26 augusti 2017

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

(Ps 46:11)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. När jag bad om vägledning inför den här stunden så kom några ord ur en psalm av kung David upp för mig. Jag inte vad det hela ska handla om, men det ska jag be om vägledning med nu.

”Gode Gud! Jag kommer inför Ditt ansikte och ber om vägledning och hjälp genom den Helige Ande. Jag behöver insikt om hur den psalm som Du har gett mig upp-slaget till, ska förstås. Hjälp mig att tänka och tala rätt, så att Ditt budskap blir förmedlat på rätt sätt. Amen.”

Den bibeltext som jag tänker på just nu är hämtad från den 46:e psalmen och vers 11

där det står: ” Bli stilla och besinna att Jag är Gud.” I ett parallellställe där Israels folk uppmanas att lita på Herren, skriver profeten Jesaja: ”Ty så säger Herren Herren, Israels Helige: ’Om ni vänder om och är stilla skall ni bli frälsta. Genom stillhet och förtröstan blir ni starka.’ Men ni vill inte” (Jes 30:15 SFB).

Varför uppmanas vi att bli stilla? Jo, därför att det är bara då som Gud kan nå oss så att vi kan höra den svaga rösten i vårt hjärtas innersta och förstå Guds befallningar.

Så länge våra tankar far hit och dit så är vi splittrade och kan inte koppla ner oss själva fullständigt, till noll-aktivitet. Och inte förrän vi själva är nere på noll i oss själva, kan Guds röst nå oss genom den Helige Ande. Guds eviga NU är då inne och korsar våra tidsbegrepp så att vi blir inkopplade på den himmelska våglängden.

Utan en absolut stillhet, blir det ingen andlig kontakt med den himmelska världen och de himmelska sändebuden.

MUSIK

Kanske är det som profeten Sefanja skriver i sitt 3:e kapitel och 17:e vers: ”Herren, din Gud, bor i dig, en hjälte som frälsar. Han gläder Sig över dig med lust, Han tiger stilla i Sin kärlek, Han fröjdas över dig med jubel” (Sef 3:17 SFB).

Herrens glädje och kärlek till dig, min vän, har inte upphört och är inte slut. Men Han tiger kanske stilla till dess att du har slutat upp med alla dina egna ansträngningar att nå fram till Honom, därför att det är Han som vill nå fram till dig. Men det är omöjligt så länge som du är så upptagen med allting annat – inte felaktigt eller olagligt på något sätt – men kanske ändå hindrande för Gud och Guds Andes stilla röst.

Gud gallskriker aldrig för att vi ska höra och förstå. ’Han tiger stilla i sin kärlek’ till dess att du och jag har lugnat ner oss så att Hans stilla och milda röst -klar som kristall- finner sin egen väg genom mediabruset. Då, men först då, kan vi med Guds nåd, få tillgång till Guds råd, Guds befallningar och Guds välsignelser. Först när vi stillat oss och besinnar att Herren är Gud kan vi också ta emot allt i ett öppet sinne.

MUSIK

När Paulus och Barnabas efter sin missionsresa, kom till Jerusalem för att med församlingens äldste klara ut om hedningarna också, enligt Mose lag, måste låta omskära sig för att kunna bli frälsta, hade man först en lång överläggning.

Sedan reste sig Petrus och sa:

”Bröder, ni vet att Gud för länge sedan bestämde, att hedningarna genom min mun skulle få höra evangeliets ord och komma till tro. Och Gud som känner hjärtat, har vittnat för dem genom att ge den Helige Ande åt dem likaväl som åt oss. Han gjorde ingen skillnad mellan oss och dem, sedan Han genom tron hade renat deras hjärtan. Varför vill ni då fresta Gud och på lärjungarnas axlar lägga ett ok, som varken våra fäder eller vi själva har kunnat bära? Nej, vi tror att vi på samma sätt som de blir frälsta genom Herren Jesu nåd” (Apg 15:7-11 SFB).

Det här var ett stort och avgörande steg i tro på Guds nåd -och inte enligt Mose lag (3 Mos 18:5) - som Petrus gjorde sig till tolk för, inför församlingens äldste i Jerusalem.

Gud har för evärdliga tider sedan bestämt att både judar och hedningar kan bli frälsta på samma sätt - genom Herren Jesu nåd. Omskärelsens tecken var ju inget tecken på frälsning, utan på att man tillhörde Guds egendomsfolk och hade del i det förbund som Gud ingick med Abraham (1 Mos 17:9-14).

MUSIK

”Idel godhet och nåd skall följa mig i alla mina livsdagar, och jag skall bo i Herrens hus evinnerligen” skriver kung David i den 23:e psalmens 5:e vers.

Gud är alltid god och rättvis in i minsta detalj. Jag har inget uppdrag att på något sätt ’försvara Gud’ men när jag läser min bibel så ser jag, hur Gud ALLTID är absolut god, rättvis och rättfärdig i ALLT som Han gör. Ingen makt i höjden eller i djupet ska någonsin, i evighet, kunna ifrågasätta Guds godhet, rättvisa och rättfärdighet.

Kanske tar det lite längre tid att bekämpa det onda med Guds godhet - jag vet inte -

men det är utan minsta tvekan det enda som har absolut giltighet på evighetens morgon, när allt kommer att rannsakas och nagelfaras in i minsta detalj.

Johannes, som för Jesu vittnesbörds skull hade blivit landsförvisad, fick i sin uppen-barelse på ön Patmos, se den slutliga domen i himlen och redogör för den så här:

”Och jag såg en stor vit tron och Honom som satt på den. För Hans ansikte flydde jord och himmel, och det fanns ingen plats för dem. Och jag såg de döda, både stora och små, stå inför tronen. Och böcker öppnades, och ännu en bok öppnades, Livets Bok. Och de döda blev dömda efter sina gärningar, efter vad som stod skrivet i böckerna. Och havet gav igen de döda som fanns i det, och döden och helvetet gav igen de döda som fanns i dem, och var och en dömdes efter sina gärningar. Döden och helvetet kastades i eldsjön. Detta, det vill säga eldsjön, är den andra döden.

Om någon inte fanns skriven i Livets Bok kastades han i eldsjön” (Upp 20:11-15).

MUSIK

Ack om du och jag kunde stilla oss och besinna att Herren är Gud - den ende Sanne Guden, som ensam har ALL makt i Sin hand, men ALDRIG utnyttjar den på ett tvivel-aktigt eller felaktigt sätt. Dessutom har Han överlämnat hela domen åt Sonen (Joh 5:22), som ensam har gett Sitt liv för hela mänsklighetens ALLA synder.

Jag vet inte om det också är ytterligare ett uttryck för Guds barmhärtighet och rättvisa

att Gud har överlämnat all dom åt Sonen - men jag tror faktiskt det.

”Den första människan, Adam, blev en levande varelse. Den siste Adam (Jesus) blev en livgivande Ande” skriver Paulus (1 Kor 15:45).

Jakob skriver i sitt brevs 2:a kapitel och 13:e vers: ”Ty domen skall utan barmhärtig-het drabba den som inte har visat barmhärtighet. Barmhärtigheten åter kan frimodigt träda fram inför domen” (Jak 2:13 - 1917).

Såvitt jag förstår så är det till Barmhärtigheten själv (med stort B) som Gud överlåtit domen. Om det finns något utrymme för tolkning av det som är skrivet i böckerna om varje människas liv och leverne, så är jag absolut säker på att Jesus i Sin barmhärtig-het kommer att vara vår förespråkare - in i det sista - på domens dag.

Det skulle inte förvåna mig det minsta, med tanke på Guds godhet och barmhärtig-het, om du kommer att möta många människor i Guds himmel, som du inte trodde

skulle vara där, medan det kanske också blir så att en del som du trodde att du skulle möta där, inte är med i Guds himmel.

Det kommer för mig vad profeten Jona otåligt sa till Gud när Han hade ångrat det onda som Han hade tänkt göra mot folket i Nineve. Han sa: ” Jag visste ju att Du är en nådig och barmhärtig Gud, långmodig och stor i nåd och sådan att Du ångrar det onda” (Jona 4:2).

MUSIK

Hur domen i detalj kommer att drabba var och en, efter vad de har gjort - gott eller ont under sin livstid, det känner jag inte till, men hos Matt 25:32-46 talar Jesus om vad som kommer att bedömas. Och sammanfattningen är: ”Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta bröder – det har ni gjort mot mig.”

De som har gjort ont skall gå bort ”till evigt straff” står det ”men de rättfärdiga till evigt liv” (Matt 24:46).

Hur stor eller liten din tro var på jorden, kommer inte upp vid den här bedömningen inför Människosonen. Om du varit from och andlig, eller haft någon hög eller låg posi-tion i kyrkan eller styrelsen, kommer såvitt jag förstår inte heller att granskas på något särskilt ingående sätt. Men om du gav mat till någon som var hungrig, eller dryck till någon törstig, det kommer att bedömas. På samma sätt kommer dina handlingar av barmhärtighet att bedömas om du skaffade kläder åt den som behövde det, besökte den som var sjuk eller hade hamnat i fängelse.

Våra mänskliga bedömningar håller inte måttet inför Guds allseende ögon. Gud ser till dina motiv och till vad du kunde ha uträttat med de förutsättningar du hade. Han begär aldrig någonting som är omöjligt för dig. Gör det du kan – det är Guds krav.

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer