15 februari 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

(Rom 8:9)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. I aposteln Paulus brev till romarna -till dem som är kallade att tillhöra Jesus Kristus- skriver han i det 8:e kapitlets 9:e vers bland annat om ’Guds barns liv i Anden’ så här: ”Ni däremot lever inte efter köttet utan efter Anden, eftersom Guds Ande bor i er. Den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom.” Innan jag går vidare ska jag be om hjälp och vägled-ning så att allt blir rätt tänkt och framfört.

”Helige Fader! Jag kommer inför ditt ansikte och vill prisa och tacka dig för allt under-bart som du har tänkt, planerat och genomfört för oss människor som du har skapat till din avbild. Helgat varde ditt namn; tillkomme ditt rike så som du har befallt det att komma. Herre, hjälp oss alla, att lyssna till din röst, leva rätt och följa dig. Amen.”

För den som inte tror och har sagt sitt JA till Jesus när det gäller att få förlåtelse för sina synder och sedan fått uppleva frälsningens glädje och frid i sitt innersta, är det svårt att förstå bibeltexten om att ’Den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom.’

Anledningen till att jag säger så är att alla som tror och tar emot Jesus i sitt hjärta får den Helige Ande i sitt hjärta som en Guds gåva. Det har ingenting med tungotalets gåva att göra, utan det är Guds sigill i ditt hjärta som ett bevis på att du är hans egen-dom. Har du alltså omvänt dig från din onda väg och till Gud, så har du också från det ögonblicket Jesus som Herre på ditt hjärtas tron och har Kristi Ande i dig.

Det för ju givetvis också med sig att om du INTE har Guds Ande i dig, så tillhör du INTE honom. Det är alltså det som Paulus skriver till romarna och förklarar.

MUSIK

Lite tidigare i Romarbrevets 8:e kapitel skriver Paulus:

”De som lever efter sin köttsliga natur tänker på det som hör till köttet, men de som lever efter Anden tänker på det som hör till Anden. Köttets sinne är död, men Andens sinne är liv och frid. Köttets sinne är fiendskap mot Gud. Det underordnar sig INTE Guds lag och kan det inte heller. DE SOM FÖLJER SIN SYNDIGA NATUR KAN INTE BEHAGA GUD” (Rom 8:5-8 – SFB).

Det som behagar Gud skriver Paulus så här om i sitt brev till de heliga i Kolosse:

”Vår bön är att ni skall uppfyllas av kunskap om hans vilja, med all andlig vishet och insikt, så att ni kan leva värdigt Herren och i allt behaga honom, när ni bär frukt i alla slags goda gärningar och växer till i kunskapen om Gud. Hans härlighets makt skall då styrka er och ge er all kraft till att vara uthålliga och tåliga i allt. Med glädje skall ni då tacka Fadern, som har gjort er värda att få del i det arv som de heliga har i ljuset. Han har frälst oss från mörkrets välde och fört oss in i sin älskade Sons rike. I honom är vi friköpta och har fått förlåtelse för våra synder. Han är den osynlige Gudens avbild, förstfödd före allt skapat. Ty i honom skapades ALLT i himlen och på jorden, det synliga och det osynliga…” (Kol 1:9-16 – SFB).

MUSIK

Den som har tagit emot Jesus i sitt hjärta genom tron på honom, ÄR FRIKÖPT och HAR FÅTT FÖRLÅTELSE för sina synder. Om du som lyssnar nu av och till tvivlar på om Jesu seger på korset gäller dig också och din frälsning, så ska du veta att det tvivlet INTE kommer från Gud. Men det finns en själafiende som vill förvirra oss och kasta omkull all den förtröstan och tro som vi har i vårt hjärta, bara för att vi ska över-ge den och börja syssla med något annat.

Till de troende i Efesus skriver Paulus att de noga ska se till hur de lever: ”Lägg därför bort lögnen” skriver han ”och tala sanning med varandra, vi är ju varandras lemmar. Grips ni av vrede, så synda inte. Låt inte solen gå ner över er vrede och ge inte djävulen något tillfälle” (Ef 4:27 – SFB).

I sitt 5:e kapitel fortsätter han så här:

”Ni var en gång mörker, men nu är ni ljus i Herren. Vandra då som ljusets barn. Ty ljusets frukt består i allt vad godhet, rättfärdighet och sanning heter. Och pröva vad som är Herren kärt” (Ef 5:8-10 – SFB).

Hur prövar du och jag vad som är välbehagligt för Herren? Jo, man sätter varenda tanke, ord och handling på prov under Guds strålkastarljus. Man kan t.ex. fråga sig:

’Vad anser Herren om det här? Hur ser det ut inför honom? Hur skulle han göra i den här situationen? Skulle han säga ja eller nej?

Man kan inte leva både i synd och helighet samtidigt – det är omöjligt! Antingen gör man ljusets eller mörkrets gärningar.

Förändringen och förvandlingen är total, från att ha varit mörkrets barn till ljusets barn. Paulus uppmanar därför efesierna att verkligen leva som ljusets barn och inte bara tänka på hur de borde vara – eftersom de, som troende, nu ÄR ljus i Herren.

MUSIK

Jag vet att vi människor ständigt är utsatta för frestelser av olika slag, och ibland blir det bara för mycket. Men då ska vi komma ihåg bibelorden som handlar om frestelse. Slå upp Jakobs brev -i slutet av din bibel- och läs vad han skriver om prövningar och frestelser. Jag läser för dig från kapitel 1 och vers 12: ”Salig är den som håller ut i prövningen, ty när han har bestått sitt prov skall han få livets krona, som Gud har lovat dem som älskar honom. Ingen som frestas skall säga: ’Det är Gud som frestar mig.’ Ty Gud frestas inte av det onda och frestar inte heller någon. Var och en som frestas, dras och lockas av sitt eget begär. När så begäreta har blivit havande föder det synd, och när synden är fullmogen föder den död. Bedra inte er själva, mina älskade.

Allt det goda vi får och varje fullkomlig gåva är från ovan och kommer ner från ljusens Fader, hos vilken ingen förändring sker och ingen växling mellan ljus och mörker.

I kraft av sin vilja födde han oss på nytt genom sanningens ord, för att vi skulle vara en förstlingsfrukt bland dem som han har skapat” (Jak 1:12-18 – SFB).

Om det inte fanns någonting i vår syndiga Adams-natur, som synden kunde påverka och anknyta till, så skulle frestelsen inte få något fäste i oss, och om den alltså inte får något gensvar i oss så är den ju inte längre en frestelse. Gud har ingen del i våra frestelser trots att han har skapat oss sådana som vi är. Du och jag är själva personli-gen ansvariga för våra handlingar och kommer också att få stå till svars för dem.

MUSIK

Om du fortsätter att läsa Jakobs brev från det 2:a kapitlet är det tydligt att det centrala budskapet i brevet är att tro och gärning inte kan skiljas åt, och att tron utan gärning-ar är död. Han anknyter till Abraham och hans tro på det för människor omöjliga, nämligen att han och Sara -som båda var ’överåriga’- skulle kunna få en son på sin ålders höst.

Han skriver: ”Blev inte vår fader Abraham erkänd som rättfärdig genom gärningar, när han bar fram sin son Isak på altaret? Du ser att hans tro samverkade med hans gärningar och att det var genom gärningarna som tron blev fullkomnad.

Så uppfylldes Skriften som säger: Abraham trodde Gud, och det räknades honom till rättfärdighet, och han kallades Guds vän. (1 Mos 15:6). Ni ser alltså att en människa erkänns som rättfärdig genom gärningar och inte bara genom tro./…/ Liksom kroppen utan ande är död, så är tron utan gärningar död” (Jak 2:21-24, 26 – SFB).

Jakob skriver också i sitt brev om vad som är en ren gudstjänst inför Guds helighet.

Han skriver: ”Om någon menar sig tjäna Gud men inte tyglar sin tunga utan bedrar sitt hjärta, så är hans gudstjänst ingenting värd. Men att ta sig an föräldralösa barn och änkor i deras nöd och hålla sig obesmittad av världen, det är en gudstjänst som är ren och fläckfri inför Gud och Fadern” (Jak 1:26-27 – SFB).

Sann gudsfruktan är mer än ord. Guds Ande lever i den troende och han ska därför göra sådana gärningar som betyder en delaktighet i våra handlingar för Jesus själv.

Jesus, talar t.ex. om vad som kommer att hända i samband med Människosonens dom och säger: ”Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort mot mig” (Matt 25:40 – SFB). Ingen kan alltså värdera sin egen ställning på rätt sätt, men allt är ihågkommet i himlen där Gud ser till motiven och inte till resultaten.

Ingen blir kristen genom att göra gott, men det är alla kristnas plikt att göra gott.

MUSIK

Om du och jag ger akt på den konungsliga lagen att ”älska din nästa som dig själv” så handlar vi rätt. Den lagen styr alla andra lagar som har med mänskliga förhållan-den att göra och kallas ”konungslig” för att den är Guds rikes lag – den överordnade och gudomliga lagen. Den här lagen har Gud uppenbarat i sitt ord och vi, hans barn, som tror på Gud och på hans Son, Jesus Kristus, är skyldiga att rätta oss efter den.

Judarna använde sig på Jesu tid av den här lagen så att man bara ansåg de egna landsmännen som sin nästa. Men Jesus visade i sin liknelse om den barmhärtige samariten, att alla som behövde hjälp på något sätt, var ens nästa – när han sa till mannen som ville försvara sig: ”Gå du och gör som han” (Luk 10:29-37 – SFB).

Att göra skillnad på folk - eller mellan olika personer - är inte rätt enligt den konungs-liga lagen om nästan. I vårt sekulariserade samhälle gör man det ofta, ibland av oförstånd, men ofta för att visa sin välvilja eller underdånighet mot den välbeställde eller besuttne som har makt att påverka det ena eller det andra. Men det är enligt Guds lag inte tillåtet att göra på det sättet, eftersom den konungsliga lagen har som målsättning att tjäna till medmänniskornas bästa och inte att vörda den ene på den andres bekostnad. Gud gör aldrig så och vi ska inte heller gör så, utan leva med vår egen framtida dom för ögonen när vi går Guds väg under alla förhållanden. Den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom. Hjälp oss, Herre, att tänka på det! Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer