8 juli 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

(Upp 6:17)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. När jag funderade över det här programmet så kom bibeltexten från Upp 6:17 upp. Johannes fick ju i sin uppen-

barelse se in i framtiden och vad som ska ske vid den här tidsålderns slut. Men innan jag går vidare vill jag be om Guds ledning och hjälp så att allt blir rätt tänkt och sagt.

”Gode Gud! Jag kommer inför Dig med två tomma händer och en önskan om att bli vägledd av Din Helige Ande så att jag kan förstå hur Ditt ord ska bli förmedlat på rätt sätt. Jag ber om en direkt och total kontroll över mina tankar och ord. Amen.”

Johannes fick i sin syn bland annat se en bokrulle med sju insegel i högra handen på Honom, Gud, som satt på tronen. Sigillen bryts ett efter ett av Jesus, Guds Lamm, som ensam är värdig att öppna bokrullen och se in i den. När det 6:e sigillet bröts blev det en stor jordbävning. Solen blev svart, månen blev som blod och himlens stjärnor föll ner på jorden. Himlen försvann och alla berg och öar flyttades från sin plats. Människorna blev förskräckta och gömde sig i hålor och klyftor och sa till dem: ”Fall över oss och göm oss för Hans ansikte som sitter på tronen och för Lammets vrede. Deras vredes stora dag har kommit, och vem kan då bestå?” (Upp 6:12-17).

MUSIK

Jesus säger, hos evangelisten Lukas, om tecknen på Jesu ankomst att ”fasansfulla ting och stora tecken skall visa sig från himlen” (Luk 21:11) i samband med att Människosonen kommer på himlens sky. ”Tecken skall visa sig i solen, i månen och i stjärnorna” säger Han ”och på jorden skall folken gripas av ångest och stå rådlösa vid havets och bränningarnas dån. Människor skall ge upp andan av skräck, i väntan på det som skall komma över världen. Ty himlens krafter skall skakas.

skall man få se Människosonen komma i ett moln med stor makt och härlighet. Men när detta börjar ske, så räta på er och lyft upp era huvuden, ty då närmar sig er förlossning” (Luk 21:25-28). Jesus fortsätter och säger: ”Amen säger Jag er: Detta släkte skall inte förgå, förrän allt detta sker. Himmel och jord skall förgå, men Mina ord skall aldrig förgå. Men akta er för att berusa er och dricka er fulla och låta era hjärtan tyngas av det dagliga livets omsorger, så att den dagen plötsligt kommer över er som en snara. Ty den skall komma över alla som bor på jorden. Vaka alltid och be om kraft att kunna undfly allt det som skall komma och kunna bestå inför Människo-sonen” (Luk 21:32-36). Att ”undfly” betyder att möta Jesus på skyn vid den 1:a upp-ståndelsen (Upp 20:6). De citerade texterna avslutas båda med frågan om att kunna bestå inför Människosonen, vid Hans ankomst. Det gäller att äga Guds kraft och den andliga stabilitet som gör att man inte trycks ner till jorden vid åsynen av Kristi tillkom-melse i Hans härlighet. Jag förstår det så att Jesus allvarligt varnar oss för att vara så upptagna av våra dagliga omsorger, att vi brister i vaksamhet, och därför blir överras-kade, och den dagen kommer som en snara - plötsligt och oförberett. Därför säger Jesus till den som tror på Honom: ” Vaka alltid och be om kraft att kunna bestå.”

MUSIK

Johannes skriver i Upp 20:6 ”Salig och helig är den som har del i den första uppståndelsen. Över dem har den andra döden inte någon makt…”

Om man vet ATT någonting ska hända men inte NÄR det ska ske, så finns det såvitt jag vet bara ett sätt att vara säker på att inte bli överrumplad när det sker, och det är att STÄNDIGT vara förberedd, på sin vakt och leva i förväntan. Då är det också alltid naturligt att be.

Jesus sa: ”Ty liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara” (Matt24:27 SFB).

”Men om den dagen eller stunden vet ingen något, inte himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern” (Matt 24:36).

”Var därför också ni beredda! Ty i en stund när ni inte väntar det kommer Människo-sonen” (Matt 24:44).

Hur är man då ständigt förberedd på att Jesus ska komma tillbaka på himlens skyar för att hämta hem de sina till Sig? Hur är man på sin vakt och lever i förväntan?

Som svar på den frågan utgår jag från att Jesu ord i Hans översteprästerliga förbön gäller än i dag. Han säger nämligen där följande: ”Fader, Jag vill att där Jag är, där skall också de som Du har gett Mig vara med Mig, så att de får se Min härlighet som du har gett Mig innan världens grund var lagd” (Joh 17:24).

Vilka är det Jesus avser i Sin bön när Han säger till Gud: ’de som Du har gett Mig’? Det måste väl vara om Guds egna barn, alltså de som tror på Jesus, Guds Son. Johannes skriver ju i sitt evangelium: ” Men åt alla som tog emot Honom (Jesus) gav Han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på Hans namn.”

De som Jesus talar om är alltså Guds barn, med en av Gud pånyttfödd ande, genom deras tro på Jesus (Joh 1:12-13).

”Och liksom Mose upphöjde ormen i öknen, så måste Människosonen bli upphöjd, för att var och en som tror på Honom skall ha evigt liv” säger Jesus ”Ty så älskade Gud världen att Han utgav Sin enfödde Son, för att den som tror på Honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv” (Joh 3:14-15, 16 SFB).

MUSIK

Gud har förberett någonting underbart för Sina barn när de kommer hem till Honom i Hans himmel. ”Vad ögat inte har sett och örat inte hört och människohjärtat inte kunnat ana, vad Gud har berett åt dem som älskar Honom" (1 Kor 2:9 SFB).

Jag undrar, liksom du kanske, vad det är som Gud har förberett.

Jesus talar genom evangelisten Matteus om det här och säger (Matt 25:34):

Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse.”

Enligt Jesu egna ord är det alltså så, att när Han kommer i Sin härlighet och alla änglar med Honom, då skall Han sätta Sig på Sin härlighets tron och skilja de olika människogrupperna åt. Redan när Gud skapade den här världen, så hade Han det nya riket färdigt att tas i besittning av dem som älskar Honom.

De rättfärdiga går då bort till evigt liv i gemenskap med Sin Herre, och de andra till evigt straff hos den herre som de valt att tillhöra. (Matt 25:46).

MUSIK

Visst kan man fundera och undra över hur det ser ut i Guds himmel och hur det fortsatta -eviga- livet i himlen ska bli. Personligen tror jag inte att den som tror på Jesus och älskar Hans tillkommelse, får ha del i den första uppståndelsen och får möta Herren på skyn, behöver bekymra sig om vad som sedan ska hända.

Jag utgår nämligen från att Gud som har haft en sådan omsorg om Sin skapelse och de människor som Han skapat, ända sedan tidernas begynnelse, inte upphör med Sitt intresse och Sin kärlek när hela Hans frälsningsverk står inför sin fullbordan. Det betyder inte alls att jag har någon för-kunskap om vad som ska ske, utan jag får

-liksom du får göra- utgå från vad Skrifterna säger, och lita på att bibelns slutord är lika rätta och sanna som allt det övriga:

Bibelns sista 2 verser lyder så här:

”Om någon tar bort något från de ord som står i denna profetias bok, skall Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden, som det står skrivet om i denna bok. Han som betygar detta säger: ’Ja, Jag kommer snart.’ Amen, kom Herre Jesus! Herren Jesu nåd vare med alla” (Upp 22:19-20 SFB).

Jag tror inte att varken du eller jag kan göra oss den blekaste föreställning om vad Gud har i beredskap åt dem som älskar Honom. När Guds och Lammets vrede mot all synd och all orättfärdighet har nått sin fullbordan, all ondska är borta för alltid, och en ny himmel och en ny jord skapats, då bryter en ny tidsålder av ljus och harmoni in i skapelsen på ett sådant sätt som jag tror att Gud avsåg en gång - från början.

MUSIK

Vad du och jag ska syssla med i himlen, vet jag inte än. Det får vi väl reda på tids nog antar jag. Men jag skulle nästan tro att Gud, i Sin gränslösa kärlek, ser till att varje människa får utveckla sin egen särart och den ’gåva eller de gåvor’ hon har. Jag tror det kan gälla musik, konst eller vad som helst av medmänsklighet, kärlek, värme och omsorg.

Varenda människa bär ju inom sig någonting som just hon är ’bäst på’ trivs bäst med och känner störst tillfredsställelse av att ägna sig åt – eller hur?

Jag vet inte om det är en riktig framtidsvision. Det står ju i Skriften att ”ingen kan ens ana vad Gud har berett” Gud ensam vet.

”Vad ögat inte har sett och örat inte hört och människohjärtat inte kunnat ana, vad Gud har berett åt dem som älskar Honom” (1 Kor 2:9).

”Men nu längtade de till ett bättre land, det himmelska. Därför blygs inte Gud för att kallas deras Gud, ty Han har ställt i ordning en stad åt dem” (Hebr 11:16). Om den nya staden -Det Nya Jerusalem- kan du läsa i Upp 21:9-27. Bibeln beskriver den som en stad som är 12000 stadier (1 stadie är ca 190 meter, dvs 228 mil) lång, bred och lika hög. Ingen liten by precis – eller hur?

När Gud gör nånting så gör Han det ordentligt. Tro på Honom och Hans Son, Jesus Kristus, så möts vi där en gång. Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer