26 februari 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Ty Guds rike består inte i ord utan i kraft (1 Kor 4:20 – SFB)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds vägledning, som jag alltid gör, och fick till mig de orden från 1 Kor 4:20 där det står att Guds rike inte består i ord utan i kraft. Men innan jag går vidare ska jag be Gud om hjälp och vägledning.

”Gode Gud! Tack för att du ger mig den vägledning som jag behöver för att på rätt sätt kunna förmedla ditt budskap till den lyssnare som väntar. Amen.”

Bibeltexten om Guds kraft lyder så här i den Levande Bibeln: ”Guds rike är inte bara ord, det är att leva i Guds kraft” (1 Kor 4:20 – LB).

När Jesus hade fastat i 40 dagar och 40 nätter i öknen, blev han hungrig, skriver evangelisten Matteus i det 4:e kapitlet. DÅ trädde frestaren fram och sa till honom: ”Är du Guds Son, så bjud, att dessa stenar blir bröd. Men Jesus svarade och sa: Det är skrivet: Människan skall leva icke allenast av bröd, utan av allt det som utgår av Guds mun” (Matt 4:4 – 1917).
Om vi går till Gamla Testamentet så skrev profeten Jesaja så här i det 55:e kapitlet om det förbund av nåd som Herren Gud inbjuder till:
”Ty likasom regnet och snön faller ifrån himmelen och icke vänder tillbaka dit igen, förrän det har vattnat jorden och gjort den fruktsam och bärande, så att den ger säd till att så och bröd till att äta, så ska det ock va med ordet som utgår ur min mun; det ska icke vända tillbaka till mig fåfängt utan att ha verkat, vad jag vill, och utfört det, vartill jag hade sänt ut det” (Jes 55:10-11 – 1917).

MUSIK

’Att leva i Guds Kraft’ betyder som profeten Sakarja skriver: ”Icke genom någon människas styrka eller kraft skall det ske, utan genom min Ande, säger Herren Sebaot” (Sak 4:6 – 1917).

Om du och jag lägger av alla våra egna ambitioner och prestationer och låter Guds Ande få göra det han vill -och på det sätt som han vill- då kan vi förvänta oss stora ting från Gud. Men så fort vi försöker agera utifrån vår egen kraft och förmåga, oav-sett hur väl vi vill och hur rena våra motiv än är, så blir det fel, av den enkla anled-ningen att vi människor saknar den överblick och kontroll -över både synligt och osynligt- som den Helige Ande ensam har.

Ordet och Kraften strömmade mot människorna t ex när Jesus sa: ”Gör bättring ty himmelriket är nära” (Matt 4:17 – 1917). Vad menade Jesus? Jo, Han menade att människorna som han talade till skulle lämna synden och vända sig till Gud. Himmelriket - Guds rike och hans herravälde är nära, när Guds Ande, kraft och visdom får flöda fritt och röra vid människors hjärtan.
Då händer det saker, om vi inte står i vägen. Då går Ljuset upp i hjärtan och förändrar situationen totalt. Från mörker, död och hopplöshet till ljus, liv och hopp.

MUSIK


Gud är alltid beredd att i Jesu namn förlåta dig dina synder och ge dig ett nytt liv - fött av Anden. Säg ditt JA, och du blir ett Guds Barn när Guds Sannings ljus - i Jesu namn- får lysa upp ditt inre.
Aposteln Petrus stryker under vad jag nyss har sagt, med orden: ”Så mycket fastare står nu också för oss det profetiska ordet; och ni gör väl, om ni aktar därpå, såsom på ett ljus som lyser i en dyster vildmark, till dess att dagen gryr, och morgonstjärnan går upp i era hjärtan” (2 Pet 1:19).
Min vän! Lita på det som Guds profeter har skrivit så går ljuset upp i ditt hjärta också!
Om du läser Daniels bok i bibeln, så ser du att Daniel fick direkt information från himlen om framtiden. Guds planer ändras inte, så därför är det lika aktuellt idag som någonsin förr att sätta sig in i de profetiska texterna som bibeln ingående redogör för, där bland annat framtida världshärskare förutsägs.
Ta fram din bibel och läs t ex de tre sista kapitlen 10, 11 och 12 i Daniels bok.
Jag ska läsa det allra sista kapitlet för dig, och jag läser ur den Levande Bibeln:
”På den tiden ska Mikael, den mäktige änglafursten som vakar över ditt land, resa sig och strida för er i himlarna mot sataniska makter. Det kommer att bli en tid av ångest för judarna, som ska bli värre än något av alla de lidanden som under årens lopp drabbat dem. Men ändå ska var och en bland ditt folk, som har sitt namn skrivet i boken, uthärda den. Många av dem vilkas kroppar ligger döda och begravna ska stå upp, en del till evigt liv och andra till evigt fördärv. De som är visa -Guds folk- ska stråla lika klart som solens sken, och de som vänder många till rättfärdighet ska glimma som stjärnor i evighet. Men Daniel, bevara den här profetian som en hemlig-het! Försegla den, så att den inte kan förstås förrän vid tidens slut, när människors resor och utbildning verkligen ska öka” (Dan 12:1-4 – LB).

MUSIK

Jag fortsätter att läsa det sista kapitlet i Daniels bok:
”Då såg jag, Daniel, upp och upptäckte två män, en på vardera sidan om floden. En av dem frågade mannen med linnekläderna, han som nu stod ovanför floden: ‘Hur länge ska det dröja innan allt detta lidande tar slut?’ Han svarade med båda händer-na lyfta mot himlen, under det han avlade en ed vid honom som förblir i all evighet, att det inte skulle ta slut förrän tre och ett halvt år efter det att Guds folks makt hade blivit bruten. Jag hörde vad han sade men förstod inte vad han menade, och därför sade jag: ’Hur kommer alltsammans att sluta?’ Men han sade: ‘Gå nu, Daniel, för vad jag har sagt kan inte förstås förrän vid tidens slut. Många ska bli renade genom svåra lidanden och förföljelser. Men de ogudaktiga ska fortsätta i sin ogudaktighet, och ingen av dem ska förstå något. Bara de som vill förstå ska kunna fatta vad det betyder. Från den stund det dagliga offret tagits bort och ‘Förödelsens styggelse’ blivit uppsatt för att man ska tillbe den, kommer det att gå 1.290 dagar. Lyckliga är de som står ut till den 1.335:e dagen! Men gå nu vidare mot slutet av ditt liv och mot din vila, för du ska stå upp igen och få din del av de sista dagarna” (Dan 12:5-13 LB).
Om du vill veta mer om vad de gamla profeterna förutsade om framtiden så kan du
t ex läsa vad profeten Hesekiel skriver, särskilt i det 38:e och 39:e kapitlet. Det är bibelns förutsägelser om framtiden och ännu har under de tusentals år som gått aldrig någonting visat sig vara fel. Men det är inte min sak att tala om för dig vad du ska göra. Jag ger dig bara tips om du är intresserad av vad som ska hända.

MUSIK

Läs själv innantill. Texterna har funnits öppet tillgängliga i många generationer för den som verkligen vill läsa och sätta sig in i vad som kommer att ske i framtiden.
Vill du som lyssnar nu veta mer om vad som ska ske i framtiden, så ska du ta fram din bibel och läsa den sista boken som heter Johannes Uppenbarelse, alltså den sista delen i bibeln. I det 4:e kapitlet skriver Johannes om att han i en syn får se Guds tron i himlen och hör Gud säga: ”Kom hit upp, så ska jag visa dig, vad som ska ske härefter” (Upp 4:1- 1917). Sedan skriver Johannes i 18 hela kapitel vad han får se och får veta om jordens framtid, så länge jorden består.
I det 21:a kapitlet får Johannes till och med se en ny himmel och en ny jord, utan några hav, för den nuvarande jorden och himlen hade försvunnit. Johannes fick också se den Heliga Staden -det nya Jerusalem- och fick reda på stadens storlek, av en ängel som mätte den. Måtten var 12000 stadier = 228 svenska mil. Längd, bredd och höjd var lika.
Gud sa: ”Se, jag gör allting nytt!” (Upp 21:5 – 1917).  Gud börjar alltså om från början, med att skapa en ny jord och en ny himmel  - men den här gången är rättfärdigheten så att säga ’inbyggd’ redan från början. Gud ska bo bland sitt folk som älskar honom och inget ont ska finnas där. Det ska inte finnas något behov av lampor eller av solen - för Herren Gud ska vara deras ljus. Om du läser de allra första verserna på bibelns blad så ser du att den första gången som Gud skapade himmel och jord så påminner det om det jag sade nyss, för Gud skapade ljuset och skilde det från mörkret, innan Han skapade solen och månen (1 Mos 1:3, 16 – 1917).

MUSIK

Jag hoppas att du tar fram din bibel och läser om vad Gud har berett för dig en gång i framtiden, men hur underbar den nya jorden och himlen än kommer att bli, när vi får se Gud ansikte mot ansikte, så gäller det ändå att leva i den värld vi är i just nu, med bekymmer och besvikelser ibland förstås... men också med hopp, trygghet och glädjeämnen.
Jesus är mycket noga med det här att vi inte ska leva i någon sorts drömvärld. Han ber till sin Fader för sina lärjungar och säger: ”Jag ber dig inte att ta dem ut ur världen utan att i stället tryggt bevara dem från Satans makt” (Joh 17:15 – LB) och i en senare vers tillägger Jesus: ”Jag ber inte bara för dessa utan också för alla kommande troende, som ska komma till mig på grund av dessa människors vittnes-börd. Min bön för alla dessa är att de ska vara ett hjärta och en själ, på samma sätt som du och jag är det, Far - att som du är i mig och jag i dig, så ska de vara i oss” (Joh 17:20-21 – LB). Visst är det en underbar framtid som bibelns ord genom namnet Jesus pekar på och drar oss mot. Du har verkligen ’allt att vinna och ingenting att förlora’ som min kära mamma sa en gång i en radiointervju jag gjorde med henne. Hon hade nämligen fått uppleva ett besök i himlen och berättade om vilken underbar tillvaro som väntar på oss där - om vi tror på Jesus Kristus och bekänner honom som vår Herre. Nu är hon där sedan många år, i Guds himmel, dit hon längtade efter att få komma och stanna för evigt. Om vi sätter vår tro och tillit till de löften Gud har gett oss i sitt ord, så kommer vi alla att mötas där en gång.

Dagens minnesord: Han som satt på tronen sade: ”Se, jag gör allting nytt" (Upp 21:5 – Bibel 2000)

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer