27 augusti 2017

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

(1 Kor 2:7)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. När jag bad om vägledning för den här stunden, så hamnade jag i Paulus 1:a brev till korintierna, där han i kapitel 2 och vers 7 säger: ”Vi förkunnar Guds hemliga vishet, den vishet som är fördold och som Gud från evighet har bestämt att bli till härlighet för oss.” Den här texten är dold för mig också, och utan Guds vägledning kan jag inte göra någonting. Därför måste jag be om hjälp.

”Gode Gud! Du ensam kan genom Din Ande ge mig den insikt och vägledning som jag behöver för att kunna förstå bibeltexten och föra Ditt budskap vidare så som Du vill ha det förmedlat. Tack för att Du hör mig och besvarar min enkla bön. Amen.”

”Mitt tal och min predikan bestod inte i ord som skulle övertyga genom mänsklig visdom utan genom en bevisning i Ande och kraft” skriver aposteln Paulus i första Korintierbrevet, kapitel 2, vers 4, och fortsätter ”Vi ville inte att er tro skulle bygga på människors visdom utan på Guds kraft. Vishet förkunnar vi emellertid bland de fullkomliga, en vishet som inte tillhör den här världen eller den här världens härskare, som går mot sin undergång. Nej, vi förkunnar Guds hemliga vishet, den vishet som är fördold och som Gud från evighet har bestämt att bli till härlighet för oss. Denna vishet har ingen av den här världens härskare känt – om de hade känt den, skulle de inte ha korsfäst härlighetens Herre” (1 Kor 2:4-8 SFB).

MUSIK

Guds hemliga vishet är att i Jesus Kristus sammanfatta allt i himlen och på jorden.

I sitt brev till de på Jesus troende i Efesus skriver Paulus: ”Han (Gud) har låtit oss få veta Sin viljas hemlighet, enligt det beslut som Han hade fattat i Kristus, den plan som skulle genomföras när tiden var fullbordad: att i Kristus sammanfatta allt i himlen och på jorden. I Honom har vi också fått vårt arv, förutbestämda till det av Honom som utför allt efter Sin vilja och Sitt beslut, för att vi som har vårt hopp i Kristus skall prisa Hans härlighet och ära. I Honom har också ni, sedan ni hört det sanna budska-pet, evangeliet om er frälsning, ja, i Honom har också ni, sedan ni kommit till tro, tagit emot den utlovade Helige Ande som ett sigill. Anden är en handpenning på vårt arv, att Hans eget folk skall förlossas, för att Hans härlighet skall prisas” (Ef 1:9-14 SFB).

Du och jag undrar kanske ibland över tillvarons mening. Jag har ingen särskild kun-skap om det, men jag tror att Gud en gång skapade människan till Sin avbild för att Han skulle kunna få gemenskap med varelser som av fri vilja valde att ha en uppriktig kärleksrelation med Honom. Det var den ena anledningen. Den andra var att männi-skorna skulle bruka, bevara och råda över Hans skapelse på jorden. Jag tror inte att det råder någon oenighet om de båda motiven. Men om harmonin i Edens lustgård aldrig hade blivit störd och synden INTE hade kommit in i människans väsen, hur hade det gått då? Ja, det vet ingen, för det alternativet finns inte med i bibelns skapelseberättelse.

MUSIK

Om synden inte hade kommit in i människornas liv och leverne, så hade kanske evigheten -i sig själv- inneslutit den ’skapelsetid’ som vi känner till, inklusive den sjunde dagen – Guds vilodag. Kanske hade människosläktet då också utvecklats på något annat sätt. Nåja, det där är bara mina egna tankar. Nu blev det ju inte så, som vi vet. Synden och döden kom in ibland oss och ’störde’ den gudomliga ordningen och den eviga gemenskapen, som jag tror att Gud -vår Skapare- hade planerat.

Men då ingrep vår Gud -historiens Gud- själv, för att återställa det som var fördärvat. Han började med att genom syndafloden ta bort alla de människor som bara tänkte på och gjorde det som var ont. Noa hade funnit nåd inför Guds ögon, så han själv och hans familj -tillsammans 8 personer- och ett par av varje djurslag räddades i den ark av goferträ som Noa hade byggt på Guds befallning.

Men Gud hade beslutat att göra mycket mer än så. Han ville rädda hela det nya människosläktet -alltså de efter Noa- så att inte de också genom ondskans verksam-het skulle fördärva Hans planer. Problemet var att synden fanns kvar i skapelsen, trots att alla syndiga människor var borttagna från jorden. Synd fanns ju bland änglarna - långt innan människorna skapades.

Det gällde därför att få bort själva grunden för det onda, nämligen synden, men ändå behålla människans fria vilja. Guds plan och sättet för att genomföra det är som alltid underbart i Sin absolut suveräna vishet.

MUSIK

Så här i efterhand kan man ju som en enkel människa se det fantastiska i Guds plan, men att en evighet i förväg besluta om hur det hela skulle kunna genomföras, det är en uppgift som bara Gud Den Allsmäktige klarar av.

Paulus skriver: ”Men vi känner, som Skriften säger, ’vad ögat inte har sett och örat inte hört och människohjärtat inte kunnat ana, vad Gud har berett åt dem som älskar Honom’ (Jes 64:4, 52:15 m.fl.). Ty för oss har Gud uppenbarat det genom Sin Ande. Anden utforskar allt, också djupen i Gud. Vem vet vad som finns i människan utom människans egen ande? Så vet heller ingen vad som är i Gud utom Guds Ande. Men vi har inte fått världens ande, utan den Ande som är från Gud, för att vi skall veta vad vi har fått av Gud. Detta förkunnar vi också, inte med ord som mänsklig visdom lär utan med ord som Anden lär, när vi återger andliga ting med andliga ord.

En oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt. Den andliga människan däremot bedömer allt, men själv kan hon inte bedömas av någon. Ty vem har lärt känna Herrens sinne, så att han kan undervisa Honom? Men vi har Kristi sinne” (1 Kor 2:9-16).

Som en sammanfattning undervisar oss alltså bibelordet om att det är Guds Ande som uppenbarar vad som är i Gud, med ord som Anden lär och på ett andligt sätt.

Det kan inte förstås av en människa på något annat sätt än genom Guds Ande.

MUSIK

Nu är det ju så, att om du eller jag vill lära oss att förstå någonting om Gud, så är det ju i och för sig fullt möjligt – men bara om vi låter det ske genom Guds Ande. Men jag tror inte att det kan ske bara för att vi människor tycker att det kunde vara trevligt att veta mer om Gud. Nej, men det finns en annan anledning, som jag tror mer på.

Vad är Guds mål – som Han sätter överst på Sin ’önskelista’ om man får uttrycka det så? Jo, jag tror att det är att skaffa en ren och fläckfri brud åt Sin Son, Jesus Kristus. Vem kan det vara då, och hur ska det gå till? Jo, Jesus älskar den som Han själv gett Sitt liv för. Själv tror jag att bruden är den stora församling av enskilda människor som uppriktigt och innerligt älskar Honom -Jesus- över allt annat och ivrigt inväntar Hans återkomst.

Jesus kräver ingen motprestation för Sin kärlek till dig eller mig, men eftersom Han först har älskat oss, så är kärlekens väsen sådant att den som blir älskad utan krav har lätt för att innerligt besvara kärleken, tro på Honom och älska Honom.

Det står skrivet att ” Gud vill att alla människor ska bli frälsta och komma till insikt om Sanningen” (1 Tim 2:4).

Gud vill avfolka helvetet och befolka himmelen. Men alla människor vill tyvärr inte detsamma som Gud. De vill alltså inte inse sanningen om sin synd, bli frälsta från den och bli räddade undan en evig katastrof. Varför vill de inte det? Därför att de vägrar tro på den som Gud har sänt till deras hjälp. De vägrar acceptera budskapet om att Jesus är vägen, sanningen och livet. De vill gå sin egen väg – precis som Adam och Eva en gång gjorde.

MUSIK

Nu är det ju så att det räcker inte med kunskap OM Gud och tro på att Gud är en (och som det står i 1:a budet ’Du skall inga andra gudar hava jämte mig’), för att bli räddad från helvetets fasor. Nej, det står att ”också de onda andarna tror det (alltså att Gud är en), och bävar” (Jak 2:19).

Det är alltså inte kunskapen som frälsar – utan bekännelsen.

Vid himlens port hjälper det inte om du så kan hela bibeln utantill och under ditt liv följt alla Guds bud, men inte i kärlek älskat din nästa som dig själv och bistått den som behövt din hjälp. Himlens port kommer att förbli stängd för dig. Det som däremot krävs av oss människor är att vi tror på Guds Son, Jesus Kristus, och bekänner Honom som vår Herre inför våra medmänniskor.

Jesus sa: ” Var och en som bekänner Mig inför människorna, honom skall också Jag bekänna inför Min Fader i himlen. Men var och en som förnekar Mig inför människor-na, honom skall också Jag förneka inför Min Fader i himlen” (Matt 10:32-33).

Vad betyder det här? Jo, det betyder att Gud tar emot alla Sina barn, och du är Hans barn om du tror på Honom och på den som Han har sänt, Jesus Kristus. (Joh 17:3).

Skriften säger: ” Åt alla som tog emot Honom (Jesus) gav Han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på Hans namn. De är inte födda av blod eller av köttets vilja eller av någon mans vilja utan av Gud” (Joh 1:12-13 SFB). Tro på Jesus och bekänn Honom som din Herre. Då blir du garanterat insläppt genom pärleporten en dag. Amen.

MUSIK

Hans härlighet och ära.

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer