20 augusti 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

(Ef 5:8)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den bibeltext som kommit upp för mig som en bakgrund till den här stunden, har jag hämtat från Ef 5:8 där det står: ”Ni var en gång mörker, men nu är ni ljus i Herren. Vandra då som ljusets barn.”

Innan jag går vidare på vår kristna tros väg, vill jag be Gud om vägledning av mina tankar och ord, så att allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer inför Ditt ansikte med en bön om att få bli ledd av Din Ande, så att allt jag tänker och säger ska stå i samklang med Din vilja och det budskap som Du vill ha framfört till mig och till mina lyssnare. Amen.”

När Jesus talar om Sanningens Ande i Joh 16 så säger Han: ”Och när Han kommer, skall Han överbevisa världen om synd och rättfärdighet och dom /…/ Han skall föra er in i hela sanningen /…/ Han skall förhärliga Mig, ty av det som är Mitt skall Han ta och förkunna för er. Allt vad Fadern har är Mitt. Därför sade Jag att Han skall ta av det som är Mitt och förkunna för er” (Joh 16:13-15 SFB).

Vad är det då som Fadern har, som Sanningens Ande skall tala? Jo, Guds väsen är SANNING och det är nödvändigt att lära känna Gud för att veta vad sanning är. Genom att rikta strålkastarljuset på Jesus så förhärligas Han och placeras så att människorna kan se Hans verk och uppleva Hans frälsnings sanning.

MUSIK

”Av det som är Mitt skall Han ta…” sa Jesus om sanningens Ande (i Joh 16:14).

Den frälsande sanningen är ju förkroppsligad i Jesus. Därför är Jesus vägen till Gud, och sanningen om Gud.

Min vän som lyssnar nu. Om du söker efter vägen till Gud så finner du den precis där Bibeln säger att den finns. Bibeln -böckernas bok- är som en skattkarta. Den leder dig exakt till den plats där skatten finns. Hur tekniskt utvecklade och fantastiska våra moderna satellitbaserade system än är, så är de fullständigt odugliga i det här sammanhanget.

Varför det då?

Jo, därför att den ’skatt’ som jag talar om här, är av ett helt annat slag -av en helt annan natur- än den som fysikens lagar gäller för. Den är helt enkelt inte av fysiskt slag, och kan givetvis då inte heller förstås utifrån fysikens begrepp.

För det första skulle jag vilja säga att den inte KAN förstås av oss människor över-huvudtaget, men den kan upplevas genom att Guds Ande visar den för oss. På ett ställe i Skriften säger Gud att Han skall låta Sig finnas av ett folk som inte söker Honom… Hur går det till? Jo, just genom att Guds Ande visar Jesus för oss, så finner vi vägen till Gud – trots att vi aldrig, t ex som judarna, haft Mose lag som en utgångs-punkt för vårt sökande efter frälsning.

MUSIK

Vägen till Gud visas av Jesus - ”Vägvisaren till Livet” - när den Helige Ande lyser på Honom -din Frälsare- för ditt hjärtas inre. ’Den vägen’ till Gud är alltså av ett andligt slag, utstakad av Gud -till ett evigt liv- genom tron på Hans Son, Jesus Kristus.

När Paulus, i sitt 1:a brev till Korintierna, talar om uppståndelsekroppen och frågan om hur de döda uppstår, så säger han bland annat: ”Det som sås i svaghet uppstår i kraft. Det sås en jordisk kropp, det uppstår en andlig kropp. Om det finns en jordisk kropp, finns det också en andlig kropp.

Det står skrivet: ’Den första människan, Adam, blev en levande varelse’ (1 Mos 2:7)

Den siste Adam (alltså Jesus Kristus) blev en livgivande ande.

’Men det andliga är inte det första’ står det ’utan det jordiska. Därefter kommer det andliga. Den första människan var av jord, jordisk. Den andra människan kom från himlen. Som den jordiska människan var, så är också de jordiska. Och som den himmelska människan är, så är också de himmelska. Och liksom vi har burit den jordiska människans bild, skall vi också bära den himmelska människans bild.”

(1 Kor 15:43-46)

Vägen till Gud har varit öppen i mer än 2000 år för den som velat finna den.

Mina vänner! Låt oss som vill vandra i gemenskap med Gud och Guds Ande i dessa yttersta dagar också sätta en ny standard i våra liv. Låt oss närma oss Gud så kommer Han att närma Sig oss. Lyd bibelns uppmaning i 1 Tess 5:15 ff :”Gör gott mot varandra och mot alla människor; Var alltid glada; Bed oavbrutet; Tacka Gud under alla livets förhållanden; Släck inte Anden; Förakta inte profetior, men pröva allt, behåll det goda och håll er borta från allt slags ont” (1 Tess 5:15-22 SFB).

MUSIK

I sitt brev till Efesierna skriver aposteln Paulus i den nya bibelöversättningen:

”En gång var ni mörker, men i Herren har ni nu blivit ljus. Lev som ljusets barn -ljuset bär frukt överallt där det finns godhet, rättfärdighet och sanning- och tänk på vad Herren vill ha. Ta inte del i mörkrets ofruktbara gärningar. Mer än så, avslöja dem, vad sådant folk har för sig i skymundan är en skam till och med att tala om.

Men när alltsammans avslöjas av ljuset blir det synligt, för överallt där något blir synligt finns ljus. Därför heter det: ”Vakna, du som sover, stå upp från de döda, och Kristus skall lysa över dig” (Ef 5:8-14 – Bibel 2000).

Vi ska alltså se noga till hur vi lever. Den som vill leva ’det nya livet i Kristus’ måste ändra sitt leverne – från mörker till ljus. ”Lägg därför bort lögnen och tala sanning med varandra” skriver Paulus i Ef 4:25 och fortsätter ”Låt inte solen gå ner över er vrede och ge inte djävulen något tillfälle. Låt inget oanständigt tal komma över era läppar, tala bara det som är gott och blir till välsignelse där sådan behövs, så att det blir till glädje för dem som hör på. Bedröva inte Guds Helige Ande, som ni har fått som ett sigill för förlossningens dag.

Lägg bort all bitterhet, häftighet och vrede, allt skrikande och smädande och all annan ondska. Var i stället goda och barmhärtiga mot varandra och förlåt varandra, liksom Gud i Kristus har förlåtit er” (Ef 4:25-32 SFB).

MUSIK

Jag tror att det är så viktigt, kanske mer än tidigare, att vi, både du och jag, tar på oss Guds vapenrustning varje dag. Den vapenrustning som Han ställt i ordning för oss och som Paulus skriver om i Ef 6.

När han hade talat om hur barnen skulle uppföra sig mot sina föräldrar och föräldrarna mot sina barn och sedan efter den tidens sed, hur slavar och herrar skulle förhålla sig till varandra, så säger han:

”Till sist, bli starka i Herren och i Hans väldiga kraft. Tag på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot djävulens listiga angrepp. Ty vi strider inte mot kött och blod utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna.

Tag därför på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot på den onda dagen och behålla fältet, sedan ni fullgjort allt.

Stå alltså fasta, spänn på er sanningen som bälte kring era höfter och kläd er i rättfärdighetens pansar och sätt som skor på era fötter den beredskap som fridens evangelium ger. Tag dessutom trons sköld. Med den kan ni släcka den ondes alla brinnande pilar. Tag emot frälsningens hjälm och Andens svärd som är Guds ord. Gör detta under ständig åkallan och bön och bed alltid i Anden.

Vaka därför och håll ut…” (Ef 6:10-18 SFB).

MUSIK

De här orden om Guds vapenrustning som jag nu har citerat handlar alltså inte om den inre striden mellan det onda och det goda i människans inre, utan om den ständiga kampen mot krafter utanför människan.

Den kristne har inga kraftresurser i sig själv utan kan bara stå fast i striden med hjälp av kraft från höjden. Därför kommer bönen in som någonting absolut nödvändigt.

Att bedja i Anden betyder att man är under den Helige Andes påverkan och tar emot Hans hjälp. Han vill lära oss att be och går också in i förbön för oss.

Paulus skriver i romarbrevet 8:26

”Så hjälper också Anden oss i vår svaghet. Ty vi vet INTE vad vi bör be om, men Anden själv ber för oss med suckar utan ord, och Han som som utforskar hjärtan vet vad Anden menar, eftersom Anden ber för de heliga så som Gud vill” (Rom 8:26-27).

De andliga makter som en kristen måste strida emot är så listigt anförda av djävulen att vi inte har någon som helst egen möjlighet att stå emot. Det är alltså inte frågan om någon ärlig kamp från djävulens sida, utan hans frestelser är alltid avpassade efter tid och plats och de olika förhållanden som vi lever i. Det enda vi vet är att vår Gud är större än alla ondskans makter och avslöjar dem om vi bara låter oss vara inneslutna i Guds hand och lämnar all andlig kontroll åt den Helige Ande, som ensam -och segerrikt- kan avgöra alla andliga förhållanden. Vandra i ljuset som ljusets barn! Överlämna dig själv -och hela ditt ego- i Guds hand. Då tar Han hand om allt, vi får ses i Guds himmel och leva i en evig gemenskap med den som vi här i tiden fäste vårt hjärtas tro, hopp och förtröstan vid – Jesus Kristus själv. Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer