13 juli 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

(Mark 1:24)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Bibeltexten för den här stunden är hämtad från Mark 1:24. Den handlar om när Jesus -i synagogan i Kapernaum- träffade på en man som hade en oren ande. Men innan jag går vidare vill jag be om Guds hjälp och ledning.

”Gode Gud! Jag kommer inför Dig med en bön om hjälp och vägledning genom Din Helige Ande. Du vet vilken text som just nu är aktuell och jag ber Dig att ta en total kontroll över mina tankar, ord och handlingar, så att det budskap som Du vill ha framfört också blir förmedlat på rätt sätt. Amen.”

När den här mannen i synagogan -som texten handlar om- fick se Jesus, så skrek han: ”Vad har vi med Dig att göra, Jesus från Nasaret? Har Du kommit för att för-därva oss? Jag vet vem Du är, Du Guds helige.” Men Jesus sa strängt till anden i mannen: ”Tig och far ut ur honom!” Då ryckte den orene anden i mannen och skrek och for ut ur honom.

Guds rikes kraft och makt över allt och alla blev alltså uppenbarad i kontakten med den orena andevärlden. Du förstår – att när mörker och ljus möts, så får alltid mörkret vika undan, och när den onda andevärlden konfronteras med Jesus - Ljusets Furste - då blir det oro i mörkrets boningar och avgrundens innersta skakas i sitt absoluta maktcentrum, där djävulen härskar över sina fallna änglar och demoner.

Lägg märke till att Jesus vid det här tillfället ännu inte hade gett Sitt liv och Sitt blod på korset. Han hade ännu inte besegrat det onda och försonat oss med Gud genom att i Sig Själv bli den lösen som senare köpte oss fria från all synd och skuld. Men de onda andarna visste vem Jesus var. Han var känd i andevärlden.

MUSIK

Jakob skriver i sitt brev om vår tro, i det 2:a kapitlets 19:e vers så här: ”Du tror att Gud är en. Det gör du rätt i. Också de onda andarna tror det - och bävar.

Javisst! Det är ju uppenbarligen sant. Om de redan då också visste att Jesus var på väg att besegra djävulen -deras herre- och ta hans makt ifrån honom, det vet jag inte.

Men det var ju därför som Jesus hade kommit till vår värld, och mörkrets represen-tanter kände väl till vem Jesus var.

Den orene anden sa ju: ” Jag vet vem Du är, Du Guds Helige.”

Personligen tror jag att hela universum fick veta att Guds Son föddes, och blev människa, i den lilla staden Betlehem, den natt när tiden var inne och den stora himmelska hären av änglar prisade Gud och sa: ”Ära vare Gud i höjden och frid på jorden, till människor Hans välbehag” (Luk 2:14).

Kunskapen om att det här -någon gång- skulle hända, fanns säkert i hela ande-världen, dels från syndafallets dagar när Gud bestämde att ormens huvud skulle krossas (1 Mos 3:15) och dels genom budskap som Gamla Testamentets profeter hade framburit (Mika 5:2; 2 Sam 5:2 och 1 Krön 11:2).

MUSIK

Guds frälsning och Hans rike på jorden etablerades alltså genom att -Jesus Guds Son- som rikets ambassadör intog Sin förutbestämda plats.

Det var därför Jesus sa: ”Omvänd er för Guds rike -himmelriket- är nära.”

Det måste ha känts fruktansvärt för Jesus, när Han förkunnade det största glädjebudskap som någonsin getts åt mänskligheten, men inte togs emot. Profeten Jesaja sa nästan 750 år tidigare: ”De ville inte höra” och ”Vem trodde vår predikan, för vem var Herrens arm uppenbarad?” (Jes 28:12; 53:1 SFB).

Evangelisten Johannes skriver: ”Det sanna ljuset (Jesus) det som lyser över alla människor, skulle nu komma i världen. I världen var Han, och genom Honom hade världen blivit till, men världen ville icke veta av Honom” (Joh 1:9-12 – 1917).

”Vid korset finns rum för dig” står det i en sångtext som sjöngs mycket när jag var yngre. Jag vet inte varför den texten kommer upp i mitt minne just nu, men kanske vill Gud genom Sin Ande påminna någon som lyssnar om en speciell händelse som du kanske varit med om i samband med den här sången. Då ska du vara mycket lyhörd för den där stilla rösten i ditt innersta, som manar dig att fullfölja det som du kanske en gång allvarligt övervägde - men inte fullföljde. Nu får du ett nytt tillfälle att fatta ditt livs viktigaste beslut – att följa Jesus.

Gör det och ditt liv kommer att förändras.

MUSIK

Kanske vet du inte hur man tar emot Jesus i sitt hjärta genom tron. I så fall ska jag nu leda dig som vill vara med i en bön som vi kan kalla ’frälsnings- eller omvändelsebön’

och du får givetvis vara helt anonym, för det här angår bara dig själv personligen – och Gud. Öppna ditt hjärta och säg efter mig – lugnt och stilla:

Herre Jesus Kristus.

Jag är ledsen över de saker som jag har gjort fel i mitt liv.

(Ta nu några ögonblick och be om förlåtelse för sådant som ditt samvete påminner dig om).

Jag ber Dig, förlåt mig. Jag vänder mig nu bort från allt som jag vet är fel. Tack för att du dog på korset för mig, så att jag kan bli förlåten och fri. Tack för att Du erbjuder mig förlåtelse och Din Helige Ande.

Jag ber, kom in i mitt liv genom Din Helige Ande och var med mig för alltid.

Tack, Herre Jesus.

AMEN.

”Jag vet vem Du är, Du Guds Helige” sa anden i synagogan.

Nu frågar jag dig: Vet du vem Han är – JESUS? Känner du Honom, Han som är ALL nåds Gud? ”Tacka himmelens Gud” säger psalmisten ”ty Hans nåd varar i evighet” (Ps 136:26).

MUSIK

Vad är nåd för någonting? Jo, det är någonting som man får utan att ha förtjänat det.

Jesus är full av nåd och sanning, står det, och den som får del av Honom genom att ta emot Honom i tro får också del av vad Han är. Den som tror på Jesus får alltså del av Hans nåd.

Nils F. Nygren skriver i en av sina mest välkända sånger: ”Nåd över allt förnuft. Nåd över alla gränser. Allting den överglänser. Nåden som Herren ger.”

Jag glömmer aldrig när han - i TV-programmet ”Minns du sången” – satt vid flygeln och spelade och berättade om mannen som här på jorden levt en drinkares liv, men nu hade kommit till Guds himmel. Han sa till en av Guds änglar: ”Det måste ha blivit något fel på datorn här.” Jag skulle nog ’neråt’ i stället… mot helvetet menade han… ”Nä, du” sa ängeln. ”Tror du inte att vi har hört dina böner när du låg där och spydde i landsvägens dike… Nu är du en av dem som får del av ’nåden som Herren ger’…

Kanske du frågar dig hur det kan komma sig att Gud bryr sig om oss små människo-varelser och låter oss få del av Sin nåd? Är det för att Gud tycker synd om oss…för att vi har det så eländigt här i det som en del tycker är en jämmerdal…och tycker att vi kanske är värda något bättre? Nej, det tror jag inte alls. Om jag förstått det rätt så finns det bara en enda anledning till att Gud låter Sin nåd omfatta oss – och det är för att Jesus har försonat oss med Gud.

Vaddå försonat…? Vad betyder det?

Jo, när Gud -enligt Sin egen viljas beslut- hade skapat himmel och jord och alla växter och djur -och till sist människorna till sin avbild- så tyckte Han att det blev bra, och att det som Han hade skapat var ’mycket gott’ – som det står i Skriften.

MUSIK

Gud skapade människorna bland annat för att de skulle ’råda över’ hela Guds skapelse på jorden, och för att de skulle kunna göra det, så skapade Han dem med en fri vilja. Men de skapades INTE med en förmåga att skilja mellan ont och gott. Den ’förmågan’ skaffade de sig själva, när de gjorde tvärtemot vad Gud hade sagt att de fick göra – nämligen äta av frukten på ’kunskapens träd’. Gud hade varnat dem och sagt att om de ändå åt av det trädets frukt så skulle de dö.

”Men ormen (i Edens lustgård) var listigare än alla markens djur som Herren Gud hade gjort” står det (1 Mos 3:1).

Därför lurades Eva av ormens ord när han sa: ”Ni skall visst inte dö! Men Gud vet att den dag ni äter av den (alltså frukten på kunskapens träd) skall era ögon öppnas, så att ni blir som Gud med kunskap om gott och ont” (1 Mos 3:4-5). Eva fascinerades alltså av möjligheten att man kunde få förstånd genom att äta av den förbjudna frukten, så hon tog av den och åt. Hon gav också till sin man Adam som var med henne – och han åt. Jag vet inte, men kanske utgick Gud från att de människor som Han hade skapat också skulle följa Hans vilja, lita på Honom och lyda Honom. Men människorna ville inte det, utan gjorde som de själva ville i stället. DET VAR SYNDEN som för alltid kom att skilja hela mänskligheten från Gud. Och inte förrän Gud själv tog initiativet till att försona människorna med Sig själv, genom att Hans egen Son -Jesus- löste oss från vår syndaskuld, så återställdes den ursprungliga gemenskapen med Gud. Tro på den sanningen, så får du också del av den. Amen.

 

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer