2 oktober 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Under den här stunden tänker jag tala om himmelriket - som en pärla värd att leta efter och försaka allt för. Men innan jag går in på det ska jag be om Guds vägledning och hjälp så allt blir rätt både tänkt och sagt.

”Gode Gud! Jag kommer till dig för jag behöver som alltid vägledning i bibelordet och hjälp med att förmedla budskapet på rätt sätt. Herre, låt någon lyssnare som söker dig, få uppleva din välsignelse och vägledning i sitt hjärtas innersta. Amen.”

Jesus sa: ‘Jag ska tala i liknelser, jag ska förkunna hemligheter, gömda sedan tidens början’ (Matt 13:35; Ps 78:2 – Levande Bibeln – LB).

”På samma sätt som tistlarna skiljs från vetet och bränns upp, så ska det vara vid tidens slut. Jag ska sända ut mina änglar, och de ska rensa ut allt ont från Guds rike och allt som leder till synd. De onda människorna ska de kasta i den brinnande ugnen. Där kommer man att gråta och skära tänder. Men de rättfärdiga kommer att lysa som solen i sin Fars rike.
LYSSNA PÅ VAD JAG SÄGER!

Himmelriket är som en skatt som en man upptäcker i en åker. I sin iver säljer han allt han äger för att få tillräckligt med pengar för att kunna köpa åkern och på så sätt få tag i skatten.”

MUSIK

”Med himmelriket är det också som när en pärluppköpare är på jakt efter dyrbara pärlor. Han gör ett verkligt fynd och får tag på en mycket värdefull pärla. Då säljer han allt för att kunna köpa den.
Himmelriket liknar också ett nät som en fiskare kastar ut i vattnet och får upp fisk av olika slag, både bra och dåliga. När nätet är fullt drar han upp det på stranden och sätter sig ner och sorterar fisken. De ätbara fiskarna lägger han i en korg, men de andra slänger han bort. Så kommer det att vara vid tidens slut. Änglarna ska komma och skilja de onda människorna från de goda människorna och kasta de onda i den brinnande ugnen. Där kommer man att gråta och klaga” (Matt 13:40-50 – LB).

Några andra av Jesu liknelser om himmelriket som Han använde sig av för att lättare kunna förklara för folket, är dels den om senapsfröet som är litet till en början men som kan växa och bli stort -till skydd för himlens fåglar- därför att det har liv i sig, och slutligen den som handlar om ‘en kvinna som bakar bröd. Hon tar en viss mängd mjöl och blandar samman det med lite jäst (surdeg) och arbetar sedan degen tills jästen har trängt igenom den.’ (Matt 13:31-33 – LB).

Finns det sammanfattningsvis någonting som är gemensamt för alla liknelserna? Kanske rentav någonting som vi nutida människor verkligen bör lägga på minnet?
Ja! Himmelriket är något mycket värdefullt, som man ger allt för och satsar allt på.

MUSIK

Att satsa allt i livet, utan inskränkningar, betyder ju också att den iver man känner och glädjen över förmånen att få vara med, genomsyrar allt man gör. Ingenting får komma emellan. Ingen uppoffring är för stor. Man skyr ingen möda för att lyckas... Här gäller det att vara med när himmelriket ska intas... eller hur? Framåt!!!

Det är därför Jesus så uppfordrande säger: ”Lyssna på vad jag säger!”
Jesus var ju den ende som verkligen kände till något om både det himmelska och det jordiska. Därför ville han också på det bestämdaste fästa sina lyssnares upp-märksamhet på det han hade att säga och just därför bör du och jag ta till oss det med det största allvar.

Både onda och goda människor vill in i himmelriket. Det är därför som Jesus ‘i liknel-sen om fiskarna’ talar om att änglar (som inte tar fel) ska skilja dem åt. Jesus säger att ‘från Johannes döparens dagar intill denna stund tränger himmelriket fram med storm, och människor storma fram och rycka det till sig. Ty alla profeterna och lagen har profeterat intill Johannes’ (Matt 11:12-13 – 1917).

Vilka är då himmelriket avsett för? Jo, det är avsett för dem som erkänner Sanningen i Jesus Kristus - alltså de som ger Gud rätt. De som söker Guds rike och hans rätt-färdighet först, och vill uppleva Guds välsignelse kommer att få göra det.

Himlen ÄR en verklighet. Om det inte hade varit det, så hade ju inte Jesus behövt vinnlägga sig så mycket om att förklara ‘det oerhört värdefulla’ i det som en skatt, en pärla osv. som man skulle vara beredd att ge absolut allt för att få eller nå fram till.

MUSIK

Min mamma som dog för många år sedan, berättade vid ett tillfälle att hon fått göra ett besök i himlen. Oavsett om du tror på det eller inte, så var det så som Hon upp-levde det, och berättade för oss andra -i vuxen ålder- om hur det var. Därför ska jag kort återge hennes berättelse.
Hon fick se det kristallklara vattnet, som bibeln beskriver så här: ”Och han (ängeln) visade mig en ström med levande vatten, klar som kristall. Den gick ut från Guds och Lammets tron och flöt fram mitt igenom stadens gata. --- (Upp 22:1-2 – 1917).

Där vid vattnet fick hon sätta sig ner i gräset och svalka sina trötta fötter. Hon berättade att hon aldrig sett så mjukt och grönt gräs någon gång här på jorden och aldrig heller blommor i så underbara färger. Luften var hög och ren, frisk och klar.

Allt var bara ljuvlighet och absolut värt att satsa allt på.
”Den som tror på Jesus har allt att vinna och ingenting att förlora” - sa min mamma till sist.
Sedan länge är hon nu framme vid sin längtans mål och väntar på oss andra som ännu är kvar här på jorden.

Jag vet inte om du har funderat över varför det finns ett himmelrike överhuvudtaget, som bibeln talar om? Kan vi inte fortsätta att bo och leva här på jorden? Går inte det? Nej, tydligen är det en omöjlighet i det långa loppet, eftersom ondskan breder ut sig hela tiden på bekostnad av dem som är goda och försöker leva ett ordentligt liv.

MUSIK
  
Även om det faktiskt är så att djävulen och allt det onda är besegrat en gång för alla av Jesus Kristus, så fortsätter han ändå så länge det finns allra minsta möjlighet att förleda ytterligare någon enda människa att inte tro på sanningen.

Sedan finns det en mycket viktig anledning till, och det är Guds långmodighet.
Eftersom Gud vill att alla människor ska bli frälsta, så ger han inte heller upp i första taget. Inte förrän ondskan har nått sin förutbestämda kulmen, kommer Gud in i hand-lingen, och går till verket precis som han har planerat det hela från urminnes tid.

Och när inträffar den tiden, frågar du kanske. När är Guds långmodighet slut?
Jo, den inträffar när ‘hedningarnas tider är fullbordade’ - alltså när det antal hedningar som Gud bestämt, genom att kalla dem till frälsning och utvälja dem i Jesus Kristus, har kommit in i Guds rike genom tro och omvändelse.

Jag tror personligen inte att Gud bestämt en särskild dag eller datum för när detta ska ske, utan det beror på när alla folk har fått höra evangeliet och med sin egen fria vilja fått möjlighet att ta ställning till det. Och det beror i sin tur på hur snabbt evange-liet kan spridas runt vår jord.

Johannes skriver i Uppenbarelseboken om hur han fick se och höra människor av alla stammar och språk, folk och folkslag som friköpts åt Gud genom Jesu blod, sjunga en ny sång (Upp 5:9 – SFB).

Aposteln Petrus skriver om Jesu Kristi återkomst till jorden och att den dagen kan ‘påskyndas.’ Så här står det:
”Då nu allt detta går mot sin upplösning, hur heligt och gudfruktigt skall ni då inte leva, medan ni väntar på Guds dag och påskyndar dess ankomst - den dag som får himlar att upplösas i eld och himlakroppar att smälta av hetta. Men nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor, väntar vi på efter Hans löfte” (2 Petr 3:11-13 – SFB).

MUSIK

Om den slutliga domen skriver Johannes:
”Och jag såg en stor vit tron och honom som satt på den. För hans ansikte flydde jord och himmel, och det fanns ingen plats för dem. Och jag såg de döda, både stora och små, stå inför tronen. Och böcker öppnades, och ännu en bok öppnades, livets bok. Och de döda blev dömda efter sina gärningar, efter vad som stod skrivet i böckerna. Och havet gav igen de döda som fanns i det, och döden och helvetet gav igen de döda som fanns i dem, och var och en dömdes efter sina gärningar. Döden och helvetet kastades i eldsjön. Detta, det vill säga eldsjön, är den andra döden. Och om någon inte fanns skriven i livets bok kastades han i eldsjön” (Upp 20:11-15 SFB).

”Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden hade försvunnit, och havet fanns inte mer. Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner från himlen, från Gud, redo som en brud, som är smyckad för sin brudgum. Och jag hörde en stark röst från tronen säga: ’Se, nu står Guds tabernakel bland människorna, och han skall bo hos dem och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem. Och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer och ingen sorg och ingen gråt och ingen plåga. Ty det som förr var är borta” (Upp 21:1-4 – SFB).

Dagens minnesord: ”Men nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor, väntar vi på
                                 efter hans löfte” (2 Petr 3:13 – SFB)

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer