16 mars 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Jesus är vägen och sanningen och livet (Joh 14:6)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Om man vill tro på Gud så måste man också tro på den vägledare som Gud har ställt fram för att man ska kunna nå fram till honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en bön om hjälp och vägledning i ditt ord, så att det budskap som du vill ha framfört också blir förmedlat på rätt sätt. Amen.”

När det gäller vägen till Gud, så finns det bara en väg - HAN HETER JESUS!
Han är både vägen och vägvisaren eller riktlinjen - om man vill säga så.
Nu känns det lite underligt att kalla Jesus, Guds Son, för en ”riktlinje” - men om du som lyssnar nu är en man som en gång gjort din värnplikt - eller ’lumpen’ som man kallar det - så kommer du kanske också ihåg att det fanns något man kallade för ’riktkarl’ när man höll på och exercerade där på kaserngården.
Anledningen till att man hade en ’riktkarl’ var ju att alla de som deltog i övningen skulle ’inrikta’ sig efter honom. Han var alltså den vägledare som bestämde hur de övriga skulle göra för att allt skulle bli rätt och riktigt - enligt övningsledarens utgångspunkter.

Jag hoppas att du förstår ’bilden’ även om den haltar - som alla liknande bilder. Men jag försöker bara förklara för dig hur GUD som ’övningsledare’ utvalt JESUS som ’riktkarl’ för oss andra -dig och mig- för att vi ska kunna fullfölja vår uppgift i livet. Den som vill tro på Gud måste naturligtvis också tro att han finns till och att det han har sagt om hur vi människor ska kunna nå fram till honom, alltså vägen till honom, går genom hans Son JESUS KRISTUS. Det finns helt enkelt ingen annan väg. Det är därför det står i bibeln att JESUS är vägen och sanningen och livet! (Joh 14:6).

MUSIK

Vad betyder det då att Jesus är vägen?
Jo, det betyder att du och jag måste gå till Jesus först, för att sedan komma inför Gud Fadern. För att kunna komma i kontakt med Jesus måste vi givetvis då först tro att han finns till och att han är levande. Om Jesus inte lever, så är det ju meningslöst att försöka nå fram till honom - eller hur? Vi som lever nu måste ju ha kontakt med honom. Annars är det ju bara ett  dumt sätt att försöka lura sig själv att tro på en levande Jesus, som tar sig an vår sak.

Vilken sak är det Jesus tar sig an då?

Jo, han tar sig an ditt och mitt största problem - nämligen synden i våra liv! Det är synden som skiljer oss människor från Gud. Det otroliga men sanna är att Gud älskar sina skapade människor så mycket så han accepterade helt enkelt inte synden som en skiljemur mellan oss. Gud hatar synden och bestämde därför att den skulle bort. Men Gud hatar inte syndaren - människan, utan han älskar honom. Gud skiljer nämligen på sak och person, vilket du och jag så ofta INTE gör.

MUSIK

Vad är då synd? Ja, det har under tidernas lopp undrats och tänkts mycket bland människorna om det. Man har gjort upp långa listor och kataloger över vad som kunde betraktas som synd för den ena eller för den andra – i olika kulturer osv. Som om det vore människornas sak att bedöma vad Gud ska anse om synd! Naturligtvis är det inte bara förmätet, utan direkt fel, av oss människor att sätta oss till doms på något sätt över våra medmänniskor.
Den alltid lika kunnige och enkle förkunnaren Sven Reichman, brukar säga att om vi ska ha några syndkataloger överhuvudtaget, så ska det bara finnas en enda punkt kvar i dem i dag.
Där ska det stå: ”DU SKA INTE GÖRA NÅGRA SYNDKATALOGER!”
Om jag förstått något av vad Gud själv säger i sitt ord i Bibeln, så är synd allting som hindrar kontakten med Gud och skiljer oss från Honom.

Jaha, det låter ju enkelt i och för sig, men vad är det då som hindrar vår Guds-kontakt, säger du kanske.
På den frågan kan jag bara svara att Gud först och främst har gett oss sina bud - som vi ju kallar ”10 Guds bud” - som en vägledning för ett rättfärdigt liv och leverne. Gud sa att den som höll buden skulle leva genom dem och få ett evigt liv. (3 Mos 18:5).
Tyvärr fanns det ingen människa, utom Jesus själv, som klarade av att till 100% leva upp till buden i ”det gamla förbundet” - och det var ju därför Jesus kom som en medlare för ”det nya förbundet” för att genom blodet på hans kors, ta dina och mina synder på sig själv.

MUSIK

Jag vill inte teoretisera om tron på Gud för det är ingen mening. Tron betyder liv och inte död. Med det menar jag alltså att, en bokstavstro utan liv, som fariséerna hade också på Jesu tid, är förödande. Jesus vände sig också med stor kraft och auktoritet emot just fariséerna, för deras stelbenthet.
När Jesus själv ska förklara tron i en människa så använder han bilden av ett senaps-korn. Alltså som ett litet, litet frö som kan ligga långa tider i en påse utan att det händer någonting med det. Men så en dag, myllas det ner i jorden - och då - börjar det växa. Av Jesu sätt att förklara det, kan vi lära oss att tron alltså är något, inom en mäniska, som finns där hela tiden, och ser ut att vara torrt och dött.
Men så en dag blir det påverkat av att Gud söker människan, med erbjudandet om nåd och förlåtelse för alla hennes synder. Om man då säger ja i sitt hjärta och tar emot Guds erbjudande, så börjar tron få liv och växa. Man blir alltså inte färdig och fullvuxen på en gång, utan det är precis som Jesus säger om senapskornet... det minsta av alla frön... det växer och växer och så småningom blir det t.o.m. möjligt för himmelens fåglar att bygga bo på grenarna.

Många människor gör det misstaget att se på andra kristna och mäta dem och deras tro efter någon sorts egen måttstock. Om vederbörande 'åskådningsobjekt' då liksom inte ’fyller måttet’ så säger man att ja, där ser man, hur det är... det är inte mycket med dom där kristna. Sådan vill jag inte bli - i stället för att försöka förstå att vi allesammans är under bearbetning i Guds verkstad... där ingen är något färdigt utställningsföremål.

MUSIK

Jesus talar själv om det här att vi håller på att bearbetas av honom, när han tar bilden av en krukmakare som misslyckas med det han håller på med. Men han kastar inte bort lerklumpen - utan han börjar om igen - och gör ett sådant kärl som han vill ha det gjort. Jag tycker att det är en underbar bild, för den visar mig att det finns hopp fort-farande, även om vi har stora brister, kanske både du och jag.
Många säger att min tro är så liten och det är inte mycket jag kan göra... Ja, sanningen är nog den att så länge som senapskornet bara ligger där i sin påse, utan att aktiveras genom att komma ner i jorden, så blir det ett ensamt korn, som inte utvecklas på något sätt alls.
På samma sätt är det med din tro. Om den inte får möjlighet att aktiveras, så blir det ingenting med den. Den växer inte och utvecklas därför inte heller. Visst är det sant att tron kanske är liten i början, men det är lika sant att Gud aldrig avsett att det skulle förbli på det sättet. Hans mening var att din tro skulle växa till och bli starkare och starkare dag för dag, genom de erfarenheter som du får på trons väg i sällskap med Herren Jesus. ”Den som sår rikligt ska få skörda rikligt”, sa Jesus.
 
Tänk dig in i följande situation. Du har tänkt dig att själv odla potatis, för att du ska kunna plocka dem färska. Men Du sätter bara en enda potatis, för man kan ju aldrig vara säker på att det verkligen kommer upp mer än en, tänker du...  Då har du ju missförstått hela Guds universella lag om sådd och skörd. Om det inte skulle komma upp mer än du sådde eller satte, då vore det ju fullständigt meningslöst att någonsin så eller plantera - eller hur? Alltså är det inte så som Gud skapat förutsättningarna för tillväxt! Nej, tvärtom! Du ska naturligtvis räkna med att det ska bli en rik skörd när du sår. Det vore ju fullständigt onaturligt annars!

MUSIK

Sår Du i Ditt hjärtas åker, med Guds ord, och vattnar med bön till växtens Fader, den ende sanne Guden, så kommer det absolut garanterat att växa en stor och riklig tros-skörd i ditt liv, till välsignelse för både dig själv och dina medmänniskor. För det är SÅ Gud vill ha det - och då blir det så också!
Ge inte upp min vän. Pröva trons kraft - den bär absolut. Inte för att jag säger det, utan för att Gud står bakom sitt ord och Han har inte förändrats sedan skapelsens morgon, utan är densamme igår, idag så och i evighet. Men du ska inte bara sitta och vänta på att din tro ska växa av sig själv... utan du ska handla i tro.
Sätt upp tros-mål och bed med en förväntan att det ska ske dig som du tror. På det sättet växer tron steg för steg… dag för dag, allteftersom dina erfarenheter av att vandra tillsammans med Gud blir en verklighet för dig.
Om du har ett verkligt behov...(inte bara någonting som du går och drömmer om)... utan ett behov som är förankrat i bibelns ord, så lyft fram det i bön inför Gud. Utgå från ett löfte i bibeln, be Gud om det och tro att det är dig givet. Din tro blir då en fast övertygelse, därför att det du ber om är stadigt förankrat i bibeln - Guds eget ord.
Den fasta övertygelsen är alltså då inte grundad på din egen förmåga eller på din starka tro utan på GUD och på det som han själv har sagt i sitt eget ord!

Dagens minnesord: ”Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig, han ska leva, om han än dör…” (Joh 11:25)

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer