4 mars 2021

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Mal 3:7

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Från profeten Malaki, kapitel 3 och vers 7 har jag hämtat den bibeltext som bildar bakgrund till den här stunden. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer inför ditt ansikte med två tomma händer och utber mig din Helige Andes vägledning och totala kontroll över mina tankar, ord och handlingar, så att det budskap som du vill ha framfört också blir förmedlat på ett rätt sätt. Amen.”

Som rubrik till det här bibelavsnittet från Malaki står det: ”Israel inser inte sin synd” och profeten uppmanar därför sitt folk att vända om till Herren Sebaot.

Sakarja, en annan av Guds profeter under det gamla förbundets tid, uppmanade också sina fränder på samma sätt till omvändelse med orden:

”Vänd om till mig, säger Herren Sebaot, så skall jag vända om till er, säger Herren Sebaot” (Sak 1:3 – SFB).

Gud var vred på fäderna för att de inte hade lyssnat till de gångna tidernas profeter som predikade och sade: ”Så säger Herren Sebaot: Vänd nu om från era onda vägar och era onda gärningar. Men de lyssnade inte och aktade inte på mig, säger Herren.” Guds röst kom till Sakarja och han fick del av Herrens ord år 520 f. Kr. Han var också med bland dem som återvände från exilen i Babel år 538 för att bygga upp templet i Jerusalem.

MUSIK

Jag har inget mandat att på något liknande sätt anklaga våra fäder för ohörsamhet och därför gör jag det inte heller. Däremot har jag en bestämd känsla av att det är vi, du och jag, i vår tid, som behöver ta till oss Guds uppmaning att vända om till Honom och lyssna till Hans röst för att vi ska lyda hans befallningar och kunna fullfölja hans plan. Om vi lägger våra liv i Guds händer och helhjärtat lyssnar in hans röst, så vill han ingenting hellre än att leda oss på sina vägar, som alltid är de enda rätta.

Därför finns det ingenting som är viktigare än att göra precis det. Lyssna in Guds röst, och när vi har förstått vad Han har sagt, så kan vi gå vidare i hans kraft när han låter vägen öppna sig för oss. Vi ska alltid akta oss för att springa före eller halka efter Gud, för det är så mycket som händer parallellt och som har samband med det komplicerade nätverk som vi själva är en liten del i, men som vi inte varken ser eller förstår därför att vårt förstånd inte täcker alla de aspekter och förhållanden som Gud ensam har den totala och inträngande insikten i.

Vi måste förtrösta till 100% på att Gud vet allt och har allt under sin absoluta kontroll. För då kan vi vara helt lugna och vila i att han som skapat himmel och jord vet exakt vad han gör och hur allting samverkar. Det finns helt enkelt ingenting i hans skapelse som sker utom hans kontroll. Jesus sa till och med: ”Säljs inte fem sparvar för två öre? Och inte en enda av dem är bortglömd hos Gud” (Luk 12:6 – SFB).

MUSIK

När vi förtröstar på Gud så behöver vi inte bekymra oss så mycket. Jag menar inte alls att man bara ska sätta sig ner och vänta på att allting ska ordna sig av sig själv, för det gör det inte, men jag menar att man behöver inte oroa sig för allting som en del gör. De blir till slut alldeles sönderstressade. I stället för att leva lugnt och harmo-niskt så för man över sin psykiska oro och disharmoni till kroppens alla vitala delar. Sedan är det ju inte kostigt om man mår dåligt – eller hur? Kroppen och själen häng-er ju ihop.

Jesus sa till sina lärjungar: ”Gör er inte bekymmer för ert liv, vad ni ska äta, eller för er kropp vad ni skall klä er med. Livet är mer än maten och kroppen mer än kläderna. Ge akt på korparna. De sår inte och skördar inte, de har inte förrådsrum eller loge, och ändå föder Gud dem. Hur mycket mer värda är inte ni än fåglarna? Vem av er kan med sitt bekymmer lägga en enda aln till sin livslängd? Om ni inte ens förmår så lite, varför bekymrar ni er då för allt det andra? Ge akt på liljorna, hur de växer. De arbetar inte och spinner inte. Men jag säger er att inte ens Salomo i all sin prakt var klädd som en av dem. Om nu Gud ger sådana kläder åt gräset, som i dag står ute på marken och i morgon kastas i ugnen, hur mycket mer skall han då inte klä er. Så lite tro ni har! /…/ Sälj vad ni äger och ge gåvor. Skaffa er en börs som inte slits ut, en outtömlig skatt i himlen, dit ingen tjuv når och där ingen mal förstör. Ty där er skatt är, där kommer också ert hjärta att vara” (Luk 12:22-28, 33-34 – SFB).

”Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också. Gör er alltså inte bekymmer för morgondagen. Den skall själv bära sitt bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga” (Matt 6:33-34 – SFB).

MUSIK

Det finns, tråkigt nog, många människor som lever på ett oroligt och besvärligt sätt trots att de inte alls skulle behöva göra det. Varför man inte vill tro och ta till sig det kristna budskapet om förlåtelse för sina synder och ta emot den inre andliga harmoni som man erbjuds av Gud i evangeliet vet jag inte. Antagligen beror det på att vi människor i alla tider har menat att vi måste -var och en- klara oss själva, och om vi inte kan det så är det ett stort svaghetstecken, och det sårar vår stolthet. Ack ja!

Tänk om vi i stället ödmjukt ville erkänna våra svagheter och ta till oss det bästa råd som finns, nämligen att först söka Guds rike och hans rättfärdighet, för att sedan få allt det andra också. Då hade tacksamheten inför Gud gett oss en sådan injektion av hälsa och nåd, så hela vårt väsen hade mått mycket bättre. ”Gudsfruktan i förening med ett förnöjt sinne är verkligen en stor vinning” (1Tim 6:6 – SFB).

Den gamla bibelboken ger följande råd: ” Håll dig inte själv för vis, frukta Herren och fly det onda. Det skall ge hälsa åt din kropp, ny styrka åt alla dess ben. Ära Herren med dina ägodelar och ge honom det första av all din gröda. Dina lador skall då fyllas av riklig skörd och dina pressar flöda över av vin” (Ords 3:7-10 – SFB).

Om man bara ville pröva så skulle man snart få se att bibelns uppmaningar är sanna.

För fullt tionde till förrådshuset, så att i mitt hus finnes mat” står det ” och pröva så hurdan jag sedan blir, säger Herren Sebaot. Förvisso skall jag då öppna himmelens fönster över er och utgjuta över er riklig välsignelse” (Mal 3:10 – SFB).

MUSIK

När det står så tydligt vad man ska göra för att bli välsignad, varför gör man det inte då? En del människor som har både hört, läst och förstått budskapet säger: ”Jag har inte råd att ge 10 procent till församlingen – Guds förrådshus.” Men, sanningen är i stället den, att man inte har råd att låta bli. Men det får man aldrig klart för sig efter-som man inte prövar Guds vägar enligt hans eget ord. Guds tankar och vägar är så helt annorlunda och så mycket högre än våra mänskliga tankar som himlen är högre än jorden. Gud är inte en människa som har begränsade resurser och ett begränsat förstånd. Nej, Gud har ALL MAKT och hans förstånd är utan gräns. Därför är ingen-ting omöjligt för honom. Han kan göra precis vad han vill, när han vill och hur han vill. Gud är inte problemet utan det är vi människor som är problemet - på grund av vår otro - och synd är otro (Joh 16:9 – SFB).

En vanlig anledning till människors tvivel på en god Gud, är att man frågar sig hur det skulle kunna vara så när det är så eländigt i världen på olika sätt, med alla krig och till exempel oskyldiga nödlidande barn. Konstigt nog frågar man sig aldrig hur det kan komma sig att människor börjar kriga mot varandra och hindrar odlingsbar åkerjord att brukas på det sätt som Gud avsett för att människorna ska få sin dagliga föda.

Himmel och jord startar inte några krig!

Nej, det är människorna själva som i sin ondska och illvilja, stolthet och maktgalen-skap -på grund av syndens makt att förvrida sanningen- inte kan låta bli att fördärva Guds skapelse och döda sina medmänniskor. Där är problemet och eftersom Gud, när han skapade människorna, gav dem en fri vilja och uppgiften att råda över hans skapelse, så begränsar han inte själv den fria viljan mer än i yttersta undantagsfall. Människans onda natur på grund av syndens makt, kan inte ändras på något annat sätt än genom en sinnesändring som har sin grund i Guds frälsning och rening från synden, genom människans tro på Hans Son, Jesus Kristus.

MUSIK

Människorna vill av någon anledning alltid bli någonting stort och märkvärdigt. Tänk om man i stället hade kommit till samma insikt tidigt i livet som en känd läkares och förkunnares mycket tänkvärda ord ger uttryck för när han säger att:

MAN KAN DRABBAS AV SJÄLVFÖRAKT FÖR ATT MAN ÄNNU INTE HAR ACCEPTERAT DET FAKTUM ATT ENS ÖNSKAN ATT BLI NÅGOT STORT ÄR LIVETS SNUBBELTRÅD.”

Ja, det är verkligen så sant som det är sagt. Den snubbeltråden har fördärvat livet för ett oräkneligt antal människor. I sin strävan att nå fram till något högt har man kanske trampat både på sina egna ideal och på någon annans, eller på hans eller hennes självkänsla och krossat honom eller henne. Det kallas ibland för ’att göra karriär’ när man armbågar sig fram och lämnar trasiga människor bakom sig. Men Gud låter inte något sådant vara opåtalt. En vacker dag så hinner allt det där upp en och då slår hämnden till kallt och skoningslöst – på det ena eller på det andra sättet.

”Hämnas inte, mina älskade” står det ”utan lämna rum för vredesdomen. Ty det står skrivet: Min är hämnden, jag skall utkräva den” (Rom 12:19 – SFB) och ”Du skall inte hämnas och inte hysa agg mot någon av ditt folk, utan du skall älska din nästa som dig själv. Jag är Herren” (3 Mos 19:18 – SFB).

Min vän! Följ Guds bud och hans nåd på frälsningens väg - så går det dig väl. Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer