25 augusti 2017

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

(Rom 16:26)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden har Paulus’ ord till de kristna i Rom om att ’bland alla hedningar upprätta trons lydnad’ kommit upp inför mig. Men innan jag, med den bibeltexten som bakgrund, tar ett steg till på trons väg, så vill jag be om Guds vägledning och hjälp genom den Helige Ande, så att alla mina tankar och ord blir rätta och sanna.

”Gode Gud! Jag kommer på nytt inför Dig och ber om Din vägledning och hjälp så att det som Du vill ha förmedlat till den som lyssnar, blir rätt tänkt och sagt av mig på alla sätt. Tack för att Du hör min enkla bön och besvarar den efter Din vilja. Amen.”

I vår tid av oro, stress och vilsenhet behöver vi mer än allt annat den stillhet och av-spänning som bara Gud som skapat oss kan ge oss genom Sin Ande och kraft. Det är ett tillstånd av frid som är så underbart så det övergår allt förstånd (Fil 4:7). Men för att nå fram dit på vår vandring genom livet krävs ”trons lydnad” i Jesus Kristus.

I sitt brev till romarna skriver Paulus: ”Men Honom som förmår styrka er, enligt det evangelium jag förkunnar och min predikan om Jesus Kristus, ja, enligt den nu avslöjade hemlighet som förut under evärdliga tider varit outtalad (dold), men som nu har blivit uppenbarad och, enligt den Evige Gudens befallning, blivit, med stöd av profetiska skrifter, kungjord bland alla hedningar, för att bland dem upprätta trons lydnad – Honom, den ende vise Guden, tillhör äran, genom Jesus Kristus, i evigheternas evigheter Amen” (Rom 16:25-27 – 1917).

MUSIK

Gud, den ende som är god, allvetande och vis, vet givetvis att tron på Jesus, Hans egen Son, är det enda som kan skydda en människas liv undan synden och det för oss okända -men fruktansvärda- inflytande som den för med sig.

Att människorna sedan inte vill ta till sig den sanningen och tro på Jesus, är ju en total katastrof både för den enskilde personligen, för familjer, samhällen och nationer. Men eftersom alla människor fått en fri vilja att hantera, så finns det ingen som kan tvinga fram ett sådant liv och leverne som är grundat på sanning och rättfärdighet.

De första människornas synd fördärvade för all framtid den gemenskap som från början fanns mellan Gud och människan. Men eftersom Adam och Eva valde att följa sin egen väg i stället för att lyda Gud, så blev den frid och harmoni som Gud hade i beredskap för människorna, undergrävd och med det följde inre och yttre konflikter av alla de slag.

Vad är då ’trons lydnad’? Jo, det är din och min lydnad mot Gud och den Frälsare som Han sände till oss. Hebréerbrevets författare skriver i kapitel 12 och vers 2:

Låt oss ha blicken fäst på Jesus, trons upphovsman (hövding - 1917) och fullkomna-re, som i stället för den glädje som låg framför Honom utstod korsets lidande utan att bry sig om skammen och som nu sitter på högra sidan om Guds tron” (Hebr 12:2).

MUSIK

”Låt oss ha blicken fäst på Jesus” stod det. Varför ska vi ha blicken fäst på Jesus? Jo, därför att då kan inget annat som vill störa vår sinnesfrid och förvirra oss, få plats och uppmärksamhet i våra sinnen.

Jag har ofta undrat över hur det kan komma sig att hjärnan hela tiden genomkorsas av de mest underliga tankar. Ofta sådana tankar som man helst vill värja sig emot.

Paulus skriver i sitt brev till de kristna i Filippi och förmanar dem att ’stå fasta i Herren’ och talar sedan om hur det ska gå till. Han skriver i kapitel 4, vers 4: ”Gläd er alltid i Herren. Än en gång vill jag säga: gläd er. Låt alla människor se hur vänliga ni är. Herren är nära. Gör er inga bekymmer för något utan låt Gud i allt få veta era önskningar genom åkallan och bön med tacksägelse. skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus” (Fil 4:4-7).

Någon har sagt att man kan inte hindra fåglar att flyga över huvudet, men man kan hindra dem från att bygga bo där. Om vi inte koncentrerar vår tankeverksamhet och har blicken fäst på Jesus, så splittras framförallt vårt andliga tankeliv av allt annat som påverkar oss – medvetet eller omedvetet. Du och jag bombarderas ständigt av intryck. Det kan vi inte värja oss emot, men det vi kan göra är att i viss mån själva välja vad vi vill släppa in av det som bombarderar oss. Vi kan rent praktiskt sila bort mycket av allt det där som vill störa vår samvetsfrid.

Vi kan t ex använda avstängningsknappen på TV:n lite oftare. Vi kan låta bli att läsa tidningar som vi redan på förhand vet inte innehåller något annat än skvaller och annat skräp. Vi kan låta bli att titta på bilder som bara har ett enda syfte, nämligen att skapa sensation och dra ner våra tankar till så låga nivåer som möjligt.

MUSIK

Mina vänner! Om vi vill prioritera vår känslighet för att kunna lyssna in Guds röst genom den Helige Ande, så måste vi sätta en ny standard för vårt tankeliv. Vi måste söka stillhet för våra sinnen och hela tiden tänka på att vaka över oss själva. Om vi tror att vi INTE påverkas av den mediaflod som ständigt vältrar sig mot oss, så borde vi kanske ställa oss frågan varför media i så fall fortsätter att bombardera oss som de gör… De vet själva alltför väl, att det mänskliga psyket påverkas på alla möjliga sätt.

Men du och jag kan ju -om vi vill- hindra mycket av all den där smörjan.

Genom stillhet och förtröstan blir ni starka” skriver profeten Jesaja (Jes 30:15).

Vi kan bli starka, i Guds kraft, men i vår egen kraft är det omöjligt, eftersom vi strider mot andefurstar och världshärskare som bara vill få oss på fall och överge vår tro.

Paulus skriver så här, i sitt brev till församlingen i Efesus:

”Till sist, bli starka i Herren och i Hans väldiga kraft. Tag på er hela Guds vapenrust-ning, så att ni kan stå emot djävulens listiga angrepp. Ty vi strider inte mot kött och blod utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna. Tag därför på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot på den onda dagen och behålla fältet, sedan ni fullgjort allt” (Ef 6:10-13).

MUSIK

Paulus talar om att vi ska rusta oss så att vi kan stå emot på ’ den onda dagen.’ Vad menar han med den onda dagen? Det framgår inte klart av texten, men kan betyda

den dag när vi blir andligen attackerade och får kämpa i striden - inom eller utom oss.

Det kan också betyda en särskild prövnings-dag, t ex vedermödan mot ändens tid.

”Ty detta är en hämndens tid” säger Jesus, när Han i Lukas kap. 21 talar om Jerusalems ödeläggelse ”då allt som är skrivet skall uppfyllas” (Luk 21:22 – 1917)

Längre fram i samma kapitel, vers 34 och 35, säger Jesus: ”Men tag er till vara för att låta era hjärtan förtyngas… så att den dagen kommer på er oförtänkt, ty såsom en snara skall den komma över alla jordens inbyggare.

Här talas det om människor som sitter i lugn och ro utan att bry sig om något annat än att ha det bra. De kommer därför att fångas i sin apati och likgiltighet – liksom en snara – som faller över bytet, plötsligt och oväntat.

Som en sammanfattning kan man säga att allt som jag nu har gått igenom handlar om att vara vaksamma – alltså att leva i förväntan. Då blir det också naturligt att be. Jesus talar vidare om Sin tillkommelse i Luk 21:36 och säger:

Vaka alltid och be om kraft att kunna undfly allt det som skall komma och kunna bestå inför Människosonen.”

Vad betyder Jesu uppmaning att vaka så att vi kan bestå inför Människosonen?

En bibelkommentar skriver så här: ’Det gäller att äga den andliga kraft från Gud och den andliga stabilitet som gör att man inte trycks ner till jorden vid åsynen av Jesu Kristi tillkommelse i härlighet.’

MUSIK

Samma textsammanhang som jag läste från Luk 21:34-36 om ’att vaka alltid och be om kraft’ uttrycks så här i ’Handbok för Livet’ – där Jesus säger:

”Var på er vakt! Låt inte Min plötsliga ankomst överrumpla er. Låt mig inte finna er i lyx och överflöd, nöjen och dryckenskap eller upptagna med livets problem och bekymmer som resten av världen. Håll er alltid beredda. Be att ni ska få kraft att rädda er undan de svårigheter som väntar, så att ni kan möta Människosonen med frimodighet.”

I en fotnot till den här texten läser jag: ”Jesus uppmanar lärjungarna att inte slappna av i sin väntan. Även om det har gått 2.000 år gäller Hans ord fortfarande. Han kommer igen, och vi måste vara vaksamma och förberedda. Det innebär bland annat att troget göra det Gud har ålagt oss.”

Vi ber:

Herre, hjälp oss att vara vaksamma och förberedda vid Din återkomst, så att vi kan bestå och inte trycks ner mot jorden när vi ser Din härlighet. Hjälp oss så att vi förstår allvaret i Dina ord om vad som kommer att hända, när alla människor på jorden blir överrumplade av Din återkomst -som en snara faller över bytet- plötsligt och oväntat. Hjälp oss att leva i en ständig förväntan och renhet så att vi hela tiden, timme för timme, är förberedda inför Din ankomst på himmelens skyar. Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer