1 juli 2022

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Kom till mig, ni alla som arbetar och är betungade, så skall jag ge er ro” (Matt 11:28 – 1917).

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den här stunden är som vanligt förankrad i den kristna trons grundval – Jesus Kristus. Den kommer att handla om våra innersta tankar, om tro och tvivel, om vardag och evighet. Vi ska, kort sagt, vandra vidare ett litet stycke till, på den kristna trons väg genom livet. Men innan vi gör det ska jag be om Guds hjälp och vägledning så allt blir rätt efter Hans vilja och ingenting annat.

”Gode Gud! Jag kommer inför ditt ansikte och har med mig en del lyssnare som bara du, Herre, känner till. Du vet också allt om oss allesamman, alla detaljer och alla sammanhang. Nu lämnar vi allt i dina händer och ber om din hjälp och vägledning i bibelordet, så att vi kan ta det till oss. Herre, låt ditt ord få verka i våra hjärtan, på det sätt som du avsåg när du sände ut det. Tack för att du hör min enkla bön. Amen.”

Utgångspunkten i dag för mina egna tankar om tron, är ett sammanhang där Jesus frågar sina lärungar: ”Icke vill väl också ni gå bort?” (Joh 6:67 – 1917). Och Petrus svarade Jesus: ”Herre, till vem skulle vi gå? Du har det eviga livets ord, och vi tror och förstår att Du är Guds Helige.”
Ja, till vem skulle vi gå?
Hur är det min vän – vill du också gå med till Honom som har det eviga livets ord?

Jag vet ingenting om dig som lyssnar nu. Kanske har du en gång haft en tro på Gud. Kanske trodde du på Jesus och fick uppleva frälsningens underbara frid och glädje i ditt hjärtas innersta. Du minns det så väl…
Men så kom någonting emellan och du lämnade kanske din barndoms tro och den Gud som står bakom tron, troheten och trofastheten. Sedan dess har livet aldrig blivit vad det en gång var…

MUSIK

Eller kanske talar jag till dig som aldrig har haft någon tro på Gud. Du har kanske aldrig hört talas om Jesus heller – Guds Son – han som älskar dig och dog på ett kors för din skull.
Oavsett om du har ett ’kristet förflutet’ eller aldrig ens tänkt tanken, så är frågan den-samma. Om du inte har Jesus genom tron i ditt hjärta – vill du ändra på det?
Säger du JA, jag vill tro på Jesus och få förlåtelse för allt som jag gjort fel tidigare i mitt liv, så ska jag försöka förklara vägen till den ende Sanne Guden. Den vägen går genom Hans Son, Jesus Kristus. Han som har det eviga livets ord.
Bibeln, som innehåller Guds Ord, för att ge oss människor vägledning i livet, visar alldeles klart vad anledningen är till din oro och brist på frid och glädje.

”Alla människor har syndat, och saknar Guds härlighet” står det (Rom 3:23). Det är alltså synden som är orsaken. Vad är synd, frågar du dig kanske? Jo, det är allt som skiljer människan från Gud, eller att i otro sätta sin egen vilja före Guds vilja.

MUSIK

Vad är Guds vilja då? Jo, det står att det är Guds vilja att alla människor ska bli frälsta och komma till kunskap om sanningen. Det står ingenstans att du ska bli medlem i missionsförsamlingen, eller bli baptist eller pingstvän… eller att du ska börja gå i kyrkan mer än du gjort tidigare. Det står bara: TRO PÅ JESUS; ATT GUD UPPVÄCKT HONOM FRÅN DE DÖDA OCH BEKÄNN HONOM SOM DIN HERRE, SÅ BLIR DU FRÄLST (Rom 10:9-10).
Punkt och slut!

Du behöver inte tro på någonting annat än Jesus. Om du tvivlar när det gäller skapel-seberättelsen eller hur det ena eller det andra har kommit till eller fungerar… så bry dig inte om det. Tro på Jesus! Det är det enda som är viktigt i ditt liv. BÖRJA DÄR!
Sedan garanterar jag att allt det andra faller in på sina rätta platser så småningom.

Alltså tro på Jesus! Varför ska man tro på Jesus? Jag ska tala om för dig varför JAG tror på Jesus. Jag gör det av två anledningar.
Den ena är att jag behöver vägledning, stöd, hjälp och kraft för att klara av min vardag, mitt jobb, min familj och andra sammanhang som jag är inblandad i på olika sätt. Utan Jesus saknar jag frid i mitt hjärtas innersta – och mening med livet.

Den andra anledningen är att det står i min bibel att det liv som jag lever här och nu, kommer att ta slut en dag. Jag kommer alltså antagligen att dö liksom alla andra – men då börjar det eviga livet för oss allesamman. Och enligt bibelns ord kan det eviga livet bli på åtminstone två olika sätt.
1. Antingen tar man med sig sin frälsta själ till andra sidan graven, till den eviga tillvaron som då är ljus, glädjefylld och fridfull, i Guds och Jesu gemenskap – i himlen. Det är det ena alternativet.
2. Det andra är att man inte har någon frälsning i namnet Jesus att åberopa sig på. Då går man ett evigt mörker i sorg och pina till mötes. Det är inte min egen idé eller något försök att skrämma dig med någon sorts domedagsprofetia, utan bibelns klara och entydiga budskap – Bibeln som är den kristna trons grund.

MUSIK

Alla människor har här på jorden samma möjlighet att genom tron på Jesus, och det försoningsverk som Han har utfört, få sin synd förlåten och som Guds gåva få ett evigt liv i ljus och glädje. Det vill jag ha.

Alltså - en gång till:
1. Jag behöver kraft, vägledning och frid i mitt nuvarande dagliga liv och
2.Jag vill försäkra mig om ett evigt liv i ljus och glädje.

Därför har jag valt att tro på bibelns ord om Gud och Guds Son, Jesus Kristus, och enligt min enkla mening täcker de skälen mer än väl svaret på frågan om varför jag anser att alla människor borde ta till sig sanningen om tron på Jesus.


MUSIK

När det gäller en så viktig sak som att ta ställning för eller emot vad man ska tro på, så är Gud så stor och barmhärtig mot alla människor, så Han låter oss tvivla och låter dig ifrågasätta hur mycket som helst, bara du uppriktigt vill pröva om tron på Gud är verklig. Gud är ingen sagofigur eller en gammal gubbe som sitter och gungar på ett moln i sin himmel. Nej, Han har skapat himmel och jord och allt som finns där. Han ensam, är den stora intelligensen bakom alltsammans… men det slutar inte där. Gud är också den stora kärleken och barmhärtigheten som aldrig lämnar dig i klistret, så länge som du inte själv väljer att vandra ensam - utan Guds vägledning och hjälp.
Gud tvingar sig aldrig på dig. Det är alltid du själv som väljer och tar ställning för eller emot Gud. För det goda och mot det onda i livet – eller tvärtom.
Och Gud har gjort det möjligt för dig och mig att nå fram till Honom, för att få våra synder förlåtna i namnet Jesus, och till slut få ett evigt liv i ljus och glädje.
HUR VÄLJER DU? Knäpp dina händer och bed uppriktigt om nåd, hjälp och förlåtelse för allt som du vet med dig att du gjort fel. Bed tillsammans med någon som du har förtroende för eller bed i din ensamhet. Gud hör ALLTID ETT MÄNNISKOHJÄRTAS UPPRIKTIGA BÖN.
Tala med Jesus som med en god vän. Göm ingenting för Honom, utan berätta precis som det är. Lyft fram allt som tynger dig och låt Guds ljus få lysa upp alla skrymslen.

MUSIK

Om du tycker att ditt liv är tilltrasslat på något sätt – kanske på många sätt – eller på alla sätt, så vet jag en Mästare som kan ta tag i alla sådana trassligheter och verklig-en kan reda ut allt, därför att FÖR GUD FINNS DET INGA HOPPLÖSA FALL. När du har försökt allt som står i mänsklig makt utan att lyckas… vänd dig då till Gud i Jesu namn. Då ska du få se på gnistor… Där alla dina egna ansträngningar slutar… där börjar Gud. Ja, jag vet att det låter otroligt, men det är sant!
Jag har själv varit med om det – annars skulle jag aldrig våga vara så tvärsäker. Om du ger Gud fullt förtroende och först och främst börjar med att be Jesus om förlåtelse för dina synder, så kommer du sedan att få se vad som börjar hända.
Och tro för allt i världen INTE att du måste bli en bättre människa först, för att ’duga’ eller bli ’värdig’ på något sätt inför Gud. Han hjälper ALLTID den som söker honom och han börjar ALLTID med oss människor i ’BEFINTLIGT SKICK’ – i Jesu namn, med alla våra fel och brister. Jesus sa själv en gång: ”Det är de sjuka som behöver läkare, inte de friska.” Det är klara besked – eller hur? Med andra ord är det de som har fallit som behöver upprättelse – inte de andra som alltid skött sig exemplariskt på alla sätt.
Så om du är en bland dem som ödmjukt inser att du, liksom jag, behöver daglig hjälp, stöd och mer kraft för att klara av din vardag – DÅ ÄR DU KVALIFICERAD för Jesus.
Gör ingenting förhastat! Fundera igenom det här ordentligt… om livet och döden och vad som händer sedan.
Pröva sedan med att tro på Jesus… så får du själv se hur det är. Det är tillåtet att pröva och få en fullkomlig visshet i sitt innersta om att man är på rätt väg. Och Jesus är vägen, sanningen och livet. Välkommen till Jesus! Han har ALLTID akut mottag-ningstid. Dag och natt – för dig!

Dagens minnesord: ”Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt” (Matt 11:30 – 1917).

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer