25 maj 2022

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Låt folket hora allt om detta nya liv (Apg 5:20 - Bibel 2000)

Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi ska få en lugn stund tillsammans du och jag. Som du vet har de här programmen en klar evangelisk grundton, som innebär att evangeliet om Jesus Kristus, Guds Son, förkunnas tydligt och klart. Evangeliet om Jesus, vägen till Gud, är inte hemlig eller fördold på något sätt. Nej, den Zir uppenbarad för alla som vill ta del av och tro på det kristna budskapet. Men
innan jag går vidare ska jag be Gud om hjälp och vägledning genom den Helige Ande.
"Gode Gud! Jag kommer till dig med en bon om den insikt som du vet att jag behöver för att på rätt sätt kunna förmedla ditt budskap om frälsning i namnet Jesus vidare till mina lyssnare. Du ensam ser och vet vem eller vilka som just nu lyssnar och med ett
öppet hjärta vill ta emot ordet om dig. Jag ber, Herre, välsigna dem i ditt namn. Amen."
Jesus sa: "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern, utom genom mig" (Joh 14:6). Vill du prova andra vägar för att komma till Gud, så går det väl bra, men det är bara ett slöseri med tid, för det finns ingen annan väg än genom Jesus.
Gud har bestämt att det ska gå till på det sättet och då får du och jag acceptera det, eller hur? Och tro för all del inte att Guds väg innebär någonting negativt för dig! Nej, när Gud gör någonting så är det alltid absolut suveränt uttänkt in i minsta detalj, och när det gäller Jesus så är allting klar1. Från Guds sida alltså! Är det klart f rån din sida?

MUSIK

Du har förstås noterat hur lätt det är att säga att man tror på Gud. Nästan varenda människa tycker att det är naturligt och riktigt. Men, så fort man börjar tala om Jesus...
och att han är den enda vägen, bort från synden - genom försoningen och förlåtelsen för människans skuld - då blir det mycket svårare med detsamma. Jag är inte riktigt klar över varför det är så, men jag tror att det beror på att det ligger en Guds kraft innesluten
i namnet Jesus. En kraft som är så stor och mäktig så att den en gång - på Golgata kors övervann,
synden och besegrade den för evigt.
Det är därför Jesus är 'vägen - segervägen'. För att den av synden stängda vägen till Gud skulle kunna öppnas igen, var det tvunget att någon besegrade synden. Synden utgjorde ju själva universalhindret för människan att nå fram till Gud. Och den som besegrade synden var just Jesus. Han dog för syndens skull - för din synd! Så öppnade han vägen för dig, för att du skulle kunna bli fri från syndens förbannelse, få frid i ditt hjärta och till slut ett evigt liv... genom tron.
Det är bara genom tron på honom, JESUS, som du kan få del av Hans seger. Och den segern gäller för alla som vill tro. Om Jesu seger på Golgata kors gäller för alla, då gäller den ju för Dig också - eller hur? Så ar det, min vän! Du behöver inte göra någonting alls själv, mer an att tro på Jesus och det som han redan har gjort.

MUSIK

Det underbara med den seger som Jesus har vunnit, en gång för alla, är att du och jag inte varken behöver eller kan göra någonting för att göra oss förtjänta av den. Allt är redan gjort!
Du kan inte göra någon ansträngning... hur stor eller hur liten den än må vara... Du kan inte betala någonting... Ingen summa... hur oändligt stor den än skulle kunna vara, eller vilket slag av offer den än skulle kunna tänkas innebära...
I Guds ögon finns det inget offer som kan bli större, än det som Gud redan en gång har offrat, när han offrade sin egen Son och lät honom dö för Dina och mina synder.
Varför gjorde Gud så?
Jo, den bistra sanningen är att det fanns ingen annan utväg. Eftersom alla människor i hela människosläktet drabbades av syndens gener, genom att vår förfader Adam, syndade, så behöver alla människor också bli fria från synden.
Bibelordet är alldeles kristallklart på den punkten. Så här står det: "Om vi säger att vi inte har någon synd, så bedrar vi oss själva, och sanningen ar inte i oss" (1 Joh. 1:B).
Men Gud lämnar oss inte i sticket... där... med våra synder.
Nej, han säger (vers 9): "Om vi bekänner våra synder, så ar han (Gud) trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet."
När du bekänner din synd - (inte min, den får jag bekänna själv; - men när du bekänner DIN synd, då förlåter Gud DIG alla dina synder därför att din tro på Jesus verkar för Dig.

MUSIK

När Gud har förlåtit dig alla dina synder... hur många har du då kvar? Svaret är: INGA ALLS. Nej, just det... när Jesus dog för alla synder, så var det verkligen för alla. Dina också!
Jesus har alltså försonat hela världens synd. Din och min och alla människors synd.
Syndaskulden som skulle betalas med blod... Jesu blod... den var ohyggligt stor. Men offret som betalade skulden hade ett ändå mycket större värde. Alltså kommer det aldrig i evigheternas evigheter att någonsin ifrågasättas om syndaskulden är betald eller inte. DEN AR BETALD! Punkt och slut! Det återstår bara för dig att tro. I samma ögonblick som du tror på Jesus och förtröstar på Honom av hela Ditt hjärta, så får du del i
Hans seger som övervann synden - Din synd.
Förstår du nu varför Jesus sa: "Jag är vägen och sanningen och livet?"
Som jag sa i början... det finns ingen annan väg. Jesus är Vägen. Jesus är inte bara vägvisaren i ditt sökande efter vägen till Gud. HAN ÄR SJÄLV VÄGEN! Och den vägen är öppen för dig... det är bara att börja vandra på den... i tro. Det är därför jag ibland talar om 'trons väg' för dig och mig här under vår stund på jorden. För det är här på jorden som Jesus har makt att förlåta synder. Det står inte att det finns någon förlåtelse i Jesu namn efter Din bortgång. Men det står att i dag är frälsningens dag... och här på jorden finns det förlåtelse för den som vill tro och bekänner sin synd.
Vill du bekänna Din?

MUSIK

När man talar om kristendom... och om Guds Son, Jesus Kristus... så finns det många som säger - kanske du också: "Hur kan man veta att just kristendomen ar rätt och att just Jesus är den rätta vägen... det kan ju kanske vara Muhammed eller Buddha eller någon annan av alla gudar och profeter som det talas om - eller hur?"
Mitt svar ar: Prova! Ge Gud en chans att bevisa SIN existens för dig - låt oss säga under 30 dagar. Den dag som ditt liv är slut, då blir du klar över - men på ett annat sätt- vilken vag som är den rätta. Jag menar att då som först får du uppleva vem som för dig genom
dödsskuggans djupa dal... i verkligheten. Men då är det också för sent att ångra sig.
Nu är det alltså inte så att du behöver vara i osäkerhet om detta ända tills du dör.
Genom din tro får du uppleva hur Guds nåd liksom omsluter dig på ett så underbad sätt, och fyller dig med en sådan förvissning genom sin egen Helige Ande, att du blir helt övertygad i ditt innersta om att Guds väg genom Jesus Kristus är den enda, den rätta och den som leder till det eviga livet.
Tag fram din bibel och slå upp Johannes evangelium. Där står det så här:
"Detta är evigt liv att de känner DlG, den ende sanne Guden, och den Du har sant, Jesus Kristus" (Joh. 17:3 - 1917).
Det eviga livet finns alltså i kunskapen om Gud.,. genom Jesus, Guds Son.
Förstår du nu varför Jesus sa att han är Livet? Alltså det eviga livet - i Gud. Men du ska observera en sak. Det är inte tron som frälsar dig * utan BEKANNELSEN AV JESUS
SOM HERRE I DITT LIV (Rom 10:9 - 1917).

MUSIK

Hur är det då slutligen med sanningen? Pontius Pilatus sa ju en gång, när han lät döma och utlämna Jesus: "Vad ar sanning?"
Jesus sa: "JAG är sanningen..." Vilken sanning menade Jesus? Jo, han menade sanningen om Gud och sanningen om den försoning för synden som finns i Honom själv och som blev känd genom döden som Jesus led, trots att han var oskyldig. Det var då Gud uppenbarade sanningen... som hade varit fördold sedan tidens början. Sanningenatt Jesus var Guds 'offerlamm'för alla synder, och att vägen som stängdes på grund av de första människornas synd.., nu var öppnad igen, genom att Jesus dog och på det sättet tog bort människosläktets synd och övervann dödens makt - för alltid.
Förstår du nu att sanningen finns i Jesus? JESUS ÄR SVARET!
"Ty, så älskade Gud välden att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror, icke ska förgås utan ha evigt liv" står det (Joh 3:16 - '1917).
Det är hela det kristna evangeliets hemlighet och kärna. GUD älskar dig och har gjort allt för dig, för att du ska finna vägen, sanningen och det eviga livet. Jesus dog för dig!
Förstår du nu varför Jesus sa: "Jag är vägen, sanningen och livet!"
Dagens minnesord: "Hos ingen annan finns frälsningen..." (Apg 4:12- Bibel 2000).

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer