7 mars 2021

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Ps 87:7

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Från psalm 87 och vers 7 har jag hämtat den bibeltext som är utgångspunkten för den här stunden. Psalmisten utbrister där: ”Alla mina källor har jag i Dig.” Men innan jag går vidare och fördjupar mig i texten ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt tänkt och förmedlat av mig.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med två tomma händer och ber om din direkta väg-ledning genom den Helige Ande, så att det budskap som du vill ha framfört också blir förmedlat på ett sådant sätt att det kan tas emot av den som vill lyssna in din röst och ta emot ditt ord i sitt öppna hjärta och sinne. Amen.”

Den här 87:e psalmen handlar om Sion -det himmelska Jerusalem- där alla troende en dag ska samlas. I bibelns sista bok -Uppenbarelseboken- beskriver Johannes den heliga staden som Gud låter en av sina änglar visa honom, och de som får bo där är alla de som har sina namn skrivna i Livets Bok - Lammets bok (Upp 21:10-27 – SFB).

Vilka är de? Om vi går tillbaka till Uppenbarelsebokens 7:e kapitel så får vi reda på det. Det är de som är med i den stora vitklädda skaran som ingen kunde räkna.

Johannes skriver (Upp 7:13-17 – SFB):

”En av de äldste frågade mig: Dessa som är klädda i vita kläder, vilka är de och vari-från har de kommit? Jag svarade: Min herre, du vet det. Då sade han till mig: Dessa är de som kommer ur den stora nöden, och de har tvättat sina kläder och gjort dem vita i Lammets blod. Därför står de inför Guds tron och tjänar honom dag och natt i hans tempel, och han som sitter på tronen skall slå upp sitt tabernakel över dem. De skall aldrig mer hungra eller törsta, inte heller skall solen eller någon annan hetta träffa dem. Ty Lammet som står mitt för tronen skall vara deras herde och leda dem till livets vattenkällor, och Gud skall torka bort alla tårar från deras ögon”.

MUSIK

Handbok för Livet uttrycker texten i psalm 87 så här: ”Högt på sitt heliga berg har Gud byggt Jerusalem, den stad han älskar mer än någon annan! Du Guds stad, hur mycket underbart får man inte höra om dig, för Herren säger:

I Egypten och Babylonien finns det människor som känner mig, och också bland filistéerna och i Tyrus och Etiopien ber man till mig. Men en dag ska man säga om Jerusalem: Alla invånare känner Gud! Ja, Gud, den högste har grundat denna stad. Herren ska räkna alla folk och göra upp en lista över dem, och där ska han ange vilka som är medborgare i Jerusalem. Och vid festerna ska de dansa och sjunga: Jerusalem är källan till alla våra välsignelser” (Ps 87:1-7 – HfL). Varför det alltid sker så kontroversiella händelser i Jerusalem vet jag inte, men troligen beror det på att staden som enligt bibelns källor var huvudstad i Israel redan omkring år 1000 f. Kr. och återigen blev huvudstad 1949 i den nyupprättade staten Israel, är en helig stad för alla de tre världsreligionerna, judendomen, kristendomen och islam.

MUSIK

Från år 637 fram till 1917, då Palestina blev engelskt protektorat, var Jerusalem i muhammedanernas händer och de hävdar som bekant fortfarande att landet är deras och har blivit ockuperat av judarna – vilket historien alltså klart motbevisar.

Men den heliga staden är kontinuerligt utsatt för strider och angrepp av alla de slag, och förmodligen kommer det att fortsätta så ända till den dag då Jesus kommer tillbaka som Fridsfursten och Frälsaren och sätter sina fötter på Oljeberget.

Profeten Sakarja skriver om detta så här: ”Se, Herrens dag kommer! Då skall man dela bytet bland er. Ty jag skall samla alla hednafolk till strid mot Jerusalem. Staden kommer att intas, husen plundras och kvinnorna våldtas. Halva staden skall föras bort i fångenskap. Men återstoden skall inte bli utrotad. Sedan skall Herren gå ut i strid mot dessa hednafolk, så som han stred förr på drabbningens dag. På den dagen skall han stå med sina fötter på Oljeberget, mitt emot Jerusalem, österut. Och Oljeberget skall delas mitt itu, från öster till väster, till en mycket stor dal genom att hälften av berget viker undan mot norr och andra hälften mot söder. Och ni skall fly ner i dalen mellan mina berg, ty dalen mellan bergen skall sträcka sig till Asel. Ni skall fly som när ni flydde för jordbävningen på Ussias, Juda kungs, tid. Då skall Herren, min Gud, komma och alla heliga med dig” (Sak 14:1-5 – SFB).

Bibeln uppmanar oss gång på gång att vara beredda på den dag då Jesus kommer tillbaka och att den dagen snart är inne är man i kristenheten ganska eniga om, även om ingen, mer än Gud själv, vet varken dag eller stund. Vad skulle vi göra om vi visste när Jesus kommer tillbaka? Skulle vi i så fall leva våra liv annorlunda?

Sanningen är att den dagen kan komma precis när som helst, och det enda vi kan göra är att vara beredda och leva ett rent liv inför Guds ansikte.

MUSIK

När Jesus föddes in i vår värld så kom han INTE oväntad, för profeterna hade sedan länge sagt både ATT det skulle ske och VAR. Profeten Jesaja hade sagt att jungfrun skulle bli havande. Hon skulle föda en son som skulle heta Immanuel (7:14) och på hans axlar skulle herradömet vila (9:6). Han skulle bli slagen för våra missgärningars skull och Gud skulle lägga all skuld på honom. Han skulle bära våra synder och träda in i överträdarnas ställe (53:5-6, 12).

Profeten Mika sade att Jesus skulle födas i Betlehem och att han skulle härska i Israel (5:2). Det enda man inte visste var NÄR och HUR han skulle komma.

Att Messias skulle födas av en jungfru, var ju visserligen skrivet hos profeterna, men stämde inte överens med de förväntningar judarna hade.

Man trodde att Jesus skulle befria Israel från den romerska ockupationsmakten, men Guds plan var mycket mer omfattande än så. Hans plan var att Jesus skulle befria hela mänskligheten från alla deras synder, bara de trodde på Jesus som sin Frälsare.

Guds tankar är alltid högre än våra människotankar och för det mesta förstår vi dem inte eftersom vi är så begränsade och egocentriska. Vi ser nästan alltid först och främst ser till vår egen situation och våra egna materiella behov, medan Gud har ett helt annat synsätt som alltid riktas först mot det mest väsentliga – nämligen det eviga och andliga, och sedan i andra hand, till de timliga mänskliga behoven.

MUSIK

På samma sätt som det var när Jesus kom första gången, är det i våra dagar. För den som läser sin bibel är det helt uppenbart att Jesus ska komma tillbaka en andra gång, på himmelens skyar, för att hämta de sina, alltså de som tror på Honom som sin Frälsare och räddare (Matt 24:29-31; Apg 1:11 – SFB). Men hur många det är som har en sådan (uthållig) tro kommer att visa sig på den dagen. Jesus sa: ”Skall väl Människosonen, när han kommer, finna en sådan tro på jorden? (Luk 18:8 -SFB).

Min käre vän som lyssnar nu – om du har läst i din bibel hur den här tidsålderns slut ska bli, och om Jesu återkomst på himlens skyar för att hämta dem som förtröstar på Honom – gläds ditt hjärta eller blir du rädd för att du inte vet hur det kommer att bli?

Jesus sa inte att budskapet om frälsning och räddning skulle spridas över hela vår värld för att skrämma någon, utan för att alla som vill ta emot frälsningens budskap ska känna sig trygga oavsett vad som händer runt omkring dem. Det budskap som Herrens ängel förkunnade när Jesus föddes var ett glädjebudskap. Han sa:

Se, jag bär bud till er om en stor glädje för hela folket. Ty i dag har en Frälsare blivit född åt er i Davids stad, och han är Messias, Herren” (Luk 2:10-11 – SFB).

Det var det största glädjebudskap som proklamerats för hela mänskligheten.

Johannes skriver i sitt första brev:

”Den som bekänner att Jesus är Guds Son, i honom förblir Gud och han själv förblir i Gud. Och vi har lärt känna den kärlek som Gud har till oss och tror på den. Gud är kärlek och den som förblir i kärleken förblir i Gud, och Gud förblir i honom. I detta har kärleken nått sitt mål hos oss: att vi är frimodiga på domens dag. Ty sådan han är, sådana är också vi i den här världen. Rädsla finns inte i kärleken, utan den fullkom-liga kärleken driver ut rädslan. Rädslan hör ju samman med straff, och den som är rädd är inte fullkomnad i kärleken” (1 Joh 4:15-18 – SFB).

MUSIK

Om du känner tvivel eller tveksamhet i ditt hjärta, så tacka Gud för att han sänt sin Son till din frälsning också. Öppna ditt hjärta för Jesus, tro på honom och bekänn dina synder, så får du hans förlåtelse för dem och kan se framtiden an med största tillförsikt, därför att du då, genom Guds Nåd, har del i Jesu rättfärdighet genom din tro på honom.

Glöm aldrig att den här frälsningsvägen genom tron på Jesus bara har en enda grund och det är GUDS NÅD. Du och jag har ingen del alls i frälsningens gåva. Det enda vi kan göra är att ta emot gåvan i vårt hjärta genom att tro på Jesus, bekänna Honom som Herre i vårt liv och inte släppa taget utan ständigt leva i blodets renhet.

”Om vi vandrar i ljuset, liksom Han är i ljuset, så har vi gemenskap med varandra, och Jesu, hans Sons, blod rena R oss från all synd. Om vi säger att vi inte har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss. Om vi bekänner våra synder, är Han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet” (1 Joh 1:7-9 – SFB).

Om du vill vara med en dag i Guds himmel så följ de råd som jag har anvisat i bibeln.

Gud välsigne dig!

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer