25 februari 2017

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Hebr 3:6

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Även om man är osäker på vem som har skrivit brevet till hebréerna, så råder det ingen tvekan om sanningarna som författaren lyfter fram. Bland annat att Jesus Kristus är Guds Son, och som Son också betrodd att råda över Guds hus – som det står i Hebr 3:6. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning och hjälp.

”Gode Gud! Du som har skapat världarna och håller allt som finns där i din hand. Jag tackar dig för att din nåd är ny varje morgon och för att din barmhärtighet mot oss människor når fram till oss var och en i dag, genom den Helige Ande. Hjälp mig Herre, att förmedla evangeliets glada budskap och låt den som lyssnar till din röst med ett öppet sinne få del av Din frälsning, frid och glädje. Amen.”

Guds Son, Jesus Kristus, är alltså fullkomligt betrodd av sin Fader. I bibeltextens inledning till det 3:e kapitlet stryker författaren därför under att Jesus är större än Mose, och fortsätter (vers 3): ”Men Jesus är värd mycket större ära än Mose, liksom byggmästaren är värd större heder än själva huset. Varje hus är byggt av någon, men Gud är den som har byggt allt. Mose var betrodd som tjänare i hela Guds hus för att vittna om det som senare skulle förkunnas. Men Kristus är betrodd som Son att råda över Guds hus, och hans hus är vi, när vi håller fast vid vår frimodighet och vårt hopp som vi berömmer oss av” (Hebr 3:3-6 – SFB).

MUSIK

Vad är det för hopp som författaren antyder? Jo, det är hoppet om en rättfärdighet genom hjärtats tro, en fullkomlig frälsning genom att Gud har uppväckt Jesus från de döda, och -slutligen- en ingång i det eviga livet.

”Därför säger den Helige Ande:

I dag, om ni hör hans röst, så förhärda inte era hjärtan, som när era fäder väckte min förbittring på frestelsens dag i öknen. Där frestade de mig och satte mig på prov, fastän de såg mina gärningar under fyrtio år. Därför blev jag vred på detta släkte och sade: Alltid far de vilse i sina hjärtan. De vill inte veta av mina vägar. Då svor jag i min vrede: De skall aldrig komma in i min vila. Bröder, se till att ingen av er har ett ont och trolöst hjärta, så att han avfaller från levande Gud” (Hebr 3:7-11 – SFB).

Jesus sa till sina lärjungar när de satt på Oljeberget: ”Ni kommer att bli hatade av alla för mitt namns skull. Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst. När ni ser förödelsens styggelse stå där han inte skulle stå – den som läser detta bör noga lägga märke till det – då skall de som bor i Judéen fly bort till bergen./…/ Ty det skall i de dagarna (= vid tempelinvigningshögtiden; se fotnot till Joh 10:22) komma en sådan nöd att något liknande inte har förekommit sedan Gud i begynnelsen skapade världen, och inte heller skall komma. Om Herren inte förkortade den tiden skulle ingen människa bli frälst.

Men för de utvaldas skull har han förkortat den tiden” (Mark 13:14, 19-20 - SFB).

MUSIK

”Men Kristus är betrodd som Son att råda över Guds hus, och hans hus är vi” skriver Hebréerbrevets författare. Guds hus är vi, eftersom han bor i den som tror på honom och bekänner honom som herre. Det är fullständigt i enlighet med vad Paulus skriver i sitt brev till romarna: ”Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst” (Rom 10:10 – SFB).

Genom profeten Jesaja säger Herren Gud:

”Ty så säger den höge och upphöjde, han som tronar till evig tid och heter ” den Helige”: Jag bor i det höga och heliga men också hos den som är förkrossad och har en ödmjuk ande, för att ge liv åt de ödmjukas ande, för att ge liv åt de förkrossades hjärtan. Jag skall inte gå till rätta för evigt, inte ständigt vredgas, ty då skulle deras ande försmäkta inför mig, de själar som jag själv har skapat” (Jes 57:15-16 – SFB).

Guds helighet och storhet kan vi människor aldrig förstå, men han har gett oss förmå-gan att prisa och ära hans namn och hylla honom med tacksägelse för hans gräns-lösa nåd som varar i evighet. Genom profeten Jeremia säger Han: ”Är jag en Gud endast på nära håll, säger Herren, och inte en Gud också långt borta? Eller kan någon gömma sig på ett så hemligt ställe att jag inte skulle se honom? säger Herren. Är inte jag den som uppfyller himmel och jord? säger Herren” (Jer 23:24 – SFB).

Alltså är Herren lika nära var och en av oss som den luft vi andas, och alla laggär-ningar för att nå fram till honom genom vår egen godhet och rättfärdighet är uteslut-na. Paulus skriver: ”Ty Kristus är lagens slut, till rättfärdighet för var och en som tror.”/.../ och ”Ordet är dig nära, i din mun och i ditt hjärta, nämligen trons ord som vi predikar” (Rom 10:4, 8 – SFB).

MUSIK

Vi människor kommer nog aldrig att upphöra med att försöka anstränga oss för att här och där plocka pluspoäng och noga sätta in små ’guldstjärnor’ i vår hemliga ’minnesbok’ över våra liv – åtminstone när vi bedömer oss själva. Det ligger väl i vår syndiga natur av själviskhet, självgodhet och självrättfärdighet att försöka rehabilitera oss -både inför Gud, oss själva och våra medmänniskor- för att framstå i en bättre dager och putsa upp vår oduglighet och oförmåga att göra det goda vi egentligen vill.

Paulus skriver i sitt brev till galaterna: ”Bedra inte er själva. Gud bedrar man inte: det människan sår skall hon också skörda. Den som sår i sitt kötts åker skall av köttet skörda undergång, men den som sår i Andens åker skall av Anden skörda evigt liv.

Låt oss inte tröttna på att göra gott. Ty när tiden är inne får vi skörda, om vi inte ger upp. Låt oss därför göra gott mot alla människor medan vi har tillfälle, och framför allt mot dem som delar vår tro” (Gal 6:7-10 – SFB).

Den enda tröst du och jag har är att vi har en Skapare som förstår hur allt står till.

”Ty så hög som himlen är över jorden, så väldig är hans nåd över dem som fruktar honom. Så långt som öster är från väster låter han våra överträdelser vara från oss. Som en far förbarmar sig över barnen, så förbarmar sig Herren över dem som fruktar honom. Ty han vet hur vi är skapade, han tänker på att vi är stoft. Ps 103:14 – SFB).

Visst tror jag att du gör så gott du kan i alla sammanhang. Det försöker i alla fall jag. Problemet är bara att det finns onda makter som vill fördärva alla goda ansatser och gör sitt yttersta för att motarbeta all evangelisation eller annan kristen verksamhet. Och det är mot dem onda makterna vi måste kämpa.

MUSIK

Du har kanske läst de välkända verserna i Efesierbrevet, kapitel 6, många gånger men ändå haft svårt att förstå hur det hela hänger ihop. Jag vill inte påstå -eller ens antyda- att jag skulle ha någon större kunskap eller insikt än vad bibeln ger vem som helst som vill ta del av budskapet. Men så här skriver aposteln Paulus i alla fall om den andliga vapenrustningen, som vi måste ta på oss varenda dag, för att kunna stå emot de fasansfulla och till ytterlighet listiga angrepp som riktas mot oss, mot vår själ och vår ande genom de tankar och sinnesintryck som vi ständigt bombarderas med.

”Till sist, bli starka i Herren och i hans väldiga kraft. Tag på er hela Guds vapenrust-ning, så att ni kan stå emot djävulens listiga angrepp. Ty vi strider inte mot kött och blod utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna. Tag därför på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot på den onda dagen och behålla fältet, sedan ni fullgjort allt. Stå alltså fasta, spänn på er sanningen som bälte kring era höfter och kläd er i rättfärdighetens pansar och sätt som skor på era fötter den beredskap som fridens evangelium ger. Tag dessutom trons sköld. Med den kan ni släcka den ondes alla brinnande pilar. Tag emot frälsningens hjälm och Andens svärd som är Guds ord. Gör detta under ständig åkallan och bön och bed alltid i Anden. Vaka därför och håll ut i bön för alla de heliga. Bed också för mig, att ordet ges åt mig när jag öppnar min mun, så att jag frimodigt gör evangeliets hemlighet känd. För dess skull är jag ett sändebud i bojor. Bed att jag predikar det så öppet och fritt som jag bör” (Ef 6:10-20 – SFB).

MUSIK

Paulus fick sannerligen veta vad det innebar att ta på sig Guds vapenrustning, bedja i Anden och kämpa den goda kampen för evangeliet. Han blev angripen, fängslad och slagen gång på gång och de ord Herren sa till Ananias -om Saulus- blev verkli-gen uppfyllda med råge. När Ananias först ifrågasatte Guds befallning att gå och lägga händerna på Saulus, för att han skulle få sin syn igen, sa Herren: ”Gå! Han är ett redskap som jag utvalt för att bära fram mitt namn inför hedningar och kungar och inför Israels barn. Och jag skall själv visa honom, hur mycket han måste lida för mitt namns skull” (Apg 9:15-16 – SFB). Men som vi vet fick Paulus, som Saulus senare kallas, bli till stor välsignelse på många sätt och i många olika sammanhang när Guds rike skulle utbredas genom evangeliets förkunnelse.

Ibland måste Gud ’ta i med hårdhandskarna’ för att hans vilja ska övervinna både mänskligt fysiskt och andligt motstånd.

Jag tänker till exempel på Jona. Du kan själv läsa Jona bok i bibeln. För att få honom dit Gud ville, måste han först skapa en våldsam storm på havet, så båten med Jona

-på väg bort från Guds ansikte- höll på att gå under. Sjömännen blev vettskrämda och det slutade med att man slängde Jona i havet. Men Gud ville ju inte att Jona skulle drunkna. Därför sände han en stor fisk som slukade honom. Och efter 3 dygn i fiskens buk ändrade Jona på sinnelaget. På Guds befallning, kastade fisken då upp Jona på torra land… och han gick till den stora staden Nineve och predikade mot folkets ondska, det budskap som Gud gav honom. Folket i Nineve trodde på Gud och omvände sig. Då ångrade Gud sig och Nineve blev räddat från ödeläggelse. Min vän! Om du är på väg bort från Guds ansikte – vänd om innan det är försent. Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer