9 augusti 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Apg 4:12

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. I mitt hjärtas innersta kommer det ständigt upp tankar om att på enklast tänkbara sätt tala om Jesus och varför man ska tro på Honom. Därför vill jag göra det nu, men för att allt ska bli rätt tänkt och sagt så börjar jag med att be om vägledning och hjälp.

”Gode Gud! Du känner mina innersta tankar och min högsta önskan som är att på enklast tänkbara sätt förklara för mina lyssnare vägen till Dig genom tron på Din Son, Jesus Kristus. Jag ber om Din vägledning och hjälp så att budskapet når fram till den som vill lyssna och öppnar sitt hjärta. Amen.”

Du som lyssnar just nu undrar kanske varför man inte kan acceptera andra religioner på samma sätt som jag vill att du ska acceptera kristendomen. Du tycker kanske att det är ett intolerant sätt av mig när jag genom mina ord och uttryck försöker påverka dig att tro på det ena men inte tro på det andra. Jag ska försöka reda ut det här, för det finns kanske någon som har liksom ’hakat upp sig’ på det här.

För det första är det väl rimligt för en förståndig människa att försöka få klart för sig vem man ska tro på. Det betyder ju att om man vill tro på någon gud över huvud taget, så bör det väl vara en gud som lever - eller hur? I alla relationer är det ju rimligt att tro mer på den levande, och dennes eventuella hjälp, än på en som är död. Olika religioner och trosriktningar utgår givetvis från att just deras gud är den ende rätte och rättvise. Det är ju enkelt och klart att förstå. Men nu var det inte det som saken gällde, utan frågan var om vilken Gud och Frälsare som lever och därmed kan hjälpa.

MUSIK

Muslimerna tror på Allah och på Muhammed som hans profet, men det är ingen som har påstått att han lever. Tvärtom är det ett känt faktum att han är död. På samma sätt är det med buddisternas tro på Buddha och hinduernas på Shiva, kinesernas tro på Konfucius, germanernas tro på Oden, Tor, Freja, och allt vad asagudarna heter. Indianerna är animister och tror på att allting i naturen har en god eller ond ande i sig, som det gäller att försonas med och vörda. De gamla grekerna hade till och med, bland alla andra altare åt sina olika gudar, ett särskilt altare i Athen, som var tillägnat ”den okände guden” (Apg 17:23) vilket Paulus också tog som utgångspunkt för sin förkunnelse. Ingen annan än den kristna tron utgår från att deras tro är fäst vid en levande Frälsare, som var död men som har uppstått och lever i dag. Dessutom är Guds Son, Jesus Kristus, den ende som söker människorna och som vill frälsa och rädda dem precis som de är. Andra trosriktningar utgår från att det är människan som ska blidka guden med offer eller annat, och att det gäller för henne att prestera det ena eller det andra, medan kristendomen utgår från att Jesus redan har gjort ALLT som behöver göras och betalat det fulla priset med sitt eget blod, för att människan ska kunna få förlåtelse för sina synder och felsteg, och ett evigt liv, bara hon vill tro på Honom i sitt hjärta och bekänna Honom som Herre i sitt liv.

MUSIK

Om vi nu har förstått att grunden för kristen tro är den levande Jesus Kristus, och att Han ensam har tagit alla våra synder på Sig själv, så är nästa fråga hur man når fram till en frälsande tro på Honom? Alltså en sådan tro som är förutsättningen för det eviga livet i Hans gemenskap och som Han själv menade när Han sa: ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom Mig” (Joh 14:6).

En frälsande tro betyder inte ’bara’ att jag tror att det är sant att Gud existerar och att Hans Son faktiskt levt, blivit uppspikad på ett kors och dött för mina synder. Det betyder också att jag förtröstar på Honom till 100% i övertygelsen om att jag har fått förlåtelse för alla mina synder och genom tron lever med Jesus som Herre i mitt liv. Den tron är ingen egen prestation, utan är en gåva av Gud. Det betyder att om jag tycker att min tro är så liten och svag så den kan nog inte duga eller räcka till, så är det ändå så att när jag har tagit emot Guds gåva, genom tron på Jesus i mitt hjärta, så har jag också fått rätten att bli ett Guds barn. (Joh 1:12).

Finns det något exempel på att det jag säger verkligen fungerar?

Ja, det finns det. Bibeln innehåller bland mycket annat en redogörelse för hur det gick till när Jesus korsfästes. Du kan läsa själv om det i Nya Testamentet och i något av evangelierna, t ex Lukas evangelium. Jesus korsfästes med en rövare på var sitt kors bredvid Jesus. Innan han dog sa den ene rövaren till Jesus: ”Tänk på mig när Du kommer till Ditt rike.” Jesus svarade: ”Amen säger Jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset” (Luk 23:42-43).

Rövaren behövde inte göra mer. Han kunde ju inte ens knäppa sina händer. Men det står ingenstans att det är en förutsättning för frälsningens gåva från Gud. Det är inte heller en knäböjande ställning eller något annat liknande, som är viktigt inför Gud, utan det är bara hjärtats uppriktighet och tro på Jesus. Ingenting annat!

Den här rövaren fick sin synd förlåten och ett evigt liv. Den andre hånade Jesus, till och med när han hängde på korset. Han gick därför en evig pina till mötes, i helvetet, skild från Gud och Hans gemenskap i himlen.

MUSIK

Nu är det ju inte så att tron på Jesus och frälsningen i Jesu namn ’bara’ är ett sätt att komma undan den eviga pinan i ett brinnande helvete. Nej, ditt hjärtas tro på Jesus ger dig, redan här på jorden, en inre frid och harmoni som inte kan jämföras med någonting annat. Du får ett lugn och en trygghet i din själ, som till och med ger dig fysisk vila för din kropp. Du får också en glädje som jag inte kan beskriva med ord. Den måste du uppleva själv. När du genom ditt hjärtas tro tar emot Jesus i ditt inre, så leder det till en så stor förändring av ditt liv som man bara kan likna vid att födas på nytt. Det var också precis vad Jesus sa till Nikodemus, den judiske rådsherren, som sökte upp Jesus mitt i natten för att få råd och vägledning för sin tro. (Du kan läsa om det i Johannes evangelium och det 3:e kapitlet).

Nikodemus var en av dem som trodde att Jesus var Guds Son. Många andra judar gjorde det också, men långt ifrån alla. De var fast i sin tro på att man kunde få ett evigt liv genom att göra goda gärningar, följa Mose lag och de äldstes stadgar.

MUSIK

De judiska översteprästerna, fariséerna och de laglärda, blev avundsjuka för att Jesus samlade så stora skaror av människor som ville lyssna på Hans undervisning och inte på deras egen. Med kraft och auktoritet talade Jesus, botade sjuka, drev ut onda andar och hjälpte människor som var fattiga och led i sitt elände.

Men prästernas avundsjuka blev till sist så stor så man blåste upp ett hat som drev skaror av människor till att begära att Jesus skulle dödas genom att korsfästas. Man menade att Jesus hädade genom att förlåta synder och utge Sig för att vara ett med Gud Sin Fader.

Men Jesus sa inte ett osant ord. Han hädade inte eftersom Han ju faktiskt var och är BÅDE människa och Gud. Men det kunde människorna naturligtvis inte förstå, efter-som det inte är en förståndsfråga utan en trosfråga. Därför valde de fel och valde bort Jesus och Hans förkunnelse om rättfärdighet genom tro. Att deras gärningslära teoretiskt var riktig -men omöjlig att leva efter- förstod de aldrig. Många ville därför inte tro utan lämnade Jesus och den frälsningslära som Han predikade. Därför blev det också möjligt för Jesu lärjungar att i stället vända sig till oss hedningar med det glada budskapet om frälsning i Jesu namn genom hjärtats tro. (Apg 13:46). Därför är vägen till Gud öppen för dig som lyssnar just nu.

Vad sa Jesus? Jo, Han sa: ”Ingen kommer till Fadern utom genom Mig” (Joh 14:6).

Vad betyder det? Jo, det betyder att vägen till Gud ALLTID går genom tron på Jesus.

Du når ALDRIG fram till den levande Guden på något annat sätt än genom Jesus.

MUSIK

Det är inte jag som envetet hävdar att jag har rätt och att muslimer, buddister eller andra har fel och aldrig någonsin kan nå fram till den levande Guden. Det är Bibelns klara budskap som du lätt kan kontrollera själv genom att testa din tro. Om du verkligen vill vara uppriktig i ditt sökande efter den rätta tron så kom överens med dig själv om att testa under låt oss säga 30 dagar. Börja med vilken trosriktning du vill. Ta den ena efter den andra - och avgör sedan själv om Muhammed, Buddha, Jesus eller någon annan ger dig den inre frid, harmoni och tillfredsställelse som jag talar om. Det är väl ett ärligt och hederligt sätt att pröva själv – eller hur?

Jag har aldrig begärt att du ska tro på Jesus bara för att jag säger att det är riktigt. Men om du tillåter dig själv att pröva och avgöra, så är det väl okay - eller hur?

Var bara fullständigt uppriktig i ditt sökande efter vad som är sanning så kommer du garanterat att finna den rätta vägen. Jesus sa: ”JAG ÄR SANNINGEN!” Var det rätt?

Jag utmanar dig alltså och säger:

Om Muhammed är den levande Frälsare som kan hjälpa dig - så följ honom.

Om Buddha är den levande Frälsare som kan hjälpa dig - så följ honom.

Om Jesus är den levande Frälsare som jag säger att Han är - så följ honom.

Gå på samma sätt igenom alla kända religioner och trosriktningar, så måste du ju till sist bli absolut säker på vilken som är den rätta – eller hur? Är du agnostiker och gudlös, och inte tror på någon gud över huvud taget, så börja med att förklara för mig hur den första atomen kom till. Om du är sann och ärlig i ditt innersta så vet du att någonting inte kan komma ur ingenting - eller hur? Lycka till i ditt sanningssökande!

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer