2 mars 2021

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

2 Tim 1:12

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. I sitt andra brev till Timoteus och det 1:a kapitlet skriver Paulus: ”Den Ande som Gud har gett oss gör oss inte modlösa, utan är kraftens, kärlekens och självbehärskningens Ande.” Några verser längre fram säger han: ”Jag skäms inte, eftersom jag vet vem jag tror på” (vers 12).

Men innan jag går vidare på trons väg ska jag be om hjälp och vägledning.

”Gode Gud! Jag kommer inför ditt ansikte med två tomma händer, men med en bön och en önskan om att du ska fylla mina behov med din Andes kraft och liv. Du ensam vet vad jag behöver av vishet och förstånd för att rätt kunna förmedla ditt budskap till någon lyssnare som väntar på dig. Herre, jag ber att du ska låta din vilja ske. Amen.”

I det andra brevet till Timoteus, Paulus andlige son, inleder han det 1:a kapitlets 1:a vers med orden:

”Från Paulus, genom Guds vilja Kristi Jesu apostel, sänd för att predika löftet om liv i Kristus Jesus…” (2 Tim 1:1 – SFB).

Jag hoppar fram till vers 9, där det står så här: ”Han (Gud) har frälst oss och kallat oss med en helig kallelse, inte på grund av det som vi har uträttat, utan i kraft av sitt beslut och sin nåd, som han har gett oss i Kristus Jesus från evighet och som nu har blivit uppenbarad, när vår Frälsare Kristus Jesus trädde fram. Han har gjort slut på döden och fört liv och odödlighet fram i ljuset genom evangelium. Detta har jag blivit satt till att tjäna som förkunnare, apostel och lärare” (2 Tim 1:9-11 – SFB).

MUSIK

Tänk, vilket underbart budskap att predika: ”löftet om liv i Kristus Jesus.” ”Tron kom-mer av predikan”, står det ju, ”och predikan i kraft av Kristi ord” (Rom 10:17) och något bättre i Kristi ord att få tro på än LIVET I JESUS kan i alla fall jag inte tänka mig.

”JAG ÄR vägen och sanningen och livet” sa Jesus (Joh 14:6).

Vad betyder det? Jo, det betyder att FÖRSONINGEN gäller för den människa som tror på Jesus. Vilken försoning – jag behöver väl inte försonas med någon säger du kanske? Jo, det är just det som hela den kristna tron bygger på. DINA SYNDER håller dig fångad i djävulens garn, och om du inte blir befriad från de synderna genom tron på Jesus och får del av hans rättfärdighet, så blir du inte heller försonad med Gud. Och blir du inte försonad med Gud så KAN du inte komma in i Guds eviga rike som är ett andligt rike av ljus, rättfärdighet och sanning.

Eftersom Gud vill att alla människor ska bli räddade undan den totala vredesdom och ödeläggelse i eld som på grund av synden kommer att drabba jorden (2 Petr 3:7, 12), så sände han sin Son, Jesus Kristus, till vår värld för att själv bära all synd och skuld.

MUSIK

I samband med budskapet om Kristi återkomst skriver aposteln Petrus till sina trosfränder:

”Framför allt skall ni veta, att i de sista dagarna kommer det människor som drivs av sina begär och som förtalar och hånar er och frågar: ’Hur går det med löftet om hans återkomst? Ända sedan våra fäder dog förblir ju allting precis som det har varit från världens begynnelse.’ De som påstår detta bortser från att det för länge sedan fanns himlar och en jord som uppstod ur vatten och genom vatten, i kraft av Guds ord.

I vatten och i kraft av Guds ord dränktes den dåtida världen och gick under.

Men de himlar och den jord som nu finns har i kraft av samma ord blivit sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga skall dömas och bli fördömda.

Men glöm inte detta, mina älskade, att en dag för Herren är som tusen år och tusen år som en dag.

Herren dröjer inte med att uppfylla sitt löfte, så som en del menar. Nej, han har tålamod med er, eftersom han inte vill att någon skall gå förlorad utan att alla skall få tid att omvända sig”/…/ ”Då nu allt detta går mot sin upplösning, hur heligt och gud-fruktigt skall ni då inte leva, medan ni väntar på Guds dag och påskyndar dess ankomst – den dag som får himlar att upplösas i eld och himlakroppar att smälta av hetta. Men nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor, väntar vi på efter hans löfte” (2 Petr 3:3-9, 11-13 – SFB).

MUSIK

Johannes skriver om sin syn i bibelns sista bok, (Uppenbarelseboken, kapitel 21):

”Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden hade försvunnit, och havet fanns inte mer. Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner från himlen, från Gud, redo som en brud, som är smyckad för sin brudgum. Och jag hörde en stark röst från tronen säga: ’Se, nu står Guds taber-nakel bland människorna, och han skall bo hos dem och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem. Och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer och ingen sorg och ingen gråt och ingen plåga. TY DET SOM FÖRR VAR ÄR BORTA.” (Upp 21:1-4 – SFB).

När, var och hur allt det här, som Johannes skriver om, ska ske vet jag ingenting om. Jag är bara övertygad om ATT det kommer att hända, eftersom allting annat som Bibeln förutsagt också - antingen redan har skett - eller kommer att ske innan den här tidsåldern, av nåd, är slut.

Jag säger inte att du också måste tro på bibeln och de profetior som den innehåller, bara för att jag gör det. Den anledningen är inte alls tillräckligt bärkraftig. Nej, men om du vill vara riktigt säker på hur det kommer att bli, så börja med att tro på Jesus, om du inte redan gör det. Steg två är att du sedan får be den Helige Ande undervisa dig. Han är Guds gåva till dig och bor i dig - om du har tagit emot Jesus genom tron.

Profeten Jesaja skriver: ”Så säger Herren, Israels helige, som också är hans Skapare ” FRÅGA MIG OM DET SOM SKALL KOMMA. Låt mig ha omsorg om mina söner och mina händers verk” (Jes 45:11 – SFB).

Ytterligare ett löfte -av Jesus- bärs fram av evangelisten Matteus. Han säger så här: ”Om två av er här på jorden kommer överens om att be om något, vad det än är, så skall de få det av min Fader i himlen. TY DÄR TVÅ ELLER TRE ÄR SAMLADE I MITT NAMN, DÄR ÄR JAG MITT IBLAND DEM” (Matt 18:19-20 – SFB).

MUSIK

Vi behöver aldrig fråga oss om Jesus är hos oss. Är vi två eller tre eller hur många fler det är - som är samlade i mitt namn- så ÄR JAG MITT IBLAND DEM säger Jesus.

”Är inte jag den som uppfyller himmel och jord” säger Herren? (Jer 23:24). Alltså är han lika nära dig och mig som luften vi andas.

Den rättfärdighet som kommer av tron säger:

”Fråga inte i ditt hjärta: ’Vem skall fara upp till himlen?’ - det vill säga för att hämta ner Kristus – eller: ’Vem skall fara ner i avgrunden?’ det vill säga för att hämta upp Kristus från de döda. Vad säger den då? Ordet är dig nära, i din mun och i ditt hjärta, nämligen trons ord som vi predikar” (Rom 10:6-8 – SFB).

Du behöver alltså inte åka varken hit eller dit i ditt sökande efter Jesus Kristus. Eftersom han uppfyller himmel och jord, så finns han nära dig. Det är därför Paulus skriver att ”Ordet (Jesus) är dig nära, i din mun och i ditt hjärta.”

Johannes skriver i sitt evangelium just om Ordet – Jesus: ”I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till. I honom var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset (Jesus, Guds gåva) lyser i mörkret (otrons mörker), och mörkret har inte övervunnit det” (Joh 1:1-5 – SFB).

”Jag är vägen och sanningen och livet” sa Jesus. ”Ingen kommer till Fadern (Gud) utom genom (att tro på) mig” (Joh 14:6).

”Hos ingen annan (än Jesus) finns frälsningen. Inte heller finns det under himlen något annat namn (än namnet Jesus), som givits åt människor, genom vilket vi blir frälsta (Apg 4:12 – SFB).

MUSIK

Tänk att du kan bli räddad från all synd och skuld och få ett evigt liv, som en Guds gåva genom Jesus Kristus, ’bara’ genom att tro på honom i ditt hjärtas innersta, låta honom bli Herre i ditt liv och sätta din fulla förtröstan på honom. Gud kräver ingenting mer av dig. Hur kan det komma sig? Jo, det kommer sig av att Han älskar dig och vill bara att allting ska gå så bra som möjligt för dig, både här under din stund på jorden och sedan i all evighet, när ni får ha gemenskap med varandra - i himmelen.

Vad du ska göra i himmelen i hela evigheten vet jag inte, men jag är övertygad om att har Gud ordnat allting så bra i alla andra sammanhang redan här på jorden, så kom-mer himmelen att bli en ännu mer underbar erfarenhet för både dig och mig.

”Men vi känner som Skriften säger, vad ögat inte har sett och örat inte hört och människohjärtat inte kunnat ana, vad Gud har berett åt dem som älskar honom. Ty för oss har Gud uppenbarat det genom sin Ande. Anden utforskar allt, också djupen i Gud. Vem vet vad som finns i människan utom människans egen ande? Så vet heller ingen vad som är i Gud utom Guds Ande. Men vi har inte fått världens ande, utan den Ande som är från Gud, för att vi skall veta vad vi har fått av Gud” (1 Kor 2:9-12).

Hör Guds röst min vän. Han säger: ”Denne (Jesus) är min Son, den Älskade.

I honom har jag min glädje. LYSSNA TILL HONOM!” (Matt 17:5 – SFB). AMEN.

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer