26 oktober 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Jag tänker tala om hur du och jag kan växa till i den kristna tron, mot bakgrund av vad aposteln Paulus skriver

(Gal 2:20 SFB) till församlingarna i Galatien: ” Det liv jag nu lever i min kropp, det lever jag i tron på Guds Son, som har älskat mig och utgivit sig för mig.”

Men för att både du och jag ska förstå bibelordet rätt, så behöver vi DHA:s hjälp och vägledning, och därför vill jag be om det nu.

”Gode Gud! I min totala okunnighet om hur Ditt ord ska förstås, kommer jag inför Ditt ansikte. Hjälp mig, Herre, att genom Din Andes vägledning komma rätt. Amen.”

Det Paulus skriver om, alltså att ’leva i kroppen - i tron på Guds Son’ är ju det som är en bekännande kristen människas vardagsliv. Och tron på Jesus går inte på något sätt vid sidan om det fysiska livet, men det bär i sig en del av evighetens underbara perspektiv och det hopp som Paulus skriver om till de heliga som bor i Efesus.

Han skriver:

”Jag ber att era hjärtan skall upplysas, så att ni förstår vilket hopp Han har kallat er till och hur rikt på härlighet Hans arv är bland de heliga, och hur oerhört stor Hans makt är i oss som tror, därför att Hans väldiga kraft är verksam” (Ef 1:18-19 SFB).

MUSIK

Om vi ska kunna växa till i tron, så måste vi alltså bli upplysta i vårt hjärtas inre, om det hopp som Gud har kallat oss till. Och den ’upplysningen’ kan vi få genom att Gud ger oss ”vishetens och uppenbarelsens Ande” så att vi får en rätt kunskap om Honom. (Ef 1:17)

”I Honom (Jesus) är vishetens och kunskapens alla skatter gömda” skriver Paulus till de troende i Kolosse (Kol 2:3 SFB). I den äldre bibelöversättningen står det att skatterna är ”fördolda” och i ett parallellställe att: ’för de kallade, både judar och greker, ÄR den korsfäste Kristus, Guds kraft och Guds visdom’ (1 Kor 1:23-24 1917).

I andra korintierbrevet säger Paulus: ”Ty om Han (Jesus) än blev korsfäst i följd av svaghet, så lever Han dock av Guds kraft. Också vi är ju svaga i Honom, men av Guds kraft skall vi leva med Honom… (2 Kor 13:4 – 1917).

Vad betyder allt detta?

Jo, det betyder, om jag förstår det rätt, att OM vi vill få insikt och en rätt kunskap så att vi kan växa till i tron, så måste vi be om Guds Andes vishet och uppenbarelse om det som är ’fördolt’ i Jesus, Guds Son.

Jakob skriver i sitt brev: ”Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den. Men han skall be i tro utan att tvivla.” (Jak 1:5 SFB).

Vilken vishet och kunskap är det då som är ’fördold’ i Jesus, Guds Son? Ja, jag vet knappt om jag ens vågar börja ’utforska’ det, för jag känner att jag nu beträder helig mark. ”Hjälp mig Herre att förmedla Dina tankar på rätt sätt.”

MUSIK

Jag förstår det inte, men jag upplever att Guds härlighet på något sätt är avgörande i det här sammanhanget. Och lika fort som den tanken får fäste i mitt inre, så kommer min egen ovärdighet upp inför mig. Samtidigt får jag inom mig en kunskap om att min egen ovärdighet och Guds härlighet inte är varandras motsats, därför att Jesus är min rättfärdighet och det är den och inget annat, som avgör om jag kan få del av Guds härlighet.

När Jesus bad för ’dem som genom lärjungarnas ord kommer att tro på Mig’ -alltså för oss- sa Han: ”Den härlighet som Du har gett Mig har Jag gett dem”

(Joh 17:22). Jag påminns nu om gudsmannen Mose och bibeltexten om hans upplevelse på berget Horeb. Mose sa till Herren: ”Låt mig få se Din härlighet” och Han svarade: ”Jag skall låta all min godhet gå förbi framför dig och jag skall utropa namnet ’Herren’ inför dig. Jag skall vara nådig mot den Jag vill vara nådig emot, och Jag skall förbarma mig över den Jag vill förbarma mig över. Men mitt ansikte kan du inte få se, ty ingen människa kan se mig och leva.” Därefter sade Herren: ” Se, här är en plats nära intill mig. Ställ dig där på klippan.” (2 Mos 33:18-21 SFB).

Här står jag alltså nu -på klippan- för att bli undervisad om den kunskap och vishet som är fördold i Jesus, Guds Son.

Kan jag över huvud taget ta emot en sådan undervisning? Svaret är ja! Inte därför att jag är god eller andlig eller mer from än någon annan människa, utan därför att jag förtröstar på samma nåd och barmhärtighet som Mose, när Herren sade till honom: ”Jag skall vara nådig mot den Jag vill vara nådig emot, och Jag skall förbarma mig över den Jag vill förbarma mig över.”

MUSIK

Då kryssar vi ut på trons hav tillsammans…mina vänner…

För det första så lever du och jag -genom tron på Jesus- ett fördolt liv i Honom och Han i oss. Det betyder att vi genom tron på Jesus är förenade med Honom.

Det är inget magiskt, utan Gud har en gång för alla bestämt att den uppriktiga tron, som är fäst vid Jesus, är ’den förenande andliga länken’. Alfred Lorenzen, som en gång var pastor och föreståndare för ELIM-kyrkan i Köpenhamn, har sagt att: ”Allt i Jesu liv hade sitt ursprung i Anden och Jesu överlåtelse till Honom.”

I Joh 17 säger Jesus i sin översteprästerliga förbön att: ”Jag ber att de alla skall vara ett, och att såsom Du, Fader, är i Mig och Jag i Dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro att Du har sänt Mig. Och den härlighet som Du har gett Mig har Jag gett dem, för att de skall vara ett, liksom vi är ett: Jag i dem och Du i Mig, för att de skall vara fullkomligt förenade till ett. Då skall världen förstå att Du har sänt Mig och har älskat dem så som Du har älskat Mig.”

Det är också helt i samklang med Herrens ord i Joels profetia:

”Och det skall ske i de sista dagarna, säger Gud: ’Jag skall utgjuta av Min Ande över allt kött” (Joel 2:28 och Apg 2:17).

När vi får uppleva Guds smörjelse över våra liv, genom DHA, då kan vi också få del av det fördolda livet i Gud, och ta till oss den undervisning -en fast föda- som Paulus skriver om i sitt brev till församlingen i Korint (1 Kor 3:2).

MUSIK

Guds hemliga vishet, som Paulus skriver om till församlingen i Korint, uppenbaras för oss genom DHA. ”Vi förkunnar Guds hemliga vishet” skriver Paulus, ” den vishet som är fördold och som Gud från evighet bestämt att bli till härlighet för oss. Denna vishet

Har ingen av den här världens härskare känt – om de hade känt den, skulle de inte ha korsfäst härlighetens Herre. Men vi känner, som Skriften säger (Jes 64:4 och 52:15) ’vad ögat inte har sett och örat inte har hört och människohjärtat inte kunnat ana, vad Gud har berett åt dem som älskar Honom.’ Ty för oss har Gud uppenbarat det genom Sin Ande. Anden utforskar allt, också djupen i Gud” (1 Kor 2:7-10 SFB).

En rätt kunskap om Jesus Kristus, Guds Son, skriver Paulus om i (2 Kor 2:14 - 1917) så här: ”Gud vare tack, som i Kristus alltid för oss fram i segertåg och genom oss allestädes utbreder Hans kunskaps vällukt!”

I den nyare översättningen (SFB) står det: ”Vi tackar Gud, som alltid för oss fram i Kristi segertåg och genom oss överallt sprider sin kunskaps väldoft.” Det är en Kristus-doft av himmelsk natur, fylld av en sådan Guds härlighet, som övergår allt som en människa kan föreställa sig eller ’människohjärtat kunnat ana’.

Ingen kan liknas vid Gud. Profeten Jesaja skriver i kap 40:13 ff: ”Vem har utforskat Herrens Ande, och vem kan ge Honom råd och undervisa Honom? Vem rådfrågar Han, för att denne skall ge Honom förstånd och lära Honom den rätta stigen, lära Honom kunskap och visa Honom förståndets väg?”

MUSIK

”Så vet ingen heller vad som är i Gud utom Guds Ande” skriver Paulus, och fortsätter

”men vi har inte fått världens ande, utan den Ande som är från Gud, för att vi skall veta vad vi har fått av Gud. Detta förkunnar vi också, inte med ord som mänsklig visdom lär utan med ord som Anden lär, när vi återger andliga ting med andliga ord” (1 Kor 2:11-13 SFB). DHA utrannsakar alltså Guds Ande och förmedlar det till oss med andliga ord, för att vi ska veta vad vi har fått av Gud.

Den kunskap och vishet som är fördold i Jesus (Kol 2:3 SFB) kan vi ta emot i enlighet med Paulus ord till de heliga i Kolosse: ”Liksom ni tog emot Kristus Jesus som Herren, så lev i Honom och låt er rotas och uppbyggas i Honom och befästas i tron i enlighet med den undervisning ni fått, och överflöda i tacksägelse” (Kol 2:6-7 SFB).

Om du och jag öppnar oss helt för Guds Ande, så vill Han ingenting hellre än under-visa oss på ett sådant sätt att Jesus blir förhärligad i och genom oss. Så att vi kan leva i den innerligaste gemenskap med Honom -Han i oss och vi i Honom- och rotas, växa till, uppbyggas och befästas i vår tro. Den tro som som är Guds gåva till oss av bara nåd. En tro från Gud själv, som når innanför förlåten i Guds himmel, och som är vår enda fasta -och absolut säkra- förbindelse med den himmelska världen.

DHA vill ge oss allt, och så mycket som vi kan ta emot. Johannes skriver: ”Den som Gud har sänt, han talar Guds Ord (RHEMA = ett aktuellt ord). Gud ger nämligen icke Anden efter mått” (Joh 3:34 1917), utan efter det utrymme vårt hjärta har för Honom.

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer