18 juni 2018

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Detta är evigt liv, att de känner dig, den ende sanne Guden, och den du har sänt, Jesus Kristus (Joh 17:3 – 1917)
Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den här stunden är varken häftig eller tuff – men den innehåller ett allvarligt budskap om liv eller död. Jag sa inte liv OCH död – jag sa liv ELLER död. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så allt blir rätt, både tänkt och sagt.

”Gode Gud! Jag ber om din nåd så att jag kan förstå ditt ord, dels så att jag kan ta det till mig själv och dels så att jag kan förmedla det på rätt sätt till den som just nu väntar på din vägledning. Tack Herre, för att du känner våra innersta tankar och vet precis vilken situation var och en befinner sig i. Låt din nåd gå före rätt, Herre. Amen.”

Det här handlar om liv ELLER död. Varför är det så? Jo, budskapet handlar om livet med stort L. Det eviga livet … som aldrig tar slut.
Du undrar kanske om det verkligen finns ett evigt liv. Javisst, finns det ett evigt liv. Du och jag och alla människor har ett evigt liv. Det fick vi allesamman när vi skapades av Gud. Frågan som många ställer sig är var vi ska tillbringa evigheten någonstans – och det är en annan fråga…
Tag fram din bibel och läs om det eviga livet och allt som hittills är avslöjat om det. Om du också vill ha ett evigt liv i Guds gemenskap, då får du lyssna på hur det går till att få det, och om du vill offra ungefär 10 minuter av din tid, så ska jag tala om för dig hur ditt liv kan bli en evighet i frid och glädje.

MUSIK

Nu ska jag läsa innantill från bibelns blad om hur Jesus ber för sig själv, för sina lärjungar och för alla dem som tror på honom. Så här står det: ”Sedan Jesus hade talat detta, lyfte Han upp sina ögon mot himlen och sa: Fader, stunden är kommen; förhärliga din Son, på det att din Son må förhärliga dig, eftersom du har givit Honom makt över allt kött, för att Han skall ge evigt liv åt alla dem som du har givit åt Honom. Och detta är evigt liv, att de känner DIG, den ende sanne Guden och den DU har sänt JESUS KRISTUS” (Joh 17:1-3 – 1917).

Jag läser också samma bibelverser från den friare översättningen som du kan hitta i ”Den Levande Bibeln – en levande bok”: ”När Jesus hade sagt dessa ord, såg han upp mot himlen och sa: Far, stunden har kommit. Uppenbara Sonens härlighet, så att han i sin tur kan ära dig. För du har gett honom myndighet över varje man och kvinna på hela jorden. Han skänker evigt liv åt var och en som du har gett honom. Och detta är vägen till evigt liv, att känna dig, den ende sanne Guden och Jesus Kristus, som du sände till jorden” (Joh 17:1-3 – LB).
Jesus fortsätter sin bön i Johannes evangelium, kapitel 17 och vers 24 med orden: ”Fader, jag vill att där jag är, där skall också de som du har givit mig vara med mig,  så att de får se min härlighet, som du har givit mig; för du har älskat mig före världens begynnelse” (Joh 17:24 – 1917).

MUSIK

Vad är det nu som jag har läst för dig? Jo, jag har läst att det är evigt liv att känna den ende sanne Guden och Jesus Kristus.
Hur går det till då? Jo, det står ju att den som känner (tror) på Jesus HAR evigt liv. Det står INTE att han FÅR evigt liv utan att han HAR evigt liv - alltså redan här på jorden - och har övergått från ett livstillstånd till ett annat – I TRO.
Bibelns mest kända vers är nog Johannes 3:16 som har kallats ”lilla bibeln” eftersom den i en enda vers på ett enkelt sätt sammanfattar hela bibelns frälsningsbudskap. Den versen talar också om hur en människa når fram till Jesus och det eviga livet.
DET ÄR JU DET SOM HELA BIBELN HANDLAR OM.
Så här står det i Johannes 3:16 enligt den äldre översättningen: ”Ty så älskade Gud världen att Han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på Honom, inte skall förgås utan ha evigt liv” (1917).
I den Levande Bibeln uttrycks samma text så här: ”För Gud älskade människorna så mycket att Han gav dem sin ende Son, för att de som tror på Honom inte ska gå under utan ha evigt liv” (LB).
Observerade du vilka det var som jag läste om? Vilka var det som skulle få evigt liv? Var det de snälla och trevliga människorna? Eller kanske de rika och välsituerade? Eller de fint klädda som hade kontakter bland samhällets ’höjdare och kändisar’? Va?
Var det de friska och pigga som aldrig varit sjuka eller handikappade, varken på det ena sättet eller på det andra? Var det dem jag läste om?
JA, det var det! Men inte bara om dem! Utan jag läste om VAR OCH EN SOM TROR.
Alltså handlar texten om dig och mig – om vi vill tro. Det är alltså de som tror på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus. DET ÄR DE DET HANDLAR OM. Inte om rik eller fattig… frisk eller sjuk… slav eller fri… UTAN OM DEN SOM TROR PÅ JESUS !!!

MUSIK

Är det så enkelt att den som tror får evigt liv i Guds himmel?
Ja, det är det. Hur kan det vara så? Jo, för att ingen människa ska kunna berömma sig av att nå fram till Gud genom sin egen kraft, vishet eller förmåga, SÅ MÅSTE DET BERO PÅ TRO, FÖR ATT DET SKA VARA AV NÅD. Det är alltså Guds kraft det beror på, och inte på någonting som vi människor kan prestera eller hitta på för att bli tillräckligt bra och duga – varken i våra egna eller i Guds ögon.
Vi kan alltså inte göra någonting alls mer än att tro.
DET SOM KUNDE GÖRAS ÄR REDAN GJORT – AV JESUS !

Vad är det då som redan är gjort? Jo, det som är gjort och har skett är att GUDS SON, JESUS KRISTUS, HAR DÖTT FÖR VÅRA SYNDER. Det var det enda som kunde göras för att rädda dig och mig undan den yttersta tidens vedermöda som ska komma över jorden. En vedermöda som ska vara utan motstycke i mänsklighetens historia. (Dan 12:1; Matt 24:21 ff). Se också bibelns ord i Uppenbarelseboken, kapitel 20 och 21.)  Du kan bara ta ställning till det som Jesus redan har gjort. TRO ELLER INTE TRO! Valet mellan liv eller död är bara ditt eget!

MUSIK

Många människor tror att de ska prestera en massa olika saker för att komma i bättre dager inför Guds ansikte… genom goda gärningar… genom att skänka pengar till de fattiga eller till kyrkan, eller på något annat sätt göra sig ’förtjänta av Guds välvilja’ när livets dagar är slut.
NEJ DU, SÅ GÅR DET INTE TILL !

Gud behöver inte mutas eller blidkas på något sätt varken av dig eller av mig. Jesus har redan utfört det enda som kunde försona dig och mig med Gud, när HAN GAV SITT LIV PÅ ETT KORS för vår skull.
Döden kunde inte ta livet ifrån Jesus eftersom han inte hade syndat. Men Han kunde ge det av egen fri vilja. OCH DET GJORDE HAN.
När det skedde så var Guds rättfärdighetskrav uppfyllt och tillfredsställt. Inte av dig eller mig, utan av Jesus Kristus, Guds Son.
DÄRFÖR HAR GUD ACCEPTERAT ATT ALLA SOM TROR PÅ JESUS OCH PÅ DET SOM HAN HAR GJORT, FÅR SINA SYNDER FÖRLÅTNA NÄR DE BER OM DET I JESU NAMN. De får också frid med Gud och ett evigt liv i Hans gemenskap.

Det eviga livet i Guds himmel får man alltså på grund av tron på Jesus och ingenting annat !

Visst är det både rätt och bra att hjälpa de fattiga på alla sätt och vis… Att vara akt-sam om naturen, miljön och alltsammans… Javisst! Men du når aldrig fram till det eviga livet i Guds himmel på det sättet. Då är du tillbaka i lagens tvångströja, som sa att gör det och gör det… Många människor håller på med det och lever så, allt för att försöka nå fram till en evig salighet.

MUSIK

Du har säkert hört kommentaren att: ”Var och en blir salig på sin tro!” Var det kommer ifrån vet jag inte men DET ÄR LÖGN ! Det finns bara en tro att bli salig på – och det är tron på den ende sanne Guden och Hans Son Jesus Kristus.

”I ingen annan finnes frälsning; ej heller finnes under himlen något annat namn, bland människor givet, genom vilket vi kan bli frälsta” står det (Apg 4:12 – 1917).
Namnet Jesus är det enda som kan rädda dig på den yttersta dagen. Har du tagit emot frälsningens gåva av nåd genom Jesus och tron på Honom så kan du se framtiden an med största tillförsikt.

Vi ber:
”Tack käre Jesus för att vi får lov att komma till dig, med allt som tynger ner oss. Tack för att du förlåter oss alla våra synder och helar alla våra brister. Tack Jesus för att du tog all vår skuld på dig själv, när du gav ditt eget liv för oss och blev korsfäst i vårt ställe. Tack Jesus! Vi vill tro på dig. Tack för att du hör vårt hjärtas bön, svarar oss och fyller vårt hjärta med din frid som övergår allt förstånd. Amen.”

Dagens minnesord: Eftersom döden kom genom en människa, så kom också genom en människa de dödas uppståndelse (1 Kor 15:21 – 1917).

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer