18 september 2018

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”När han kommer, skall han överbevisa världen om synd och rättfärdighet och dom: om synd, ty de tror inte på mig (Jesus)…”
(Joh 16:8-9 – SFB)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. I dag ska jag tala om Jesus - syndarens vän. Observera att jag inte sa ‘syndarnas’ vän. Varför är det så viktigt? Jo, Jesus tar aldrig människor i klump, utan alltid var och en personligen. Vilken är då syndare inför Gud? Det är den som inte tror på Jesus, Guds Son (Joh 16:9). Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning och hjälp så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag tackar dig för att jag får komma inför dig med min bön om hjälp och vägledning inför den här stunden. Du vet, Herre, att jag behöver det varenda dag och stund. Vägled mig i ditt ord, Herre, och hjälp mig att förmedla ditt budskap på rätt sätt så att det kan bli till välsignelse och hjälp för någon lyssnare. Amen.”

Jesus sa till sina lärjungar: ”Jag säger er sanningen: Det är bäst för er att jag går bort. Ty om jag inte går bort, kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går bort, skall jag sända Honom till er. Och när Han kommer, skall Han överbevisa världen om synd  och rättfärdighet och dom: om synd, ty de tror inte på mig, om rättfärdighet, ty jag går till Fadern och ni ser mig inte längre, om dom, ty denna världens furste är dömd” (Joh 16:7-11 – SFB).

Synd är otro! Det finns ingen ‘syndkatalog’ som räknar upp någon gärning som är synd eller om synden är liten eller stor. Vi människor har fått för oss att sätta upp en mängd regler om än det ena och än det andra, som någon sorts ‘utvidgning’ av 10 Guds bud. Men Jesus sa att SYND ÄR OTRO och ingenting annat!

MUSIK

Visst kan vi syssla med att göra upp långa listor och sedan rangordna olika saker som vi inte vill acceptera, det vi möjligen kan acceptera (i en sorts grå-zon), och det som vi utan vidare accepterar inom den kultur och de vanor som just vi har i vår del av världen. Men det har ingenting med kristen tro enligt bibelns evangelium och begreppet ‘synd’ att göra.
Men vem kan döma rättvist om och mellan allt och alla??? Det kan bara Gud själv som känner hjärtats innersta motiv och bevekelsegrunder i alla sammanhang. Därför skall inte vi döma!
Att vi alla är syndare men ändå älskade av Gud, är en annan av bibelns utgångs-punkter. Och följaktligen behöver vi också alla del av den försoning och frälsning som Jesus vann på korset - när han bröt syndens makt över oss människor.
Det vill säga om du vill få ett evigt liv så behöver du del av Jesu försoning genom att tro på Honom - inte annars.
Om du inte bryr dig om Jesus eller säger nej till honom, så behöver du inte göra någonting alls. Lev på bara! Rulla om och ha’ kul så länge det varar. Du kan ju alltid hoppas på att få en ny chans innan det är försent... innan ditt liv tar slut - vilket ju kan ske mycket brådstörtat på en mängd olika sätt.

MUSIK

Jag sa förut att ‘synd’ är människans otro i förhållande till Jesus Kristus.
I sammanhanget som handlar om när den judiske rådsherren Nikodemus kommer och besöker Jesus på natten säger Jesus själv:
”Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom Honom. Den som tror på Honom (Jesus) blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn.”

Det är alltså den som inte tror som därmed dömer sig själv, för Jesus säger vidare: ”Och detta är domen: ljuset kom till världen och människorna älskade mörkret och inte ljuset, eftersom deras gärningar var onda. Ty var och en som gör det onda hatar ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas. Men den som lyder sanningen kommer till ljuset, för att det ska bli uppenbart att hans gärning-ar är gjorda i Gud” (Joh 3:17-21 – SFB).

Johannes skriver i sitt första brev så här - om att vandra i ljuset:
”Detta är det budskap som vi har hört från Honom (Jesus) och som vi förkunnar för er, att Gud är ljus och att inget mörker finns i Honom. Om vi säger att vi har gemenskap med Honom  och vandrar i mörkret, så ljuger vi och handlar inte efter sanningen. Men om vi vandrar i ljuset, liksom Han är i ljuset, så har vi gemenskap med varandra, och Jesu, Hans Sons, blod renar oss från ALL synd. Om vi säger att vi inte har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss. Om vi bekänner våra synder, är Han trofast och rättfärdig, så att Han förlåter oss våra synder och renar oss från ALL orättfärdighet. Om vi säger att vi inte har syndat, gör vi Honom till en lögnare, och Hans ord är inte i oss” (1 Joh 1:5-10 – SFB).

MUSIK

Aposteln Johannes fortsätter - om vandringen i ljuset:
”Mina barn, detta skriver jag till er för att ni inte skall synda. Men om någon syndar, har vi en som för vår talan inför Fadern - Jesus Kristus som är rättfärdig. Han är försoningen för våra synder, och inte bara för våra utan också för hela världens. Vi vet att vi har lärt känna Honom, när vi håller fast vid Hans bud. Den som säger: ”Jag känner Honom” och inte håller fast vid Hans bud, han är en lögnare och sanningen finns inte i honom. Men hos den som håller fast vid Hans ord har Guds kärlek verkligen nått sitt mål. Så vet vi att vi är i Honom. Den som säger sig förbli i Honom är skyldig att själv leva så som Han levde” (1 Joh 2:1-6 – SFB).

”Älska inte världen, inte heller det som är i världen. Om någon älskar världen, finns inte Faderns kärlek i honom. Ty allt som finns i världen, köttets begär och ögonens begär och högmod över livets goda, det kommer inte från Fadern utan från världen. Och världen och dess begär förgår, men den som gör Guds vilja förblir i evighet”
(1 Joh 2:15-17).
”Vem är lögnaren, om inte den som förnekar att Jesus är Kristus? Den är Antikrist som förnekar Fadern och Sonen. Den som förnekar Sonen har inte heller Fadern. Den som bekänner Sonen har också Fadern. Låt det ni har hört från början förbli i er. Om det som ni har hört från början förblir i er, kommer ni också att förbli i Sonen och i Fadern. Och detta är vad Han själv lovade oss, det eviga livet” (1 Joh 2:22-25).

MUSIK

”Så uppenbarades Guds kärlek till oss: Han sände sin enfödde Son till världen för att vi skulle leva genom Honom. Kärleken består inte i att vi har älskat Gud utan i att Han har älskat oss och sänt sin Son till försoning för våra synder.
---
”Vi älskar därför att Han först har älskat oss. Om någon säger att han älskar Gud och hatar sin broder, så är han en lögnare. Ty den som inte älskar sin broder som han har sett, kan inte älska Gud som han inte har sett. Och detta är det bud som vi har från Honom, att den som älskar Gud också skall älska sin broder” (1 Joh 4:10,19-21)

Min vän som lyssnar nu. Du är älskad av Gud, precis så som jag nu har låtit bibelns ord förklara för dig. Det är inga slugt uttänkta sagor utan den andliga världens verklighet, så som den är uppenbarad genom Guds Ande, till hjälp och vägledning för dig och för alla människor som vill tro på Gud Fadern och Jesus Kristus, Guds Son.
Om du tillhör dem som undrar och ställer dig frågande till om den andliga världen verkligen existerar eller om det bara är någon sorts mänskliga fantasier, vill jag säga: Låt Gud själv övertyga dig. Jesus sa ju om sig själv: ’Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern (Gud) utom genom mig’ (Joh 14:6).

Min vän! Avfärda inte den kristna tron innan du har prövat sanningsinnehållet i den. Om du uppriktigt söker sanningen i bön till Jesus, så ska du garanterat få ett svar som övertygar dig. OM INTE så lämna alltsamman och vandra vidare på den breda vägen. Fram kommer du alltid – frågan är bara var du hamnar någonstans…

MUSIK

Varför är den här frågan om att finna Jesus och vägen till Gud så svår att få svar på?
I slutet av sin bergspredikan säger Jesus: ”Gå in genom den trånga porten. Ty vid och bred är den väg som leder till fördärvet, och många är de som går fram på den; och den port är trång och den väg är smal, som leder till livet, och få är de som finner den” (Matt 7:13-14 – 1917).

Varför är det få som finner vägen till Gud?
Jag tror att det kan finnas flera svar på den frågan. Ett svar är kanske att det så få som verkligen uppriktigt försöker hitta den rätta vägen – det kristna evangeliets väg.

Ett annat svar är kanske att många söker vägen till Gud på fel ställe. Kanske bland andra religioner eller personer som kommit fel och tror att de själva är gudar…

Ett tredje svar kan vara att de, liksom judarna, tror att om de bara följer Mose lag så ska deras goda gärningar leda fram till rättfärdighet inför Gud. Men enligt kristen tro finns det ingen sådan egenrättfärdighet, utan allt är av nåd och beror bara på JESUS KRISTUS, Guds Son, och tron på honom som har dött på ett kors för oss alla.

Dagens minnesord: ”De har ju förkastat Herrens ord; vari är de då visa?” (Jer 9:13). ”Ty lagen har fått sin ände i Kristus, till rättfärdighet för var och en som tror”
(Rom 10:4).

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer