14 februari 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

(Gal 4:19)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Aposteln Paulus skriver i sitt brev till församlingarna i Galatien: ”Det är bra att vara ivrig för det som är gott, det gäller alltid, och inte bara när jag är hos er. Mina barn, som jag nu än en gång med smärta föder, tills Kristus har tagit gestalt i er, jag skulle önska att jag nu var hos er och kunde ändra mitt tonfall, för jag vet mig ingen råd med er” (Gal 4:18-20 – SFB).

Innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer återigen inför ditt ansikte med två tomma händer. Jag ber om din hjälp genom den Helige Ande. Ta hand om mig, Herre, så att allting blir rätt tänkt och utfört. Jag tackar dig för att du alltid hör mig och vägleder mig i ditt ord, så att den som lyssnar -nu eller i framtiden- tar till sig budskapet och får uppleva Din kraft i evangeliet till hjälp, vägledning, omvändelse och frälsning. Amen.”

Galaterna höll genom falska lärare på att falla ur nåden i Jesus Kristus, och på nytt låta sig trälbindas under lagen. Det var det som Paulus reagerade så starkt mot. Han hade som han uttryckte det ’fött dem’ en gång genom evangeliet om ’den vägen’ -alltså vägen till Gud och rättfärdigheten genom tron på Jesus Kristus, och inte lagens väg till rättfärdighet genom att hålla buden. Men nu var de ändå på väg tillbaka igen.

Paulus skriver: ”Tidigare, då ni inte kände Gud, var ni slavar under gudar som egentligen inte är några gudar. Men nu, då ni känner Gud, ja, än mer, har blivit kända av Gud, hur kan ni då vända tillbaka till dessa svaga och ynkliga människostadgar som ni på nytt vill bli slavar under?” (Gal 4:8-9 – SFB).

MUSIK

Anledningen till att Paulus talar om slaveriet under lagen var att judar som ville hålla fast vid Mose lag och omskärelsen hade kommit till församlingarna i Galatien och menade att de kristna också måste låta omskära sig för att bli accepterade av Gud. Men för Paulus var omskärelsen enligt lagens bud detsamma som att man förtrösta-de på goda gärningar och mänskliga ansträngningar och inte på rättfärdiggörelsen genom tron på Jesus. Judarna menade däremot att Guds Nåd och tron på Jesus Kristus som rättfärdighetsgrund, inte var tillräcklig för den frälsning som man sökte.

I sitt brev till romarna skriver Paulus: ”Bröder, mitt hjärtas önskan och min bön till Gud för dem (judarna) är att de skall bli frälsta. Jag kan vittna om att de hängivet tjänar Gud, men de saknar den rätta insikten. De känner inte rättfärdigheten från Gud utan strävar efter att upprätta sin egen rättfärdighet och har inte underordnat sig rättfärdig-heten från Gud. Ty Kristus är lagens slut, till rättfärdighet för var och en som tror” /…/ ”Men om det var av nåd, så var det inte på grund av gärningar, annars vore nåden inte längre nåd” (Rom 10:1-4; 11:6 – SFB).

Alltså är frälsningen inte längre grundlagd på en rättfärdighet som kommer av att man i allt håller Lagen, utan på Guds rättfärdighet genom tron på Jesus Kristus, och

Paulus hade noga undervisat galaterna om detta som de nu ändå höll på att lämna.

MUSIK

Vi hedningar, som judarna tycker att vi är, står ju inte under lagen utan under nåden som Paulus skriver i sitt brev till romarna:

”Så skall också ni se på er själva: ni är döda från synden och lever för Gud i Kristus Jesus. Synden skall därför inte härska i er dödliga kropp, så att ni lyder dess begär. Ställ inte era lemmar i syndens tjänst, som vapen åt orättfärdigheten, utan ställ er själva i Guds tjänst. Ni som var döda men nu lever, ställ era lemmar i Guds tjänst som vapen åt rättfärdigheten. Synden skall inte vara herre över er, ty ni står inte under lagen utan under nåden” Rom 6:11-14 – SFB).

Eftersom galaterna lät Guds frälsning bli anknuten till Mose lag, så föll de ur nåden i Jesus Kristus. Omskärelsen enligt lagens bud är ingen grund att vila på. Samma sak gäller för allt annat i liknande ceremonier och ritualer. Det var ju därför Jesus Kristus kom till vår värld för att göra slut på alla sådana traditioner och krav i lagens stadgar.

Rättfärdighet finns bara i Honom, den Upphöjde, som ensam försonat mänskligheten med Gud.

Nu var det -enligt bibelkommentarerna- inte så att galaterna trodde att de kunde bli rättfärdiggjorda bara genom att följa lagens bud, t.ex. när det gällde omskärelsen. Men de ville ’lägga ihop’ lagen och Kristus, vilket är en omöjlighet eftersom det är två motsatta principer som gäller för Nåden och Lagen. I nåden är det Guds Ande som gör att människans tro blir verksam och ger hennes ande evigt liv, medan det i lagen är bokstaven och ritualerna som är rättesnöret -och leder till döden för den som inte håller hela lagen till punkt och pricka- vilket ingen mer än Jesus själv kunde.

MUSIK

Hur är det med dig och mig?

Försöker vi också att ’bättra på’ vårt leverne och funderar på vad vi ska göra för ’gott’ för att få evigt liv? Kanske göra några goda gärningar för att beveka Guds Ande eller göra oss åtminstone lite förtjänta av Guds nåd? Ja, var och en får rannsaka sig själv.

Glöm bara inte att Jesus en gång för alla har betalat hela din och min syndaskuld med sitt eget blod. Han har alltså redan gjort allt som behövde göras för att vår synd skulle bli borttagen. Och det är ju det enda som är viktigt – eller hur? Det finns alltså INGENTING att lägga till och INGENTING att ta bort. Givetvis ska ingen av oss sluta upp med att göra gott mot våra medmänniskor, särskilt inte mot vår egen familj och våra syskon i tron.

Vad betyder då Paulus ord att ’Kristus ska ta gestalt i oss’? Jag tror att det betyder att den kärlek som Jesus har till syndare ska du och jag också ha till dem. Men det går inte av sig själv - jag vet det - och Gud har aldrig räknat med det heller.

Därför står det att: ” Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den Helige Ande, som han har gett oss” (Rom 5:5 – SFB).

Eftersom det alltså är Guds kärlek som är verksam så är det möjligt att älska som Jesus, där inget älskvärt finns, enligt vår bedömning! Det var ju på samma sätt med oss själva en gång -eller hur- när vi var utan Gud i världen? Kärleken består ju i att Han först älskat oss. Sedan, som svar på den oförtjänta kärleken, älskar vi Honom.

musik

För mig själv, som har besvär till och med att älska mig själv, är Guds kärlek mot oss allesamman -alla människor- fullkomligt obegriplig. Ändå är det ett faktum.

Evangelisten Johannes skriver därför i en av de mest omtalade och citerade bibelver-serna i hela vår bibel: ”TY SÅ ÄLSKADE GUD VÄRLDEN ATT HAN UTGAV SIN ENFÖDDE SON, FÖR ATT DEN SOM TROR PÅ HONOM INTE SKALL GÅ FÖRLORAD UTAN HA EVIGT LIV” (Joh 3:16 – SFB).

Det är en sådan Gud vi har. Han kräver ingen som helst motprestation från vår sida. Vi behöver inte företa oss någon sorts helig pilgrimsresa eller liknande för att behaga honom. Nej, det enda vi behöver göra är ATT TRO i vårt hjärta och bekänna hans namn och honom som herre i vårt liv. Genom det så tar vi emot honom i vårt liv och det står att: ” Åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn” (Joh 1:12 – SFB).

Jag vet att den frälsande tron kräver ödmjukhet i hjärtat och att man övervinner sitt eget jag, sin stolthet och sin eventuella egenrättfärdighet. Allt det där får man lämna över till honom, Jesus, som ÄR vår rättfärdighet inför Gud.

För övrigt finns det ingenting enklare än att ur sitt hjärtas innersta säga: ”Jesus, jag ber dig om förlåtelse för mina synder och allt annat som jag gjort fel under mitt liv.”

I sitt första brev skriver Johannes: ”Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från ALL orättfärdighet. Om vi säger att vi inte har syndat, gör vi honom till en lögnare, och hans ord är inte i oss” (1 Joh 1:9-10 – SFB).

MUSIK

Jag vänder mig till dig som upplever en tomhet i ditt inre. En tomhet som du kanske har försökt att fylla med ett gott och bra liv och leverne. Du har kanske en fin familj, en underbar fru eller man, ordentliga barn som sköter sig exemplariskt i samhället, ett fint och respekterat arbete, utmärkt boende, fina bilar, sommarställe och båt i skär-gården – med andra ord allt man kan önska sig av detta livets materiella goda.

ÄNDÅ har du inte frid och ro i ditt innersta. Din rikedom gav dig aldrig det du drömde om. Hur kan det komma sig?

Jo, det beror på att rikedom har aldrig gett en människa någon inre harmoni. Det enda som pengar för med sig är att det ger dig en lättare materiell tillvaro, mat på bordet och kanske en aktad samhällsställning. Du kan också använda din rikedom för att avhjälpa andras fattigdom och nöd och satsa på behjärtansvärda ändamål. Jättebra! Dina miljoner eller miljarder kommer säkert att ge dig uppskattning och yttre berömmelse men det har tyvärr -fortfarande- ingenting med ditt hjärtas innersta behov av kärlek, barmhärtighet och glädje att göra. Det beror på att det inte handlar om yttre bekymmer med fattigdom eller knapphet på det ena eller det andra – utan GRUNDPROBLEMET ÄR SYNDEN I DITT LIV. Det var ju därför som jag tidigare citerade bibelorden från första Johannesbrevet 1:10 ”OM VI SÄGER ATT VI INTE HAR SYNDAT, GÖR VI HONOM (JESUS) TILL EN LÖGNARE, OCH HANS ORD ÄR INTE I OSS”. Det är Sanningen med stort S. Om du i tro tar till dig förlåtelsen för dina synder genom honom, Jesus, som är VÄGEN, SANNINGEN och LIVET så blir ditt inre fyllt av glädje och tiden av tomhet är slut. blir ditt liv förändrat! Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer