7 februari 2021

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

1 Kor 3:16

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. När Paulus skriver till Guds församling i Korint, så vill han betona att de ska vara eniga i arbetet med att bygga vidare på grunden Jesus Kristus och budskapet om hans kors. Anledningen till hans förmaningar är att det fanns en risk för att deras oenighet kunde rasera det ’Andens verk’ som redan var uppbyggt. Därför frågar han om de inte vet att de är ett Guds tempel och att Guds Ande bor i dem. De måste alltså vara ETT i Anden och kan inte vara splittrade. Men innan jag går vidare ska jag be om hjälp och vägledning.

”Gode Gud! Jag kommer inför ditt ansikte med en bön om att du, genom den Helige Ande, ska hjälpa mig att förstå ditt ord och förmedla det vidare på rätt sätt. Jag lägger min vilja i dina händer. Ta kontroll över mina tankar, ord och handlingar, så att allt blir rätt framfört. Tack att du hör min enkla bön och hjälper mig. Amen”

När frågan om de andliga gåvorna omtalas i det 12:e kapitlet så skriver Paulus: ”Bröder, jag vill inte att ni ska vara okunniga i fråga om de andliga tingen./…/Det finns olika slags nådegåvor men Anden är densamme. Det finns olika slags tjänster, men Herren är densamme. Det finns olika slags kraftgärningar, men Gud är densamme, han som verkar allt i alla. Men hos var och en uppenbarar sig Anden så att det blir till nytta./…/Ty liksom kroppen är en och har många lemmar, men kroppens alla lemmar -och de är många- utgör EN kropp, så är det också med Kristus. I EN Ande har vi alla blivit döpta för att höra till EN kropp, vare sig vi är judar eller greker, slavar eller fria, och alla har vi fått en och samme Ande utgjuten över oss” (1 Kor 12:1, 4-7, 12-13).

MUSIK

Guds Ande är EN och odelad. Den har många uppgifter, men alla är utflöden av den-samme ene Andes kraft och liv, som verkar efter sin vilja och fördelar sina gåvor åt var och en såsom den själv vill. ”Den ene får av Anden ord av vishet, den andre ord av kunskap genom samme Ande. En får tro genom samme Ande, en får gåvor att bota sjuka genom samme Ande, en annan att utföra kraftgärningar. En får gåvan att profetera, en annan att skilja mellan andar. En får gåvan att tala olika slags tungo-mål, en annan att uttyda tungomål” (1 Kor 12:8-10 – SFB).

Jag tror mig inte om att vara särskilt kunnig när det gäller andliga gåvor, men för mig själv har jag ibland funderat över gåvan att ’skilja mellan andar’. Visst är det så att när vi träffar en människa så får vi någon sorts förnimmelse eller känsla av hur den personen är. Atmosfären runt henne kan kännas hård och kall även om det munnen talar försöker ge sken av det motsatta. Kanske kan man säga att munnen säger en sak men från hjärtat kommer det något annat. Man kan kanske inte sätta fingret på vad det är, men det är ändå en bedömning man gör i sitt innersta, och man ’vet’ inom sig själv -på något sätt- att det är någonting som inte stämmer. Det yttre intrycket stämmer alltså inte med de tankar som avslöjas i vederbörandes tal och sätt att vara.

MUSIK

Profeten Jesaja skriver: ”Herren har sagt: Eftersom detta folk nalkas mig med sin mun och ärar mig med sina läppar men låter sitt hjärta vara långt ifrån mig, är fruktan för mig bara ett inlärt människobud” (Jes 29:13 – SFB).

Eftersom det alltså fanns falskhet bland människorna på Jesajas tid, liksom det finns nu i vår tid, så är det nödvändigt att kunna skilja mellan de som är äkta och de människor som bara ”har ett sken av gudsfruktan men förnekar dess kraft” som Paulus skriver om i sitt andra brev till Timoteus (Matt 7:15; 2 Tim 3:5 – SFB).

Det verkar bara finnas en sak att göra när falska eller onda människor avslöjar sitt sanna väsen. Man måste undvika dem och sluta ha någonting med dem att göra. Det är i alla fall det råd som Paulus ger sin andlige son Timoteus.

Sådana falska människor håller fast vid vissa religiösa former men förnekar Guds kraft i Jesus Kristus, och det inflytande den kraften ska ha över hjärta och liv. Det finns ingenting stabilt i deras gudsliv, och de kan därför inte heller förstå sanningen. En svag vilja när det gäller att studera Guds ord gör också att grunden för deras tro lätt faller sönder, eftersom de inte heller lyssnar in Guds röst och förstår hans vilja.

Det är svårt att förstå hur man i en andlig verksamhet kan prioritera så att man sido-ordnar Guds helighet med ett socialt evangelium där lite trevligt mys-pys med ljus och stämningsmättad musik får folk att känna sig väl till mods, i stället för att sätta Guds helighet först och sedan, i andra hand, ägna sig åt förkunnelse av Guds-Ordet med den andliga skärpa som det får när det lyfts fram i segernamnet Jesus, som renar från all synd och orenhet, självbedrägeri, egenrättfärdighet och allt ovidkom-mande och störande brus av olika slag. Det kommer en dag när vi ställs till svars för hur vi har behandlat den nytestamentliga sanningen med stort S. ”Jag är vägen, Sanningen och livet” sa Jesus (Joh 14:6).

MUSIK

”Ty Guds ord är levande och verksamt” står det. ”Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det skiljer själ och ande, led och märg, och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar. Inget skapat är dolt för honom, utan ALLT ligger naket och uppenbart för hans ögon. Och inför honom måste vi stå till svars” (Hebr 4:12-13 – SFB).

Gudsordet tränger in i människans innersta och når ner till hennes djupaste botten och mest dolda skrymslen, där okunnighetens dunkel och mörker kan ha sin boning. Hur går det till och hur kan det göra det? Jo, det kan det eftersom ”evangeliet är en Guds kraft till frälsning för var och en som tror” (Rom 1:16 – 1917). Och Guds kraft har ingen som helst begränsning.

Genom den Helige Ande utrannsakas och utforskas allt. I sitt andra brev till försam-lingen i Korint skriver Paulus: ”Anden utforskar allt, också djupen i Gud. Vem vet vad som finns i människan utom människans egen Ande” (1 Kor 2:10-11 – SFB).

För att korintierna skulle förstå hur viktigt det är att vara eniga i olika frågor när det gäller evangeliets förkunnelse, tar han fram bilden av Guds tempel och ställer frågan:

”Vet ni inte att ni är ett Guds tempel och att Guds Ande bor i er? Om någon fördärvar Guds tempel, skall Gud fördärva honom. Ty Guds tempel är heligt, och det templet är ni” (1 Kor 3:16-17 – SFB).

MUSIK

Alla som i tro på Jesus tagit emot honom till frälsning i sitt hjärta, har fått Guds gåva

-den Helige Ande- som sin Hjälpare varje dag.

Till efesierna skriver Paulus: ”Bedröva inte Guds Helige Ande, som ni har fått som ett sigill för förlossningens dag. Lägg bort all bitterhet, häftighet och vrede, allt skrikande och smädande och all annan ondska. Var i stället goda och barmhärtiga mot varandra och förlåt varandra, liksom Gud i Kristus har förlåtit er” (Ef 4:30-32 – SFB).

Det är först när vi förstår att Guds Ande bor i oss, eftersom vi har tagit emot honom i vårt hjärta, som det blir viktigt för oss att noga se till hur vi lever och hålla rent från allt som vill befläcka vår tro och därför kan bedröva Guds Ande.

Den Helige Ande bedrövas när hans verk hindras, när vi tar det lätt med synden och behandlar Guds ord lättvindigt. Vi får inte heller ge djävulen något tillfälle att rycka bort det Guds-ord som är utsått -även om det skett i ringhet- utan Anden manar oss till överlåtelse, avskildhet från världen och aktiv tjänst för Herren.

Vad är aktiv tjänst för Herren? Som jag ser det ska vi först och främst lyssna in Guds röst, så att vi med Andens hjälp kan förstå Guds Ord eftersom det är ’våra fötters lykta och ett ljus på vår stig’ (Ps 119:105 – SFB). När vi har förstått så ska vi leva efter Guds vilja och av eget intresse -alltså frivilligt- underordna oss både varandra och Kristus – församlingens huvud. (Ef 5:21, 23 – SFB).

”Anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom sinnets förnyel-se, så att ni kan pröva vad som är Guds vilja, det som är gott och fullkomligt och som behagar honom” skriver Paulus i sitt brev till romarna (Rom 12:2 – SFB).

MUSIK

”Se alltså noga till hur ni lever, att ni inte lever som ovisa människor utan som visa. Ta väl vara på varje tillfälle, ty dagarna är onda. Var därför inte oförståndiga utan förstå vad som är Herrens vilja” (Ef 5:15-17 – SFB).

Vi måste alltså förstå att vi, är Guds barn och ett Andens tempel, eftersom Guds Ande bor i den som tagit emot Jesus i sitt hjärta genom tron. (Joh 1:12; 1 Kor 3:16). ”Guds tempel är heligt och det templet är ni” skriver Paulus. Den som tagit emot Jesus är alltså helig inför Gud (även om vi ännu inte är fullkomliga som människor) och genom den rättfärdighet som Jesus utverkade genom sin död på korset, har vi också -genom tron på honom- del i hans rättfärdighet. Nåden från Gud och rättfärdig-heten i Jesus Kristus, vår Försonare, är det enda som ger oss tillträde till Gud och som gör att vi överhuvudtaget kan vara i Guds närhet, inför Guds tron.

”Spänn därför bältet om livet (var beredda) och var vakna och sätt ert hopp helt och fullt till den nåd som skall komma er till del, när Jesus Kristus uppenbaras. Som lyd-nadens barn skall ni inte styras av de begär som ni tidigare levde i när ni ännu var okunniga. Nej, liksom han som har kallat er är helig, skall ni föra ett alltigenom helgat liv. Det står skrivet: Ni skall vara heliga, ty jag är helig” (1 Petr 1:13-16 – SFB). Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer