18 februari 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Luk 21:36

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. I samband med att evangelist-en Lukas i sitt 21:a kapitel skriver om Jesu andra tillkommelse på himlens skyar, så uppmanar han oss -allesamman- att vara på vår vakt med orden: ”Vaka alltid och be om kraft att kunna undfly allt det som skall komma och kunna bestå inför Människo-sonen.” Men innan jag går vidare ska jag be om hjälp och vägledning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en bön ur mitt hjärtas djup. Låt din Ande ta en total kontroll över mina tankar, mina ord och handlingar, så att det budskap som du vill ha framfört också blir förmedlat av mig på rätt sätt. Amen.”

Vad betyder orden att kunna ”bestå inför Människosonen” – som Lukas skriver?

Enligt bibelkommentaren handlar det om att äga den andliga kraft från Gud och den andliga stabilitet som gör att man INTE trycks ner till jorden vid åsynen av Jesu till-kommelse i härlighet.

I samband med Jesu födelse så står det ju om några fåraherdar som låg ute och vaktade sin hjord på natten. Lukas skriver: ”Då stod en Herrens ängel framför dem och Herrens härlighet lyste omkring dem, och de blev mycket förskräckta” står det. Herdarna blev helt överväldigade över det oväntade och övernaturliga som de fick vara med om. ”Men ängeln sade: Var inte förskräckta! Se, jag bär bud till er om en STOR GLÄDJE för hela folket. Ty i dag har en Frälsare blivit född åt er i Davids stad, och han är Messias, Herren” (Luk 2:9-10 – SFB).

Herdarna som tog emot budskapet, blev visserligen MYCKET FÖRSKRÄCKTA, men bestod inför den stora himmelska änglaskaran, och gav sig sedan iväg till Betlehem för att se det som hade hänt och som Herren hade låtit dem veta.

MUSIK

När Lukas nu (i det 21:a kapitlet) talar om Människosonens andra tillkommelse, så är det en liknande händelse, men Jesus kommer då inte som ett nyfött barn, utan ”i ett moln med stor makt och härlighet” (Luk 21:27) för att hämta dem som tror på honom, hem till sig. Vi måste ständigt leva i förväntan och bön så att inte den dagen kommer som en snara över oss - oväntat och plötsligt. Vi måste också vara så lösta från allt som kan binda oss vid livet på jorden, så att vi på ett ögonblick kan lämna allt och bara sträcka upp våra välkomnande händer mot himlen med ett ”Kom, Herre Jesus!” på våra läppar. Jag ser det så att om vi inte är lösta och fria från bundenhet vid det jordiska, så kommer vi inte att kunna lämna allt och utan saknad se uppåt mot vår Herre, Jesus, som kommer ”i ett moln med STOR makt och härlighet.”

Jag har ingen större insikt än du har som lyssnar nu, om hur det kommer att gå till vid Människosonens tillkommelse. Men om du och jag inte är vakande och beredda i det ögonblick då han visar sig -som en blixt syns från öster till väster- (Matt 24:27) har vi -enligt min uppfattning- inte den kraft från Gud och den andliga stabilitet som behövs för att bestå inför hans mäktiga ankomst och får då inte vara med vid uppryckandet.

MUSIK

På senare tid har jag funderat på om det kan vara så att jag själv har en attityd som liknar judarnas avvisande inställning till Jesus som deras Messias, befriare och frälsare, bara för att han inte kom som de hade förväntat sig.

Judarna ville ju inte acceptera Jesus som Messias. Dels för att deras hjärtan var för-stockade, men också, tror jag, för att de förväntade sig en befriare från den romerska ockupationen men fick ett nyfött barn som dessutom, på ett mycket förnedrande sätt, blev korsfäst omkring 30 år senare.

Min egen avvisande hållning handlar om Guds helighet. Inte alls så att jag avvisar Guds helighet i sig, utan tvärtom anser jag att den borde ges en mycket mer framträ-dande och prioriterad plats i gudstjänsten som en verklig TJÄNST INFÖR GUD, för att sedan -men först i nästa steg- följas av evangeliets frälsande budskap om synda-förlåtelse och den vidare vandringen med Frälsaren på trons väg.

För att vara helt ärlig och öppenhjärtig så reagerar jag spontant MOT det myckna lov-sångssjungandet, trots att lovsångerna oftast framhäver just Guds helighet. Men dels är det sånger som jag tycker har konstiga melodier och svåra texter. Dels upprepas samma strofer om och om igen ett antal gånger, tills man bara inte vill lyssna eller orkar sjunga med mer, utan vänder sig emot själva lovsångssjungandet i stället.

Då slog tanken mig att jag kanske reagerar på det sättet MOT det som jag egentligen ville reagera FÖR, det vill säga Guds helighet som lovsjunges i de här sångerna - bara för att SÄTTET man för fram Guds helighet inte passar in i vad jag vill höra eller har förväntat mig. Jag får ta nya tag och ta till mig ingressens bibelord själv -alltså att vaka och be om Guds kraft- så att jag kan bestå vid Människosonens återkomst och inte trycks ner till jorden inför hans makt och härlighet.

MUSIK

Jag vet ingenting om dig som lyssnar nu, men kanske lurar de tankar som kommit upp i mitt hjärtas innersta också vid ditt hjärtas dörr. Därför måste vi allesamman se noga till hur vi lever – i sanning och rättfärdighet.

Till församlingarna i Galatien skriver Paulus: ”Ni är kallade till frihet, bröder. Använd bara inte friheten så att den onda naturen får något tillfälle, utan tjäna varandra i kärlek. Ty hela lagen är uppfylld i detta enda budord: ’Du skall älska din nästa som dig själv.’ /…/ Vad jag vill säga är detta: ’Vandra i Anden, så kommer ni inte att göra vad köttet begär. Ty köttet söker det som är emot Anden och Anden söker det som är emot köttet. De två strider mot varandra för att hindra er att göra det ni vill.

Men om ni leds av Anden, står ni inte under lagen. Köttets gärningar är uppenbara: de är otukt, orenhet, lösaktighet, avgudadyrkan, svartkonst, fiendskap, kiv, avund, vredesutbrott, gräl, splittringar, villoläror, illvilja, fylleri, utsvävningar och annat sådant.

Jag säger er i förväg vad jag redan sagt:

DE SOM LEVER SÅ SKALL INTE ÄRVA GUDS RIKE.

Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet och självbehärskning. Sådant är lagen inte emot. De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt kött med dess lidelser och begär. Om vi har liv genom Anden, låt oss då även följa Anden. Låt oss inte söka tom ära, inte utmana varandra och inte avundas varandra. (Gal 5:13-14; 16-26 – SFB).

MUSIK

Det här med att älska sin nästa som sig själv, tycker inte jag är lätt. Antingen beror det på att jag verkligen inte har lätt för att älska mig själv, med alla de fel och brister som jag känner till om mig själv. Eller så beror det på att jag inte är särskilt kärleksfull eller social av mig.

Det enda jag kan göra i den situationen är att luta mig mot bibelorden i Paulus brev till romarna där han säger: ”… Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den Helige Ande, som han har gett oss. Medan vi ännu var svaga dog Kristus i ogudak-tigas ställe, när tiden var inne. Knappast vill någon dö för en hederlig människa – kanske vågar någon gå i döden för den som är god. Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, MEDAN VI ÄNNU VAR SYNDARE.

När vi nu står som rättfärdiga genom hans blod, hur mycket säkrare skall vi då inte genom honom bli frälsta från vredesdomen. Ty om vi, medan vi var Guds fiender, blev försonade med Gud genom hans Sons död, hur mycket säkrare skall vi då inte bli frälsta genom hans liv, när vi nu är försonade. Men inte bara det, utan vi gläder oss i Gud genom vår Herre Jesus Kristus, genom vilken vi nu har tagit emot förso-ningen” (Rom 5:5-11 – SFB).

Alltså: ”Om vi har liv genom Anden, låt oss då även följa Anden” (Gal 5:25 – SFB).

Det är det bästa råd som Paulus gav församlingarna i Galatien, därför att Guds Ande, den Helige Ande förhärligar alltid Jesus Kristus för oss.

Jesus sa: ”Detta (om sanningens Ande) har jag talat till er, medan jag är kvar hos er. Men Hjälparen, den Helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er” (Joh 14:26 – SFB).

MUSIK

Min vän som lyssnar nu. Tag till dig Paulus ord och FÖLJ ANDEN vart den än leder dig. Bättre kan det nämligen aldrig bli. Det finns 3 faktorer som du ska tänka på när det gäller att följa Anden och förstå Guds viljas väg med ditt liv. För sjöfarande finns det någonting som man kallar för ”enslinjer”. Det är en hjälp t.ex. i trånga farleder, hamninlopp eller liknande där det gäller att hålla tungan rätt i munnen så att man inte går på grund. En enslinje är en tänkt linje mellan 2 eller 3 fasta punkter på land. När man från sjösidan alltså kan se de fasta punkterna i rak linje över varandra – alltså så att de stämmer överens, då ligger man också rätt i farleden och kan, utan risk för att gå på något grund eller annat hinder, nå fram till den skyddande hamnen.

På samma sätt är det med Guds väg och punkterna på hans ’enslinje’ består av:

1) Guds Ord i bibeln; 2) Rena motiv; och 3) Praktiska omständigheter som likt trafikljus lyser ’grönt’ när det är Guds tid och RÖTT om det är fel på anpassningen i tiden - eller ’timingen’ som engelsmännen säger.

Det enda jag vill tillägga - av egen erfarenhet - är: GÅ ALDRIG MOT RÖTT !!!

Det kan se hur bra ut som helst, men det är oerhört lätt att lura sig själv att tro att situationen är en annan än den verkligen är. Tro mig, man får ångra sina felsteg.

Men när Guds ljus lyser GRÖNT på alla punkter – GÅ I HERRENS NAMN. Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer