9 april 2021

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

(Jes 8:19)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden har ett bibelsammanhang från profeten Jesaja 8:19 kommit upp för mig. Det handlar om hur folket -genom att fråga andebesvärjare och spåmän- försökte få reda på vad som skulle hända i framtiden, i stället för att fråga sin Gud. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds Andes hjälp och vägledning så att allt blir rätt framfört.

”Gode Gud! Jag kommer inför ditt ansikte med en bön i mitt hjärta om att få insikt i ditt ord och hjälp med att förmedla budskapet på det sätt som du vill. Amen.”

Den här frågan som Jesaja lyfter fram när han säger ”Skall inte ett folk fråga sin Gud” var inte bara aktuell för Israels barn i gamla tider, utan den är -enligt min uppfattning- minst lika aktuell i våra dagar och i vårt land. Men det jag undrar när jag läser den här texten är om vårt svenska folk i dag överhuvudtaget har NÅGON GUD att fråga. Jo, att Gud finns det vet jag, men är han ’folkets Gud’? Under mer än 1000 år har vi i Sverige -åtminstone officiellt- varit ett kristet land där kristendomen varit den svenska statens värdegrund ända sedan Ansgar, Nordens Apostel, kom hit och predikade Kristus för oss. Det är ingen bagatell utan mycket viktigt, eftersom det genomsyrar både lagstiftning, normbildning, samhällsskick och den enskildes moraluppfattning.

I våra dagar håller både begreppet stat, nation, religion och moral på att luckras upp. Sverige som national-stat är snart ett minne blott allteftersom EU:s s.k. regionalpolitik tar över mer och mer av vårt självbestämmande, som offrats på den ekonomiska marknadens altare och överlämnats av regeringen till det överstatliga EU i Brüssel.

MUSIK

I vårt land har man, i stället för ämnet ’kristendomskunskap’ infört det mer obestämda ’religionskunskap’ – som enligt min mening tydligt markerar ett gudsfrånvänt officiellt avståndstagande från kristendomen som grund för vårt svenska samhälle.

Det finns bara ett ord för ett sådant handlande och det är KATASTROF.

Vänder man Gud ryggen så får man också erfara att Gud vänder ryggen åt oss.

Både från Gamla och Nya Testamentet kan vi läsa Skriftens ord om de gudlösas dårskap - det som jag nu har talat om.

I Gamla Testamentet skriver den vise kung Salomo: ”Med sin mun fördärvar den gudlöse sin nästa, genom kunskap blir de rättfärdiga räddade” (Ords 11:9). Profeten Jesaja säger: ”Sök Herren medan han låter sig finnas, åkalla honom medan han är nära. Den ogudaktige må överge sin väg, den orättfärdige sina tankar och vända om till Herren, så skall han förbarma sig över honom, och till vår Gud, ty han skall ge mycken förlåtelse” (Jes 55:6-7 – SFB).

Och i Nya Testamentet kan vi läsa: ”Det skall du veta att i de sista dagarna skall det komma svåra tider. Människorna kommer att älska sig själva och vara penningkära… gudlösa, kärlekslösa, fientliga mot det goda…(2 Tim 3:1-3). Jakob skriver i sitt brev: ”Närma er Gud, så skall han närma sig er” (Jak 4:8).

MUSIK

I stället för att följa den ende sanne och levande Guden och hans ords vägledning, så brer gudsfientligheten och okunnigheten ut sig mer och mer. Man sanktionerar andra religioners etablering i vårt land utan att ha en aning om att man utsätter sig för avguderiets katastrofala följder. Det om något är en verklig ’drak-sådd’.

Många svenskar verkar vara helt aningslösa och gudsfientligheten så skrämmande i den allmänna sekulariseringens anda, så man funderar inte ens över vilka konse-kvenser det kan få att vända Gud ryggen.

”Att var och en blir salig på sin tro” verkar vara någon sorts grundmurad tes i mångas hjärtan. De sysslar därför hellre med horoskop, andebesvärjare, kristallkulor, häxor och liknande, än att rådfråga den levande Guden. Rådfrågar man horoskop och liknande bilder av skapade stjärnor, i stället för Skaparen själv, så är det i alla fall aldrig Gud som avslöjar sina planer för en sådan människa.

Jag tror att den som ger sig hän åt det ockulta samarbetar med djävulen själv och med onda andemakter.

Hur kommer det att gå för oss då i vårt land?

Ja, jag vet inte det, men vi kan ju se efter vad Skriften säger om spådomar, häxeri, att söka råd hos de döda och liknande. (5 Mos 18:9-14; Gal 5:19-21 – SFB).

MUSIK

När jag tänker på vad Skriften säger om andebesvärjare och liknande, så tänker jag till exempel på kung Saul. Först hade han själv drivit ut alla andebesvärjare och spåmän ur landet, men nu var han själv i fara eftersom filistéerna hade börjat kriga mot honom. Sauls tidigare rådgivare, profeten Samuel, var död och Saul visste inte vad han skulle göra. För att ingen skulle känna igen honom förklädde Saul sig och gick sedan till en andebesvärjerska på en annan plats och bad henne att mana upp den döde profeten Samuel från hans vila i paradiset (1 Sam 28:8-19 – SFB).

Andebesvärjerskan visste antagligen att hennes förmåga att ta kontakt med de döda antingen var rent bedrägeri eller ett resultat av demonisk påverkan. Därför skrek hon till när hon fick se Samuel och sa till Saul: ”Varför har du lurat mig? Du är ju Saul.”

När Saul fick se Samuel berättade han att Gud hade vikit ifrån honom och inte svara-de honom. Han frågade Samuel vad han skulle göra, och Samuel svarade: ” Varför frågar du mig, när Herren har vikit ifrån dig och blivit din fiende?”

Jag tror att det är svaret på hur det kommer att gå för oss. Gud kommer att vika ifrån oss och inte längre hålla sin beskyddande hand över vårt land och folk.

Eftersom ingenting är nytt under solen, tänker jag tillbaka till profeten Jona och hans erfarenheter av hur Gud handlar mot folk som inte vill veta av honom. ”Deras ondska har kommit upp inför mitt ansikte” sa Gud till Jona om folket i Nineve. (Jona 1:2).

Givetvis kan du din bibel och känner till skriftens ord om Jona, men det skadar kanske ändå inte att bli påmind om hur det var. Herren Gud hade ju lite problem med den bångstyrige Jona, men det löste sig, och Jona begav sig till den stora staden Nineve, för att predika Guds budskap till den.

MUSIK

Guds budskap till invånarna i den stora staden var att: ”Om 40 dagar skall Nineve bli ödelagt. Och folket i Nineve trodde Gud och lyste ut en fasta och klädde sig i säcktyg, från den störste till den minste av dem.”/…/Kungen var också med, befallde och sa: ”Må var och en ropa till Gud av all kraft och vända om från sin onda väg och från den orätt han gör. Vem vet, kanske vänder Gud då om och ångrar sig och vänder sig från sin vredes glöd, så att vi inte förgås” (Jona 3:4-9 – SFB).

”När Gud såg vad de gjorde, att de vände om från sin onda väg, ångrade han det onda som han hade hotat att göra mot dem, och han gjorde det inte” (Jona 3:10).

Vad säger oss den här händelsen? Jo, den säger oss att Guds tålamod har en gräns när hans vredes glöd måste få ett utlopp. Men händelsen visar oss också att OM man vänder om från sin onda väg och från den orätt som man gör, så är Guds barm-härtighet och nåd ännu större än hans vrede, så att han ångrar det onda han tänkt göra. Många år senare kulminerade ondskan åter igen – och då ödelades Nineve.

Sammanfattningsvis vill jag därför säga -som min personliga övertygelse- att om svenska folkets gudsförgätande attityd förändras, så att gudsfruktan och respekt för Jesus Kristus, kristendomens centralgestalt, på nytt blir stadfäst med den kristna värdegrunden i nationen, så kommer landets förutsättningar att fullständigt förändras. Om en sådan förändring genomförs, så kommer Sveriges land och folk garanterat att gå en mycket ljus framtid till mötes. Men lika säkert är, att om vi inte vänder om, så kommer det att bli tvärtom, eftersom Guds beskydd då tas bort från oss. Valet är vårt.

MUSIK

Mina vänner! Jag tror att Gud älskar Sveriges land och folk och vill oss väl. Men om vi inte vill veta av Gud och hans vägar, så måste det till en förändring – eller hur?

Herren har öppnat en dörr för oss som ingen kan stänga. Vi har under många år bistått den arme och fattige. Därför kommer också Herren att bistå oss på olyckans dag. Men vi måste vända om från vår onda väg av gudsförgätenhet, enskilt och officiellt. Gud vill ingen syndares död, men om vi inte vill lyssna på hans varnande ord, så kan han inte längre beskydda oss eftersom han är rättvis och rättfärdig. Hans tålamod med synden och orätten har en gräns. När vi har fyllt våra synders mått, så finns det ingen återvändo, utan Guds vredes glöd måste då släckas. Och det kan bara ske på 2 sätt. Antingen genom att vi vänder om från vår onda väg eller genom att en fiende som vi ännu inte känner till, kommer över oss när vi minst anar det.

O, hur önskar jag inte att jag kunde säga till dig som lyssnar nu, att Gud kommer att välsigna vårt land och folk, utöver andra folk och länder. Men jag kan inte göra det nu eftersom den övervägande delen av folket INTE VILL LYSSNA till Guds förmaningar.

Min vän! Stå inte emot Guds röst när han vill tala dig tillrätta. Det är ju bara för att han älskar dig så mycket som han vill att du ska lyssna till hans förmaningar. Om han inte älskade dig så skulle han ju varken bry sig om dig eller hur det går för dig.

Ta till dig budskapet i dag. Ta avstånd från dina synder, ta emot förlåtelse i namnet Jesus och bekänn honom som herre i ditt liv. Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer