19 augusti 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

(Joh 6:68)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden kom bibelorden från Johannes evangelium kapitel 6 och vers 68 upp inför mig. Men innan jag går vidare på trons väg med de orden som bakgrund, vill jag be om hjälp och vägledning genom den Helige Ande.

”Gode Gud! Jag kommer inför Dig med en önskan i mitt hjärta och det är att Du låter mig -genom den Helige Ande- få del av den vishet som jag behöver för att rätt förstå Ditt ord, så att jag dels kan ta det till mig själv och förvalta det, och dels kan förmedla det vidare. Tack för att Du hör min enkla bön och hjälper mig. Amen.”

När Jesus samtalar med sina lärjungar så säger Han bland annat, i Joh 6:48: ”Jag är livets bröd” och i vers 51: ”Jag är det bröd som ger liv, det bröd som har kommit ner från himlen. Den som äter av det brödet skall leva i evighet” (Joh 6:48, 51).

Lite längre fram (i vers 55) talar Jesus om sitt kött och blod som den andliga motsva-righeten till den fysiska mat och dryck som du och jag måste äta för att kunna leva. På samma sätt som maten blir ett med den som äter, blir Jesus ett med den som tror. Det är alltså här frågan om att tillägna sig det som Jesus står för - genom tron – på ett andligt sätt.

MUSIK

Många av lärjungarna tog anstöt av talet om kött och blod. Jesus avslöjade ju konflik-ten mellan den tro och otro som rådde i deras hjärtan, och eftersom de inte förstod Jesu undervisning -trots att den var korrekt- så drog de sig tillbaka. Ja, visst är det hårt både för förnuftet och självkänslan att vi är så helt beroende av Kristus.

Jesus talade ju Guds Ord och därför var det och är det Ande och liv i ordet.

Det var så på Jesu tid. Jesus sa: ”Min mat är att göra Hans vilja som har sänt Mig” (Joh 4:34) och det är så fortfarande. Hebréerbrevets författare skriver (i 4:12): ”Ty Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det skiljer själ och ande, led och märg, och det är EN domare över hjärtats uppsåt och tankar.” (Samvetet kan bedöma ordet fel, men Gud är Högsta domstolen!)

I Joh 6:63 säger Jesus: ”Det är Anden som ger liv, köttet är inte till någon nytta. De ord som Jag har talat till er är Ande och liv.”

Mina vänner! Det är ju så här att om inte Guds Ande bor i vårt hjärta har vi ingen möjlighet att förstå Guds Sanning, för den måste förstås på ett andligt sätt. Därför leder Guds Ande med sin kraft, evangeliets ord om Jesus, så att det får fäste i vårt hjärta och kan bära frukt när vi lyssnar och tror.

MUSIK

När många av lärjungarna hade dragit sig tillbaka, så att de inte längre följde Jesus, sa Han till ’de tolv’: ”Inte vill väl också ni gå bort?” Petrus svarade och sa: ”Herre, till vem skulle vi gå? Du har det eviga livets ord, och vi tror och förstår att Du är Guds Helige” (Joh 6:67-69).

Hur är det med dig och mig? Kan vi också säga till Jesus: ”Vi tror och förstår att Du är Guds Helige.” Hur du har det som lyssnar nu vet jag ingenting om. Du får själv rann-saka ditt eget hjärtas innersta. För min egen del vill jag säga att jag tror att Jesus är Guds Son… men att svara på frågan om jag förstår det, gör mig lite undrande.

Av egen erfarenhet vet jag för det första att Gud är god, och för det andra att Jesus lever, har förlåtit mina synder och vill ha en daglig och nära kontakt med oss männi-skor som är Guds barn. Men ordet ’förstå’ handlar här om en andlig förståndsvisshet som följer EFTER tron, och inte tvärtom. Den ’naturliga människan’ vill alltid veta och förstå först – och sedan tro. Men på den vägen är det omöjligt att lära känna den gudomliga sanningen. Den enda framkomliga vägen när det gäller andliga verklig-heter är att tro först och förstå sedan. Jämför Joh 7:17 där det står att: ” Om någon vill göra Hans vilja, skall han förstå om Min lära är från Gud eller om Jag talar av mig själv.” Var och en som är villig att lyda Jesu undervisning ska förstå att Hans anspråk är riktiga. Andlig kunskap kan vi bara få genom att leva efter Guds vilja.

Jag är också fullständigt övertygad om att det är Anden som verkar tro och liv hos oss människor. Utan Guds Ande och tron på Jesus Kristus, Guds Son, kan någon frälsning aldrig komma till stånd eller frälsningsvisshet bli upplevd. Att genom Guds Nåd få del av Jesu seger över synden på Golgata kors, efter en rannsakan i hjärtats innersta, syndernas förlåtelse, och sedan glädje, frid och harmoni i hela ens varelse, är det största en människa kan få vara med om.

MUSIK

När Petrus säger till Jesus att ”Du har det eviga livets ord” så betyder det att Mose lag och de gärningar som Gud och lagen krävde för evigt liv (löftet finns i 3 Mos 18:5) hade ersatts med livets Andes lag (Rom 8:1) och rättfärdigheten som kommer av tro. ” Kristus är lagens slut, till rättfärdighet för var och en som tror” står det (Rom 10:4). De 12 lärjungarna trodde ’det eviga livets ord’ och därför visste de vem Jesus var.

Tro och sedan förstå – det är den andliga ordningsföljden.

I Sin översteprästerliga förbön (Joh 17:3) ber Jesus och säger: ”Detta är evigt liv att de känner Dig, den ende Sanne Guden, och den som Du har sänt, Jesus Kristus.”

Judarna i allmänhet var fasta i sin tro på Mose lag och den rättfärdighet som kunde vinnas genom de laggärningarna. Att det visade sig vara en absolut omöjlighet, för en vanlig människa, att hålla lagen och alla dess stadgar och bud, var den bistra verkligheten som man gav namnet ’lagens förbannelse.’

Den rättfärdighet genom tro på Jesus, som predikades, blev för judarna en stötesten,

som än i dag är nästan omöjlig att övervinna för dem, eftersom det är en vägvisare till ett evigt liv som inte överensstämmer med Mose lag, men är helt accepterad av Gud.

MUSIK

Jesus, Livets Furste – Vägvisaren till Livet, som är den enda framkomliga vägen till Gud, blev hånad och förkastad av judarnas flertal.

Paulus och Barnabas predikade frimodigt om ’den vägen’ och sade:

”Guds ord måste först predikas för er. Men då ni visar det ifrån er och inte anser er själva värdiga det eviga livet, se, då vänder vi oss till hedningarna. Ty så har Herren befallt oss” (Apg 13:46-47).

Visserligen hade Gud själv, från evighet, beslutat att både judar och hedningar skulle få del av frälsningens välsignelse, men att genomföra förkunnelsen av evangeliet om Jesus, Guds Son i världen, blev inte en verklighet förrän man lämnade judarnas tro på omskärelsen som ett krav för att kunna bli frälst, enligt Mose lag. (Apg 15:1, 5).

Men när Paulus -efter sin första missionsresa- kom tillbaka till Antiokia förklarade han att Gud hade öppnat en ny dörr - ’en trons dörr för hedningarna’ (Apg 14:27). Det innebar att man inte la på hedningarna några särskilda krav, utan förstod att alla på samma sätt ’blir frälsta genom Herren Jesu nåd’ (Apg 15:11). Paulus sa vidare: ”Gud som känner hjärtat, har vittnat för dem (alltså för hedningarna) genom att ge den Helige Ande åt dem likaväl som åt oss” (Apg 15:8).

MUSIK

Man kontrollerade om det som skett stämde med Gamla Testamentet och vad profe-terna hade sagt, och i församlingen krets i Jerusalem sa Jakob: ”Det stämmer överens med profeternas ord, där det heter: ”Därefter skall Jag vända tillbaka och åter bygga upp Davids fallna boning. Dess ruiner skall Jag bygga upp och Jag skall upprätta den igen, för att ALLA ANDRA MÄNNISKOR skall söka Herren, ALLA HEDNINGAR, över vilka Mitt namn har nämnts. Så säger Herren, som gör detta, det som är känt från evighet” (Apg 15:16-18 = Amos 9:11-12).

Så gick det alltså till när evangeliet om Jesus blev klarlagt och började spridas.

Det eviga livets ord förkunnades sedan under Paulus 3 missionsresor och slutligen under hans resa till Rom omkring år 60 e. Kr.

Det tog omkring 1000 år innan budskapet -genom Ansgar, Nordens apostel- nådde ända hit upp till våra trakter och nu har det gått ytterligare omkring 1000 år sen dess.

Under en period av cirka 15 år missionerade Paulus hela Mindre Asien. Vad har vi gjort under de 1000 år som gått? Är Norden missionerat och kristet i dag? Är det eviga livets ord känt av alla?

Vad ska du och jag svara vår Herre på den dagen när det ska klarläggas vad vi gjort och inte gjort under vårt liv, med den gåva och de möjligheter vi fått? Vad har du och jag gjort för ’dessa mina minsta’ som Jesus talar om i Matt 25:40? Kommer vi att få höra Herrens ord när Han säger: ”Kom, ni Min Faders välsignade, och tag i besitt-ning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse”? (Matt 25:34).

Eller kommer Han att säga till dig och mig: ”Jag har aldrig känt er; gå bort ifrån Mig, ni förbannade, till den eviga elden som är beredd åt djävulen och hans änglar” (Matt 25:41). Låt oss pröva oss själva, rannsaka våra hjärtan och vända om, om vi befinner oss på en olycksväg, och medan det finns tid välja den eviga vägen, i tro på Jesus.

Vi ber: Gode Gud! Förlåt oss våra synder i Jesu namn och fräls oss. Hjälp oss att i Din kraft sätta en ny standard i våra liv, så att vi lever rent och rättfärdigt, och i varje stund är beredda att möta Dig när Du kommer tillbaka på himmelens skyar. Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer