21 februari 2017

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Joh 11:25

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Evangelisten Johannes åter-ger i sitt 11:e kapitel, från och med vers 17 och framåt, situationen efter Lasarus död i Betania 4 dagar tidigare. Jesus träffade då först den av Lasarus båda systrar som hette Marta och talade med henne. Men innan jag går vidare med det, ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt tänkt och sagt.

”Gode Gud! Jag kommer inför ditt ansikte med en bön om hjälp och vägledning ge-nom den Helige Ande, dels för att själv förstå budskapet i ditt ord och dels så att din kraft i evangeliet blir uppenbarad för den som lyssnar och vill ta emot dig. Amen.”

När Marta träffade Jesus sa hon: ”Herre, om du hade varit här, skulle min bror inte ha dött. Men också nu vet jag att Gud kommer att ge dig vad du än ber honom om. Jesus sade: ’Din bror skall uppstå’. Marta svarade: ’Jag vet att han skall uppstå vid uppståndelsen på den yttersta dagen’. Jesus sade: ’Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör, och var och en som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö. Tror du detta? Ja, Herre, jag tror att du är Messias, Guds Son, han som skulle komma till världen”/…/ (Joh 11:21-27 – SFB).

MUSIK

Några av dem som sörjde den döde Lasarus sade: ”Kunde inte han som öppnade ögonen på den blinde ha hindrat att Lasarus dog? Jesus blev åter häftigt upprörd och gick till graven. Det var en klippgrav med en sten för öppningen. Jesus sade: ’Tag bort stenen!’ Den dödes syster Marta sade till honom: ’Herre, han luktar redan, det är fjärde dagen.’ Jesus sade till henne: ’Har jag inte sagt dig att OM DU TROR, skall du få se Guds härlighet?’ De tog bort stenen, och Jesus lyfte blicken mot himlen och sade: ’Fader, jag prisar dig för att du hör mig. Själv vet jag att du alltid hör mig, men för att folket som står här skall tro att du har sänt mig bad jag denna bön.’ När han hade sagt det ropade han med hög röst: ’Lasarus, kom ut!’ Då kom den döde ut, med fötter och händer inlindade i bindlar och med ansiktet täckt av en duk. Jesus sade till dem: ’Befria honom och låt honom gå’” (Joh 11:37-44 – SFB).

Apropå Jesu makt minns jag att när min egen far en gång talade över den här texten sa han: ”Det var tur att Jesus bara sa: ’Lasarus kom ut!’ annars hade nog hela döds-riket kommit ut på en gång.” Javisst. Jesus hade makt över både liv och död.

För övrigt känner jag inte till om Jesu makt här på jorden var begränsad på något sätt - innan han blev förhärligad. Senare, innan han blev upptagen till himlen, sa han själv till sina elva lärjungar: ”Jag har fått ALL MAKT i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut” (Matt 28:18-20 – SFB).

MUSIK

Jag tänker ibland på händelsen som evangelisten Lukas relaterar i sitt 5:e kapitel (verserna 17-26) med den lame mannen som först fick sina synder förlåtna och sedan blev botad. När fariséerna som var med vid det tillfället, inom sig tänkte att Jesus hädade, eftersom de frågade sig: ”Vem kan förlåta synder? Det kan ingen utom Gud” så sa Jesus bland annat till dem:

”Men ni skall veta att Människosonen har makt här på jorden att förlåta synder.”

Varför la Jesus till orden ”här på jorden” (Luk 5:24 – SFB).

Behöver synder förlåtas någon annan stans än här på jorden – och kan det ske?

Det är frågor som, i alla fall jag, inte har något svar på.

Kanske ville Jesus betona att det är här på jorden som synder KAN förlåtas. Sedan är det för sent. På andra sidan dödens gräns finns ingen förlåtelse.

Att de skriftlärde och fariséerna inte kunde förstå att Jesus var både Gud och människa i en och samma person, är inte svårt att begripa -MEN DE KUNDE TRO OM DE VILLE- men de gjorde inte det heller. Jesus, och de under och tecken som han gjorde, blev därför en stötesten för dem - eftersom de INTE VILLE TRO.

Om de hade trott, så hade de fått del av både uppståndelsen och det eviga livet.

Man kan ju -generellt sett- undra över varför Jesus och hans förkunnelse alltid har blivit ifrågasatt eller motsagd. Antagligen beror det på att människan i alla tider velat följa sin egen vilja och gå sin egen väg, ända från syndafallets dagar, och inte vill tro på Gud och lita på att han vet bättre – trots att det är han som har skapat allt.

Gud har ju skapat människan med ett förstånd, men de flesta inser INTE att det egna förståndet har en begränsning, utan tror att vi har kapacitet att förstå allt, eller i varje fall det som är mest väsentligt i livet - till exempel meningen med livet självt - trots att det är JUST DET som vi INTE förstår.

 

MUSIK

Du och jag ser och hör och tar intryck av det som finns framför våra ögon i vår lekam-liga livsdimension. Men andra dimensioner (hur många de är vet jag inte) har vi svårt att ens föreställa oss. Den andliga dimensionen är ett exempel på en sådan.

Kanske finns det andra också som vår Skapare förbehåller sig själv rätten att känna till, och det stör mig inte det minsta, så länge jag vet att det är HAN ENSAM som har den fulla kontrollen och styr allt efter sin egen goda vilja, eftersom den ALLTID är det bästa för oss - oavsett hur det ser ut eller kan verka utåt.

Redan den unikt kloke och vise kung Salomo skrev: ”Låt ej godhet och sanning vika ifrån dig. Bind dem om din hals, skriv dem på ditt hjärtas tavla, så skall du finna nåd och få gott förstånd i Guds och människors ögon. Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta, förlita dig INTE på ditt förstånd. Räkna med honom på alla dina vägar, så skall han göra dina stigar jämna. Håll dig inte själv för vis, frukta Herren och fly det onda. Det skall ge hälsa åt din kropp, ny styrka åt alla dess ben. Ära Herren med dina ägodelar och ge honom det första av all din gröda. Dina lador skall då fyllas av riklig skörd och dina pressar flöda över av vin” (Ords 3:5-10 – SFB).

Alltså: Om du vill ha full hälsa i din kropp och styrka för alla benen i den, så ska du följa de här råden i Ordspråksboken av den vise Salomo.

MUSIK

Till Marta sa Jesus de trösterika orden: ”Jag är uppståndelsen och livet.” Han talade inte om sin egen uppståndelse eftersom hans liv ju inte var slut vid det här tillfället. Nej, det här budskapet riktades framåt för hans egen del, men för alla oss andra var budskapet riktat både bakåt och framåt genom alla tider och alla generationer.

Budskapet av Jesus och om honom själv, är egentligen JAG ÄR - i evigheternas evigheter - liksom Gud svarade Mose när han frågade om vilket namn han skulle använda på Gud i sina kontakter med Israels barn. Gud sade: ”Så skall du säga till Israels barn: JAG ÄR har sänt mig till er” (2 Mos 3:14 – SFB).

Jesus förklarade hur det skulle bli med hans eget liv och den kommande uppståndel-sen. Han sa: ”Fadern älskar mig därför att jag ger mitt liv för att sedan ta det tillbaka. Ingen tar det ifrån mig, utan jag ger det av fri vilja. JAG HAR MAKT ATT GE DET, OCH JAG HAR MAKT ATT TA DET TILLBAKA. Det budet har jag fått av min Fader” (Joh 10:17-18 – SFB).

Alltså hade hans ord ”Jag är uppståndelsen och livet” en absolut full täckning, som det också skulle visa sig efter hans död på korset.

Som jag nog har nämnt vi något tidigare tillfälle finns det en fråga som jag har ställt i det här sammanhanget. Jesus sa ju att han fått den makten av sin Fader att dels ge sitt liv och dels ta det tillbaka. Min fråga är då varför det också står att ”Gud har uppväckt honom från de döda” (Rom 10:9; Gal 1:1)? Avstod Jesus från den makt han fått av sin Fader eller hade Jesus ’bara’ makt att ta tillbaka sitt andliga liv – men INTE det fysiska, eftersom han var människa? Jag har inget svar på det.

MUSIK

Det finns ju många frågor som vi inte har svar på när det gäller det andliga livet, men

jag tror att vi kan få svar på allt som verkligen har betydelse för oss och vår andliga utveckling – om vi söker svaren genom den Helige Ande – vår Hjälpare och den som påminner oss om allt vad Jesus sa och gjorde under sin tid på jorden.

”Om någon av er brister i visdom” skriver Jakob i sitt brev (vers 5), ”skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den. Men han skall be i tro utan att tvivla. Ty den som tvivlar liknar havets våg, som drivs och piskas av vinden.”

Jag vet inte vem du är som lyssnar nu, men kanske känner du dig prövad av omstän-digheterna i livet. Ta då till dig bibelorden i Jakobs brev:

”Salig är den som håller ut i prövningen, ty när han har bestått sitt prov skall han få livets krona som Gud har lovat dem som älskar honom. Ingen som frestas skall säga: Det är Gud som frestar mig. Ty Gud frestas inte av det onda och frestar inte heller någon. Var och en som frestas, dras och lockas av sitt eget begär. När så begäret har blivit havande föder det synd, och när synden är fullmogen föder den död. Bedra inte er själva, mina älskade bröder” (Jak 1:12-16 – SFB).

Den som ger upp vinner aldrig seger och den som vinner seger ger aldrig upp. Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer