22 augusti 2017

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

(1 Pet 2:9)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Inför vår vidare vandring på den kristna trons väg, har en bibeltext som handlar om att förkunna Guds härliga gärningar, kommit upp inför mig. Men innan jag fördjupar mig i den, vill jag be om Guds direkta vägledning av mina tankar och ord, så att allt blir rätt förmedlat.

”Gode Gud! Jag kommer inför Dig med en enda önskan och det är att Du ska styra mina tankar och mina ord så att det budskap som Du vill ha framfört också blir mig givet och sådant att Din Ande kan leda det och förstärka det med Sin kraft, så att det når fram till någon lyssnares längtande hjärta. Amen.”

Herren Gud talar genom profeten Jesaja och säger i kapitel 43 och vers 21:

”Det folk som Jag har format åt Mig skall höja Mitt lov.” I en parallell till Herrens ord hos Jesaja skriver aposteln Petrus följande, till de kristna som bor kringspridda bl. a. i Mindre Asien, för att trösta och förmana dem som lider för sin tros skull. (Jag läser från 1 Pet. 2, vers 4):

”Kom till Honom, den levande stenen, som visserligen är förkastad av människor men är utvald och dyrbar inför Gud. Och låt er själva som levande stenar byggas upp till ett andligt hus, ett heligt prästerskap, som skall frambära andliga offer som Gud, tack vare Jesus Kristus, tar emot med glädje.” Jag fortsätter med vers 9-10: ”…ni är ett utvalt släkte, ett konungsligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget folk, för att ni skall förkunna Hans härliga gärningar, Han som har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk, ni som inte hade fått barmhärtighet har nu fått barmhärtighet.”

MUSIK

Petrus uppmanar också de troende till en ny livsföring, och skriver: ”Mina älskade, jag uppmanar er som främlingar och gäster att hålla er borta från de köttsliga begären som för krig mot själen. Uppför er väl bland hedningarna, så att de, när de anklagar er som förbrytare, ser alla goda gärningar ni gör och prisar Gud den dag Han uppsöker dem” (1 Pet 2:9-12 SFB).

Jag fortsätter läsa från vers 19: ”Om någon, som vet att Gud är med honom, håller ut när han får lida oskyldigt, så är det nåd från Gud. Vad är det för berömvärt, om ni härdar ut med att bli slagna när ni handlar orätt? Men om ni håller ut när ni får lida fast ni handlar rätt, då är det nåd från Gud. Detta har ni blivit kallade till. Kristus led ju i ert ställe och efterlämnade ett exempel åt er, för att ni skulle följa i Hans fotspår.

Han (Jesus) hade inte begått någon synd, och svek fanns inte i Hans mun. När Han blev smädad, smädade Han inte igen, och när Han led hotade Han inte, utan över-lämnade Sin sak åt Honom som dömer rättvist. Och våra synder bar Han i Sin kropp upp på korstes trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom Hans sår har ni blivit botade. Ni var som vilsegångna får, men nu har ni vänt om till era själars herde och vårdare” (1 Pet 2:19-25 SFB).

MUSIK

Några ord av det jag läste förut fastnade särskilt inom mig. Det är orden i vers 23: ”När Han blev smädad, smädade Han inte igen, och när Han led hotade Han inte, utan överlämnade Sin sak åt Honom som dömer rättvist.”

Hur är det med oss, dig och mig? När vi blir utsatta för hån, förtal och hot. Blir vi då irriterade, arga och kanske t.o.m. tvärilskna och tänker bara på att ge igen…eller? Har du tänkt på att i stället överlämna din sak till Honom som dömer rättvist?

Själv måste jag tyvärr erkänna att just det INTE är det första som jag kommer att tänka på. Det står ju att en av Andens frukter är ’självbehärskning’ (Gal 5:23). I den äldre bibelöversättningen var det översatt med ’återhållsamhet’ som också kan innebära självtukt, vänlighet och hövlighet.

Ack, ja! Jag har långt kvar det ska villigt erkännas. Min vilja att göra det goda och rätta är det nog inget fel på – men det är betydligt sämre med min förmåga.

Kära vänner låt oss leva på ett sätt som hedrar vår Frälsare och Mästare, så att vi blir föredömen för dem som vill ha högre ideal än världen av i dag erbjuder dem.

”Må vi därvid se på Jesus, trons hövding och fullkomnare, på Honom, som i stället för att ta den glädje som låg framför Honom, utstod korsets lidande och aktade smälek-en för intet, och som nu sitter på högra sidan om Guds tron. Ja, på Honom, som har utstått så mycket gensägelse (eller fiendskap) av syndare, på Honom må ni tänka, så att ni inte tröttnar och ger upp i era själar” (Hebr 12:2-3 Bibel 2000).

MUSIK

När vi förkunnar Guds härliga gärningar i Jesus Kristus så är det ju teologi, alltså läran om Gud och Guds frälsning vi talar om. Men när Jesus -Människosonen- talar om vad teologi betyder i praktiken, så kan man säga som Carl Erik Sahlberg sa vid ett tillfälle, att teologi är detsamma som ’te o logi’ – alltså att hjälpa de fattiga och hemlösa med mat, dryck, kläder, omtanke och omvårdnad. ---

”Skall jag ta vara på min broder?” sa Kain till Gud, när han hade slagit ihjäl honom och Gud frågade var Abel var. ”Vad har du gjort?” frågade Gud. ”Hör, din brors blod ropar till mig från jorden” (1Mos 4:9-10 Bibel 2000).

Där är bakgrunden till alla Kains efterlevandes ”ostadiga och flyktiga liv på jorden”

(1 Mos 4:12 Bibel 2000).

Min vän det finns alltid en orsak till allt som händer. Kanske ligger den långt tillbaka i tiden – till och med i skapelsens början – men den finns där. Adams och Evas synd är bara ETT exempel. Varför talar jag om det här? Jo, det gör jag därför att du ska få svar på den fråga som du kanske ställt så många gånger – varför det ser ut som det gör i vårt samhälle, i vårt land och i vår värld? Varför är hat, våld och förtryck mellan människorna så utbrett? Jo, det beror på att ormen och den hett åtrådda kunskapen på kunskapens träd, förledde de första människorna till synd - till att gå sin egen väg -bort från Guds beskydd. Min vän, det är likadant i dag. Människorna VILL INTE gå Guds väg, utan föredrar att gå sin egen väg - olyckans väg. Därför ser det ut som det gör. Men det förstår de inte om inte du och jag förklarar att Jesus är den rätta vägen.

MUSIK

”Ni ska förkunna Hans härliga gärningar” skrev Petrus. Och den härligaste gärning som Gud har utfört var att sända Jesus till vår värld för att ta på sig vår synd och skuld och betala ett fullt lösenpris för dem – med Sitt eget blod – på ett kors på Golgata kulle.

Det är ju Sanningen med stort S, javisst, men om människor inte vill tro Sanningen, vad ska man göra då? Frågan är densamma i dag som den var på Jesu tid. Många trodde på Jesus, men det var många som inte gjorde det. De satt fast i sin sedan barnsben intrummade inställning och övertygelse om tro på Mose lag, alltså om en rättfärdighet genom laggärningar – det vill säga att följa lagen till punkt och pricka.

Det var och är fortfarande det slaveri under lagen som hindrar dem att tro på Jesus.

Vad är det som hindrar dig att tro i dag?

Om du är ärlig i ditt sökande efter sanningen, så måste du också erkänna för dig själv varför du INTE VILL TRO på Jesus, Guds Son, som jag menar är den rätta vägen.

Svarar du att du inte vill bli inblandad i något sådant där religiöst… Då kan jag bara svara dig att det vill inte Gud heller. Gud är inte religiös – Han är Gud och Han vill bara hjälpa dig att komma undan syndens fasansfulla följder.

Varför bryr Han Sig om dig överhuvudtaget – undrar du kanske?

Jo, det beror på att Han älskar dig. Precis som du är. Sjuk eller frisk. Svart eller vit. Knarkare eller kemiskt ren och drogfri. Rik eller fattig. Kung eller slav. Inför Gud är vi alla precis lika beroende av Honom, Hans kärlek, nåd och barmhärtighet.

MUSIK

Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, står det i bibeln, den kristna trons urkund. Därför behöver vi bli räddade undan synden och en evig pina.

Om du tycker att du inte har syndat och därför inte behöver Guds frälsning och räddning, så bedrar du bara dig själv, men det blir inte klart för dig förrän du passerat gränsen mellan liv och död. Då kommer du att förstå det, men då är det för sent.

Är det svårt för dig att tro på Guds kärlek till dig och den speciella person du är, som Han själv har skapat? Kan du inte åtminstone ge Gud en chans att bevisa Sin existens för dig, så kan du ju besluta dig sedan – eller hur?

Om du inte är ärlig och uppriktig i ditt sökande efter sanningen, då spelar det ju ingen roll vad som är sant eller falskt. Då kan du leva vidare precis som du gör nu och kan strunta i alla varningar… du behöver inte göra någonting alls... ditt liv är ändå förspillt och på den andra sidan om dödens gräns får du aldrig en andra chans att välja om.

Men om du ÄR ärlig och uppriktig i ditt sökande efter Sanningen, så föreslår jag att du ger Gud -ska vi säga 30 dagar, en månad- att visa för dig att Han faktiskt existerar och bara vill ditt bästa. Du förstår ju att jag inte har ett dugg med att göra hur du går tillväga, men jag föreslår att du låter Gud själv avgöra hur du ska bli övertygad i ditt hjärta. För Gud är nämligen ingenting omöjligt.

Tala med Gud precis som du skulle tala med mig, och be Honom visa dig, på ett sätt som du förstår, att Han finns, att Han älskar dig och att Hans Son, Jesus Kristus, har dött för dina synder och vill frälsa och rädda dig. Gör det i dag! Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer