10 april 2021

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Luk 22:16

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden har bibeltexten från Luk 22:16 -om den första måltiden- efter den första uppståndelsen kommit upp för mig. Men innan jag går vidare och fördjupar mig i budskapet, ska jag be om Guds Andes hjälp och vägledning så allt blir rätt både tänkt och sagt.

”Gode Gud! Jag tackar dig för att jag får komma inför ditt ansikte. Jag har ett antal lyssnare med mig, som ingen mer än du och de själva känner till. För att jag ska kunna förmedla det budskap som du vill ha framfört, behöver jag insikt i ditt ord och din Andes vägledning och kraft. Herre, jag ber dig därför att du tar en fullständig kontroll över mina tankar, ord och handlingar så att allt blir rätt. Amen.”

Den sista måltiden, nattvarden, som Paulus skriver om till församlingen i Korint, när han undervisar om ’rätt nattvardsfirande’ är ju en symbolisk handling, som varje gång ska påminna oss om Herrens död till dess han kommer tillbaka. Det gamla förbundet genom Mose lag som gavs på Sinai berg, ersattes nu av Det nya förbundet i Jesu blod, när Jesus tog kalken med vin, efter måltiden och sa:

”Denna bägare är det nya förbundet i mitt blod. Så ofta ni dricker av den, gör det till minne av mig” (1 Kor 11:25-26 – SFB).

 

Det evangelisten Lukas skriver om är alltså både den sista måltiden, innan Jesu lidande börjar och den första i Guds rike – tillsammans med sin församling efter den första uppståndelsen (Luk 22:16; Upp 19:9 – SFB).

MUSIK

Jesus visste att den här stunden när han la sig till bords med apostlarna, var inled-ningen till det sista som skulle ske under hans tjänst här på jorden. ”Jag har längtat mycket efter att äta detta påskalamm…” sa han (Luk 22:15 – SFB).

Sedan tar den den jordiska påskmåltiden slut och ger plats för den kristna nattvarden som ska upprepas till dess han kommer tillbaka. Och sedan kommer påskalammet inte att ätas ”förrän det får sin fullbordan i Guds rike” (Luk 22:16 – SFB).

Jag vet inte om ”fullbordan i Guds rike” betyder att den fullkomliga påsken då ska firas, inte som minne av Israels räddning undan dödsängeln och uttåget ur Egypten, utan som en fullbordan av att Guds felfria lamm -med Jesu blod- räddat de männi-skor som efter den första uppståndelsen under jubel deltar i intåget i Guds himmel.

Kanske går jag händelserna i förväg, men en sak är klar, och det är att bröllopsfesten kan börja när Guds barn tågar in i himlen.

”Oh, when the saints go marching in…” har du kanske sjungit ibland, men tänk när vi är framme vid målet för vår tro (1 Petr 1:9) och inmarschen kan börja till Guds nya Jerusalem, in i den stora bröllopssalen, med en vitklädd skara som Johannes skriver om - som ingen kunde räkna (Upp 7:9 – SFB).

MUSIK

Jag har ingen särskild vision eller uppenbarelse om Guds himmel. Paulus skriver ju om att han vid ett tillfälle blev uppryckt till 3:e himlen. Min bibelkommentar talar om 3 himlar. Kanske finns det fler, men såvitt jag vet avslöjar Guds Ord ingenting om det.

Den första himlen är -lufthimlen- (Ps 147:8);

Den andra himlen är -Stjärnhimlen- (1 Mos 1:14-18) och slutligen

Den tredje himlen är -Paradishimlen- (2 Kor 12:2).

Om och hur de eventuellt hänger samman på något sätt vet jag inte. Om det finns ett avstånd mellan dem vet jag inte heller. Kanske är det inte alls något fysiskt avstånd mellan dem utan i stället en fråga om olika upplevelsedimensioner.

För Gud är ju ingenting omöjligt, men eftersom hans tankar är så mycket högre än mina, som himlen är högre än jorden, så tror jag mig inte ens om att kunna tänka på rätt sätt, eftersom min fantasi och begreppsvärld helt enkelt inte räcker till. Men det gör ingenting och stör mig inte alls. Om Gud vill uppenbara vad han har i beredskap för oss människor ’ovan där’ så finns det ju ingenting som hindrar honom. Men om han inte vill, så får vi vänta till den dagen kommer, då slöjan eventuellt dras undan för våra ögon. För att vi ska kunna förstå och uppfatta allt på rätt sätt, behöver vi kanske en ny andlig insikt och klarsyn, som vi nu saknar men får del av i härlighetens värld.

MUSIK

I den uppenbarelse, som Gud gav Johannes under hans förvisning till ön Patmos, och som han har beskrivit i bibelns sista bok, Uppenbarelseboken -så långt han fick tillåtelse att skriva ner det han såg och hörde- kan man ju läsa en hel del bland annat om en ny himmel och en ny jord och om det nya Jerusalem. I det 21:a kapitlets två första verser skriver Johannes: ”Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden hade försvunnit, och havet fanns inte mer. Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner från himlen, från Gud, redo som en brud, som är smyckad för sin brudgum” (Upp 21:1-2 – SFB).

Om du undrar varför den nuvarande himlen och jorden ska brinna upp och ersättas av en ny himmel och en ny jord, där rättfärdighet bor, så beror det, enligt min person-liga uppfattning, på att Gud den här gången totalt och definitivt ska utrota ondskan. Alltså både de onda människorna och deras herre och härskare - Satan själv och hela den onda andevärlden. Det betyder att efter den slutliga domen så är ondskans tid ute och kommer, såvitt jag förstår, aldrig mer tillbaka.

Du som kan din bibel undrar kanske varför inte syndafloden fick samma följder som Gud nu vill uppnå med att allt ska brinna upp. Ja, det vet jag inte, men den gången hade kanske inte Satan ’fyllt sina synders mått’ så att Gud i sin absoluta rättfärdighet

ansåg sig kunna eliminera honom och hela den onda andevärlden för gott.

Aposteln Petrus skriver i sitt andra brev om ”den dag som får himlar att upplösas i eld och himlakroppar att smälta av hetta. Men nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor, väntar vi på efter hans löfte” (2 Petr 3:12-13 – SFB). Vilket löfte syftar Petrus på? Jag tror att du kan läsa om det hos profeten Jesaja (Jes 65:17 och 66:22).

MUSIK

Ett av Guds mål med sin skapelse är, om jag förstår det rätt, att bo ibland människor-na och ha gemenskap med dem. I skapelsens början står det ju om att han vandrade ibland dem – i Edens lustgård. Men människornas synd förstörde gemenskapen. Den här gången är syndens destruktiva makt borta och gemenskapen återställd. Alltså är grundförutsättningarna ändrade och Guds seger är etablerad genom Jesus Kristus.

Jag kom att tänka på ett annat av Guds mål med den nya skapelsen där rättfärdighet bor med de från synd befriade människorna som älskar Jesus. Guds församling om-talas ju ibland som Kristi brud (Ef 5:32), och då tror jag att det är de människor som älskar Jesus -som Gud vill ge åt sin Son- vid det himmelska bröllopet.

Johannes skriver: ”Låt oss vara glada och jubla och ge honom äran. Ty Lammets bröllop har kommit, och hans brud har gjort sig redo. Åt henne har givits att klä sig i skinande, rent linnetyg. Linnetyget är de heligas rättfärdighet. Och ängeln sade till mig: Skriv! Saliga är de som är bjudna till Lammets bröllopsmåltid. Och han tillade: Dessa Guds ord är sanna” (Upp 19:7-9 – SFB).

Det är inte alltid lätt att förstå bibelns språk. Ibland är symboliskt och ibland direkt beskrivande till exempel av vad Johannes får se när en av de 7 änglarna sa:

”Kom, jag skall visa dig bruden, Lammets hustru. Och han förde mig i anden upp på ett stort och högt berg och visade mig den heliga staden Jerusalem, som kom ner från himlen, från Gud, och som ägde Guds härlighet” (Upp 21:9-11 –SFB). Att ängeln talade om staden Jerusalem som bruden och Lammets hustru, kan enligt min mening inte betyda någonting annat än att det nya Jerusalem är Guds folks framtida hemort, oavsett om de är troende icke-judar eller judar som alltid har varit trofasta mot Gud.

MUSIK

Av hela mitt hjärta önskar jag att jag kunde berätta mer för dig om himlen, Guds paradis, och beskriva skönheten där, men det kan jag inte för jag har inte varit där än. Däremot har jag dels min egen mammas upplevelse från ett besök där under hennes sjukdomstid, och dels har jag ett litet häfte som heter ”Innanför paradisets portar” och som handlar om Rebecca Springers vision om paradiset, alltså de troen-des mellanstadium, före uppståndelsen. Hon talar bl.a. om att ”mänsklig vänskap som knutits i den här världen fortsätter i den följande. Om vi bara förstod det bättre” säger hon ”skulle vi alla säkert bli större själavinnare och visa mer kärlek till våra medmänniskor. Vi borde alla förstå, att vi bygger för evigheten under vårt jordeliv.”

Min mamma beskrev för mig sin upplevelse av himlen som en underbar plats.

”Där fick jag sitta ner och svalka mina trötta fötter i det klara gnistrande vattnet, och jag har aldrig sett gräs som var så grönt eller blommor i så vackra färger” sa hon.

Rebecca Springer skriver så här om himlens stillhet och frid: ”I himlens hem fanns evig kärlek, glädje, frid och lycka utan gräns. I himlen uppstår inga konfliktsituationer. Inga frågor som oroar, inga tillstånd som förargar en. Hela ens hjärta springer upp för att göra Faderns vilja och inget mindre än det räcker.” Sedan talar hon om en stor stad i paradiset och säger bland annat: ”Jag såg inga kyrkor, men sedan kom jag ihåg att det inte finns skilda trosuppfattningar i himlen, utan alla tillber gemensamt samme Fader.” Om detta förkunnades för jordens invånare, vore konflikterna slut.

Guds stad strålar av renhet och härlighet. Tro på Jesus min vän så ses vi där! Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer