27 oktober 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. I dag ska jag tala om

’dagar av ljus’ och som jag brukar göra, ska jag börja med att be om Guds Andes vägledning för att allt ska bli rätt tänkt och förmedlat.

”Gode Gud. Jag kommer inför Ditt ansikte med en blandning i mitt innersta av total förtröstan på Din vägledning, samtidigt med en sorg över min egen vanmakt och oförmåga att göra det som är rätt i Dina ögon. Hör min bön, Herre. Hjälp mig! Amen.”

För de flesta av oss har ju i livet både höjder och dalar – eller hur? Jag upplever att det i dag är ’Dagar av ljus’ som jag ska koncentrera mig på, trots att jag känner med aposteln Paulus när han skriver om sig själv i Rom 7:18 ”Viljan finns hos mig, men att göra det goda förmår jag inte. Ja, det goda som jag vill gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag” (rom 7:18-19 SFB).

Samtidigt får jag vila vid orden i bibelns sista kapitel och vers 17: ”Den som törstar må komma. Ja, den som vill, må ta emot livets vatten för intet” (Upp 22:17 SFB).

Alltså beror det inte på vad jag råkar känna för tillfället, utan vad jag VILL och vad min ande törstar efter. Och det är att ’ta emot Livets Vatten.’ Om du som lyssnar nu kanske känner det likadant som jag, så lyssna, var glad och låt det bli ’en dag av ljus’ för dig med - när du hör Herrens ord: ”Den som vill, må ta emot livets vatten för intet.”

Ge inte upp, min vän! Jag vet att det är besvärligt ibland under vår vandring här i ”tåredalen” – men det finns ett slut, och sedan får vi i ”fröjdesalen” ha en nära och evig gemenskap med Jesus, vår Frälsare.

MUSIK

”Det finns sorgtyngda dagar – då livet känns svårt” sjunger en sångare, ”men jag får vara Guds barn ändå.” Ja, det är underbart att få vara ett Guds Barn och ha någon att gå till och lasta av sina bördor och bekymmer på, trots att det kan kännas mörkt.

Om att vandra i ljuset skriver Johannes i sitt första brev så här: ” Om vi vandrar i ljuset, liksom Han är i ljuset, så har vi gemenskap med varandra, och Jesu, Hans Sons, blod renaR oss från all synd” (1 Joh 1:7 SFB).

Du och jag som tror på Honom, Jesus, och tar emot Honom som är ”det sanna ljuset” (Joh 1:9) får själva vara ”världens ljus” enligt Jesu ord i bergspredikan där Han hos evangelisten Matteus, kapitel 5, vers 14, säger: ” Ni är världens ljus.”

Även om man ibland verkligen INTE känner sig som världens ljus, så får man alltså vara det ändå, om man förblir i Honom, Jesus, och vandrar i gemenskap med Honom ’liksom Han är i ljuset.’

Paulus skriver till efesierna: ”Ni var en gång mörker, men nu är ni ljus i Herren. Vandra då som ljusets barn. Ty ljusets frukt består i allt vad godhet, rättfärdighet och sanning heter. Och pröva vad som är Herren kärt. Ha inget att göra med mörkrets ofruktbara gärningar utan avslöja dem i stället” (Ef 5:8-11 SFB).

MUSIK

Jag tror att vår avsvurne fiende –djävulen- alltid gör sitt yttersta för att du och jag ska börja tvivla på Gud och Hans omsorg om oss. Därför vill han om möjligt påverka oss så att vi dras in i otrons mörker. Och det är kanske -när vår vaksamhet ibland brister- ingen större svårighet att få med oss in i ett dåligt självförtroende. Det kan bli så att vi lätt fastnar i vår egen oförmåga, både att handskas med oss själva och med den upp-gift som vår Herre anförtrott oss. Men Gud har förutsett den situationen också. Han säger därför genom Paulus i 2 Kor 10:17 ”Den som berömmer sig skall berömma sig av Herren” och fortsätter i vers 18: ” Det är INTE den som rekommenderar sig själv som består provet, utan den som Herren rekommenderar." När du och jag därför tvivlar ibland på om vi ’består provet’ så får vi luta oss mot det här bibelordet, och lämna allt i Guds hand. Han är ’Högsta Domstolen’ som definitivt avgör saken oavsett vad vårt eget samvete vill få oss att tro eller tvivla på.

DET ÄR UNDERBART OCH GÖR SLUT PÅ ALL TVEKSAMHET.

Om du upplever att djävulen attackerar dig och försöker få in dig i sina garn, så skicka honom till Jesus. Säg högt till honom: ’Har du någonting att anklaga mig för så lägg fram din sak inför Jesus. Han är min Herre.’

Då kan 2 saker hända. Antingen får du klart för dig att det är någonting som ska redas ut, göras upp och förlåtas -och då ska du ta tag i det med detsamma- ELLER så får du uppleva en ögonblicklig sinnesfrid, eftersom anklagelserna mot dig saknade grund. I båda fallen är du kvar i Guds nåd och i Hans barmhärtighet, därför att din tro är äkta, även om det kan bli fel ibland. Det står i 1 Pet 5:6-7: ”Ödmjuka er alltså under Guds mäktiga hand --- och kasta alla era bekymmer på Honom, ty Han har omsorg om er.”

MUSIK

Johannes skriver i sitt första brev, kapitel 2: ”Detta skriver jag till er för att ni inte skall synda. Men OM någon syndar, har vi en som för vår talan inför Fadern – Jesus Kristus som är rättfärdig” (1 Joh 2:1 SFB).

Jag är övertygad om att det Guds mening att Hans barn ska vandra i ljuset varje dag, så länge deras stund på jorden varar – om den sedan blir kort eller lång har i evig-hetens perspektiv ingen betydelse. ”Människan, av kvinna född, lever en kort tid och mättas av oro” står det (Job 14:1 SFB) men det står också: ” Tacka Herren, ty Han är god, ty Hans nåd varar i evighet” (Ps 118:1, 4 SFB).

Vidare skriver Psalmisten i psalm 103: ”Herren handlar rättfärdigt --- Han går inte ständigt tillrätta och vredgas inte för evigt. Han handlar inte med oss efter våra synder och lönar oss inte efter våra missgärningar. Ty så hög som himmelen är över jorden, så väldig är Hans nåd över dem som fruktar Honom. Så långt som öster är från väster låter Han våra överträdelser vara från oss. Som en far förbarmar sig över barnen, så förbarmar sig Herren över dem som fruktar Honom. Ty Han vet hur vi är skapade, Han tänker på att vi är stoft. En människas dagar är som gräset, hon blomstrar som markens blommor. Vinden drar fram över dem och de är borta, deras plats känner dem inte längre. Men Herrens nåd varar från evighet till evighet över dem som fruktar Honom och Hans rättfärdighet intill barnbarn, när man håller hans förbund och tänker på Hans befallningar och följer dem” (Ps 103:11-18 SFB).

MUSIK

Det Gud söker hos dig och mig är trohet mot evangeliet om Hans Son Jesus Kristus. Gud har inget anseende till personen, utan kan använda precis vilken människa som helst, för att få budskapet förmedlat och uppgiften genomförd. Guds godhet är evig och har ingenting med en människas strävan eller förmåga att göra.

Tänk på Paulus, eller Saulus, som han hette när Gud kallade honom. Han var ju en mycket strävsam och envis fiende till allt och alla som bekände sig till ”den vägen” dvs ’talet om korset’ och frälsning i namnet Jesus. Men när han mötte Jesus, på vägen till Damaskus, förändrades allt, och han blev en evangeliets förkämpe som få.

Ibland när någon frågar mig hur det står till, så svarar jag: ”Jotack, Gud är God, det är det enda jag är säker på. Allt annat är ovisst.”

Och det är så. Guds godhet och Nåd mot oss människor har ingen gräns. ”Gud är ljus och inget mörker finns i Honom” skriver Johannes i sitt första brev (1 Joh 1:5).

Det betyder också, enligt Jakob 1:17 att: ”Allt det goda vi får och varje fullkomlig gåva är från ovan och kommer ner från ljusens Fader, hos vilken ingen förändring sker och ingen växling mellan ljus och mörker” (Jak 1:17 SFB).

Guds godhet mot den som söker Hans rike och Hans rättfärdighet först, är gränslös. Sambandet mellan Guds godhet och ett folks välfärd tror jag Paulus bäst uttrycker med två ord -i bibelns kortaste men viktigaste vers- där det i den äldre översättningen står: ”Bedjen oavlåtligen” eller med ett modernare språk: ” Bed oavbrutet - och tacka Gud under alla livets förhållanden. Detta är Guds vilja med er i Kristus Jesus”

(1. Tess 5:17-18 SFB). Guds Ande förmedlar då Guds kraft från höjden till oss människor, på den jord som Gud har skapat och uppehåller varje ögonblick med sin högra hand.

Varför är det här så viktigt? Jo, det är det viktigaste av allt, därför att bönen är den kanal som förenar himmel och jord för oss som är Guds barn - en kanal direkt från ditt och mitt hjärta till Guds hjärta.

MUSIK

Gud är inte långt från någon av oss, och Han säger själv genom profeten Jeremia: ”Är jag en Gud endast på nära håll, säger Herren, och inte en Gud också långt borta? Eller kan någon gömma sig på ett så hemligt ställe att Jag inte skulle se honom? säger Herren. Är inte Jag den som uppfyller himmel och jord? säger Herren” (Jer 23:23-24 SFB). Profeten Jesaja säger: ”Ty så säger den Höge och Upphöjde, Han som tronar till evig tid och heter ”Den Helige”: Jag bor i det höga och heliga men också hos den som är förkrossad och har en ödmjuk ande, för att ge liv åt de ödmjukas ande, för att ge liv åt de förkrossades hjärtan” (Jes 57:15 SFB).

Det här är fantastiskt och ytterligare ett underbart uttryck för Guds Nåd.

Det betyder också att Gud -fjärran ifrån- ser och vet vem som är förkrossad och har en ödmjuk ande, därför att Hans Ande bor i oss. Genom tron på Jesus så är vi full-komligt förenade till ett i Hans rättfärdighet, och får också uppleva Hans härlighet.

I sin översteprästerliga förbön (Joh 17) ber Jesus först för sina egna lärjungar, men säger sedan: ”Men inte bara för dem ber jag, utan också för dem som genom deras ord kommer att tro på mig. --- Och den härlighet som Du har gett Mig har Jag gett dem, för att de skall vara ett, liksom vi är ett: Jag i dem och Du i Mig, för att de skall vara fullkomligt förenade till ett” (Joh 17:20, 22 SFB).

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer