5 mars 2021

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Gal 5:4

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den bibeltext som är bakgrund till den här stunden är hämtad från Gal 5:4, där Paulus till de kristna församlingarna i Galatien skriver om friheten i Kristus, men förmanar dem att inte tro sig om att kunna bli rättfärdiga genom att följa lagen. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt tänkt och framfört av mig.

”Gode Gud! Jag tackar dig för att du alltid vakar över mig, och jag ber dig i dag om nåd och vägledning i ditt ord, så att ditt frälsningsbudskap blir rätt förmedlat av mig till den som med ett öppet öra vill lyssna in din röst och ta emot dig i sitt hjärta. Amen.”

”Ni har fallit ur nåden” när ni kommer bort från Kristus och försöker bli rättfärdiga genom att -enligt lagen- låta omskära er, skriver Paulus. ”Låt er inte på nytt tvingas in under slavoket./…/ Jag försäkrar er att var och en som låter omskära sig är skyldig att hålla hela lagen” (Gal 5:1-4 – SFB).

I vers 5 fortsätter Paulus sedan och förklarar Guds rättfärdighet med orden:

”Vi däremot väntar i Anden genom tron på den rättfärdighet som är vårt hopp. Ty i Kristus beror det INTE på om vi är omskurna eller oomskurna utan om vi har en tro som är verksam i kärlek.”

MUSIK

Det som Paulus här lyfter fram är skillnaden mellan de två förbunden. Det gamla för-bundet (med slavoket enligt Mose lag) representerat av Hagar (trälkvinnan) som fick sonen Ismael, och det nya förbundet (med friheten i Jesus Kristus) representerat av Sara (den fria kvinnan) som fick Isak på grund av Guds löfte, trots att Sara var över 90 år. Båda sönerna föddes ju för övrigt på ett helt normalt sätt. De två förbunden är alltså berget Sinai med lagen, genom Hagar, medan Sara representerar Jerusalem -det himmelska och eviga- och evangeliet med frihet och andlig fruktsamhet.

De som tillhör det himmelska Jerusalem är inte födda till träldom, utan till frihet. Det är inte lagen eller egna gärningar som avgör deras liv och framtid, utan Guds Nåd i Jesus Kristus. Det finns inte rum för både lag och nåd hos någon av oss. Man kan inte ha både fångenskap och frihet. Gud fördömer alla som söker frälsning genom egna goda gärningar. Jesus har ju frigjort oss från lagen genom att han fullgjorde lagens krav i vårt ställe. Därför har lagen inte heller någon makt över oss längre, eller några krav som den kan ställa på oss. (Rom 6:14 – SFB).

Ty livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri från syndens och dödens lag” skriver Paulus till romarna. ”Det som var omöjligt för lagen, svag som den var genom den syndiga naturen, det gjorde Gud genom att sända sin egen Son som syndoffer, han som till det yttre var lik en syndig människa, och i hans kropp fördömde Gud synden. Så skulle lagens krav uppfyllas i oss som inte lever efter köttet utan efter Anden (Rom 8:2-4 – SFB).

MUSIK

De kristna är alltså inte tjänste- eller trälkvinnans barn, utan den fria hustruns barn. De står inte under lagen, utan under nåden. Jesus har ju gjort oss fria från slaveriet under lagen, genom att lagen fick sitt slut i Honom – eftersom han dog i vårt ställe.

Rättfärdiggörelse genom laggärningar och frälsning genom nåd, är varandras abso-luta motsats. Där den ena finns måste den andra bort och vice versa. Den villfarelse som galaterna hade kommit in i -och som Paulus reagerar mot- var, att de försökte hålla sig kvar i båda rättfärdighetsbegreppen samtidigt.

Den som försöker använda lagen som en frälsningsväg, kommer ju in under ’lagens förbannelse’ – alltså den förbannelse som det innebär att av lagen tvingas vandra på en väg som INTE leder till den eftersträvade rättfärdiggörelsen. Det är ju den förban-nelsen vi friköps ifrån när vi tar till oss evangeliets frälsningsbudskap i Jesus Kristus.

I sitt brev till galaterna skriver Paulus: ”Kristus friköpte oss från lagens förbannelse, när Han blev en förbannelse i vårt ställe. Det står skrivet: (5 Mos 21:23) ’Förbannad är var och en som är upphängd på trä’. Vi friköptes, för att den välsignelse Abraham fått skulle i Jesus Kristus komma till hedningarna och för att vi genom tron skulle få den utlovade Anden” (Gal 3:13-14 – SFB).

Allt det som jag nu sagt och citerat ur Skriften betyder att det INTE finns någon väg till rättfärdiggörelse på grund av en människas egna goda gärningar av något slag, trots att många människor verkar tro det. Det finns en sorts vanföreställning om att bara jag själv gör så gott jag kan, så ska det nog ordna sig till slut… Gud är ju en god Gud, så det går säkert bra – tror man? Men det är en av djävulens mest utstuderade lögner, för att människan INTE ska gå Guds väg genom tro på Jesus, utan lita på sig själv i stället. Jesus har ju redan gjort allt för dig och mig och betalat det fulla priset för all vår synd och skuld. Det är ytterligare en anledning till att ingen människa själv kan betala sig fri från sin syndaskuld - eftersom den redan är betald en gång för alla, av Guds Son, Jesus Kristus. Och Gud vill inte att någon annan ska ta åt sig äran för att ha löst hela det frälsningshistoriska problemet med synden och fullbordat segern på Golgata kors. Äran tillhör därför ’bara’ Gud själv och Hans Son, Jesus Kristus.

MUSIK

När du och jag öppnar oss för Gudsordet och tar det till vårt hjärta, så får vi också ta emot Guds Andes undervisning om vad som är rätt riktning på den kristna trons väg, och vilken sanning som är den rätta i alla olika sammanhang. Jesus sa: ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig” (Joh 14:6 – SFB). Det betyder att det INTE finns någon annan rätt sanning om vägen till Gud än den som Jesus visar oss genom tron på Honom själv - Guds Son.

Om vi människor kunde nå fram till frälsning och evigt liv genom vår egen godhet och rättfärdighet, så hade ju inte Gud behövt sända Sin Son till vår värld för att födas, lida och dö – eller hur? Det var ju i så fall alldeles onödigt. Men nu var det absolut omöj-ligt för människan att nå fram till någon egen rättfärdighet. Varför det? Jo, genom synden var hon andligen död och därmed fullständigt oförmögen att bidra på något sätt till sin egen frälsning och räddning. Hon kunde inte ens ropa på hjälp. Är man död så kan man ju inte ropa – eller hur? Hennes ande var död och i den andliga världen är det lika dött som någonsin den fysiska döden i den fysiska världen. Därför dog Jesus för oss, och tog på sig vår synd. Genom människans tro på honom väcker Han oss till nytt och evigt liv. Tron på Jesus innebär alltså en ändring - från död till liv.

MUSIK

Det är inte lätt för oss människor att ta till oss en full kunskap om Gud och den andli-ga världen. Vi är ju fysiska varelser, med kroppar skapade av stoft, men består också av både ande och själ (1 Tess 5:23 – SFB) eftersom Gud blåste in sin egen livsande i oss när han skapade oss. Vår gemenskap med Gud är alltså av andlig natur genom helig Ande. Jesus, Guds Son, som varit med i Guds skapelse redan före tiden, fick av Gud en fysisk kropp när han trädde in i vår värld genom jungfrun Maria. Därför kallas han också för Människosonen. Men det är inte kunskapen om Gud och hans skapel-se som leder till frälsning, utan bekännelsen av Jesus som Herre (Rom 10:10 – SFB).

För att gemenskapen med Gud ska kunna komma till stånd och leda till rättfärdighet måste den alltså vara grundlagd på tro på Jesus och hans förlåtelse för all synd. Paulus skriver i sitt brev till efesierna: ”Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig” (Ef 2:8-9).

Tron beror alltså på Guds trofasthet och är inte någon mänsklig gärning eller presta-tion. Om inte Gud genom den Helige Ande väcker oss från vår andliga död så finns det inget hopp för någon av oss. Men det underbara är ju att Gud älskar oss medan vi fortfarande är syndare och Hans kärlek väcker oss till liv, när vi beslutar oss för att säga JA, öppnar vårt hjärta för hans Son, Jesus Kristus, och tar emot honom och hans förlåtelse i tro. Det är mycket enkelt och innan jag slutar ska jag be en fräls-nings- och omvändelsebön med dig, som du kan vara med i om du också vill öppna ditt hjärta i tro för Jesus.

MUSIK

En bön som genom din tro på Jesus för dig från andlig död till evigt liv är denna:

”Herre Jesus Kristus. Jag är ledsen över de saker som jag har gjort fel i mitt liv och ångrar dem uppriktigt. (Ta några ögonblick i stillhet. Tänk över ditt liv och be om förlåtelse för sådant som ditt samvete påminner dig om).

Jag ber Dig, förlåt mig. Jag vänder mig nu bort från allt som jag vet är fel.

Tack för att Du dog på korset för mig, så att jag kan bli förlåten och fri. Tack för att Du erbjuder mig förlåtelse och Din Helige Ande.

Jag ber, kom in i mitt liv genom Din Helige Ande och var med mig för alltid.

Tack, Herre Jesus.

Amen.”

DET ÄR ALLT!

Du behöver inte prestera någon egen godhet utan allt är bara NÅD. Gud tar emot dig precis som du är, med alla dina synder och brister som du kanske är förtvivlad över, men som Gud känner till in i minsta detalj, men ändå förlåter, för att Han älskar dig och vill att du ska bli Hans barn och få ett evigt liv i ljus och glädje.

Gud kräver bara en sak av dig och det är att du tar emot den som han har sänt till din frälsning, nämligen Hans Son, Jesus Kristus, och bekänner honom som din Herre.

Paulus skriver: ”Jag är övertygad om att han som har börjat ett gott verk i er också skall fullborda det intill Kristi Jesu dag” (Fil 1:6 – SFB). Så länge du lever kommer du också att steg för steg kunna bättra på ditt liv och leverne på den kristna trons väg. Det är det som bibeln kallar helgelse och som kommer att pågå för oss alla till dess att Jesus kommer tillbaka på himmelens skyar. Välkommen till Jesus! Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer