stappla under tunga bördor’ är verkligen ett talande språk för en människa vars hjärta tyngs av lagens alla ‘Du skall...’  och  ‘Du skall inte...’ det vill säga krav som man kanske försöker nå upp till, men alls inte har förmåga att klara av. Det är ett verkligt slaveri och det värsta i sammanhanget är att för oss ’hedningar’ är allt detta ett totalt missförstånd. Vi har aldrig varit ålagda att kämpa med lagens krav eller ok. Vi lever i en frihet från lagen som Jesus har vunnit åt oss. Vi lever INTE under lagen utan under nåden.

”Alltså finns det ingen fällande dom för den som är förenad med Jesus Kristus. Ty livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort dig fri från syndens och dödens lag. Ty det som lagen aldrig kunde uträtta, därför att den var kraftlös till följd av vår syndiga natur, det gjorde Gud: Han sände sin Son i en gestalt, som liknade syndiga männi-skors, och sände Honom för syndens skull. Därmed fällde Han domen över synden i vår onda natur, ”för att lagens krav skulle uppfyllas i oss, som inte behärskas av vår syndiga natur, utan av Anden” (Rom 8:1-4 – Hedegård).

”Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt” sa Jesus (Matt 11:30 – Bibel 2000).
Det ok som Jesus lägger på oss är verkligen ‘skonsamt.’
‘Bördan’ består nämligen bara av överflödande nåd och barmhärtighet genom Jesus Kristus och vår delaktighet i Hans underbara seger över synden. Hjälparen, den Helige Ande, fortsätter sedan oavbrutet att undervisa oss om trons väg och korrigera oss när vi tänker eller handlar fel - det vill säga så länge som vi vill låta oss bli undervisade och korrigerade.

MUSIK
Ödmjukhetens motsats är högmod.

”Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger Han nåd” (1 Petr 5:5 – SFB).
”Hör Visheten ropar --- högmod --- det hatar jag”. ”Stolthet går före undergång, och högmod går före fall (Ords 8:1, 13; 16:18 – 1917).

Aposteln Paulus skriver några förmaningens ord till sin andlige son Timoteus så här om hur människorna ska vara i de sista dagarna:
”Det ska du veta att i de sista dagarna skall det komma svåra tider. Människorna kommer att älska sig själva och vara penningkära, skrytsamma, stolta, hånfulla, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa, kärlekslösa, oförsonliga, skvaller-aktiga, obehärskade, råa, fientliga mot det goda, falska, egensinniga och högmo-diga” (2 Tim 3:1-4 – SFB).

Paulus skriver det här för att Timoteus ska rusta sig i kampen mot ondskan. Det är en strid för evangeliet och för människors frälsning det handlar om. Nog verkar det som om vi som lever i dag är mitt inne i det som här kallas ‘de sista dagarna’ även om ingen utom Gud allena vet dagen och stunden då den här tidsåldern verkligen är slut, och vi får börja se tiden framför oss som något nytt, en ny period av evigheten - och då i en direkt gemenskap med Jesus Kristus, ansikte mot ansikte.

MUSIK

Paulus uppmanar också Timoteus till trohet i tjänsten, och att hämta kraft i den nåd som finns hos Kristus Jesus. ”Avvisa dumma och meningslösa dispyter” skriver han. ”Du vet att de föder strider, och en Herrens tjänare skall inte strida utan vara vänlig mot alla, skicklig att undervisa och tålig när han får lida. Han skall i ödmjukhet tillrättavisa sina motståndare. Kanske ger Gud dem omvändelse, så att de kommer till insikt om sanningen” (2 Tim 2:1, 23-25 – SFB).

Visst finns det ofta anledning att förundra sig över okunnigheten hos många männi-skor, liksom oviljan att överhuvudtaget granska och eventuellt ompröva sina egna tankar. Personligen tycker jag att det mått av ljus man har över sin andliga situation aldrig kan bli tillräckligt stort och genomträngande. I vart fall inte på denna sidan om dödsskuggans dal. Därför borde all andlig vishet, kunskap och undervisning genom-lysas alltmer dag för dag av Guds ljus och härlighet i Jesus Kristus.

Hebréerbrevets författare skriver:
”Sedan Gud fordom många gånger och på många sätt hade talat till fäderna genom profeterna, har Han nu på det yttersta av denna tid talat till oss genom sin Son, som Han har insatt till arvinge av allt, genom vilken Han ock har skapat världen.
Och eftersom denne är Hans härlighets återsken och Hans väsens avbild och genom sin makts ord bär allt, har Han - sedan Han hade utfört en rening från synden - satt sig på Majestätets högra sida i höjden” (Hebr 1:1-3 – 1917).

Allt som tidigare var sagt genom profeterna om Fridsfursten (Jes 9:6 – 1917) som skulle komma, är nu uppfyllt. Himmelriket - Guds rike är nära genom Sonen, Jesus Kristus.

MUSIK

Jag sa förut att Paulus skrev till sin andlige son Timoteus för att han skulle rusta sig inför kampen mot ondskan.
Man skulle ju kunna tro att det som Paulus skriver om är en overklig kamp och strid - alltså som att slå i luften mot varelser man inte kan se. Men man måste ha en andlig klarsyn för att förstå den verklighet som det handlar om i det här sammanhanget. Och den här striden gäller i högsta grad både dig och mig också.

Till efesierna skriver Paulus om den här andliga kampen:

”Till sist vill jag påminna er om att er styrka måste komma från Herren och Hans mäktiga kraft inom er. Ta på er hela Guds rustning, så att ni tryggt kan stå emot Satans planer och knep. Vi strider nämligen inte mot människor av kött och blod. Vi strider mot de onda härskarna i den osynliga världen, dessa mäktiga sataniska varelser, mot mörkrets härskare, som regerar denna gudlösa värld, och mot stora skaror av onda andar i andevärlden. Använd därför allt som hör till Guds vapenrust-ning, så att ni kan stå emot fienden när han än anfaller er. Då kan ni också stå som segrare när striden är över. Rusta er för denna strid! Sanningen är ert bälte och Guds rättfärdighet är ert bröstpansar. Marschera modigt framåt, och förkunna överallt att Gud har slutit fred med oss. Och försvara er med trons sköld som gör alla djävulens glödande pilar verkningslösa. Vissheten om att Jesus Kristus har räddat er är den hjälm som skyddar er. Och använd er av Guds ord. Det är det svärd som den helige Ande ger er. Bed utan uppehåll. Bed Gud om vad som helst som den helige Ande leder er till” (Ef 6:10-18 – Levande Bibeln).

MUSIK

”Den människa som inte har Anden kan inte förstå, och kan inte ta emot de tankar från Gud, som den helige Ande ger. De låter oförnuftiga, eftersom bara de som har den helige Ande inom sig kan förstå dem. För alla andra är det helt ofattbart.
Men hur skulle de kunna det? De har ju aldrig lärt känna Herrens tankar och de kan inte ge Honom råd. Men hur ofattbart det än kan verka, så har faktiskt vi kristna inom oss del av samma sinne och tankar som Kristus själv” (1 Kor 2:14-16 – LB).

Ja, det är verkligen ofattbart att Gud låter oss ha del av samma sinne och tankar som hans Son, Jesus Kristus, har. Vad betyder det? Jo, det betyder bland annat, att vi ska vara dominerade av samma barmhärtiga sinnelag mot våra medmänniskor, som Jesus har mot oss själva. Vi ska inte hämnas oförätter eftersom våra fiender nästan aldrig förstår vad de gör. Precis som Jesus bad till Gud för sina bödlar, när han hängde på korset och sa: ”Fader, förlåt dem för de vet inte vad de gör”. Den som saknar Guds Ande kan ju omöjligen förstå innebörden i andliga förhållanden – och vet oftast inte ens vad ett andligt förhållande eller sammanhang är.

Men om du tar emot Jesus i ditt hjärta så klarnar ’bilden’ efter hand som den Helige Ande får undervisa dig och förklara sammanhangen för dig.

Dagens minnesord: ”Ingen är god utom Gud allena” (Luk 18:19 – 1917).

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer