25 oktober 2021

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. För det här tillfället har Bibelns ord från Apg 13 kommit upp för mig. Men för att allt ska bli rätt tänkt, uttalat och förmedlat av mig, så vill jag börja med att be om Guds Andes vägledning och hjälp.

”Gode Gud! Jag kommer inför Ditt ansikte med den absoluta förvissningen om att Du vill leda mig med Din vishet, så att allt blir sagt och gjort efter Din vilja. Låt Din kraft, Herre, ge Ditt ord framgång, till välsignelse för den som vill lyssna och ta det till sig. Amen!”

I Apg 13 och 46 och följande verser säger Paulus frimodigt till judarna: ”Guds ord måste först predikas för er. Men då ni visar det ifrån er och inte anser er själva värdiga det eviga livet, se, då vänder vi oss till hedningarna. Ty så har Herren befallt oss… När hedningarna hörde detta, blev de glada och prisade Herrens ord, och DE KOM TILL TRO, så många som var bestämda till evigt liv” (Apg 13:46-48 SFB).

Att jag riktar intresset mot den här texten, beror på att jag inte tidigare har förstått sammanhanget rätt. Kanske är det också fler än jag som undrat, eftersom vi utgått ifrån att alla människor, både judar och hedningar, är bestämda till evigt liv – även om inte alla får tillbringa det på samma plats. Den uppfattningen tror jag inte heller att vi behöver ändra på, men det är inte det saken gäller i det här sammanhanget. Här handlar det i stället om de bland hedningarna som Paulus predikade för, och som - enligt bibeltexten- KOM TILL TRO och därför var bestämda till evigt liv (hos Gud).

MUSIK

Att judarna utestängdes från privilegiet att förkunna evangeliet vidare för hedningarna har sin grund i att de inte själva tog emot det, utan förkastade det.

”Fariséerna och de laglärda förkastade Guds plan för dem” står det i Luk 7:30.

Vilken Guds plan var det judarna förkastade?

Jo, planen att ”vara ett ljus för hedningarna” - som redan Jesaja profeterade om 1000 år tidigare (Jes 42:6, 49:6) och som sedan Paulus också lyfte fram i sitt brev till romarna, där han skriver: ”Jag skäms inte för evangelium. Det är en Guds kraft som frälser var och en som tror, först juden och sedan greken” (Rom 1:16 SFB).

Genom sin tro så visade hedningarna att de var beredda att ta emot Guds Nåd till frälsning, medan judarna genom sin otro hade dömt sig själva ovärdiga Guds Nåd.

Det är alltså inte frågan om en förutbestämmelse, i den meningen att judarna inte också skulle kunna vara kallade och/eller bestämda till evigt liv.

Paulus utgår från det profetiska skriftordet att Herrens tjänare är ljuset, och Israel, Herrens folk, skulle ha lyst för hednafolken. Att Israel nu svek sin kallelse förde med sig att Gud måste flytta ljusstaken.

”…så vänder vi oss nu till hedningarna” säger Paulus ”ty så har Herren bjudit oss (genom profeten Jesaja hade Gud nämligen sagt): ’Jag har satt dig till ett ljus för hednafolken, för att du skall bli till frälsning intill jordens ända’ (Jes 49:6).

MUSIK

Man kan fråga sig -utanför det här sammanhanget med Paulus och Barnabas - Hur många är bestämda till evigt liv? Personligen tror jag att ALLA människor, helt enligt Guds plan, är bestämda till evigt liv. Helt enkelt därför att människan är en evighetsvarelse. Predikaren skriver i kapitel 3, vers 11: ”Allt har Han (Gud) gjort skönt i sin tid. Också evigheten har Han lagt i människornas hjärtan. Ändå kan de inte förstå Guds verk från begynnelsen till änden” (Pred 3:11 SFB).

Alla människor kommer alltså att leva i evighet. Och Guds vilja har från början varit att alla människor också skulle bli räddade till ett evigt liv i Hans gemenskap. Du undrar kanske vad Gud vill rädda dig ifrån? Jo, Han vill rädda dig ifrån syndens lön som är döden. Inte den fysiska döden, utan den eviga andliga döden. Men det betyder ju inte att Han tvingar den som INTE VILL tro på Jesus, att ändå komma till Hans himmel och eviga rike. Alla människor har ju en fri vilja så att de kan besluta sig för vilken herre de vill tillhöra. Vill de ha Jesus som sin Frälsare och Herre, så får de ta ett aktivt viljesteg i tro. Den som inte vill göra det får naturligtvis avstå, men måste då vara klar över att det är samma sak som att aktivt säga NEJ! När man blir erbjuden en gåva, kan man bara agera på 2 sätt. Antingen acceptera och ta emot gåvan, eller förkasta erbjudandet vilket ju är detsamma som att säga Nej.

Många människor tror att man inte behöver bry sig om det här med Gud, Jesus och det eviga livet osv. De har den uppfattningen att när man en gång är död så är allt slut och sedan finns det ingenting mer. ”Det finns inga bevis för det” säger de.

De har rätt. Det finns inga bevis för att det efter döden följer ett evigt liv. Men det är också helt klart att det inte finns några bevis för motsatsen heller, dvs att det INTE finns ett evigt liv. De vill inte höra på det örat helt enkelt. De vill bara slippa att välja eller ta ställning över huvud taget. Men är det möjligt? Svaret är NEJ!

MUSIK

Man måste välja eftersom det bara finns två alternativ – det onda eller det goda. Det finns bara 2 herrar som man kan tillhöra – Satan eller Gud. Antingen är man ett Guds barn eller Djävulens barn. Och man väljer själv. Det finns ingen annan som väljer åt dig. En gång -på domens dag- kommer du att få klart för dig vad som var rätt eller fel. Men vill du verkligen riskera att välja fel? Du kan aldrig ändra dig, för det får du aldrig tillfälle till. Det är här på jorden, under den tid som du lever här, som du kan välja och besluta vilken herre du vill tro på – och tillhöra. Sedan är det försent.

Tycker du att det låter svårt att besluta sig för någonting som man inte vet mera om eller har någon erfarenhet av. Ja, det kan ju verka så, men tänk på människorna som levde på Noas tid – före syndafloden. De hade mer än 100 år på sig, medan Noa byggde arken, att bestämma sig för om de skulle våga tro på det som Noa berättade eller inte. Någon syndaflod hade aldrig förut inträffat på jorden, så Noa kunde ju inte bevisa att det verkligen skulle ske nu heller. Ingen hade naturligtvis någon erfarenhet av det heller, eftersom det aldrig hade skett tidigare.

Det finns bara en sak att göra och det är att hoppas på att det som Gud säger är sant och sätta sin hela och fulla tillit och förtröstan på Honom, Jesus, som Bibeln talar om. Säga JA till Honom. Tro på Honom och att Han är Vägen, Sanningen och Livet. Då får man uppleva Guds frid i sitt hjärta – redan här på jorden – och sedan ett evigt liv.

MUSIK

Min käre vän som lyssnar nu. Du är bestämd till evigt liv. Var du ska bo i evigheten, det bestämmer du själv. Jesus har gått före, för att bereda rum, har Han sagt.

Ta fram din Bibel och läs själv – utan några skygglappar för ögonen eller några förutfattade meningar. Om du inte har någon Bibel så skaffa dig en då. Köp en eller be att få låna en på biblioteket eller i någon kyrka. Bestäm dig för att ge Guds budskap -evangeliet- en chans. Be Gud visa dig, när du läser Bibeln, vad som är rätt och hur det ska förstås.

Du får naturligtvis läsa hur du vill och i vilken ordning du själv bestämmer dig för, men om du vill göra det lite lättare för dig själv, så börja gärna med att läsa Markus evangelium, i Nya Testamentet.

Där står det så här i det 1:a kapitlets 1:a vers: ”Här börjar evangeliet om Jesus Kristus, Guds Son.” Sedan kan du fortsätta och läsa om vad Jesus sa och gjorde i de följande kapitlen.

Var inte rädd om du stöter på ord eller sammanhang som du inte förstår. Läs vidare men skriv upp dina frågor på ett papper vid sidan om, och ta sedan upp det med någon kristen som du har förtroende för. Känner du inte någon, så tala med någon präst (i den tidigare statskyrkan) eller pastor (i någon frikyrka) som kan och vill förklara för dig.

MUSIK

Nu vill jag gärna medge att det minsann inte är så enkelt att förstå allting med det samma. Trots att jag varit med ett antal år på den kristna trons väg, så är det inte allting jag förstår heller. Men, allvarligt talat, så är det ju inget absolut krav att man ska förstå allting heller.

Guds evangelium om frälsningen i Jesus Kristus, är inget intellektuellt standardprov som alla måste ta sig igenom på ett eller annat sätt.

Nej, Gud kräver inget sådant. Han begär bara en enda sak av dig, och det är att du ska tro på Jesus, Guds Son, och sedan bekänna Honom som Herre i ditt liv – dels inför dig själv och dels inför dina medmänniskor.

Bibelns budskap är enkelt och klart. Om du med ditt hjärta tror att Gud har uppväckt Jesus från de döda och med din mun bekänner Honom som Herre, då ÄR du frälst, och kommer inte under någon negativ dom. Gud kräver inte att du ska bli en bra, snäll och god människa först. Nej, först gäller det din tro och inställning till Jesus som Herre. Sedan kommer allt det andra i tur och ordning för dig, för mig och för oss alla.

Om du läser din Bibel så kommer det steg för steg att gå upp för dig, hur Gud tänkt sig att Hans skapelse ska fungera i samklang med Honom själv.

Om du tycker att det där med skapelsen på sex dagar, det verkar ju alltför fantastiskt och det kan man väl inte tro på…, så vill jag bara säga en sak och det är att Gud aldrig har begärt att du ska tro på skapelsehistorien. För att du ska kunna bli frälst och för evigt räddad till ett evigt liv i ljus och glädje begär Han bara en enda sak, och det är att du ska tro på Jesus och bekänna Honom som din Herre i ditt liv. AMEN

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer