13 mars 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Matt 21:43

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Från Matteus evangelium, kapitel 21 och vers 43, har jag hämtat bakgrundstexten till den här stunden. Jesus säger där att Guds Rike ska tas ifrån judarna och ges åt ett folk som bär dess frukt.

Men innan jag fördjupar mig i den texten ska jag be om Guds hjälp och vägledning.

”Gode Gud! Jag kommer inför Dig med bön om hjälp och vägledning i ditt ord. Jag ber om att din Helige Ande ska ta en total kontroll över mina tankar, ord och hand-lingar, så att allt blir förmedlat så som du själv vill ha det framfört. Amen.”

Judarna är ju Guds egendomsfolk och Jesus citerar i det här sammanhanget bland annat den 118:e psalmen, vers 22 - och säger:

”Har ni aldrig läst i Skrifterna: Den sten som byggnadsarbetarna kastade bort har blivit en hörnsten. Herren har gjort den (alltså Jesus) till detta, och underbar är den i våra ögon?” /---/ ”Översteprästerna och fariséerna hörde hans liknelser, och de förstod att det var om dem han talade” (Matt 21:42, 45 – SFB).

Varför sa Jesus så till de sina?

Jo, Jesus var ju den Frälsare och Messias som Gud sände till sitt folk för att rädda dem men de tog inte emot honom. (Joh 1:11). Vid ett annat tillfälle säger Paulus och Barnabas därför till judarna, som av avundsjuka hånade och sade emot Paulus när han predikade Kristus för dem: ” Guds ord måste först predikas för er. Men då ni visar det ifrån er och inte anser er själva värdiga det eviga livet, se då vänder vi oss till hedningarna. Ty så har Herren befallt oss” (Jes 49:6 och Apg 13:46-47 – SFB).

MUSIK

Hedningarna var alltså det ’folk’ som Jesus talade om här, som skulle få Guds rike och bära dess frukt. Men det var inte för att vi hedningar hade gjort oss förtjänta av en sådan nåd på något sätt. Nej, Paulus förklarar i sitt brev till romarna Guds vishet och utkorelsens hemlighet, och säger:

”Bröder, jag vill att ni skall känna till denna hemlighet, för att ni inte skall ha för höga tankar om er själva: förstockelse har kommit över en del av Israel och så skall det förbli, till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. Och det är SÅ hela Israel skall bli frälst, som det står skrivet: Från Sion skall Frälsaren komma och skaffa bort all ogudaktighet från Jakob. Och detta skall vara mitt förbund med dem när jag tar bort deras synder” (Jes 27:9, 59:20 och Rom 11:25-27). ”I fråga om evangelium är de fiender för er skull, men i fråga om utkorelsen är de älskade för fädernas skull. Ty sina gåvor och sin kallelse kan Gud inte ångra. Ni var tidigare olydiga mot Gud, men har nu fått barmhärtighet genom deras olydnad. Så har nu också de varit olydiga för att de skulle få förbarmande genom den barmhärtighet som ni får.

Ty Gud har gjort alla till fångar under olydnaden för att sedan förbarma sig över alla. O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar” (Rom 11:28-32 - SFB).

MUSIK

Vad betyder då Jesu ord att ”Guds rike skall tas ifrån er och ges åt ett folk som bär dess frukt”? Om vi hedningar är det folk som ska bära Guds rikes frukt, hur ska det ske? Jo, det ska ske genom att vi INTE gör -som judarna gjorde- avvisar Honom, Jesus, som talade om försoning och frälsning, utan tar emot det glada budskapet i våra hjärtan. (Hebr 12:25 – SFB). Guds rike börjar bära frukt när vi själva personligen tar emot Guds Ord och tror på det. Nästa steg, som Jesus talar om i sin liknelse om såningsmannen, är att vi i vår tur sår ut och delar med oss av frälsningsbudskapet till våra medmänniskor och steg för steg, på det sättet, bär mer frukt - hundrafalt, sextio-falt och trettiofalt. Alltså så att frukten blir många gånger större, genom att många fler människor i sin tur kommer till tro på Jesus. (Matt 13:18-23 – SFB).

Det står skrivet att ”Den som är förenad med Herren är EN ande med honom”

(1 Kor 6:17 – SFB), och på samma sätt som Anden är EN så är vi alla tillsammans EN kropp av troende som Gud har skapat - men med lemmar som har olika uppgifter.

I sitt första brev till Korintierna skriver Paulus också: ”Ty liksom kroppen är en och har många lemmar, men kroppens alla lemmar -och de är många- utgör EN kropp, så är det också med Kristus. /…/ Men nu har Gud satt lemmarna i kroppen, var och en av dem som han har velat” (1 Kor 12:12, 18 – SFB).

Det är ju Guds avsikt att vi allesamman till slut ska bli ETT folk med hans Son, Jesus Kristus, som vår gemensamme Herre – när det går upp för oss alla att det bara finns EN frälsning, EN Frälsare, Kristus och Messias. Om den enheten i Kristi kropp skriver Paulus till de troende i Efesus: ”Var ivriga att bevara Andens enhet genom fridens band: EN kropp och EN Ande, liksom ni kallades till ETT hopp, det som tillhör er kallelse, EN Herre, EN tro, ETT dop, EN Gud som är allas Fader, han som är över alla, genom alla och i alla” (Ef 4:3-6 – SFB).

MUSIK

Varför är Jesus så viktig för oss? Bibelordet talar om den exakta anledningen och aposteln Paulus skriver så här om det i sitt brev till de troende i Kolosse:

”Han (alltså Jesus) är den osynlige Gudens avbild, förstfödd före allt skapat.

Ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, det synliga och det osynliga, tron-furstar och herradömen, makter och väldigheter. Allt är skapat genom honom och till honom. Han är till före allting och allt består genom honom.” (Kol 1:15-17 – SFB).

Vilket förhållande har du och jag till Jesus – och Jesus till oss? Han sa själv så här om det: ” Var och en som gör min himmelske Faders vilja är min bror och min syster och min mor” (Matt 12:50 – SFB). Närmare familjeförhållande än så kan man ju inte ha – eller hur? Alltså, om du och jag gör Guds vilja så är Jesus din bror eller syster eller förälder! Vad är då Guds vilja? Om det säger Jesus: ”Ty detta är min Faders vilja, att var och en som ser Sonen och tror på honom skall ha evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen” (Joh 6:40 – SFB).

Vi lever ju i en tid när Jesus ord om att ”se Sonen” inte längre är möjligt eftersom Jesus har återvänt till himlen och nu sitter på Faderns högra sida och ber för oss. Däremot är det ju fortfarande möjligt att ”tro på honom”. Om vi gör det, så är det Guds vilja att vi ska ha ett evigt liv, och Jesus ska låta dig och mig uppstå på den yttersta dagen.

MUSIK

Vi människor har ju inte alltid samma uppfattning om varken de fysiska förhållandena i vår värld eller om de andliga förhållandena. Därför finns det ju också -tyvärr- olika grupperingar som betonar det ena eller det andra – också på trons väg. Det tråkiga är att de här skillnaderna ibland leder till oenighet och splittring även bland troende som egentligen vill vara eniga. Om himlen en gång ska bli gemensam för alla så måste vi försöka tolerera olika bedömningar, uppfattningar och ståndpunkter om vår trosväg – så länge de alla leder fram till Jesus. Trons grunder enligt Skriften måste vi vara överens om. Lika väl som det finns ENSLINJER för sjöfarande som leder förbi grynnor och skär in i en säker hamn, så finns det i Gudsordet klara linjer om den teo-logiska grunden för vår frälsning och 4 ord uttrycker det fullständigt heltäckande.

De orden är: JESUS DOG FÖR DIG. Ingenting behöver läggas till och ingenting kan dras bort utan allt är fullständigt klart och hundraprocentigt tillräckligt. ”Ty så älskade Gud världen att Han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på Honom INTE skall gå förlorad utan ha evigt liv” (Joh 3:16 – SFB).

Det är allt som man behöver veta om Jesus. Nu är det ju inte kunskapen i sig själv som frälsar människan, utan det är munnens bekännelse av Jesus som Herre i den enskildes liv som är avgörande. Det här är viktigt eftersom det sker ett maktbyte på hjärtats tron när en människa lämnar Djävulen och hans herravälde och går över till det blodbestänkta området där Guds herravälde råder. När du tar emot Jesus och tror på Honom som den Gud har uppväckt från de döda, blir han också Din levande och personlige Frälsare. Det där framgår med all önskvärd tydlighet om du tar fram din bibel och läser själv innantill Romarbrevets 10:e kapitel och verserna 9 och 10.

Men djävulen vill aldrig erkänna att det förhåller sig så som jag nu har beskrivit därför att han INTE på några villkor vill att du ska bli räddad till ett evigt liv i Guds himmel och Hans gemenskap.

MUSIK

Djävulen, eller Satan, hatar Gud och vill bara att du ska tvivla i ditt hjärta på att det för det första FINNS en Gud och för det andra att Han skulle bry sig om dig – ett litet människobarn i universum. Han vill inte heller att du ens ska börja fundera på om det finns något som heter synd, och ännu mindre vill han att du ska tänka på att få någon sorts förlåtelse för den. Därför gör han allt för att förvirra ditt liv och din tankevärld, så att du så fort som möjligt ska släppa sådana tankar. Varför är det så? Jo, det beror på att djävulen har ett eget rike, ett helvete som ska befolkas av alla människor som han lyckas lura dit. Djävulen bryr sig inte ett dugg om ditt bästa, nej, han har bara en sak i sinnet och det är att dra med sig så många människor som möjligt till den eviga pinan. Läs bibelns sista bok som heter Uppenbarelseboken och bland annat handlar om att de ska räddas som INTE tillbett vilddjuret och dess bild och INTE tagit emot dess märke på pannan eller handen. (Upp 14:9-12, 19:20, 20:4 – SFB). Du har nog läst om att det redan existerar s.k. ”data-chip” som kan innehålla all information om hela ditt liv. Tillgångar, skulder, tros-bekännelse osv. Det är bara några millimeter stort och kan lätt sprutas in under huden. Utan det där ’chipet’ kommer du i framtiden inte att kunna köpa eller sälja något. Det kommer antagligen att bli slutet på alla rån och stölder av pengar. Den som vägrar acceptera ’märket’ blir nog betraktad som mindre vetande och kanske t.o.m. som en säkerhetsrisk. Men vik inte undan! Infor-mationen om dig kommer i förlängningen att användas i ett djävulskt maktmissbruk.

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer